{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Slankekost {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at skifte fra skåne/slanke kost over på ren slankekost fra Hills. Grundet dette er, at hun er alt for sulten skåne/slank. Jeg frygter dog at ren slank ikke hjælper hende af med sulten.

Jeg ville et eller andet sted rigtig gerne bevæge over på et andet foder, en grundet hendes fortid med dårlig mave, er jeg også nervøs for tynd mave igen.

Vet sygeplejersken siger, at neutraliserede katte, ikke føler mæthed og derfor overspiser. Genetik, race mm. skulle også havd noget at sige.

Har nogen her katte på ren slankekost og hvad oplever i med det? Hvad siger i til, hvad vet sygeplejersken siger?

Kokos har i øvrigt ikke tabt sig overhovedet på skåne/slank. Hun plager meget og er meget sulten en stor del af tiden. De 70 gr deler jeg over ca 5 måltider og det er ren tørkost.

Jeg fandt i dag hendes mad på Zooplus til næsten det halve af, hvad dyrlægen tager for det. Det er godt nok en voldsom overpris smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slankekost
  • #1   3. feb 2021 Slankekost har jeg ikke hørt godt om. Katten vil blot skulle spise mere for at blive mæt da det er fedtet der mætter.

    Jeg er slet ikke enig med din vet. Måske nogen ikke har mæthed men det handler ikke om neutraliseringen eller racen.
    Alle mine frifodres herhjemme uden problemer. Selv min ædedolk er faktisk i okay hul.
    Jeg oplever mine katte bliver stresset hvis jeg måltidsfodre.

    Da jeg ikke havde mine chipskåle så brugte jeg foderbræt og foderbolde. Det oplevede jeg rigtig stor succes med.
    Jeg tror mere på at katte kan finde på at spise af kedsomhed/tilgængelighed.
    Hvis maden bare står der så er det nemt lige at tage en bid selvom man måske ikke er super sulten. Skal man arbejde for det så spiser man måske ikke så meget. Og det tager længere tid at spise hvilket man for mennesker ved hjælper til at man når at mærke om man er mæt før man propper sig med mere. Men ved ikke om det samme gælder for katte.

    Hvis jeg var dig ville jeg prøve nogle foderaktiviteter og se om det gør en forskel.


    I forhold til prisen så handler det ikke om at din dyrlæge tager overpris.
    Zooplus kan købe foderet hjem til en helt anden pris i Tyskland end de kan i Danmark.
    Jeg ved flere danske butikker har problemer med at konkurrere.

    For det første køber zooplus hjem i kæmpe mængder frem for hvad en dyrlæge kan fordi de sælger meget mere.

    Og så skal man huske at zooplus heller ikke har nogen husleje for en butik eller betjeningspersonale som skal holde butikken åben. Det hele er online.

    Og så ved jeg ikke om de betaler dansk moms og skat eller hvordan når de nu distribuere fra Tyskland.

    Så det er ikke udelukkende fordi din dyrlæge vil tage overpriser for deres foder.
    Men der er ingen tvivl om at der er meget at spare ved at købe hos zooplus.
    Alt mit foder og grus kommer fra dem smiley


  • #2   3. feb 2021 Jeg kommer aldrig til at bruge slankefoder igen
    Mistede en kat til det såå nej tak
    Så hellere bruge mere motion og vådfoder

    Det hjælper ikke katten at man sulter den
    Og ved at dele foderet ud over xx antal måltider får man bare en kat som pga sult æder alt sit mad på en gang.
    Nu har mine fri adgang til tørkost. Kan se at når de spiser så tager de vel Max 5-10 piller og går. Så vender de tilbage for at for at gøre det samme

    Hvis jeg var dig ville jeg give mere fodervåder ved siden af
    Det mætter mere pga væsken, men feder ikke


  • #3   3. feb 2021 Det eneste slankefoder som havde lidt effekt herhjemme var Virbac.
    Intet andet virker på Freddie og jeg tror ikke at det er racebestemt hvem der overspiser. Pt. æder Freddie til han kaster op.....

    Så egentligt slankefoder (ja slankekure) har jeg opgivet herhjemme.


  • #4   3. feb 2021 Ja jeg går stik modsat slanke kost, hvor både kød og fedt er begrænset, kan ikke fatte, at man kan tro at kulhydrater kan slanke en kødæder.
    Mine får højt kødindhold og højt fedt indhold, og Røde går langsomt ned i vægt, de 2 gange jeg har brugt andet ( zooplus stoppede med Orijen) og en gang lånte jeg foder af min datter, stiger Rødes vægt hurtigt, og jeg er overbevist om, at det er mængden af kulhydrater/korn.
    Men de får da maden i foderforvirring, så de kan spise lidt men tit, og så det våde også smiley


  • #5   5. feb 2021 Jeg er bare i syv sind, fordi hun fra lille af har haft sart mave. Hendes mave er bare rigtig fin nu og har været det længe.

    Grundet til at jeg valgte kun at gå med tørkost, er at RC skåne koster 15 kr pr brev. Prisen på det har jeg ikke tjekket hos Zooplus.

    Ville det være godt, hvis jeg vender tilbage til ren skånekost fra Hill’s og så fordre halvt vådt halvt tørt og dagens tørkost frit tilgængeligt?

    I dag får hun kun 1 måltid i skål. Resten i foderbold og 2 gange kaster 15-20 1 kugle af gangen rundt i lejligheden, så hun får rørt sig.

    Af anden aktivering, har jeg prøvet med en æggebakke. Hun kan ikke finde ud af, at rage bidderne, men sparker til den, så de hopper ud. Jeg har haft den store aktivitets “bane” med skåle, bølger, pinde mm. Den kan hun ikke finde ud af.

    Hvad er der ellers?

    Jeg prøvede en dag, at give hende dagens portion på en gang. Da spiste hun 55 gr ud af de 70 i et hug. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at hun havde gentaget succesen dagen efter.

    Jeg har nu spurgt til emnet på en kattegruppe også. Det har også skabt noget forvirring hos mig. Jeg spørger for at blive klogere, men med meget forskellige måder at tackle det på, er det Disney svært hvad jeg skal gå med.

    Når jeg ser hende oppe fra, er hun tykkest foran maveregionen og faktisk smal fra sidste ribben og bagud. Det pictogram hvis man ser henholdsvis kat og hund oppefra i tynd, slank, normal og tyk, ser den tykke kat bredest ud fra sidste ribben og bagud. Altså modsat Kokos.

    Jeg tror dog jeg skal holde mig til skånekost. Er der gode mærker, der gør sig godt i det, ud over Hills og RC?


  • #6   5. feb 2021 Hun ligner slet ikke disse billeder.


    profilbillede
  • #8   5. feb 2021 Da hun startede på at skulle tabe sig, var vi ca slut august. Nu hvor hun har samme vægt men blevet ældre, er hun vel også vokset? Ved ikke hvornår de er færdigvokset.

    Kan jeg i stedet for RC vådkost eller Hills, lige så godt vælge Topic fra Aldi og liste det ind, sammen med Hills skåne tørkost, eller er mængden af den daglige ration så ikke til at regne ud. Både RC vådkost skåne og Hills kan på Zooplus fås til ca 10 kr pr 85 gr pose. Stadig en høj pris men trods alt billigere end hos dyrlægen.


  • #10   5. feb 2021 Jeg ville være meget skeptisk med vådkost. Start med at køb et par dåser.
    Vådkost kan skabe store problemer for en sart mave. Det er i hvert fald min oplevelse.

    Lidt sjovt hun ikke kan finde ud af at fiske mad med poterne. Det har alle mine lært.

    Når gun "kun" spiser noget af sit foder ved frifodring så ville jeg prøve det af i en uges tid og se om hun ikke regulere sig selv. I den uge ville jeg sørge for skålen ikke bliver tom på noget tidspunkt. Også selvom hun så får for meget.
    Har hun ikke reguleret sig selv skal der gøres noget andet.
    Jeg er ikke ekspert i slankekur. Jeg har min store kastrater som ikke må få flere godbidder som dommeren sagde på en udstilling. Men frifodre jeg ikke ham så bliver han meget stresset. Jeg har sat ham på Main Coon piller. Det har hjulpet at han skal tygge lidt på maden frem for skånekost der er så småt.
    Måske du kan blande halv halv?
    Altså halvt Skåne og halvt Main Coon. Ved ikke om det vil ødelægge maven.


    En ragdoll er udvokset når den er 3. Men vægtmæssigt tager den ikke meget på efter de 2 år. Det er min oplevelse i hvert fald.
    Det billede du har lagt ind er også en ultra tyk kat. smiley


  • #11   5. feb 2021 I stedet for hills og rc så kunne du prøve denne
    https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/urinary_renal/gastro/479505

    Det er noget billigere.
    Bruger selv kattovit sukkersyge ad til Baby og det er godkendt. Han er normalt meget kræsen


  • #12   5. feb 2021 Jeg ville tage hensyn il maven først, og ægten ville komme i anden omgang, trivsel er vigtigst!

  • #13   6. feb 2021 Tak alle jeres råd. smiley

    Lotte. Hun er 17 måneder. Jeg har kun fulgt dyrlægens/vet foderrådgiver’s. Det er vel hellere ikke godt, at hun skal gå med overvægt uanset alder? Lidt alla tykke babyer/børn. Ikke at jeg ynder, at sammenligne dyr og mennesker. Bliver kampen med vægten ikke bare større jo ældre hun bliver?

    Jeg nævnte netop Topic, fordi jeg har brugt det til min forrige kat.

    Jeg er allerede ikke glad for hendes slankemad, da pillerne er så små, at hun slet ikke kan tygge på dem. smiley

    DK Laluna. Er det pga. indholdet af kød eller vand? De sidste par dage, har jeg givet hende et halvt brev RC skåne. Det klarer hun uden problemer. Men er det kun fordi, at det er skånekost, eller kan hun tåle det? Der er 85 gr i en pose.

    Mener du halvt skåne halv slank? Det jeg er på vej væk fra, er både skåne og slank. Men hun er som sagt sulten på det. Derfor kontaktede jeg vet igen og ved ren slank, skulle hun blive mere mæt pga. flere fibre og protein.


  • #14   7. feb 2021 Rigtig fint hun tåler vådkost. Så kan du jo prøve med noget der ikke er Skåne.
    Min tåler ikke engang en bid uanset hvad vådfoder det er.

    Jeg ville fodre halv RC MainCoon (ikke slankekost) og halv Skåne.
    Så får hun noget at tygge på. Evt helt af Skåne hvis det er muligt men ingen dårlig mave så er det bedre at komme tilbage på skånekost smiley


  • #15   8. feb 2021 Apropos RC Maine Coon og noget at tygge på som DKLLM nævner.
    Gustav plejer at få RC Maine Coon men var lidt træt af det.
    Så prøvede jeg at købe noget RC Dental som fås i små poser.
    Det er et hit. smiley
    Nu blander jeg det med RC Maine Coon og bruger det som godbidder med stor succes.
    Bagpå poserne står der hvor meget en kat med en given vægt skal have om dagen.
    Der kan jeg se at de må få ca. 15 gram mere om dagen af Dental.
    Dvs. at Dental er mindre fedende end Maine Coon vil jeg antage.
    I øvrigt mærkeligt der ikke skal stå hvor mange KCal, fedt, kulhydrat osv. der er i som ved menneske fødevarer.
    Så måske er RC Dental en god løsning for Kokos Denise smiley


  • #16   8. feb 2021 Sådan ser det ud smiley
    Hovsa der står faktisk indhold med bitte små bogstaver.
    Ved at fotografere det og zoome ind ser jeg at RC Dental indeholder 5 % mindre fedt


    profilbillede
  • #17   8. feb 2021 Og så hedder det RC Oral care og ikke Dental. SORRY smiley

  • #18   8. feb 2021 En af mine veninder prøvede også slankefoder til sin huskat. Resultatet var, at han tog en del på.

    Så skiftede hun ham over på foder med meget kødindhold. Vupti havde hun en slankere kat.

    Jeg ville så heller aldrig give en 17 måneder gammel kat slankekost.


  • #19   10. feb 2021 Jeg ved godt, at man får mange forskellige svar, når man spørger flere steder og så er det bare enden svære at gøre det “rigtige”. smiley

    Jeg vil give slankeudgaven en chance og give en pose skåne vådfoder ved siden af. Det vigtigste er, at hendes mave er i orde, sammen med, at hun ikke er sulten. Fungerer det ikke, kan jeg altid gå væk fra det igen. Det generer mig dog, at de er så små, så hun ikke behøver at tygge på dem. smiley

    Jeg havde hjemme dyrlæge i går, til det årlige sundheds tjek og vaccine. På den vægt hun hun havde med, vejede hun 5,9 og har så siden august tabt 400 gr. Hun så gerne, at hun kom ned på 5,5 og derefter kunne komme på kost til neutraliserede katte.

    Ellers var hun rigtig fin. Jeg kan varmt anbefale hjemme dyrlæge. Kokos tog i mod som almindelig gæst og hun gik og snusede til alle hendes ting, mens der blev skrevet journal. Hun undersøgte hende siddende på gulvet og Kokos fandt det hele normalt. Vaccinen fik hun siddende på skødet af mig. smiley

    Morten R. Hvor store er bidderne? De skal nemlig også passe til hendes foderbold. Men hvis man blandede med et andet, ville oral kunne bruges udenfor bolden. Til den skal de være runde. Nogle af RC’s bider, er runde med hul i og de passer ikke til bolden.


  • #20   11. feb 2021 RC MCO (øverst) er 12 mm og
    RC ORAL (nederst) er 13 mm
    Ingen af dem er helt runde smiley


    profilbillede
  • #21   11. feb 2021 Det med om en kat tygger eller ej, ville jeg ikke tage som et problem, det hjælper ikke på tænderne at tygge store bidder, og mange kan sluge både store og små bidder.
    Jeg har haft katte som slugte alt og katte som tyggede alt, og det har været uafhængig af kattens størrelse, kattens tænder er ikke skabt til at tygge tørkost, de er skabt til at klippe og skære i kød, og mange mener det er medvirkende til tandproblemer hos katte, måske endda medvirkende til FORL/TR.
    Idag er jeg nød til at tænke i foder som kan sluges, og det er jo netop på grund af FORL/TR.


  • #22   11. feb 2021 Min store kat tygger ikke de små men han tygger på de store.

    Og der er kun gisninger om foder og TR.
    Nogen tror vådkost er problemet nogen tror det er tørkost osv.


  • #23   13. feb 2021 Morten R. Tak smiley

    Jeg talte med den dyrlæge som har speciale i tænder og behandlede min Berte for hendes dårlige tænder. Hun nævnte netop vådkost som værende et problem, hvis den kun fik det. Det kan ikke sammenlignes med “kød” og hvad katten ville spise i naturen.

    Skal foder til tamkatte give menig, skal det være mus og fugle. Der er både pels, fjer, hud, muskel, kød, knogler og indvolde. Vådkost er sovs og bløde og forarbejde kødstykker. Så for tænderne er der intet at lave der.

    Tørkost skal der knases på og da der gennem dagen dannes plak på tænderne, vil tørkost skrabe det af. Der dannes så klart nok nyt, men med næste tør pille, vil det skrabes af igen.

    Jeg syntes faktisk det giver god mening. Alternativt, kan man købe daggamle kyllinger og fodermus, hvis ens kat kan lide sådan noget.

    Jeg har både med hundene og kattene givet både henholdsvis tørkost og råt og kattene tørkost, vådt og råt. Så har både tænder, muskulaturen og det mentale været på arbejde.


  • #24   13. feb 2021 Dem der taler mod tørkost siger at det fungere som kiks på vores tænder.
    De bliver bløde inde i munden og klistre til tænderne hvilket øger sandsynligheden for tandproblemer.

    Jeg ved ikke hvad der er rigtigt og forkert.
    Der er fordele og ulemper ved alle former for fodring.

    Så jeg fodre med det som fungere for min kat på lige præcis det tidspunkt. Og så må jeg tilpasse hvis kattens behov ændre sig.


  • #25   13. feb 2021 En ting kan vi nok blive enige om, og det er at alt foder vi kan købe som færdigfoder er for vores bekvemmelighed, for kattens naturlige føde er jo mus, fugle og andre smådyr.
    Der har så været et mellem stadie, hvor katte spiste det vi smed ud på møddingen, og da jeg var barn, fik katten en leverpostej mad og rester fra bordet, men den fangede jo også fugle og mus, den gik jo ude og kom fra nærmeste gård.
    Jeg ville ikke undvære færdigmad til min kat, jeg ville ikke kunne fodre en indekat forsvarlig, og det ville være mere besvær end jeg ville kunne opfylde.
    Færdigmad har gjort katten til et kæledyr som mange kan overskue, og idag er færdigmaden ikke livsfarlig for katten, som den var i starten, hvor der manglede kød og taurin i fodret.


  • #26   13. feb 2021 Jette:
    Med fugle og mus osv kommer parasitter og orm osv.
    Så ved ikke om jeg er enig i at det er det gode liv for katten at leve af det.


  • #27   13. feb 2021 Det har jeg så heller ikke sagt smiley jeg er absolut ikke tilhænger af fritløbende katte, og slet ikke dem som lever et forvildet liv, fordi de er blevet kasseret af os mennesker.


  • #28   15. feb 2021 I Tyskland er de fleste opdrættere gået helt væk fra tørfoder og fodrer kun med vådt/råt. Og flere og flere herhjemme gør det samme. Og det er der en grund til.

    Mange alt for tidlige dødsfald blandt katte og overvægt skyldes tørfoder!!!


  • #30   16. feb 2021 Susanne. Har du nogle links til at underbygge den påstand? Hele foderdebatten er en broget affære og rigtig mange har en mening om det. Noget andet er så evidens smiley

    Jeg så rigtig gerne, at Kokos kunne få råt og vådt, men råt er svært at styre med henblik på, de vigtige bestanddele, som deres foder skal indholde. Nogen katte vil slet ikke have råt. Om det skyldes, at det vi kan tilbyde dem, ikke er en del af det de ville fange derude ved jeg ikke.

    Jeg frygter mere fejlernæring, når man fodrer med råt, fordi man skal vide hvor meget de skal have af byttedyret, for at være dækket ind. Det er ikke nok “bare” at give dem kød.

    Og gør man killingen en tjeneste ved at fodre med råt, for så at sende den afsted ud i livet, hvor langt de fleste vil fodre med tørkost (vise vil give et måltid vådt ved siden af)


  • #31   16. feb 2021 Hvis du ikke overskrider 25% af din kats daglige indtag af man, så kan du give det kød din kat vil spise, uden at tænke på vitaminer og mineraler.
    Hvis katten ikke har fået råt kød som killing, så er det ikke sikkert den ser rødt som mad.
    Jeg har haft katte som ikke ville røre råt kød, en som end ikke ville spise af en tallerken der havde været råt på, og en som kunne spise uden om det rå, og så nogle som elskede råt.
    Jeg kender ikke til det med tyske opdrættere, men du kan finde meget på Google om råt og vådt til katte, det meste er på engelsk, og fra USA.


  • #32   16. feb 2021 Jeg er i grupper, hvor der stort set kun er tyske opdrættere. Og foderdebatten går også livligt derinde. smiley MEGET livligt.

    Jamen hvis jeg blot ser på mig selv - altså lille mig. Jeg har mistet to katte pga. tørfoder. Den ene fik en madforgiftning af RC kitten, og den anden blev syg over mange år, fordi hun kun spiste tørfoder, så hun blev aflivet med akut nyresvigt. Og ja, jeg ved godt, at den sidste er i kombination med, at hun ikke drak nok heller, men det er der desværre rigtig mange katte, der ikke gør.

    Foderallergi og intollerance over for dit og dag - tja en del kan føres tilbage til foderet. Og det behøver man ikke at være ekspert for at se. Nu har jeg observeret og mentalt noteret en masse, siden jeg besluttede at blive opdrætter for sådan cirka 15 år siden.

    Links, ja jeg kunne sikkert finde en masse. Problemet med mig er bare, at engelsk ikke er min ven. smiley


Kommentér på:
Slankekost

Annonce