{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.865 visninger | Oprettet:

Vil pludselig ikke spise sit vådfoder? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger, så vil Indie-Bob pludselig ikke spise sit vådfoder! Han har fået det samme mærke siden han var killing, og han bliver 2 år til Maj. Altså er han blevet fodret med det, siden altid, og han har altid "slugt" det.

Han vil sagtens spise sit tørfoder, men spiser det en smule langsommere end han plejer, men er meget ivrig efter at spise det, så det er faktisk ok, at han har sat tempoet lidt ned. Han får tørfoder i aktivitetsboard og en bold, så han ikke bare sluger det.

Men vådfoderet, som han får på samme måde som altid, vil han pludselig ikke rigtig spise. Det har ikke stået på i flere dage eller noget, så er som sådan ikke bekymret. Men før åd han det hele på en gang, og nu snuser han bare til det, slubre lidt af geléen og går så fra det igen. Og han spiser ikke op af det længere.

Er det bare fordi, at han er blevet "træt af" foderet, eller kan det være noget andet galt?

Igår spiste han faktisk det hele igen. Han havde fået en ny skål, fordi han havde smadret den gamle, så jeg tænker mest, at der var noget "Nyhedsværdi" i en ny skål med nye lugte og alt det der.

Men bør vi prøve noget andet vådfoder til ham? For det er lidt vigtigt, at han spiser sin mad jo. Især fordi vådfoderet er regnet ind i hans daglige ration, og hvis han ikke spiser det, så får han ikke nok mad smiley

Prøv at hold en god tone tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil pludselig ikke spise sit vådfoder?
  • #1   17. apr 2020 Kræsen kat kender jeg kun alt for godt smiley Jeg vil også helst fodre med både våd- og tørfoder. Det har taget lang tid at finde de typer af vådfoder Tinka vil spise smiley Jeg er så bare heldig, at Tinka ikke overspiser sit tørfoder selvom det er frit tilgængeligt dag og nat.
    Når du giver afmålte mængder foder, kan jeg godt forstå, at du gerne vil sikre, at du ikke giver for lidt mad. Nu ved jeg jo ikke, hvor mange gange om dagen du fodrer med de to typer foder, men måske er det en mulighed, at regulere mængden af tørfoder ud fra den mængde vådfoder, der er spist i den forudgående periode. Det er blot et bud. Håber du kommer frem til en god løsning. smiley


  • #2   17. apr 2020 Det er nu ikke fordi han er kræsen. Han har spist det samme foder i al den tid vi har haft ham. Desuden bliver han præsenteret for mange forskellige slags godbidder, og vi er endnu ikke stødt på noget han ikke vil spise. Selv kaninører æder han med hud og hår.

    Ja, for Indie-Bob æder til der ikke er mere, hvis man giver ham mad ad libitum. Det kan han slet ikke styre. Desværre. For ellers havde han haft mad stående hele tiden smiley

    Vi fodre morgen og aften med tørfoder, og giver vådfoder om eftermiddagen. Men han får i forvejen ikke ret meget vådfoder (en halv pose om dagen), så jeg har lidt svært ved at se, hvordan jeg skulle kunne give ham mindre vådfoder end jeg allerede gør. Desuden var han før i tiden en kat, som fulgte med ud i køkkenet, når der blev givet vådfoder, det gør han heller ikke mere, kun når det er tørfoderet.

    Men er det måske fordi han er blevet træt det han får, og vi skal købe noget andet vådfoder til ham?

    OPDATERING: Han har i dag fået vådfoder, som altid, og var ikke spor interesseret i det. Men han har faktisk spist op i dag, hvilket han ikke har gjort de andre dage, udover igår. Men nyhedsværdien er i hvert fald gået af den nye skål.


  • #3   17. apr 2020 Det lyder da godt, at han nu har spist vådfoderet. Her hjalp det at skifte vådfoder-mærke, men der er jo ingen garanti. Jeg har fået formuleret mig lidt skævt - sorry smiley - men det jeg mener er ikke, at du skal give ham mindre vådfoder, men blot at du måske kan give ham mere tørfoder til det efterfølgende måltid, hvis han ikke har spist så meget af vådfoderet ved det tidligere måltid smiley
    Selvom Tinka generelt godt kan li' det vådfoder, som hun nu præsenteres for, så har hun også dage, hvor hun ikke spiser ret meget af det. Tror desværre ikke det er helt unormalt, at katte kan have den slags særheder smiley


  • #4   17. apr 2020 Aaah, okay, så forstår jeg meget bedre hvad du skriver! Men det vil jeg gøre så smiley
    Men jeg tror, jeg vil prøve at snakke med dyrlægen på mandag (for en sikkerheds skyld, for han har altid været meget glad for mad, og vil stadigvæk gerne have vores mad), og se hvad de siger. Hvis lidt skiften mellem forskelligt vådfoder kan gøre, at han vil spise det, så er det jo "bare" det vi gør smiley


  • #5   17. apr 2020 God idé at tale med dyrlægen om det. Håber du finder en løsning smiley

  • #6   17. apr 2020 tænker at han måske er ved at køre lidt træt i det pågældende vådfoder
    har en som kun spiser golden goument - og han vil kun have 2 forskellige varrianter. Men vi har da kørt vel 1 år på en variant - og så lige pludselig ja så gad han ikke det mere. Og så måtte jeg bare finde en anden varriant (han spiser helst ikke fisk)
    han har i alle de år vi har haft ham kun spise golden goument.

    så du kan jo prøve at finde en anden slags her i weekenden og se hvad han siger til det

    han lyder ikke til at være syg. Og det skulle lyde mærkeligt hvis han har problemer med tænderne når han ikke er ældre - men man ved jo aldrig. Men så burde det være galt med tørkosten.

    men jeg ville nok prøve her i weekenden at prøve med noget andet vådfoder og gør han det stadig så snak med dyrlægen på mandag



  • #7   17. apr 2020 Li Lot: Tak tak. Jeg må lige prøve mig lidt frem. Det er jo ikke sådan, når man aldrig har haft kat før ham her smiley

    Anja n: Vi må prøve med noget andet vådfoder så, og så ringe til dyrlægen, hvis det ikke virker. Tak for din erfaring smiley


  • #8   17. apr 2020 velbekomme

  • #9   19. apr 2020 Der kan måske være noget galt med vådfoderet, eller også er det fra en pose af de "dårlige datoer" ;-). Jeg har i hvert fald tit oplevet, at Topic fra visse datoer er uspiselige - måske pga. variation af de animalske biprodukter, der jo er i foderet...

    Men hvis Indie-Bob godt kan lide gelé så prøv evt. med Miamor eller Bozita - der er pænt meget gelé i.
    (Miamor har forresten også før været uspiselig - og da kunne jeg også se at geleen var MEGET stivere end ellers smiley )


  • #10   19. apr 2020 Tinka: jeg har faktisk lige haft miamor i gele hvor gelen var mega stiv.... Og det gad mine godt nok ikke

  • #11   19. apr 2020 Tinka: Vi har kigget datoer, og alt er som det skal være umiddelbart. Men det har været sådan med ham i den sidste halvdel af sidste pakke, og første halvdel af den nye pakke, så det skulle være mærkeligt, hvis datoen ikke passede på to pakker smiley
    Men tak for forslaget!


  • #12   20. apr 2020 Hippie - Du misforstår. Det er ikke noget med, at datoer ikke passer. 'Dårlige datoer' er heller ikke det samme som 'for gamle datoer'.
    Der må være noget i produktionen, der afviger fra den ene produktionsdato til den anden. Sandsynligvis variation af de animalske biprodukter - en produktion hvor der fx er mere ko-knoglemarv, hønsefjer eller hesteøjne i, end katten bryder sig om.
    Ofte kan jeg også selv lugte eller se forskel. 'Gul topic' er ikke bare 'gul topic'.

    Men det er jo slet ikke sikkert, at det er det, der gør sig gældende for Indie-Bob - sandsynligvis er han bare blevet træt af det sædvanlige foder. Og så må man jo prøve sig frem med noget forskelligt andet.

    Anja # 10 - Ja, for stift Miamor-gelé er nemlig uspiseligt. (Det så forresten også ulækkert og grumset ud, og det var dælme meget stift! smiley )


  • #13   20. apr 2020 Tinka: Aaah, okay, så forstår jeg dig meget bedre! Men det skulle da være underligt, når det kun var halvdelen af forrige, og halvdelen af den her æske (indtil videre) som ikke duer. Men vi må prøve noget andet vådfoder så, og se om det ikke gør det smiley

    For her den anden dag, spiste han gladeligt sin vådfoder, og dagen efter var den så gal i gen :3


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #14   20. apr 2020 Mange katte gider pludselig ikke deres våd og tør foder, hvis de har fået det i lang tid, vi mennesker gider heller ikke at spise det samme mad dag ud og dag ind. smiley Så jeg tror at din kat ikke er fans af sit vådfoder mere. Så en god ide at prøve noget nyt.
    Alle mine katte jeg har haft elskede vådfoder porta 21 med tun og med kylling, der er mange varianter og til nød vådfoder Applaws og Cosma, som kan købes på Zooplus. smiley Men igen det er forskelligt fra kat til kat hvad de kan lide.
    Pøj pøj med at finde nogle mærker du kan skifte med, som han kan lide. smiley


  • #15   20. apr 2020 Må på vådfoder shopping, kan jeg se. Tak for jeres indput! smiley

  • #16   2. maj 2020 OPDATERING:
    Vi har snakket med dyrlægen, som mener at vi skal prøve at skifte hans vådfoder ud med noget andet, og se om det ikke hjælper. Vi har skiftet det ud for et par dage siden, og han æder det med stor lyst smiley
    Problem solved.


Kommentér på:
Vil pludselig ikke spise sit vådfoder?

Annonce