{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.595 visninger | Oprettet:

Nicolai B
Nicolai B
Tilmeldt:
27. feb 2021
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25

Hjælp og erfaring søges {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg er spritny på dette Forum, men har virkelig brug for nogle erfaringer og guidelines.

Igår eftermiddags hentede min familie og jeg en kat hos en rar familie.

Katten er ca. 1,5 år og har mistrives i længere tid hos sine tidligere ejere. Hendes tidligere ejere har 3 andre katte og de har aldrig kunne trives sammen. Det har været så slemt, at vores nye kat boede på deres badeværelse og opholdt sig ikke andre steder.

Nu er den kommet til os og den er ret sky. Så snart det er muligt for den finder den sig en krog, hvor den kan “ligge/sidde i spænd” og gøre sig “usynlig”. Vi kan sagtens tage den til os og nusse den, men den vil ikke spise eller drikke. Hvilken den ikke har gjort nu i ca. 18 timer.

Vi har forsøgt med dens vante foder, tun i vand, godbidder etc. Intet hjælper.

Har i herinde nogle ideer til, hvordan vi får katten til at trives bedst? Og ikke mindst spise og drikke?

Og jeg ved godt at det tager tid og den skal have ro, ro og atter ro - men ingen spise eller drikke gør mig bekymret. Er det forkert?

Håber på jeres hjælp og guides.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp og erfaring søges
  • #1   27. feb 2021 1. Prøv at lade være med at tage den til jer og nusse mv. indtil den har akklimatiseret sig og er begyndt at spise.
    2. Sæt maden et sted hvor den kan være alene og ikke bliver stresset af jeres tilstedeværelse.
    3. Lad den komme til jer, ikke omvendt.
    Dette tænker og håber jeg hurtigt vil have en god effekt.
    Held og lykke smiley


  • #2   27. feb 2021 Hold nøje øje med om den spiser, uden at glo på den, det er uhøfligt i katte verdenen,
    Giv den maden hvor den er, og ger vådkost, hvis den er vandt til det.
    Det kommer til at tage måneder med den baggrund, min som kom fra et hjem hvor den trivedes, brugte 3 dage på toppen af mit klædeskab, og der oppe fik den vand og mad, og kattebakken stod lige neden for, og så blev der holdt øje med hvad der var i bakken.
    Den må ikke gå for længe uden mad, så kan nyrerne tage skade.Med de problemer katten har haft, så håber jeg den er ene kat hos jer, altså til den er i trivsel, og måske bliver den altid ved med at være en tilbageholdende kat, som måske vælger en enkelt person at knytte sig til.
    Jeg ville nok kontakte dyrlægen/adfærdsbehandler for råd, både med at den ikke spiser (det er et tegn på stres) og med at give den et godt liv, man kan få ting hos dyrlægen som kan berolige katten.


  • #3   27. feb 2021 Ps. Kik kort på atten blink langsomt, og så drej hovedet og se væk, det betyder “jeg gør dig ikke noget smiley

  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #4   27. feb 2021 Så det er bedst at den bare gemmer sig - virkelig underlige steder, hvor den nærmest sidder i spænd? Under en radiator eksempelvis.

    Har både læst og set, at det bedst at skærme den, men gerne steder hvor den forhåbenligt normalt vil bevæge sig rundt i fremtiden (eksempelvis under tæppe på sofaen). Er det forkert?


  • #5   27. feb 2021 Den skal spise men bliv ikke for ivrige, bare lad den være.
    Sæt maden et sted hvor der er ro så tænker jeg den spiser i løbet af natten.
    Og Jettes råd med at knibe øjnene sammen når i kikker på den er helt rigtigt og ellers kik forbi den.
    Aldrig lige ind i øjnene.
    Indtil videre så lad den opholde sig hvor den selv vil.
    Efter en tid kan i prøve at lægge jeg på ryggen på gulvet og "misse" med øjnene.
    Så vil den givetvis komme hen til jer.
    Men godt i tog den til jer så den kom ud af det badeværelse.
    Nu skal der bare tålmodighed til og så ender det med i får en hengiven og taknemmelig kat. smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #6   27. feb 2021 Når I siger tid, hvor lang tid snakker vi så? Timer, dage, uger, måneder? Bare for at have en nogenlunde idé om, hvordan fremtiden ser ud. Ang. Spisning så håber jeg selvfølgelig at der sker noget inden for en dags tid.

  • #7   27. feb 2021 Først velkommen til smiley
    Du skal regne med at det bliver en lang hård kamp at få katten til at have tillid til jer og dernæst til jeres evt gæster.
    I skal klart lade katte opholde hvor den vil lige i starten, som de andre skriver si stil mad og vand hvor den opholder sig, om det er under sofaen, under sengen, under radiatoren eller hvor det end er så er det underordnet, den skal nok komme frem når den er klar og har fundet ud af i ikke er farlige.
    Den har i længere tid været vant til et afgrænset område så det kan være meget overvældende for en lille kat pludseligt at have adgang til et meget stort areal, særligt hvis man er en kat med meget lille selvtillid. Så det gælder om at styrke selvtilliden hos katten, det betyder i har en opgave at gøre dette, det gøres ikke ved at samle katten op og sætte den ned midt i et åbent stort lokale, men ved at sætte/ligge sig på gulvet ved siden af katten, et lille stykke væk selvfølgelig, snakke sagte til katten og når den kigger på dig så blinker du langsomt med øjnene, hvis katten gør det samme mod dig, så har du skabt kontakt og allerede der ved du der er en vej frem og det nok skal lykkedes, prøv at finde nogle godbidder som vækker interessen og så se om den kan lokkes, det sker nok ikke første gang, måske heller ikke 10. gang, men bliv ved med at prøve og snak hele tiden til katten når den ser på dig, sørg for det er med en stille sagte stemme, det kræver tålmodighed, men det skal nok lykkedes.
    Det med den ikke vil spise, det er så det store problem, for en kat må helst ikke undvære føde i over 12 timer for så begynder systemet at tage skade, jeg tænker den nok vil spise om natten når der er ro, så længe maden er inde for synsvidde og et roligt sted hvor den ikke er udsat og føler sig truet.
    held og lykke og hold os gerne opdateret smiley


  • #8   27. feb 2021 Vi snakker dage, uger vil jeg tro. Og så måneder inden den er som en "normal" kat.
    Jeg ville køre ned i brugsen og købe noget kattemælk og prøve om den vil have det. smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #9   27. feb 2021 Tak for alt Jeres hjælp. Har lige brugt en time på at lede efter katten, som mens jeg var i bad var kravlet bag et skab og gemt sig på bagsiden af skufferne. Hvad siger det Jer? At den er meget meget utryk osv. Desværre har den endnu ikke spist ??

    Hvor bekymret bør jeg være?


  • #10   27. feb 2021 Jeg vil sige at den minimum skal drikke i nat, gerne spise også.
    Ellers skal du være meget bekymret. smiley
    Det andet svarede du selv på men det skal du ikke være så bekymret over smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #11   27. feb 2021 Hvordan kan jeg vide mig sikker på at den drikker? Kan jo godt være den bare lige nipper lidt til det.

  • #12   27. feb 2021 Sæt en streg indvendig i skålen smiley

  • #13   27. feb 2021 Hvis den vil have vådfoder - i dette tilfælde handler det kun om at få den til at spise, så hæld lidt vand i.

    Det lyder til at det var på høje tid, at den fik et nyt hjem, men angst er ikke løst med et fingerknips desværre. Tiden kan variere fra uger til måneder - når det er SÅ slemt, så tror jeg mere på måneder end dage - men den skal begynde at spise, ellers står leveren af. Få fat i en Feliway diffuser til stikkontakten. Det er kunstige feromoner som skaber tryghed. Kan købes i Maxi Zoo som også har åbent i morgen smiley

    Ved du om forrige ejer har haft den til dyrlæge?
    Stress kan komme af mange ting, både flytning, nye lyde, dårlig trivsel i flok og desværre også smerter.


  • #14   27. feb 2021 Tillykke med at du har fået kat. Det lyder til den ikke har lyst at være, hvor I er lige nu. Kan den evt. have adgang til et rum, hvor I ikke opholder jer, så kan det være den kan få lidt ro og tør komme frem for at spise og drikke.. og selvfølgelig skal kattebakke også være et roligt sted i nærheden af katten.

    Når den nu ikke har spist i mere end 24 timer, så ville jeg blive bekymret. Når Heidi skriver at 12 timer er kritisk, så ved hun nok noget om det. Jeg kender ikke det præcise timetal, men ved at det hurtigt kan blive livstruende for en kat, hvis den ikke spiser.
    Som Jette har skrevet, så kan det være en god idé at kontakte en dyrlæge. Det vil være skidt, hvis katten får organskader fordi du venter. Dyrlæger kan også kontaktes i weekenden.
    Jeg krydser for at det lykkes.


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #15   27. feb 2021 De seneste 4-5 timer har den afholdt sig helt afskærmet for sig selv i et rum, hvor vi ikke er.

    Den har foder, vand og kattebakken stående inden for en meter ca.

    Dyrelægen mener ikke det er akut “farligt” at den ikke spiser (endnu) - “(Ingen katte begår selvmord) Hun siger det nok skal komme inden for de næste 12-15 timer.

    Tidligere ejere har ikke haft den hos dyrelægen

    Den der Feliway diffuser - har det en effekt? Andre der har prøvet med held?


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #16   27. feb 2021 Kort update. Den har spist og drukket. Ikke meget, men lidt smiley Håber den har ædt os ud af huset i morgen tidligt smiley

  • #17   27. feb 2021 du kan få noget Dr bach rescure hos matas til ca 120 kr
    giv den en dråbe i vandet.
    det virker hurtigere end feliway.

    har været hos kv i en del år og vi brugte dr bach til nye katte som var bange, men også i vores pensionat brugte vi det.

    men det er en helt normalt måde for en voksen kat at reagere
    nogle skal bruge 1 døgn nogen et par dage, andre 1 time. der er meget forskel. Men med tålmodighed så går det.
    har selv flere katte som jeg har fået som voksne. Og de fleste begynder at spise efter 1 døgns tid.

    det vil sikkert tage lidt tid inden den falder helt ned. Den skal jo lige finde ud af at den bor alene uden sine fjender.

    så tålmodighed og ro, så skal den nok blive en super god sofaløve


  • #18   28. feb 2021 Dejligt at høre Nicolai smiley
    Jeg har altid en Feliway siddende i stikkontakten og jeg bilder mig selv ind, at den har en effekt smiley
    Glemte helt at ønske tillykke med den smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #19   28. feb 2021 Er der forskel på Dr. Bach rescue og Dr. Bach Rescue Pet? Vil jeg kunne bruge Dr. Bach Rescue (almindelig) uden det decideret er til dyr?

  • #20   28. feb 2021 Ja det kan du sagtens Nicolai

  • #21   28. feb 2021 Du kan også skrive til Michelle Garnier og fortælle lidt om problemstillingen, så kan hun blande noget specifikt til din kat.
    Det gjorde hun til Gustav (den TH) engang han var nervøs efter at være blevet bidt af en brud.
    Jeg gav ham et par dråber direkte i munden 2 gange dagligt.
    Det havde omgående effekt.
    Nu blander jeg det selv hvis det bliver nødvendigt. smiley


    profilbillede
  • #22   28. feb 2021 Det til dyr er uden alkohol har jeg lige googlet men en dråbe eller to af det til mennesker bør ikke skade en kat.
    Men du skal nok ikke pøse det i undulatens vand smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #23   28. feb 2021 Tak, Morten. Nu har jeg blandet en dråbe i dens vand. Hvor mange gange dagligt vil det anbefales?

    Og vil det være bedre at gøre det direkte i munden på den?


  • #24   28. feb 2021 Hvis du kan få lov til at give det direkte i munden så er det bedst

  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #25   28. feb 2021 Tak, Anja

  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #26   28. feb 2021 Hvor mange gange dagligt anbefales det ?

  • #27   28. feb 2021 Som sagt, jeg gav Gustav et par dråber 2 gange om dagen så prøv det.
    Har den spist mere smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #28   28. feb 2021 Det er ikke meget den har spist, nej. Men lidt har den.

  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #29   28. feb 2021 Til gengæld har den pisset i gæstesengen, så lidt drikkelse har den da fået smiley

  • #30   28. feb 2021 Det er jo så positivt at den har tisset, men absolut ikke positivt, at det er sket i en seng, hvis der er mulighed for det, så luk dørene til værelser med senge, og den det er gået ud over, skal have en ordentlig omgang, brug aldrig Ajax, katte syntes det lugter af tis, og det kan få dem til, at fortsætte med at tisse upassende steder.
    En anden mulighed som flere har haft held med, er at ligge plastik/presenning over sengen og sæt bakken ved siden af.
    , den kan have valgt gæsteværelset fordi der er ro, mange katte bryder sig ikke om et sted med mange som går frem og tilbage, eller larm fra vaskemaskine og tørretumbler
    Det er vigtigt du gør noget hurtigt, så den ikke får dårlige vaner, du kan få noget som hedder R10 i Matas, det kan fjerne tis lugten, så katten ikke tror den har fået ny kattebakke smiley og det kan bruges i vaskemaskinen også, så dynen er 100% lugtfri, katte har en meget god lugtesans, både bedre end mennesker og hunde.


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #31   28. feb 2021 Tak for hjælpen og info Jette.
    Min største bekymring er dog stadigvæk at den isolerer sig fuldstændig og ikke spiser særlig meget.

    Kan godt være i tvivl om den i virkeligheden er så svigtet at den slet ikke kan få det bedre?! Hvor længe skal jeg bare lade den være inde på værelset - total isoleret inde bagerst i et skab. Den reagere når vi kommer til den (på afstand) og blinker fint til os, når vi gør det samme til den. Vi snakker roligt og sagte, men der er ikke megen ændring i dens adfærd overhovedet.

    Bortset fra at den i dag har ligget i vindueskarmen - bag gardinet i 3-4 timer.


  • #32   28. feb 2021 Jamen så har den da bevæget sig lidt udenfor sin comfortzone smiley
    Giv tid.
    Den kan også mærke på jer hvordan I reagerer.


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #33   28. feb 2021 Så det tænkes som positiv adfærd at den er kommet lidt væk fra sin comfort zone?

    Er bare så møg utålmodig - men det hjælper nok hverken katten er jeg. Hvor mange dage mere skal jeg forvente at den befinder sig “skjult”?

    Jeg er også bange for at den bare ryger tilbage i den vante rutine fra tidligere ejere, hvor den ikke kom andre steder end badeværelset.


  • #34   28. feb 2021 Jamen det er klart fremskridt at den kommer ud af skabet, så mist ikke tålmodigheden.
    At den reagere på din snakken til den og blinken med øjnene er super fint.
    Hvis den ikke virker totalt skræmt så er det altså også ok at kæle den mens den ligger i skabet, du kan lade den snuse til din hånd inden du forsigtigt nusser den.
    Det er jo ikke sådan at du ikke må røre den, du skal bare ikke tage den op eller overskride dens grænser, hvis du må røre den så find ud af hvad der er dens svaghed, er det at blive kælet under hagen, nusset på kinderne eller måske er det ørerne der lige er det bedste, men hold dig til hovedet i starten, så når du har vundet dens tillid så kan du bevæge dig videre og husk så at aflæse katten for hvad den mener er ok.
    Du skal nok komme i mål, men det tager tid.


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #35   28. feb 2021 Jeg får bare virkelig så dårlig samvittighed. Ikke mindst fordi jeg ikke ved om det har været det rigtige at fjerne katten fra den vante og trygge sted.

    Jeg har en stor fornemmelse for at dette her kommer til at tage meget meget lang tid. Og tiden er skam fin nok - men min tålmodighed bliver virkelig sat på en gevaldig prøve. Jeg prøver slet ikke at forcerer tingene, men hvad så hvis katten stadigvæk ikke er kommet væk fra sin comfort-zone om 14 dage, skal det så bare fortsætte sådan?

    Det skal i øvrigt nævnes at vi har 2 marsvin, som hun selvfølgelig kan lugte og hører - kan det have nogen indvirkning på hendes tryghed?


  • #36   28. feb 2021 Jeg vil lige give dig et eksempel på hvordan det kan gå.
    Den 8. december sidste år, der dukkede en killing op under vores terrasse, jeg vil tro den var omkring 4 måneder. Den græd hjerteskærende, ville mega gerne have kontakt, men turde bare ikke komme tæt på, sulten var den også. Mit katte hjerte kunne selvfølgelig ikke lade den gå uden mad, så jeg begyndte at fodre den, gav den vådmad 2 gange om dagen og sørgede for den altid havde tørkost, jeg fandt en gammel kattehule fra et kasseret kradsetræ som jeg lagde et flistæppe ind i, det var jo koldt.
    Den 20. december kunne jeg for første gang klø den kort bag ørene, rørte jeg på mig strøg den væk, og det var Max 10 sekunder jeg kunne røre den, men det var tydeligt at den gerne ville snakke, den turde bare ikke, derfra gik det ret hurtigt til at jeg 23 december kunne løfte den 20 cm fra jorden i 2 sekunder og jeg begyndte at få lov at kæle den langs hele kroppen, stadig i kort tid men når den gik væk kom den hurtigt retur igen. Dagen før nytårsaften flyttede den ind i en tilbygning til huset hvor den fandt ud af at komme ind i hvis den åbning mellem mur og tag som vi ikke har fået lukket til efter at have hævet taget en smule.
    Nu bor han derude og er mega kælen, snor sig om vores ben og er forholdsvis tryg ved os, høje lyde kan dog stadig forskrække ham men han gemmer sig ikke, han går bare lidt væk, jeg kan dog endnu ikke kæle ham på maven, men alle andre steder og jeg kan tage ham op uden han panikker, og vil han ikke være oppe særligt længe, det er også ok.
    Dette eksempel er på en killing, og de er langt mere tillidsfulde end en voksen kat, så det jeg vil sige med denne historie er at det tog mig 3 uger at få en killing til nogenlunde at stole på mig, og det skal du nok også forvente som minimum med en voksen kat.


  • #37   28. feb 2021 Jeg tvivler på at det vil tage 14 dage før den kommer ud af sit skjul, nu ved jeg ikke om du/I er hjemsendte eller går på arbejde, men lige mig om ikke i nattens ro og mørke eller når der ingen hjemme er at den ikke vil bevæge sig rundt i løbet af et par dage, katte er af natur nysgerrige.
    Jeg syntes ikke du skal have dårlig samvittighed, for det du kan tilbyde katten er klart bedre end at bo alene på et lille badeværelse, den skal bare lige finde ud af at den er landet i paradis og ingen vil jagte og banke den smiley
    Tror ikke du skal være nervøs for at marsvinene gør katten mere nervøs, måske skal du i længden være mere nervøs for marsvinene de kan godt ligne byttedyr for en missekat, men bare rolig de kan uden problemer også leve i fordragelighed.


  • #38   28. feb 2021 brug så meget tid du kan i rummet sammen med katten
    sæt dig på gulvet og læs en bog/leg med mobilen (uden høj lyd)/ andet
    snak stille og roligt med katten, kommer den frem så lad den komme til dig hvis den har lyst
    nogen bruger det at læse højt for katten
    oplever at tamkatte mange gange nyder vores stemmer - derfor snakker jeg også meget med mine katte. noget jeg har gjort i mange år. så da jeg startede på internat gjorde jeg det samme, og de andre kiggede godt nok på mig som om jeg var helt tosset. Men det virker så de begyndte at gøre det samme. de fatter ikke meget af det man siger, men tonerne forstår de.

    selvfølgelig vil det være en udfordring for både katten og dig
    den har været vant til at bo på et badeværelse- så nu skal den bare finde ud af at den har et helt hjem uden andre katte, og det kan godt være svært at finde ud af i starten


  • #39   28. feb 2021 Ja du får brug for tålmodighed, men når døren er åben, så kan den jo gå hvor den vil, når den tør, og tag endelig råd fra de seje damer som har klaret at tæmme forvildede katte.

  • #40   28. feb 2021 Mange gode indlæg men lige en ting.
    Jeg synes ikke på nogen måde skal have dårlig samvittighed Nicolai for det er ikke et liv for en kat at være lukket inde på et badeværelse.
    Tvært imod, du er en ægte helt hvis du spørger mig.
    Katten får et MEGET bedre liv, bare vent og se smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #41   1. mar 2021 Tak for al Jeres hjælp, guiding etc. Det er utrolig værdsat!

    Igår aftes fik min bedre halvdel en rigtig fin kontakt til katten. Hun lå på toppen at et skab (altså katten smiley ) og min kæreste gik forsigtigt til den - snakkede forsigtigt og sagte. Katten nærmede sig selv hendes hånd, strøg sidst ansigt op af hånden, miav’ede to gange og logrede kraftigt med halen. Det tænker jeg er positive tegn?!

    Den lidt trælseting her til morgen er så, at hun er kommet frem fra sit “skjul” - gået ind i sofaen og tisset og skidt! Dog heldigvis på et tykt tæppe, så det er kun gået en smule igennem.


  • #42   1. mar 2021 At den logrer med halen er tegn på at den er anspændt, altså ikke at forveksle med en hund.
    Men ellers er det positivt at den vil nusse.
    Dejligt at høre smiley
    Det med sofaen er selvfølgelig træls, sørg for at gå det renset godt og ud med det tykke tæppe.


  • #43   1. mar 2021 Jeg ved godt at dette her lyder underligt, men ved du om den har nogle dårlige oplevelser med mænd?
    Min seneste tæmmede "vildkat" kan god lide kvinder men IKKE mænd - heller ikke selv om han kommer ofte og også er den der passer dem når jeg ikke er hjemme smiley

    Det kan godt være, at det er din kæreste har en bedre stemme/duft (misforstå mig ikke smiley ) end du har.
    Det kan sagtens være en selektiv type der vælger sit menneske med omhu smiley


  • #44   1. mar 2021 Hej Nicolai

    Det kommer uden tvivl til at kræve tålmodighed og (afhængig af hvor ærlig tidligere ejer har været) bliver det nok også en tid med bekymring og fortvivlelse. Katten lyder da godt nok meget stresset. smiley Men jeg tror det skal nok gå. Tidshorisonten er dog svær at spå om. Det er så forskelligt fra kat til kat.
    Nogle katte flytter bare ind og bor der som det naturligste fra første time. For andre kan der gå uger eller måneder, eller det kan pludselig vende efter få dage. Men jeg forstår godt at du er bekymret. Ikke så rar en tid mens kattens er utryg,

    Engang hørte jeg om en kat, der tilbragte uger INDE I en sofa. Så vidt jeg husker faldt katten da til langt om længe til.

    Da to vidunderlige, normalt trygge og tillidsfulde, forkælede katte flyttede ind hos mig for år tilbage, tilbragte de de første par dage bag en reol og under sofa. (og jeg var vildt urolig, selv om jeg udmærket vidste, at det var normalt).
    Tidligere ejer kom på besøg efter et par dage, og da kom de frem. Jeg tror det måske hjalp lidt, at deres tidligere tryghedsperson kom. Og derfra gik det sørme hurtigt med at falde til i deres nye hjem! smiley
    Jeg håber sådan, at en hurtig vending vil ske hos jer. Dét er en glæde og lettelse, når man har gået og tænkt, at katten måske aldrig vil komme ud af sit skjul.

    Det lyder godt, at din kæreste har haft god kontakt med den. Men pas på nallerne, når den slår med halen. Og hvis den knurrer eller hvæser, eller mjaver højt, så vis respekt og træk jer. Lidt kontakt ad gangen, og gerne med en uimodståelig godbid. (prøv jer frem)
    "Katten nærmede sig selv hendes hånd, strøg sidst ansigt op af hånden, miav’ede to
    gange og logrede kraftigt med halen. Det tænker jeg er positive tegn?!"


    Jeg tror det kan oversættes til noget i stil med 'ok, du er god nok, men jeg har brug for tid, så IKKE mere kontakt lige nu' .

    Supergodt og vigtigt, at den har et højt sted at være, Højt oppe, hvor de kan sidde i fred og overskue, er tryggest for katte.

    Ærgerligt med urenligheden smiley . Jette har nævnt noget om det, og det er vigtigt, det med at grusbakken står et lettilgængeligt, trygt og roligt sted. (to eller flere bakker vil måske heller ikke være dumt).
    Og gerne med det grus, som katten har været vant til.
    Og gerne samme type grusbakke som den kender. (altså åben/lukket med/uden låge).
    Madskål skal også gerne være i god afstand af bakken.

    Lige i dette tilfælde skyldes urenligheden dog nok stress, men det var bare lige lidt generelt om grusbakker, hvis I er førstegangskatteejere.
    Og så er det forresten da en rå start at lægge ud med en kat med "bagage". Både I og katten har fortjent hurtig succes.
    Jeg krydser fingre, og sender gode tanker. smiley

    Og tillykke til katten med at den har fået et ordentligt hjem. Jeg håber den snart finder ud af at det er et godt sted at være. smiley


  • #45   1. mar 2021 Jeg havde en kat som døde og så fandt min samlever en på nettet hun synes vi skulle se. Jeg var helt knust og ulykkelig.
    Jeg var meget tilbageholdende og mente ikke jeg ville have kat igen.
    Hun fik mig dog overtalt til at se den.
    Gustav var lukket inde i et badeværelse da vi kom og så på ham.
    Han havde bidt en mand i ryggen der tog ham op og hvæsede af børnene.
    Han kunne ikke med de andre katte og ville ikke parre sig med hankatten.
    Der var nok 10 katte, 2 hunde og en flok snotnæsede larmende unger.
    Da de lukkede ham ud krøb han langs panelerne helt vildt bange.
    Jeg kunne ikke andet end at befri ham fra det sted. smiley
    Vi fik ham i en kasse og med hjem hvor han tog plads på vores seng.
    Han hvæsede og spruttede når vi nærmede os og om aftenen da jeg skulle i seng sad han i min arm da jeg blidt ville skubbe ham lidt væk for at få plads.
    Så rykkede han ned under sengen hvor han tilbragte 3 dage.
    Kunne dog høre at han listede ud og spiste 2 gange.
    På dag 3 kom han ud og gik ind i kassen hvor der var godbidder.
    Så røg han til dyrlægen hvor han blev kastreret og vaccineret.
    Bagefter kunne vi godt nusse ham, nok fordi han var sløv af bedøvelsen.
    Men derfra gik det hurtigt fremad og idag er han den mest rolige, glade, snakkende og hengivne kat jeg nogensinde har haft.
    Vi går tur min. 2 gange om dagen og det elsker han.
    Han er super kælen, social og veltilpas.
    Han kommer løbende mig i møde når jeg kommer fra arbejde, pludrer og går rundt om mine ben.
    Efter et par godbidder går han til sit kradsetræ hvor han kradser inden han går til døren for at markere at vi skal gå tur.
    Jeg er simpelthen så glad for ham at man skulle tro jeg er skør. Men sådan er det.
    Men det var ikke lige det jeg tænkte den første uge.
    Bare lige en historie herfra. smiley


    profilbillede
  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #46   1. mar 2021 Jeg ved godt at dette her lyder underligt, men ved du om den har nogle dårlige oplevelser med mænd?
    Min seneste tæmmede "vildkat" kan god lide kvinder men IKKE mænd - heller ikke selv om han kommer ofte og også er den der passer dem når jeg ikke er hjemme smiley

    Det kan godt være, at det er din kæreste har en bedre stemme/duft (misforstå mig ikke smiley ) end du har.
    Det kan sagtens være en selektiv type der vælger sit menneske.


    Øhm. Det kan da egentlig godt være. Men jeg har ingen ide om det er tilfældet. Og desuden dufter min kæreste med garanti langt bedre end jeg smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #47   1. mar 2021 Hej Tinka,
    Jeres hjælp og forståelse er så værdigfuld! Det er virkelig virkelig dejligt at I har tid og overskud til det.

    Jeg må erkende at jeg ikke er helt sikker på, hvor ærlig tidligere ejer har været i denne hensende. Jeg har desværre en fornemmelse af, at hele sandheden nok ikke er kommet frem. At den blot ikke har kunne enes med de andre katte og hun derfor bevidst har valgt over 10 måneder at blive på et badeværelse. Det virker på mig som noget der ligger mere bag - men ved det ærligt talt ikke. Og i og med at de havde 3 andre katte, så undres jeg også.

    Jeg håber snart at der kommer flere positive tegn end der har været pt. For det var bestemt ikke derfor vi fik en kat. Altså for at den skulle gemme sig rundt omkring konstant og kun kigge frem, hvis man havde kontakt med den. Den virker meget meget stresset og det forstår jeg så udemærket.

    Jeg håber inderligt at der snart kommer nogle tegn som viser af der er vilje og vej. Nu har vi haft hende i knap 3 døgn og det er sgu ikke megen glæde der har været omkring det indtil videre.

    Min kæreste har tidligere haft kat og har et godt tag på dyrene og kunne slet ikke stå for hende her, da vi hentede hende privat. Men hun er ligeså meget i tvivl som jeg om det her lykkedes. Selvom i alle skriver at det nok skal komme, så er uvished og tiden enorm frustrende. Ikke mindst fordi vi ikke ved om vi faktisk gør al ting forkert og derved stresser hende endnu mere.

    Hvor megen kontakt vil i mene hun skal have dagligt? Altså pt. Kigger vi ind til hende (kort tid) 8-10 gange om dagen og snakker stille og sagte. Sørger selvfølgelig for mad og rent vand ret ofte.

    Men hver gang vi har været hos hende, så næste gang vi kommer så har hun fundet et nyt skjule sted. Hvilket jeg tænker ikke er positivt.

    Det skal lige siges at det IKKE er en mulighed for os at aflevere hende tilbage. De kår ønsker vi ikke at tilbyde hende! Så hellere bruge måneder på at vi forhåbentlig får en glad og taknemmelig kat.



  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #48   1. mar 2021 Tak, Morten. Dejlig historie.

  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #49   1. mar 2021 Nå. Ny update herfra.

    For knap en halv time siden begav jeg mig på togt! På togt efter at få styr på om det var min mandlige røst der gjorde udfaldet. Minsandten om det ikke lykkedes mig at få lov at nusse hende bag ørerne i knap 15 minutter, mens hun spindede på livet løs. Det tager jeg som gode tegn. Hun lignende i al fald ikke hun var i ubehag overhovedet. Desuden både slikkede hun på min fingre og spiste to godbidder af min hånd.

    Det tager jeg som et skridt i den rigtige retning smiley


  • #50   1. mar 2021 Kanon fedt smiley

  • #51   1. mar 2021 bare vent - i næste uge så har I en hyggemis som ligger i sofaen

  • #52   1. mar 2021 # 49 Århhh smiley Så er der hul igennem smiley . Tillykke! Det er et STORT skridt i den rigtige retning smiley

  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #53   1. mar 2021 Er det sandt! Hold kæft hvor fedt...!!!!!

  • #54   1. mar 2021 Måske tiden er inde til at lægge tvivlen og usikkerheden på hylden og så følge mave fornemmelsen.
    Jeg tror det vil gavne både jer og katten smiley


  • #55   2. mar 2021 smiley

  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #56   2. mar 2021 Det var en særdeles positiv oplevelse igår - så dejligt. Men - nogen der gode ideer til, hvordan vi undgår at hun tisser på bløde ting? Både kattebakke (helt ny og samme slags som hun var vant til) og mad er adskilt med afstand, men ligeledes sat steder hvor der er ro til spisning og toiletbesøg.


  • #57   2. mar 2021 Hun gør det fordi hun er usikker.
    Der kan også være en blærebetændelse under vej pga stress
    Prøv at snak med jeres dyrlæge


  • #58   2. mar 2021 Så vil jeg foreslå dig, en tur til dyrlægen, katte som har stres kan få urinvejsproblemer og så vælger de tit tøj og senge at tisse på, og så skal der behandling til.
    Samtidig så dæk senge og sofaen til og sørg for at vasketøjet kommer i vasketøjskurven med det samme, så hun ikke får dårlige vaner.
    Hvis i kun har en bakke, så få fat i en mere, tænk på at hun har levet på meget lidt plads, og altid har haft bakken lige ved siden af. Du kan godt lave billige løsninger til flere bakker, det kan være en hver plastkasse som det kan være grus i, ja selv en papkasse kan bruges for en tid, med aviser og plast i bunden og grus over.
    Du kan finde fortællinger her inde, hvor en af kattebakkerne har stået i sofaen som ellers var dækket af presenning eller voksdug, og der har været midlertidige bakker alle de steder hvor katten har besørget, og så langsomt (tålmodigt) et de flyttet der hen hvor vi mennesker vil have den, men et hvert uheld bliver også et tilbageskridt, altså til den sidste plads, hvor bakken blev brugt.
    Jeg håber absolut det lykkes, men lov mig, at lykkes det ikke og i opgiver håbet, så lad være med at sende hende videre, for et nyt hjem vil ikke løse hendes problemer, tvært imod, så må hun hellere få fred.
    Det er en stor opgave i er gået igang med, og det er ikke en skam at give op, men har i spurgt om hun var 100% renlig der hvor hun kom fra, for det kunne også være en grund til, at sætte hende på badeværelset.
    Da i hentede hen, så i badeværelset? Kunne i lugte urin der inde? For det kan sige noget om fremtids udsigterne, eller om hun måske allerede før hun kom til jer, har haft urinvejsproblemer, og det ikke kun er flytte stres, for hun har jo i længere tid levet med stres.
    Jeg håber det bedste for jer smiley


  • #59   2. mar 2021 Tillykke Nicolai!
    Så er det bare frem med godbidderne - vejen til hjertet går gennem maven smiley

    Jeg fik min første egen kat for mange år siden. Jeg var hjem nr. 4 og det var fordi at den ikke kunne sammen med den anden kat. Uhh.. den kunne gå i snor (not) den var SÅ social (not). Faktum var, at den angreb mennesker uden grund og senere blev urenlig. Det hjalp lidt at give den lov til at komme ud, men så kom den til dyrlægen (adskillige gange) uden resultat men ved en second opinion blev der fundet ud af, at den havde en knude i nyrerne. Den historie lærte jeg af. Jeg vil derfor foreslå dig/jer et dyrlægebesøg så snart det er muligt at håndtere den. Overgreb- ja, men godt for både den og jer, at få tjekket om den er fysisk rask. Hvis den har været fritløber, vil jeg på det kraftigste råde jer til at få den testet mod FIV og FeLV.

    Dejligt at høre, at det går fremad smiley


  • #60   2. mar 2021 Forresten:

    Stil aldrig mad og bakke i nærheden af hinanden.


  • #61   2. mar 2021 I bedste fald skyldes urenligheden midlertidig stress. I værste fald kan det være hun aldrig har været renlig. Er det urinvejslidelse, kan det behandles med medicin og/eller specialfoder.

    Man kan bringe katten til dyrlæge, som så kan tage en urinprøve. Eller man kan selv tage en urinprøve fra katten derhjemme, og nøjes med at bringe urinprøven til dyrlæge, smiley .

    Hos dyrlægen kan man få et urinsamle-kit (jeg synes det er lidt bøvlet).

    Eller (min yndlingsmetode, når det nu skal være): Lade katten tisse i en suppeske smiley

    Placér bakken et sted på gulvet, så man kan komme til den fra alle sider.
    (I forvejen har man et rent, skoldet glas med skruelåg, samt en - ligeledes ren, skoldet - lille suppeøse/sauceske).
    Og så sidder man klar med suppeskeen og holder øje med katten.
    Når katten sætter sig i det (RENE) grus og tisser .... så lister man stille og forsigtigt skeen ind under katten og samler tis, og hælder det i glasset. Låg på. Og aflever hurtigt til dyrlægen. (lav en aftale med dyrlægen i forvejen om at I (måske) kommer med urinprøve).

    Under alle omstændigheder tror jeg, det vil være en god ide med en ekstra bakke med noget meget fint grus - fx uparfuméret Extreme Classic eller lign. Strukturen er fint som strandsand, og skulle være godt til katte, der har for (u)vane at tisse på bløde underlag.
    I det hele taget er mange katte glade for den type grus.

    Måske er det nævnt. men er hun neutraliseret?


  • #62   3. mar 2021 Tinka:
    Undskyld - men tak for et godt grin smiley

    Jeg kunne lige se suppeskeen for mig smiley


  • #63   3. mar 2021 Prøv at se her
    Snappet fra det nye ude og hjemme - her er der en god artikel omkring katteadfærd


    profilbillede
  • #64   3. mar 2021 Husk vildkatten, det virker med suppeskeen smiley min kat ville ikke gå på bakken med plastperler, så derfor var det den løsning som virkede, og så vidt jeg husker var det enten her eller ved dyrlægen jeg fik rådet smiley

  • #65   3. mar 2021 Jeg har haft katte i størstedelen af mit liv, men de to jeg lige har købt fra et dødsbo, slår ALT ...

    De var sky, da jeg hilste på dem, men kom kort hen og snuste til min hånd. Jeg tillagde deres skyhed, at hjemmet var under oprydning/opbrud og at kattene havde mistet deres to voksne med et halvt års mellemrum.

    Hannen hostede lidt og det ene øje væskede en smule, men jeg tillage det den skimmelsvamp, min krop fortalte mig, der var i huset.

    Begge katte kom forholdsvis nemt i hver deres transportkasse og placeret på passagersædet, så de og jeg havde forbindelse under den lange køretur hjem. Godbidder under turen blev afvist.

    Hunkatten forlod hurtigt kassen og gemte sig uden at hilse yderligere på. Hannen forblev i kassen og han var over otte timer om at komme ud ...

    Jeg lavede ingen tiltag til at opsøge dem og jeg så ikke skyggen af dem og på tredjedagen kiggede jeg efter dem, da jeg var usikker på, om de overhovedet var i lejligheden. De havde ikke spist eller drukket og det gjorde de først lidt efter fem dage.

    Det tog 14 dage, før jeg fik lov til også at røre hunnen. Hannen fik jeg kortvarigt lov til at røre efter de fem dage, men da mine briller røg ned på gulvet, tog det over en uge, før han igen turde at nærme sig mig.

    Jeg har aldrig oplevet så sky og bange katte. De flygter for et godt ord og gør det stadig. De kommer først frem ved 23-01 om aftenen og er lidt aktive.

    Dette er meget uvant for mig, da jeg både er healer og dyretelepath og dyr finder normalt hurtigt ro og tryghed i mit nærvær. Jeg havde sågar fat i sønnen fra dødsboet for at høre, om de havde fået tæv, da jeg synes, at de er unormalt bange.

    Kattene er et siameser søskendepar, som bliver 5 år til maj. De får en chance i et halvt år, men hvis denne adfærd ikke ændres indenfor denne tidsperiode, har jeg erkendt, at jeg ikke er det rette sted for dem. Udfra deres adfærd vil jeg rubricere dem som en slags vildkatte.

    Jeg måtte hurtigt lægge min "utålmodighed" til side, da jeg kunne se, at det handlede om frygt og utryghed. Selvfølgelig er det skår i glæden, når man har glædet sig til at lære dem at kende, kræse om dem og give dem kærlighed og tryghed. Omvendt må det også være på deres præmisser og her har jeg stor respekt for dyrene.

    Jeg vil smadder gerne have særligt hannen til dyrlæge, da hans bagkløer er så lange, at han lyder som en hund, når han går henover gulvet, så de er meget for lange, hvilket også er synligt, når han går, da han svinger bagbenene ud til siden. Omvendt vil han/de også opleve det som et overgreb at blive fanget imod deres vilje og puttet i en transportkasse og kørt til dyrlægen med nye "tvangsovergreb" på deres sprøde psyke.

    Da det er siamesere med papirer, går jeg ud fra, at de er tidligt neutraliseret og hvis det adfærdsmæssigt giver sådant et sind og væsen, kan jeg kun være modstander heraf, for de virker ikke færdigudviklet mentalt, i lyset af at de har været inde-/tamkatte i hele deres liv.

    Personligt havde jeg ikke brug for et par skyggebeboere, da jeg lige har mistet min elskede store killing. Jeg har aldrig tidligere været "klar" til at lukke en ny ind så kort tid efter et tab og så blev det i situationen endda to, som normalt også har nok i sig selv.

    I forhold til urenlighed med din/jeres kat er det et rigtigt øv-problem, som ikke nødvendigvis går væk. Var disse to urenlige, havde de kun et kort ophold her, da det næsten ikke er til at få has på, hvis den uvane først har vundet indpas.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #66   4. mar 2021 Ved meget bange katte er det undertiden godt at lægge sig til at sove på gulvet (liggeunderlag eller lignende) - katten undrer sig og nærmer sig ofte - de bliver i hvert fald tit meget roligere bagefter. Det kan jo gentages efter behov smiley

    De allerbedste hilsener


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #67   4. mar 2021 Lige en kort update herfra. Har ikke været så aktiv men har læst de seneste dag. Hun er simpelthen så lækker! Hun laver lort i bakken, og har tisset i anden bakke. Fremragende. Derudover er hun kælen, når man kommer til hende, men søger endnu ikke helt ud af rummet. Men vi er nået så langt som billedet viser.

    Det er da gode tegn ik?


    profilbillede
  • #68   4. mar 2021 wow en smuk pige smiley smiley smiley smiley

    Og det lyder som om det går i den helt rigtige retning
    sagde jo at I har en kæle pige i næste uge smiley


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #69   4. mar 2021 Det er et virkelig dårligt billede! Men ja - hun er lækker smiley

  • #70   4. mar 2021 sorte katte er aldrig nemme at tage gode billeder af
    har selv 2 sorte


  • #71   4. mar 2021 Klapsalve herfra!
    Hvor er det dejligt at se.
    Hende skal I nok få glæde af smiley


  • #72   4. mar 2021 smiley så kan det kun blive endnu bedre smiley

  • #73   5. mar 2021 # 65 Puh, Tinamaria, det var da til at blive helt ulykkelig over den historie smiley .
    Og du kan intet fornemme om, hvorvidt de snart er i stand til at gøre fremskridt?...
    Har du prøvet med noget Bachs i vandet? Eller colostrum over foderet? Eller evt. Feliway?
    Hvad kunne sønnen fortælle om relationen mellem dem og tidligere ejere?

    Jeg krydser fingre, og håber at de bare har brug for lidt ekstra tid. smiley


  • #74   5. mar 2021 # 67 Jamen altså smiley det går jo strålende! (Så pyt med at fotoet nok er det ringeste, der nogensinde har været postet på Kattegalleri smiley )

  • #75   6. mar 2021 Wow Nicolai, det er da bare kæmpe store fremskridt i har nået der, jeg er vis på det ender i succeshistorie, godt du ikke tabte modet, hun skal nok gå op og blive den kat i håber på, hun skal bare have tid og tillid, hun ser virkelig skøn ud. Jeg har selv for mange år siden haft en sort kat, og min erfaring siger mig de har et helt særligt sind, ikke ment negativt, men de er på alle måder deres egne og alt sker på deres præmisser, det er kun et problem hvis man gør det til et problem smiley
    Tillykke med fremskridtet


  • Nicolai B
    Nicolai B Tilmeldt:
    feb 2021

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 25
    #76   6. mar 2021 Tak skal i have.

    Mht. at komme frem fra hende skjul, så har hun desværre rykker skjulested. Dette kommer sig af en masse larmende maskiner foran vores hus. Nogle arbejdsfolk er siden igår kommet dryssende med den ene store lastvogn efter den anden, da der skal bygges en masse rækkehuse på grunden ved siden af.

    Dette betød at han en morgen farede op på førstesalen og har mere eller mindre siden da befundet sig under vores seng. Dog har hun fundet kattebakken når der skulle laves store. Maden har vi dog været nødt til at rykke hen til sengekanten, da hun ikke har rørt den siden igår aftes.

    Nu spiser og drikker hun fint, men føler desværre lidt at vi skal starte forfra på at skabe tryghed for hende. Lidt øv smiley


  • #77   6. mar 2021 Ej altså, hvor er det synd for jer... men tænker ikke I er helt tilbage til start. Hun skal nok komme igen - men øv! Hvor er det bare ærgerligt for jer. I gør det så godt. Fortsæt endelig det gode arbejde smiley

  • #78   6. mar 2021 Jeg tror heller ikke at I er tilbage til start.

    Mine gør akkurat det samme.
    Håndværkere er ganske enkelt noget en vis herre har skabt i vrede. Det er fuldstændig ligegyldigt om det er en maler eller brolægger - bilen er farlig nok i sig selv.


  • #79   6. mar 2021 sådan er det også her i huset

    tænker at hun nok skal komme frem igen. så snart at hun opdager at de ikke lige kommer ind til hende


  • #80   6. mar 2021 Mega øv.
    Men i har fået skabt kontakt, så tilbage til start er i ikke, det er blot et skridt baglæns men hun skal nok komme frem igen når hun finder ud af at larmen ikke er så farlig endda.


  • #81   10. mar 2021 Arghhh og ØV, hvor er det synd og pisseærgerligt med det byggeri udenfor smiley Støj er nok noget af det værste, når en kat skal falde til i nyt hjem.
    Heldigvis havde hun nået at gøre store fremskridt inden byggeriet begyndte, så det skal nok genvindes.

    Jeg håber, hun hurtigt tør op igen - og om ikke andet finder ud af at være fremme og hygge sig i de (forhåbentligt mange) timer i døgnet, og i weekenden, hvor der er ro.

    Men tisser hun igen udenfor bakken?


Kommentér på:
Hjælp og erfaring søges

Annonce