Blød afføring Blød afføring
Hej Alle.
Jeg håber i kan komme med nogle gode råd.
Jeg har 2 killingerne på ca. 8 mdr, som har blød afføring hvilke resultere i at der sidder rester i numsen når de har været i bakken, men de får også let trådt i det så det sidder fast på poterne.
Både misserne og jeg er lidt træt af at skulle tørre numse og poter efter et bakke besøg, men jeg orker ikke at have det alle steder.
De har tør foder tilgængeligt 24/7, og så får du vådfoder ca. 3 gange om dagen.
Vi har sørget for de kun får det samme foder det sidste stykke tid, så tænke vi ikke det kunne være det i hvertfald.
Er der nogen der har nogle gide råd til hvordan vi kan få der afføring mere fast, så vi undgår rester i numsen?
På forhånd tak.
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 23
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 211 Katte: 6 Emner: 33 Svar: 842
Skære ned på vådfoder.
Fjerne vådfoder.
Blande lidt Gastro-foder i deres almindelige mad.
Fodre kun med Gastro i 14 dage.
Jeg ville prøve disse tiltag i den rækkefølge de er skrevet i.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 806 Katte: 20 Emner: 117 Svar: 7.728
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 211 Katte: 6 Emner: 33 Svar: 842
Nogle katte tåler ikke vådkost. Sådan en har jeg herhjemme.
nov 2013
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 8.008
https://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/mave_tarm/royal_canin/515454
jeg ville nok prøve at skift nuværende vådfoder ud med ovenstående i en periode, og så se hvad der så sker
forsætter det, så skift tørfoder også over på gastro
hvordan med ormekur? er de holdt med det?
får de andet som kan gøre det? spiser lidt ost?
jan 2020
Følger: 13 Emner: 2 Svar: 2
Jeg ved ikke om der er andet der kan gøre det. Når de før snacks er tørret kød eller tykke stænger.
Jeg har overvejer om det stadig er fordi vi ikke har haft dem i længere tid, og at vi har fået flyttet en del rundt på vores ting i huset.
Jeg vil gerne undgå at tages deres vådfoder fra dem og dertil overvejede jeg zoolac.
jul 2008
sammen med zoolac
tænker at det måske godt kan hænge lidt samme med tørret kød.
det er noget man skal være lidt obs på i starten.
det er lige som hvis man vælger at foder med kornfrit, så er det også over en længere skifteperiode end ved almindelig foder
tyggepindene burde ikke været et problem
I burde have nogle papirer hvori der står hvornår de har fået ormekur. de skal have to gange for at opnå et resultat
men netop orm kan være mega drilske, så nogen gange er man nød til at give en ekstra kur. Men her kan I snakke med egen dyrlæge.
det burde ikke været et problem at de skulle være stresset pga flytning. der er jo gået over 1½ mdr. det er somregle værre hvis det er en voksen kat
jan 2020
Følger: 13 Emner: 2 Svar: 2
jul 2008
når så de får normal afføring så kan man blande lidt af det normale i det, og så efterhånden går over til det normale igen.
kender dog katte som får det hele tiden, men da det er noget man køber hos dyrlægen eller hos zooplus så er det lidt dyrere
dog findes der mange forskellige slags til dårlig mave. så man kan prøve sig lidt frem
men den fra RC er god og virker. vi brugte den selv på internatet både som våd og som tørkost
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Så ville jeg sætte dem på Gastro. Jeg har vildt gode erfaringer med Hills I/D
Jeg ville nok også lige spørge internatet om de har observeret noget.
Når I ikke har haft dem længere, så tænker jeg også flytte-stress.
God bedring til dem begge
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Kogt kylling (gerne med kogevandet) er fin skånekost.
Og selvfølgelig Gastrofoder (findes både som våd- og tørfoder)
Lidt psyllium ('Husk') i vådfoderet.
Hairball-kontrol tørfoder kan også være godt.
Sanofor
https://www.zooplus.de/shop/hunde/hundefutter_ergaenzung/magen_darm/liquid/10311
Min oplevelse er, at Prokolin og Canikur virker bedre end Zoolac - og er en smule nemmere at overtale katte til at indtage frivilligt (men det er jo en smagssag fra kat til kat).
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.141
Husk at alt som betegnes som godbidder, bla tyggestænger, er der slet ingen regler for, hvad de må indeholde, så hvis de overhovedet skal have den slags, skal det være i meget begrænsede mængder, og får de meget tørret kød, så pas lidt på, for det går også i den kasse som ikke er fuldfoder, så max 25% af det de spiser (i alt) må komme fra denne kategori,ellers skal de have tilskud af vitaminer, og så bliver det lidt besværligt.
Med mindre det er et foderskift som har startet de dårlige maver, ville jeg ikke ændre på det, mens de har dårlige maver, eller dyrlægen anbefaler et skift, på baggrund af en undersøgelse.
Jeg køre selv med kornfrit foder, og også unden kartoffel og majs, og med vådfoder mindst 2 gange om dagen, og det vil jeg aldrig ændre, jeg har haft en kat med kronisk nyreproblemer allerede som 1 årig, men med 2-3 gange vådkost om dagen, fik han normale nyretal, og blev 9 år og døde af noget helt andet.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Lidt loppefrøskaller over vådmad er værd at forsøge
okt 2018
Følger: 3 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 23
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.280
Nogle katte er jo mere til vådt end til tørt, jeg er bare af den overbevisning, at det er fint at kombinere
nov 2013
jul 2008
Simba spiser 4 poser om dagen
men ellers spiser de fleste 2-3 gange
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 111 Katte: 1 Emner: 149 Svar: 690
Jeg har hørt det før bare med hund. Jeg ved ikke hvad der er rigtig og forkert.
Har man et tørkost mærke med højt kødindhold, så er det trods det at ddt er tørt, vel stadig kød. Eller bliver det for maven så meget anderledes i forhold til vådkost og råt?
Jeg ved at der desværre er lige så mange meninger, som der er katteejere.
nov 2013
Kattes naturlige føde indeholder op til 70% vædske, så katte drikker generelt ikke ret meget, da de indtager det meste via føden.
Vådfoder indeholder op til 80% vædske, så det inddækker pænt deres behov.
Tørfoder indeholder ca. 7% vædske, hvilket er stort set ingenting.
En kats nyrer, urinveje mm. bliver ikke skyllet nok igennem af tørfoder alene, desuden er tørfoder som kiks. De sætter sig i tænderne. Tørfoder er udelukkende opfundet for menneskets skyld !
maj 2012
Normalt kan man skifte foder på ca en uge, men er det et skift til kornfrit, er min erfaring/anbefaling at der bruges mindst en månede til et skift, ellers ender man med, at være en af dem som tror, at deres kat er helt speciel og ikke tåler kød i større mængder.
dec 2012
Følger: 2 Følgere: 111 Katte: 1 Emner: 149 Svar: 690
Kokos har fået Orion, vådkost og råt hos opdrætter og det fortsatte jeg på. Maven var bare ikke ok, da hun pruttede meget og afføringen blev tyndere. Jeg kan håbe, at det udelukkende skyldes en parasit af en art og at jeg kan vende tilbage til udgangs punktet som er blandet kost.
Jeg orker bare ikke en kat med tynd mave, som skal vakses i rumpen hver dag. Jeg vil lande på det, som hendes mave nu bliver bedst af.
Jette. Det var nu hvad hun sagde, fordi forskellen på tørkost og vådt/var så anderledes i sammensætningen. Råt syntes hun helt skal skulle holde mig fra. Det har jeg nu hørt dyrlæger mm. sige til hunde også.
maj 2012
Alt hvad der hedder katte og hunde foder idag, er en ny opfindelse, ca 100år gammel, før det var det rester fra menneskets bord og hvad katten selv kunne fange, men firmaerne er rigtig gode til, at fortælle, at kun deres foder dur, og det er videnskabeligt sammensat, og ja de opfylder de krav som er minimum af hvad katten skal bruge, køber man godbidder er der ingen regler.
Vi mennesker er dovne, så det er så nemt med foder i poser, som bare skal hældes i skålen, samtidig med at vi smider kødaffald ud, både råt og tilberedt, fordi vi tror det er dårligt for katten
Mit barnebarn har haft dårlig mave i 14 dage, det er ikke sygdom eller noget som smitter, men en ubalance, og der er sendt en prøve ind, for trods det at hun får noget til, at skabe balance bliver det ved, vi får svar om en uge.
Ja corona er det ikke
Selvom din kat spiser det hun bør, kan det stadig gå galt med balancen, uden man kender grunden, og selvfølgelig må du gøre dit bedste, og lige nu er det vigtigst, at lytte til dyrlægen, for de råd vi giver her inde, er til raske katte, og så må du også tænke, at mange kokke fordærver maden
Foderskift/valg og den slags, må altid kun ske på en rask kat, eller ud fra en plan hvor man fra start kender kattens helbredsproblemer, og arbejder ud fra det.
nov 2013
Foder er en videnskab, og bare fordi mine trives på et, kan det være, at naboens trives på noget andet. Iøvrigt er der også stor forskel på kornfrit foder.
maj 2012
Så ja man skal se på sin kat og kende den/dem.
Blød afføring