{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.106 visninger | Oprettet:

Gå tur med kat {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er ny her på KatteGalleri smiley

For lidt over en uge siden blev jeg den heldige ejer af to killinger fra samme kuld.
Jeg bor i ungdomsbolig på 1. etage, hvor trappen er udenfor, og da kattene heller ikke må gå frit udenfor, er det blevet indekatte. De trives såmænd fint i det, men alligevel synes jeg, det er bedst, hvis de får mulighed for også at komme ud. Derfor er jeg begyndt at gå ud med dem i sele og snor, hvilket går utrolig fint. Den eneste ulempe er bare, at det ikke er så nemt, hvis de vil i hver sin retning. Derudover kender jeg ikke til andre, der går ud med deres katte i sele og snor, så jeg er begyndt at synes, det er lidt pinligt.
I bund og grund er jeg kommet i tvivl, om det er en god ide at fortsætte med at lufte dem, eller om jeg bare skal holde dem inde? Jeg undrer mig dog over, at der er rigtig mange katte i boligforeningens område, der går frit til trods for husdyrreglerne. Men kan det også være rigtigt, at en boligforening kan bestemme, at en kat ikke må gå frit udenfor?

Håber der er nogle kloge og erfarne kattemennesker, der har nogle inputs smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gå tur med kat
  • #1   16. jun 2020 Velkommen til KG smiley
    Det er slet ikke pinligt at gå tur med sin kat - i så fald er vi en del herinde der er pinlige smiley

    Hvis de kan finde ud af det, så fortsæt endeligt. Det er til glæde for både dig og kattene smiley

    Mht. til løse katte, så kan de jo komme fra de omkringliggende områder.


  • #3   17. jun 2020 Victoria K. Kan du ikke invitere en veninde med på nogle små gå ture ind imellem. Besøge en god nabo tæt ved der kan li katte, hvis der er sådan en. Så bliver det da lidt afvekslende og ekstra hyggeligt engang imellem med jeres gåture.





  • #4   17. jun 2020 Hej Victoria, velkommen til KG smiley
    Jeg synes det er virkelig flot af dig, at gå tur med dem! Når man først er begyndt kan det blive svært for dem ikke at få lov at gå tur.
    Mange boligforeninger har regler om husdyrhold, især om udekatte. Ingen ønsker at de multiplicerer og bliver til en hel masse vilde katte i området, så deraf regler. Og self vil man også undgå nabostridigheder, kattelort og afmærkning på folks ejendom eller genstande.
    Det er utrolig træls at stå med f.eks havemøbler som en kat lige synes den skulle mærke af og som deraf stinker af kattetis. Æv.
    Min bror bor også i ungdomsbolig hvor de har virkelig mange løsgående katte, trods reglerne.
    Løsgående katte bliver desværre udsat for rigtig mange farer, påkørsel og sygdom f.eks eller bidsår og infektion - de kan nok ikke lade være med at slås, så jeg er rigtig glad for at du vælger at dine er inde smiley
    Man kan sagtens også have dem inde kun, jeg har 3 katte nu (da jeg boede i lille bolig havde jeg to) 2 Bengalere (som er meget aktive katte) og 1 Toyger nu - De har nu en løbegård men før det boede jeg på 3. Sal. Der havde jeg sørget for at de havde flere steder de kunne klatre, feks ovenpå alle mine skabe, og jeg lavede også en klatrevæg med diverse hylder (zooplus.dk har rigtig mange fede klatrevæg-ting nu, som ikke er alt for dyre heller).
    Desuden havde jeg et kattehjul, som virkelig hjalp meget på deres energiniveaut smiley det er dog ret dyrt (3000kr) og stort, men mine elsker det virkelig.
    Pøj pøj med gåturene og thumbs up for din store indsats med dine nye bedste venner


    profilbillede
  • #5   17. jun 2020 Loven siger man skal holde sin kat på egen grund. Så ja det kan din boligforening også sagtens kræve. At der er mange vildkatte i området eller at folk ikke overholder reglerne er der jo ikke så meget at gøre ved.
    Jeg er All in for det med at holde kat på sin egen grund smiley


    Herhjemme gåes der også tur i sele en gang imellem. Jeg køre ofte gerne til befolkede steder da jeg ved folk så ofte har deres hund i snor. Det resultere i mange blikke specialt når de så er blevet trætte og kommer op i deres lille vogn for at køre smiley

    Men jeg tolker de fleste blikke som nysgerrige. Flere kommentere også og nogle er lige henne og røre.

    Jeg var på camping med min dens ene sidste år og fik også lidt den der "puha det er pinligt det her" men da jeg bare blev i situationen og begyndte at smule til folk i stedet for at kigge ned i jorden. Så viste det sig st folk faktisk bare syntes det var spændende og sødt frem for pinligt.

    Så bid du bare din pinlighed i dig og bliv ved med at gå med dine katte smiley


  • #6   17. jun 2020 #1 og #5, jeg er glad for at høre, at I ikke synes, det er pinligt, og at I samtidig også synes, det er en god ide smiley Det lader til, at mine killinger godt kan lide at komme ud og gå, så jeg vil helt sikkert fortsætte smiley

  • #8   17. jun 2020 bare husk at gåturene også foregår om vinteren
    så lang tid at de selv vil, skal man gøre det
    for ellers risikere man at stå med en kat som stresser - og dermed en større risiko for at de bider mm

    jeg har selv brugt det med at gå tur med nogle af mine. Og de nyder det - nu har de så løbegård men det er sjovere at få snor på og ud i haven

    bare lov mig at pas på hvis der kommer hunde - nogle hundeejere er halvdumme og laver hunden gå efter katten.


  • #9   18. jun 2020 Puha det med løse hunde, var også en af mine skrækscenarier! At stå med en hysterisk bange kat og en hysterisk hidsig hund, er bare en skidt cocktail. I sær, hvis du går tur med begge på en gang. Jeg er glad for, jeg lod være at begynde på det. Netop fordi det er i alt slags vejr og på alle dage. Men fedt at du Har dem inde men også vil gå ude med dem.

    Se det som, at du er ambassadør og et vanvittigt godt forbillede, for alle der bare lukker dem ud og lade dem klare sig selv. Ender de så uden hjem, er det en meget kummerlig tilværelse de ender med at have. For slet ikke at tale om, alle de killinger der bil blive født.


  • #10   18. jun 2020 Jeg har kun indekatte, og jeg elsker ikke at skulle bekymre mig over, om de kommer hjem, næste gang jeg kalder på dem. Husk at få dem neutraliseret, så bliver det mere harmoniske katte.

    Jeg har gået i sele med et par af mine, men det var altid med en frygt af at møde en fri hund. Der har lige været en deling på FB med en, der mødte en løsgående hund og deraf skader fra katten, der var i vild panik.

    Men bor du i et rolig område, er det jo skønt, at du kan gå lidt ude med misserne. smiley


  • #11   18. jun 2020 Denise.
    Mine får en gåtur engang i måneden i sommerperioden og slet ingen om vinteren. Intet problem her smiley


  • Marianne H
    Marianne H Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 17 Katte: 1 Svar: 5
    #12   19. jun 2020 Jeg får en killing til august og jeg vil også have den i sele og gå ud blandt dufte mennesker o.a
    Jeg bor som dig i en boligforening hvor vi må have en kat eller en hund og de må ikke være UDENFOR uden en sele og det forstår jeg godt.
    Jeg er så 71 år og glæder mig til at gå med min nye killing som jeg har givet navnet MILLE.
    Så du skal skam bare glæde dig og være en stolt mor når du går tur og viser at du sagtens kan styre din kat. Og du kommer skam også til at møde mange mennesker som ser lidt "misundelig" på dig og din kat og som LIGE VIL HILSE PÅ JER OG SNAKKE smiley


  • #14   23. jun 2020 Ja nu er du begyndt at gå med dem ja så kan du ikke stoppe igen uden at få nogle meget trælse og sure katte - hvad med at gå med dem en halv times tid hver for sig i stedet for så er de nemmere at styre? Jeg går selv tur med min store hankat - har 3 indekatte men de andre 2 er ikke intresseret i at gå ture i snor.

    Og ja det er RIGTIGT at boligselskabet må bestemme om kattene må gå frit - det er imod loven at have udekatte og boligselskabet og andre der bor der er íkke intresseret i andres katte. Bor selv et sted hvor udekatte ikke er tilladt og på trods af det har folk dem ude og det er virkelig belastende for os andre der bor her. Derudover kan det sagtens være katte fra omliggende huse eller områder. smiley

    Derudover ignorer hvad andre synes - de fleste jeg møder synes det er meget morsomt og sødt at vi går med vores i sele smiley Vi går meget i nærheden af et plejehjem og møder mange ældre som lige skal snakke med ham - det er så hyggeligt.


    profilbillede
  • #15   23. jun 2020 De gange, jeg har været ude og gå med dem, har jeg heldigvis ikke mødt nogen hunde, men der er heller ikke så mange hunde i området, og så går jeg tit med dem om aftenen, hvor der er mere ro smiley En enkelt gang har jeg gået med dem om eftermiddagen, men det var ikke nogen succes. Der var nemlig nogle små børn, der gerne ville sige hej, selvom mine to killinger syntes det var lidt for voldsomt og blev meget skræmte. De fleste voksne smiler dog som regel bare og siger, at de er søde. Til gengæld synes jeg, at der er mange af de andre unge, som stirrer lidt meget, men I har nok ret i, at det bare er nysgerrighed smiley
    Pantera: De hader at være adskilt fra hinanden, så at gå tur med dem hver for sig vil de nok ikke bryde sig om. I stedet har jeg anskaffet mig flexliner, så er det lidt nemmere at gå med dem begge på en gang.
    I hvert fald nyder både jeg og kattene at gå tur, dog kun i det gode vejr (gælder også kattene), så det vil vi helt sikkert fortsætte med smiley


  • #16   23. jun 2020 Victoria:
    Det med at gå med dem om vinteren....
    Lad dem selv bestemme - Elvis kan eks. ikke fordrage sne smiley


  • #17   27. jun 2020 Jeg synes, det er alt for risikabelt at gå med to katte ad gangen. Der kan ske noget på turen som forskrækker eller ophidser dem, så man bliver nødt til at tage dem op i favnen. Måske det kan gå med to killinger, men de bliver jo større og voksne.

  • #18   29. jun 2020 Enig med Tinka. Et er 1 kat. Den kan løfte op og håbe på, at kunne komme i sikkerhed for en læs hund eller en meget sur kat. Men med 2 kan det kun gå galt med begge katte.

    Det ville aldrig være noget jeg ville risikere.


  • #19   29. jun 2020 Jeg går med to. Det er der intet problem i. Men jeg vælger bevidst også meget befærdede steder hvor folk ikke kan have deres hunde fri smiley
    Desuden kan jeg godt have begge katte på armen hvis der skulle opstå problemer smiley


  • #20   1. jul 2020 2 katte i panik, kan intet menneske hamle op med. Ikke uden at blive revet og bidt godt til blods. smiley

    Jeg håber da for dig og dine katte, at der intet uforudsigeligt sker


  • #21   1. jul 2020 Ja for 1 kan man nemlig hvis den både bidder og kradser?

    Det har jeg set på en udstilling hvordan det ser ud. Så kan du altså hverken holde en eller to hvis du er helt derude.


  • #22   1. jul 2020 Jeg har gjort det et par gange. Holdt den selvom den bider og kradser. Så jo det KAN lade sig gøre. Også selvom katten var helt panikslagen. Det giver blot skrammer. Mange. smiley

    Den ene gang var faktisk på en udstilling.

    Det kan godt være, at katten er panisk, men jeg er stædig. smiley


  • #23   1. jul 2020 Puha Susanne.
    Jeg så på en udstilling en der forsøgte at fange en løbsk kat. Hun holdt også fast indtil det simpelthen ikke var muligt længere. Hun blødte en hel del.

    Det må jeg erkende. Det ved jeg helt sikkert. Det kan jeg ikke. Hvis først den for alvor bliver gal så slipper jeg pr instinkt.

    Uanset om det er 1 eller 2 katte jeg står med.


  • #24   1. jul 2020 Jeg holdt hende pr. instinkt. Var hun sluppet fra os på udstillingen, havde hun været væk og umulig at få fat på igen. Så det gjalt bare om at holde godt fast.

  • #25   1. jul 2020 Ahh okay. Jeg oplever man er god til at lukke døre osv så kattene ikke kan komme ud af hallen. smiley

  • #26   1. jul 2020 Det er da kun, hvis man er i selve hallen med katten, det var vi så ikke, da hun havde haft et uheld i kassen.

  • #27   1. jul 2020 Ahh okay det forklare det smiley

  • #28   2. jul 2020 Tinka:
    Jeg har allerede lært af erfaring, at det ikke er helt nemt at gå med dem begge på én gang. Da de samtidig er meget knyttet til hinanden, vil jeg forsøge at gå med dem enkeltvis fremover, så de knytter sig lige så meget til mig, og jeg får noget kvalitetstid med den enkelte.

    Lige for tiden virker det dog som om, at de slet ikke gider ud. Når jeg tager dem ud, sidder de bare stille og kigger eller gemmer sig i en hæk, men den ene miaver som regel højlydt, indtil jeg tager ham hjem igen. Så jeg er kommet i tvivl, om de måske er bedre tjent uden gåturene? De dage, hvor jeg ikke har gået med dem, har de i hvert fald virket mindst lige så glade og trivelige som altid. Vil der være bedre at vente med gåturene, til de er lidt ældre?


  • #29   2. jul 2020 Hvis du vil gå tur så lyder det til at det skal trænes. Altså blive ved til de vænner sig til det.

    Hvis du selv tøver med at have lysten så lad være smiley


  • #30   2. jul 2020 Hvis kattene ikke selv er så interesserede i gåture, ville jeg nok springe over, men jeg synes så også, at det er trættende at gå tur med kat i sele. Nu hvor jeg kun har én kat, ville jeg egentlig gerne gå nogle små ture, men pt. magter jeg ikke, hvis kattepoter skulle få slæbt noget corona, giardia eller andet skidt med ind.

    Du bor ikke tilfældigvis i sidste bolig på svalegangen? For så kunne du måske lave en indhegning der?...

    Det er da rarest for enhver at få noget frisk luft under åben himmel... Måske du en dag får en bolig med en lille have ....


  • #31   3. jul 2020 Jeg ved at jeg ikke ville kunne holde på en hys kat, da jeg også ville slippe pga. smerter fra bid og krads. Så skal man efter min mening lade være at tage chancen.

    Victoria K. Hvis den ene sidder og gemmer sig i en hæk og den ikke er nysgerrig for at snuse lidt rundt og for hver x antal dag, bevæger sig mere og mere, vil jeg da mene at den er bedre tjent med at blive inde.

    Her hvor jeg bor, går en fyr hver dag med sin kat og de kommer flere km hjemmefra. Den elsker at komme omkring og i flere timer. Han har også megen tålmodighed, men samtidig er katten meget opsøgende. Så er den en klar gevinst i, at gå med den.


  • #32   6. jul 2020 Tinka:
    Nej, jeg bor desværre ikke i sidste bolig på svalegangen, men jeg har overvejet at rydde vindueskarmen og sætte noget sikkerhedsnet op i vinduet - så kan de i det mindste kigge og snuse til omverden smiley

    Jeg har samtidig valgt ikke at give op på gåturene, og det har vist sig at give pote. De sidste par dage har jeg gået cirka en halv time med hver, og de har begge virket meget mere nysgerrige og aktive end tidligere smiley


    Denise D:
    Jeg vil ikke mene, at der er de store farer i det område, jeg bor. Der er meget stille og roligt, og hunde må slet ikke gå frit i området. Selvfølgelig er der altid nogen, der ikke overholder det, men til gengæld har jeg endnu ikke set nogen gå tur med deres hund klokken 23 om aftenen, hvor jeg går tur med mine katte. Men udover det er de utrolig trygge ved at blive taget op og blive holdt. Jeg har en enkelt gang prøvet, at den ene pludselig blev virkelig bange, og der kunne jeg sagtens tage ham op uden at blive kradset eller bidt. De bliver selvfølgelig større og stærkere, men selv hvis de skulle slippe fra mig, er de både chippet, øremærket og har sele på.

    Det lyder godt nok som lang tid at gå med sin kat i flere timer smiley Det tror jeg trods alt ikke, at jeg lige har tålmodighed til - især ikke med to katte. Heldigvis virker de dog også godt trætte efter en halv times gåtur, men nu er de selvfølgelig også kun killinger smiley


  • #33   6. jul 2020 Sikkerhedsnet (eller bedre, trådgitter) i vinduer er under alle omstændigheder en god ide, for man skulle jo gerne kunne lufte ordentligt ud, uden at skulle holde konstant øje med kattene imens.

    Ja, gåture med én kat ad gangen er nemlig rarere for både dem og dig, så du kan koncentrere dig om én kat (og dens ønsker for i hvilken retning, man skal gå). Og langt mindre risikabelt end med to.

    "men selv hvis de skulle slippe fra mig, er de både chippet, øremærket og har sele på."

    Lige det med sele er nu ingen fordel, hvis uheldet (gudforbydedet) skulle ske.


  • #34   7. jul 2020 Selv den sikreste sele kan komme af - skulle jeg hilse at sige fra Elvis smiley

Kommentér på:
Gå tur med kat

Annonce