2.579 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Jennie K
Jennie K
Følger: 13 Emner: 2 Svar: 2

Blød afføring Blød afføring

Hej Alle.

Jeg håber i kan komme med nogle gode råd.
Jeg har 2 killingerne på ca. 8 mdr, som har blød afføring hvilke resultere i at der sidder rester i numsen når de har været i bakken, men de får også let trådt i det så det sidder fast på poterne.

Både misserne og jeg er lidt træt af at skulle tørre numse og poter efter et bakke besøg, men jeg orker ikke at have det alle steder.

De har tør foder tilgængeligt 24/7, og så får du vådfoder ca. 3 gange om dagen.

Vi har sørget for de kun får det samme foder det sidste stykke tid, så tænke vi ikke det kunne være det i hvertfald.

Er der nogen der har nogle gide råd til hvordan vi kan få der afføring mere fast, så vi undgår rester i numsen?

På forhånd tak.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blød afføring
  • #1   2. mar 2020 jeg ville høre en dyrlæge,, der må jo være noget hvis det har stået på i længere tid,og især når det er begge misser

• #2   2. mar 2020 Afføringsprøve af begge katte for at finde ud af om der ligger noget bag.

Skære ned på vådfoder.

Fjerne vådfoder.

Blande lidt Gastro-foder i deres almindelige mad.

Fodre kun med Gastro i 14 dage.

Jeg ville prøve disse tiltag i den rækkefølge de er skrevet i. smiley

• #3   2. mar 2020 Jeg ville aldrig fjerne vådfoder men måske skære lidt ned.

• #4   2. mar 2020 Susanne:
    Nogle katte tåler ikke vådkost. Sådan en har jeg herhjemme.

• #5   2. mar 2020 Katte tåler heller ikke at lade være med at spise vådt. Sådan en havde jeg herhjemme. Hun døde af akut nyresvigt.

• #6   2. mar 2020 man kan få gasto i vådfoder
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/mave_tarm/royal_canin/515454

jeg ville nok prøve at skift nuværende vådfoder ud med ovenstående i en periode, og så se hvad der så sker
    forsætter det, så skift tørfoder også over på gastro

hvordan med ormekur? er de holdt med det?

får de andet som kan gøre det? spiser lidt ost?

• Jennie K
    Jennie K Tilmeldt:
    jan 2020

#7   2. mar 2020 Vi fik dem fra Roskilde internat den 13 Jan. og de skulle være behandlet med ormekur, men jeg tænker du først skal have det igen når de kommer ud. Eller det er i hvertfald det jeg læser på nettet.

Jeg ved ikke om der er andet der kan gøre det. Når de før snacks er tørret kød eller tykke stænger.

Jeg har overvejer om det stadig er fordi vi ikke har haft dem i længere tid, og at vi har fået flyttet en del rundt på vores ting i huset.

Jeg vil gerne undgå at tages deres vådfoder fra dem og dertil overvejede jeg zoolac.

• #8   2. mar 2020 jeg ville nok prøve gastro vådfoderet - det er noget som de fleste katte godt kan lide
    sammen med zoolac

tænker at det måske godt kan hænge lidt samme med tørret kød.
    det er noget man skal være lidt obs på i starten.
    det er lige som hvis man vælger at foder med kornfrit, så er det også over en længere skifteperiode end ved almindelig foder

tyggepindene burde ikke været et problem

I burde have nogle papirer hvori der står hvornår de har fået ormekur. de skal have to gange for at opnå et resultat

men netop orm kan være mega drilske, så nogen gange er man nød til at give en ekstra kur. Men her kan I snakke med egen dyrlæge.

det burde ikke været et problem at de skulle være stresset pga flytning. der er jo gået over 1½ mdr. det er somregle værre hvis det er en voksen kat

• Jennie K
    Jennie K Tilmeldt:
    jan 2020

#9   2. mar 2020 Jeg må lige kigge i de papir vi har fået på dem. Også tror jeg vi må prøve gastro vådfoder til dem. Er det noget de må få permanent, og/eller kan man blande det med andet vådfoder?

• #10   2. mar 2020 det er nogen man bruger i stedet for det normale

når så de får normal afføring så kan man blande lidt af det normale i det, og så efterhånden går over til det normale igen.

kender dog katte som får det hele tiden, men da det er noget man køber hos dyrlægen eller hos zooplus så er det lidt dyrere
    dog findes der mange forskellige slags til dårlig mave. så man kan prøve sig lidt frem
    men den fra RC er god og virker. vi brugte den selv på internatet både som våd og som tørkost

• #12   2. mar 2020 Zoolac i lange baner - kan ikke overdoseres.
    Så ville jeg sætte dem på Gastro. Jeg har vildt gode erfaringer med Hills I/D
    Jeg ville nok også lige spørge internatet om de har observeret noget.
    Når I ikke har haft dem længere, så tænker jeg også flytte-stress.

God bedring til dem begge smiley

• #13   2. mar 2020 Skånekost (og hvis det og andre tiltag ikke hjælper i løbet af nogle dage, må afføringen testes).

Kogt kylling (gerne med kogevandet) er fin skånekost.

Og selvfølgelig Gastrofoder (findes både som våd- og tørfoder)

Lidt psyllium ('Husk') i vådfoderet.

Hairball-kontrol tørfoder kan også være godt.

Sanofor
    https://www.zooplus.de/shop/hunde/hundefutter_ergaenzung/magen_darm/liquid/10311

Min oplevelse er, at Prokolin og Canikur virker bedre end Zoolac - og er en smule nemmere at overtale katte til at indtage frivilligt (men det er jo en smagssag fra kat til kat).

• #14   2. mar 2020 Ja de kan stresse hvis der flyttes rundt! Men jeg ville personligt få kattene til dyrlæge, før alt muligt prøves.
    Husk at alt som betegnes som godbidder, bla tyggestænger, er der slet ingen regler for, hvad de må indeholde, så hvis de overhovedet skal have den slags, skal det være i meget begrænsede mængder, og får de meget tørret kød, så pas lidt på, for det går også i den kasse som ikke er fuldfoder, så max 25% af det de spiser (i alt) må komme fra denne kategori,ellers skal de have tilskud af vitaminer, og så bliver det lidt besværligt.
    Med mindre det er et foderskift som har startet de dårlige maver, ville jeg ikke ændre på det, mens de har dårlige maver, eller dyrlægen anbefaler et skift, på baggrund af en undersøgelse.
    Jeg køre selv med kornfrit foder, og også unden kartoffel og majs, og med vådfoder mindst 2 gange om dagen, og det vil jeg aldrig ændre, jeg har haft en kat med kronisk nyreproblemer allerede som 1 årig, men med 2-3 gange vådkost om dagen, fik han normale nyretal, og blev 9 år og døde af noget helt andet.

• #16   4. mar 2020 zoolac har jeg ikke fidus til

Lidt loppefrøskaller over vådmad er værd at forsøge

• #17   4. mar 2020 undskyld i er så søde herinde men mht til vådfoder min har døgnet tør og jeg giver ca 100 g om dagen med våd er det nok ,,,veg vil det bedste for hende hun er gnap 10 mdr nu

• #18   4. mar 2020 Mine får også kun 1 pose hver - 100 g.
    Nogle katte er jo mere til vådt end til tørt, jeg er bare af den overbevisning, at det er fint at kombinere smiley

• #19   4. mar 2020 Vores får alt det vådfoder, de kan spise, to gange om dagen.

• #20   4. mar 2020 mine får hvad de har lyst til. De har tørfoder 24/7 mens vådfoder er der fast 2-3 gange + det løse
    Simba spiser 4 poser om dagen
    men ellers spiser de fleste 2-3 gange

• #21   11. mar 2020 Jeg havde en snak med en ernærings uddannet veterinærsygeplejerske som sagde, at mavens pH værdi skulle ændre sig da maven arbejde forskelligt på tørkost og vådkost/råt. Så hun rådede til kun tørkost. Jeg kender andre hvor vådkost kun er fredags slik.

Jeg har hørt det før bare med hund. Jeg ved ikke hvad der er rigtig og forkert.

Har man et tørkost mærke med højt kødindhold, så er det trods det at ddt er tørt, vel stadig kød. Eller bliver det for maven så meget anderledes i forhold til vådkost og råt?

Jeg ved at der desværre er lige så mange meninger, som der er katteejere. smiley

• #22   11. mar 2020 Hun er helt forkert på den !!!!!

Kattes naturlige føde indeholder op til 70% vædske, så katte drikker generelt ikke ret meget, da de indtager det meste via føden.

Vådfoder indeholder op til 80% vædske, så det inddækker pænt deres behov.

Tørfoder indeholder ca. 7% vædske, hvilket er stort set ingenting.

En kats nyrer, urinveje mm. bliver ikke skyllet nok igennem af tørfoder alene, desuden er tørfoder som kiks. De sætter sig i tænderne. Tørfoder er udelukkende opfundet for menneskets skyld !

• #23   11. mar 2020 Det er ikke pH værdien som skal ændres, men har en kat fået kornfyldte foder længe, og så skifter til kornfrit/kødfuldt foder, så skal det ske langsomt, fordi enzymerne i maven, forsøger at tilpasse sig til det foder som der gives, så en kat på foder med korn og andre kulhydrater, kan få mest muligt ud af det ikke arts tilpassede foder, og så skal den balance ændres igen, før katten igen kan omsætte store mængder kød, tørt eller vådt.
    Normalt kan man skifte foder på ca en uge, men er det et skift til kornfrit, er min erfaring/anbefaling at der bruges mindst en månede til et skift, ellers ender man med, at være en af dem som tror, at deres kat er helt speciel og ikke tåler kød i større mængder.

• #24   12. mar 2020 Jeg syntes virkelig at det er svært. For hvad laver en ernæringsekspert i katte og hundefoder hos en dyrlæge og at det så er hende der er forkert på den? For en ting er hvad vi mennesker mener at en kat skal leve af og noget andet er, hvad de kloge har fundet ud af, hvad vores tamkatte har bedst af, for at trives.

Kokos har fået Orion, vådkost og råt hos opdrætter og det fortsatte jeg på. Maven var bare ikke ok, da hun pruttede meget og afføringen blev tyndere. Jeg kan håbe, at det udelukkende skyldes en parasit af en art og at jeg kan vende tilbage til udgangs punktet som er blandet kost.

Jeg orker bare ikke en kat med tynd mave, som skal vakses i rumpen hver dag. Jeg vil lande på det, som hendes mave nu bliver bedst af. smiley

Jette. Det var nu hvad hun sagde, fordi forskellen på tørkost og vådt/var så anderledes i sammensætningen. Råt syntes hun helt skal skulle holde mig fra. Det har jeg nu hørt dyrlæger mm. sige til hunde også.

• #25   12. mar 2020 De fleste dyrlæger og ansatte i klinikkerne, har fået kurser ved de firmaer som sælger foderet til dem.
    Alt hvad der hedder katte og hunde foder idag, er en ny opfindelse, ca 100år gammel, før det var det rester fra menneskets bord og hvad katten selv kunne fange, men firmaerne er rigtig gode til, at fortælle, at kun deres foder dur, og det er videnskabeligt sammensat, og ja de opfylder de krav som er minimum af hvad katten skal bruge, køber man godbidder er der ingen regler.
    Vi mennesker er dovne, så det er så nemt med foder i poser, som bare skal hældes i skålen, samtidig med at vi smider kødaffald ud, både råt og tilberedt, fordi vi tror det er dårligt for katten smiley
    Mit barnebarn har haft dårlig mave i 14 dage, det er ikke sygdom eller noget som smitter, men en ubalance, og der er sendt en prøve ind, for trods det at hun får noget til, at skabe balance bliver det ved, vi får svar om en uge.
    Ja corona er det ikke smiley selvom vi var den første skole som blev lukket, den lille har slet ikke været i vuggestue mens smitten har været her, og storesøster gå på en specialskole, så de er lidt heldige lige nu.
    Selvom din kat spiser det hun bør, kan det stadig gå galt med balancen, uden man kender grunden, og selvfølgelig må du gøre dit bedste, og lige nu er det vigtigst, at lytte til dyrlægen, for de råd vi giver her inde, er til raske katte, og så må du også tænke, at mange kokke fordærver maden smiley jeg er selv feks allergisk for en del mad, men det kan tage måneder, at afprøve en ting ad gangen, og skifter man for hurtigt ud igen og igen, så lære man intet ud over, at maven er tosset.
    Foderskift/valg og den slags, må altid kun ske på en rask kat, eller ud fra en plan hvor man fra start kender kattens helbredsproblemer, og arbejder ud fra det.

• #26   12. mar 2020 Katte er kødædere ikke kornædere. Jeg har valgt for mine at blande kornfrit med kornholdigt, da mine har det svært med ren kornfrit.

Foder er en videnskab, og bare fordi mine trives på et, kan det være, at naboens trives på noget andet. Iøvrigt er der også stor forskel på kornfrit foder.

• #27   12. mar 2020 Ja det blev jeg meget opmærksom på, da jeg ikke kunne få Orijen på zooplus, så købte jeg purison, det havde de jo fået lidt blandet i Orijen, så det gik jo nok,,, men røde tog 1 1/2 kg på på kort tid smiley han skal ikke have 18% kartoffelmel ???? så han går ned i vægt, men det går langsommere når det er ned i vægt ?? men det har også den fordel, at han ikke får kattebumser på Orijen og ziwi peak.
    Så ja man skal se på sin kat og kende den/dem.

Kommentér på:
Blød afføring

Annonce