{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
807 visninger | Oprettet:

Kat-rine
Kat-rine
Tilmeldt:
2. mar 2021
Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11

Ny kat - er hun okay? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er vokset op med katte, men dette betyder dog også, at jeg ikke husker, hvorledes vores katte opførte sig, da de kom i vores hjem. Dog opfører katte sig lidt forskelligt ift. tryghed jo.
Jeg bor nu sammen med kæresten vi er begge stille og rolige.
Vi har for nyligt fået en kat på 1 år hjem til os, en indekat. Vi fik hende via internatet, hvor hun var meget kælen og gerne ville snakke med os.
Vi er på dag 3, hvor hun gerne komme ud og snakker med os, men på hendes vilkår, hvilket det også skal være.
Vi fik at vide, at hun på internatet intet sagde, hverken miavede eller hvæsede.
Hun er begyndt at miave en del når hun ser os eller når vi kommer tættere på hende. Derudover har vi to gange oplevet, at hun hvæser og så miaver, men kort tid efter kommer hen og gerne vil nusses og gnider sig op ad os. Det skal lige siges, at vi altid holder halvanden meter - 2 meters afstand fra hende, da vi vil have, at hun skal komme til os.
Når hun sidder ved os og spinder, falder hendes hale tungt. Har læst at dette skulle betyde at hun er lettere irriteret?
Hun spiser og drikker godt og bruger også kattebakken.
Har hun ondt? Er hun ked af det? Eller er det ganske normal adfærd?
Hilsen en fortvivlet nybagt kattemor.


Kommentarer på:  Ny kat - er hun okay?
  • #1   2. mar 2021 Hun ser da ok ud smiley
    Jeg tror hun lige skal se jer an. Altså se om i respekterer når hun siger fra.
    Gør i det så kommer hun så..
    Mht. Miav så har katte jo mange måder at sige miav på.
    Faktisk har de et helt sprog som de tilpasser ift. til deres mennesker har jeg engang læst.
    Dvs. at der kan være et surt miav, et glad miav, et hej med dig miav osv.
    Det må i så lære at afkode.
    Held og lykke med den smiley smiley


  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #2   2. mar 2021 Hej Morten, tak for svar smiley
    Skal hendes hvæsen de her dage forståes som, at hun ser om vi respekterer, når hun siger fra?
    Bare lige så jeg er sikker på din besked smiley


  • #3   2. mar 2021 Det tror jeg men det er jo kun en teori jeg kunne forestille mig smiley

  • #4   2. mar 2021 Hvæs = hertil og ikke længere!
    Ikke alle katte siger noget. Andersen er først lige begyndt og det er sådan et kvæk istedet for smiley

    Den skal lige falde til, så bare se hvad der er sket om en uge smiley


  • #5   2. mar 2021 Tid og tålmodighed. Desværre har mange nye ejere hverken tid eller tålmodighed. Katten er flyttet = stress. Den har fået nye mennesker = stress. Den kender ingen = stress.

    Kommer tid - kommer råd. smiley


  • #6   2. mar 2021 Hun er jo flyttet ind i et nyt hjem
    så selvfølgelig er hun stresset. Hun kender ikke Jer - I kan jo være nogle væmmelige mennesker
    så det er fint at I giver hende plads
    nogle katte snakker mere end andre, Og at internatet ikke har lagt mærke til det, skal I bare se bort fra. mange katte er stresset på internatet, og viser derfor ikke altid deres sande jeg.
    At hun hvæser ligger i at hun er stresset, og stadig ikke stoler på jer - forståeligt når hun kun har boet hos jer i 3 dage. det er ikke usanvanligt at der kan gå en uges tid, inden de falder bare lidt til. nogen skal have mere tid. har da også hørt om katte som har brugt 2 timer, og så var den flyttet ind. Så det er meget forskelligt fra kat til kat.
    Men igen giv hende plads og lad hende komme til jer.
    snak med hende når hun "snakker". det kan de fleste katte faktisk godt lide, og så lærer hun jeres stemmer at kende. Og det giver tryghed for hende

    og så ellers tålmodighed

    men du fra hvordan du beskriver hende, så syntes jeg det lyder til at det går meget godt
    har selv arbejdet på internat i 6 år, og har solgt mange katte. Og så har jeg selv lige 13 hvoraf flere er kommet som voksne katte.


  • #7   2. mar 2021 Jeg har haft en Norsk Skovkat, der brugte de første 3 måneder bag et skab og kom kun frem om natten. Efter de 3 måneder gad hun ikke gemme sig mere. smiley

  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #8   3. mar 2021 Tak for alle Jeres fine svar smiley
    Laver lige et fælles svar - håber jeg er okay smiley
    Vi har tålmodigheden, det er mere kattehjertet, der ømmer sig, når hun gemmer sig eller bliver bange.
    Vi er selvfølgelig klar over, at 3 dage ikke bare gør, at hun stoler på os.
    Vi forsøger også at snakke med hende, som Anja N har foreslået, både med et gebrokken miav og sige hendes navn. Vi blinker også langsomt med øjnene mod hende - uden at stirre hende i øjnene.

    Hun kommer somregel ud om morgenen og om aftenen, vi har snakket om, at dette kunne være pga. at hun har været vant til at få mad morgen og aften? - nu har hun en skål stående fremme med mad, som hun kan gå til, når det passer hende smiley


  • #9   3. mar 2021 Bare snak til hende, som du ville snakke til et andet menneske. Det kan man sagtens. Tosset? Måske, men det er sgu meget rart at have nogen at snakke med også. En samtale med Indi Bob går typisk sådan her:

    Indi: Miav!
    Mig: Hva så Bobmand?
    Indi: Miaaaav!
    Mig: Skal du have mad?
    Indi: Miav!
    Mig: Okay okay, jeg henter din mad xD


  • Eva S
    Eva S Tilmeldt:
    sep 2020

    Svar: 4
    #10   3. mar 2021 Jeg har haft kat(te) de sidste 25 år, tre af dem er vilde killinger jeg har taget til mig når jeg kunne se deres mor ikke gad dem mere. Såden en kræver ca. 2 år. For ti år siden manglede min på daværende tidspunkt 7år gamle kat en makker. Han ville have en sort kat, så jeg købte en 1 år gammel Black Russian. Min gamle kat sad og ventede i bilen da jeg hentede hans nye makker. Indtil da havde den gamle kat aldrig sagt så meget som et miav, så jeg troede faktisk han var stum. Russeren var tilgengæld ved at snakke os ihjel fra første minut og den gamle kat begyndte derefter at deltage i samtalen, så jeg tror det har noget med den enkelte kat at gøre hvormeget der bliver snakket. Da russeren døde af sygdom fortsatte gamle mis med at snakke, ikke at han svarede som russeren plejede at gøre men han vendte ikke tilbage til total tavshed.

  • #11   3. mar 2021 Indies forslag er faktisk ikke helt ude på overdrevet smiley
    Jeg tilstår, at jeg både siger godmorgen, så er der mad, hvad laver I osv.
    Det skal nok komme. Ting tager den tid ting tager smiley


  • #12   5. mar 2021 Arh, helt ærligt? SELVFØLGELIG taler man da med sin(e) kat(te) smiley Her har vi mange begavede samtaler ( der er kun dem og mig) og jeg siger også altid "farvel drenge", når jeg forlader huset.

  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #13   5. mar 2021 Har også altid snakket med de katte vi havde dengang i huset. Min mor påstod også, at vores gamle hankat sagde “Moooar” smiley

  • #14   7. mar 2021 Jeg syntes hun lyder som en helt normal kat der lige skal se jer an.
    At hun nogle gange hvæser kan være fordi hun lige kort bliver utryg, det kan være hun syntes i lige går for hurtigt mod hende, eller hun lige bliver i tvivl om i vil hende noget ondt/ikke genkender jer, at hun så lige bagefter miaver tegner på at "hov jeg genkendte jer og i respekterede at jeg sagde stop, nu vil jeg gerne snakke" ret normal adfærd for en kat der er lidt stresset og ikke 100% tryg endnu, det skal nok ændre sig med tiden.
    Det med halen slår lidt tungt det kan betyde forskelligt, hvis den virkeligt slår tungt i sofaen/gulvet som i at sige dunk dunk dunk, så betyder det "jeg gider jer ikke lige nu, så venligst lad mig være", hvis det er sådan en let nærmest doven logren så betyder det oftes en form for tilfredshed. Nogle katte logre mere med halen end andre, mine bruger deres hale meget og jeg kan drille dem lidt, hvis Tøsen ligger og gider ikke snakke, så kan jeg få hende til at slå lidt hårdt med halen bare ved at snakke til hende på en bestemt måde, det skal lige siges det er en lille leg vi har, hun ved udemærket godt det er dril, så rigtig sur bliver hun ikke, men fortæller mig bare hold nu kæft.
    Med dette sagt så afslører jeg jo også at jeg snakker rigtig meget med mine katte, alt fra godmorgen, til er i sultne, til hvad laver i og opfør jer nu pænt mens vi er væk, jo jo her føres lange samtaler og der er visse ord de tydeligt godt ved hvad betyder, men nu har jeg så også haft mine i henholdsvis 14 år og 8 år, så de kender mig rigtig godt.


Kommentér på:
Ny kat - er hun okay?

Annonce