{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.526 visninger | Oprettet:

Michelle  R
Michelle R
Tilmeldt:
5. mar 2021
Emner: 1 Svar: 5

Kat på slank {{forumTopicSubject}}

Hej

Er der nogle der har gode erfaringer med en kat på slank?
Vi har en fin hunkat, uden underliggende sygsomme, som langsomt tager på. Vi er begyndt at portionsanrette hendes mad 3 gange om dagen fordi hun altid har haft en god appetit, og hun bliver vejet ugentligt, for at vi kan holde styr på vægten. Kattemaden hun får, er slankende - men det virker tydeligvis ikke, så vi vil forsøge et andet mærke.
Hun er ikke legesyg, så det er meget svært at aktivere hende, da hun mere er en "sofakat" der ligger og holder øje. Den nemmeste aktivering er når vi får hene til at løbe efter godbidder der kastes hen ad gulvet. Hun er en meget social, kælen og snaksaglig kat, og trives på alle andre områder, men bliver ved med at tage på (specielt her over vinteren hvor hun ikke har været så aktiv).
Har i nogle gode råd til hvad der kan gøres? Og gerne gode erfaringer med noget kattemad der slanker.

Jeg håber, at der er nogle der har gode anbefalinger.

Vh Michelle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat på slank
  • #1   5. mar 2021 Vådfoder uden korn, sukker og salt.

  • Michelle  R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2021

    Emner: 1 Svar: 5
    #2   5. mar 2021 Tak for svar. Nogle specielle mærker du kan anbefale fra?

  • #3   5. mar 2021 Det kommer an på, hvad din kat vil spise smiley fx spiser min kun bidder i sovs eller gele - pate rører de ikke.

  • Michelle  R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2021

    Emner: 1 Svar: 5
    #4   5. mar 2021 Ja okay, tror umiddelbart mest hun også er til sovs eller gele smiley

  • #5   5. mar 2021 Bozita er godt smiley

  • #6   5. mar 2021 er også til vådfoder fremfor slankefoder
    det meste slankefoder gør bare at katten sulter i stedet for
    og det giver bare problemer i stedet for

    så vådfoder fx 3 gange om dagen eller mere
    jeg har flere som spiser vådfoder 5-6 gange om dagen

    her i huset bruger jeg flere forskellige slags - har 13 med forskellig smag
    men cosma natur er godt. bruger især ren tun eller laks
    bozita både i ds, pose og tetra. det er fuldfoder
    mac
    + vel 10 andre slags
    køber alt mit hos zooplus.de (.dk kan også bruges) da de har et stort udvalg til billige penge

    Det skal så lige siges at jeg faktisk har mistet en kat pga slankefoder, så derfor bruger jeg det ikke mere
    så hellere vådfoder og motion


  • Michelle  R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2021

    Emner: 1 Svar: 5
    #8   6. mar 2021 Ja det er rigtigt. Men hun har taget 1,1 kg på i løvet af det sidste år. Hvor hun siden oktober har taget de 900 g. På.
    Det er bare så svær at aktivere en kat der ikke er legesyg, så det er svært at sætte ind der


  • #9   6. mar 2021 Har dyrlægen anbefalet slankekur eller det dig der vil have hende på slank?
    Det eneste slankekost der har haft en lille effekt herhjemme er Virbac.


  • Michelle  R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2021

    Emner: 1 Svar: 5
    #10   6. mar 2021 Det er dyrlægen der sagde hun godt kunne tabe sig lidt, nu har hun så taget på i stedet..
    Vi har brugt Royal Canin Care light weight, men det virker tydeligvis ikke. Så har hun fået 1 lille pakke vådfoder fra kitekat om ugen, fordi hun elsker det. Men ingen “menneskemad” eller lignende.


  • #11   6. mar 2021 Hvad med RC Obesity? Mener at det er den der er en slankediæt.

  • #12   6. mar 2021 Prøv mere vådfoder
    Det federe ikke. Da det meste er vand


  • Michelle  R
    Michelle R Tilmeldt:
    mar 2021

    Emner: 1 Svar: 5
    #13   6. mar 2021 Tusind tak for jeres råd, troede faktisk at vådfoderet var mere usundt ??
    Ved I om Cosma, Bozita osv. er “sundere” for katten end fx kitekat vådfoderet? Hun er en meget kræsen kat, men det mærke (og noget af Whiskas vådfoder) kan hun rigtig godt lide.


  • #14   6. mar 2021 Jeg bruger alt fra bozita, cosma til whiskas og kittekat. Altså i vådfoder
    Det er nemlig vigtigere at katten kan lide det og trives på end hvad vores holdning er til sunker/korn mm. Man kan forsøge sig frem. Nogen katte elsker bare mad, andre er mere"fine" i deres smag
    Hvis damen kan lide tun, så vil hun elske at få cosma natur. Her i huset er det alt med tun eller laks. Naboens 2 katte er også med på den vogn
    Bozita fåes som paté bidder i sovs eller gele. Nogen katte elsker det ene frem for det andet. Det er så et produkt som er uden altmulig i. Desuden er det faktisk et fuldfoder
    Min batman på snart 19 spiser en hel dåse bozita paté om dagen. Men han vil da også gerne have whiskas i sovs.

    Men prøv dig fremhos zooplus findes en del af foder i styksvis eller i prøvepakker, så man kan prøve sig lidt frem



  • #15   6. mar 2021 Vådfoder er ikke usundt. Det er tørfoder derimod, da det er så langt fra kattens naturlige føde.

  • #17   7. mar 2021 Jeg har selv en overvægtig kat, hun er dog nu så gammel at slankediæt er opgivet og hun får lov at leve som hun ønsker, dog med afmålt mad.
    Det eneste slankefoder jeg har oplevet virke er Hills metabolic sammen med en masse vådfoder af god kvalitet uden sukker og korn.
    Som nævnt får mine ikke slankefoder længere det hænger sammen med en masse forskellige sygdomme, men dåsemad får de, jeg køber så fra maxi zoo fordi mine er utroligt kræsne, så de foretrækker Real Nature wilderness, det er rent kød og dufter af kød og ikke af kattemad, de får også Select gold som også er rent kød, de er lidt dyre men rigtig god kvalitet.


  • #18   11. mar 2021 Håber det er okay jeg mokker mig ind i din tråd Michelle smiley ellers beder du mig bare smutte ud og lave min egen.
    Men jeg har bare fulgt lidt med her og har 2 katte som bestemt er blevet for fede .....
    De har siden killinger fået Hills tørfoder men gik over til
    Royal King for et års tid siden pga. Pris.
    Det er også i form af tørfoder og begge til steriliseret katte.
    Da jeg begyndte på Royal målte jeg de gram af ud fra opskrift på posen.
    Giver så ny portion 1 gang i døgnet og skålen bliver tømt hver gang....
    førhen fyldte jeg bare på når der enten var tomt eller inden.
    Nu aner jeg faktisk ik hvem der får mest..... men for tykke er de begge

    De får nu og da lidt dåsemad i form af sehba tror jeg det hedder....
    det skal være med sovs ellers får det lov at stå
    Og så er der synderen tror jeg da ......
    Det er dreamies guffer dem er de sygt vilde med og jeg rundhåndet ...eller hvad? De får vel en 10 stk. Om dagen.
    Der kan så være dage men mindre eller også flere har ik lige holdt så! Meget øje ...
    Jeg finder på at give som snak rejer i lage.
    Eller koger nogen torske stykker fra frost hvilket de er meget glade for.
    Jeg er faktisk ik glad for at give tørfoder men har bare altid hørt og troet at vådfoder feder og ikke er godt til fx.steriliseret katte aj heller mod urinvejs sten.
    Nu har jeg ikke læst på alt vådmad men møder ik lige noget hvor der står noget om hva godt der skulle være ?
    Som der står på tørfoderet
    De har aldrig 7-9-13 fejlet noget af nogen art. Og har haft dem fra de var 6uger og nu er de snart 7år
    Og nu ser jeg så hva i skriver og ville da gerne give våd foder og var heller ik klar over man kunne få “rigtig” kød til katte som man kan til hunde for det har jeg dog set haha...
    Så vil gerne høre jeres råd og ider
    Køre videre på tørfoder osv. Dog være hård omkring gufferne og minus sygdomme?
    Eller fodre dem som vilde dyr med rigtig kød og andet dåse halløj ? Men så måske med sygdomme? Eller er det bare noget jeg bilder mig ind ?..
    mvh. Charlotte


  • #19   11. mar 2021 Charlotte, det der er så godt ved vådfoder er, at det gør katten mæt på grund af det store vandindhold, hvilket også gør det meget egnet som slankefoder. Lidt ligesom at hvis vi mennesker drikker et stort glad vand, inden vi spiser, så kan vi ikke spise lige så meget, som vi plejer. Det store vandindhold er også rigtig godt for nyrerne og urinvejene, da det skyller systemet igennem og holder katten velhydreret. Det meste vådfoder består desuden mest af kød, og da katte er kødædere, er vådfoder derfor det mest naturlige for dem. Tørfoder indeholder derimod typisk rigtig mange kulhydrater i form af korn eller lignende, hvilket slet ikke gør katten mæt, og i den vilde natur ville en kat aldrig spise korn.
    Så sundhedsmæssigt er vådfoder faktisk bedre end tørfoder, selvom mange katte nu også kan leve langt på tørfoder.
    Når det er sagt, så fodrer jeg personligt med både vådfoder og tørfoder (og råt), da tørfoderet blandt andet egner sig godt til kattes spisemønster med at spise lidt, men hyppigt.


  • #20   11. mar 2021 Charlotte:
    Det er bestemt ikke den lille smule dreamies dagligt der er synderen, ej heller kogt fisk eller rejer (dog skal du passe på med rejer, da de indeholder mange tungmetaller som katten ikke har så godt af, det samme gør tun, så de 2 ting skal man holde lidt igen med, et par stykker i ny og næ er fint)
    Synderen er desværre en kombination af tørfoder og ikke særligt aktiv katte, hvis dine katte trives på Royal canin så fortsæt med det, men evt del portionen op i 2 - aften og morgen, så kan du måske bedre se hvor meget de egentligt har behov for, og så ville jeg give dem vådfoder dagligt, om det er noget lækker dåse mad eller kogt fisk, kogt/rå kylling, eller rent kød er op til dig, du kan også varierer. Nu siger du det med sovs, et lille tip kom en anelse vand ved ( Det må gerne være varmt vand (eller stue temperatur) sådan så vådmaden bliver grød agtig, mine elsker det og det samme gør min tilløber mis, det gør at al kattemad bliver lidt sovs agtig og samtidig så får de lidt ekstra væske, problemet er nemlig at katte ikke er særligt gode til at drikke nok væske, de bør faktisk drikke 3 dl væske om dagen, da de når de får tørfoder ikke får væske gennem føden, de gør de vilde katte jo, der er jo masser af væske i råt kød.
    Skulle du ønske at prøve noget tørfoder der ikke indeholder korn, så har maxi zoo nogle der hedder Select gold og et der hedder Real Nature wilderness, de er begge uden korn, der er bindemidlet grøntsager og rodfrugter. Der findes også mange andre tørfoder mærker hvor korn er udskiftet med grøntsager og kartofler. De 2 jeg har nævnt ligger i samme prisleje som Royal canin, hvor andre er lidt dyrere, dog vil jeg sige at dem uden korn spiser katten ofte lidt mindre af da de mætter mere og de vil jo også spise lidt mindre tørfoder hvis du fodre mere med dåsemad.
    Mine 2 får dåsemad hver aften, den store på 8,5kg får ca 100 gram om dagen og den lille på 5,5kg spiser ikke ret meget så det er ca en spiseske hun får og efterlader altid lidt.


  • Heine anker J
    Heine anker J Tilmeldt:
    mar 2021

    Følger: 12 Svar: 1
    #21   11. mar 2021 Prøv med royal canin sateity, det ved jeg virker, på min egen kat.

  • #22   13. mar 2021 Wow en masse info smiley super skønt.
    Først så er der da vidst ik korn i hverken Hills eller Royal King ? For ja hva skal en kat med korn produkter ?
    Men hehe hva skal de med grønsager ?
    Det da ikke de vilde katte der render og guffer i sig i folks grønsags haver muhahaha...

    Tungmetaller i rejerne var jeg faktisk ik klar over....kun tun hvilket var grunden til jeg valgte rejerne DOH. Kloge Åge ............
    Men hva så med alt det tun man kan vælge tørt som vådt ? Tun er vel tun?
    Råt kød fx. HK. Oksekød eller stykker fra en fx. Engelskbøf det har jeg ikke turde give for mener at have læst der kan være øhh skidt i parasitter? Og dem æder vi så ?? Hmm ik mere så haha......
    jeg har før haft kat som endte med urinvejs problemer og kun kunne spise tørfoderet fra dyrlægen.......muligt andet fra IKKE Brugsen og lig. Havde virket men jeg ville ingen chancer tage.....
    Som nu...
    det er i bund og grund mine øjne og tanker der syntes tørkost ik er for katte men kan jo se det virker fint nok ....
    ville bare gerne give dem “den ægte vare” uden at skulle ud og købe frosne mus eller indfange nogen hæhæ “joke” ....

    royal canin sateity Lyder faktisk også super.... læste om den hos en dyrlæge “på nettet”
    Bare der pga. De er steriliseret ikke kommer noget med deres urinveje.
    Men giver jeg vådmad ved siden af er jeg vel sikker på det ok?
    Så er det bare .....
    Det skal ik være det billigste vådmad jeg kan finde med kød som er ok?
    Men hvilket er så ?
    Og kan man købe råt kød til katte i maxi zoo fx. . På frost/køl som til hunde?
    Kunne undersøge hehe men nu fyre jeg det ud her og løber i bad smiley
    klokken har ingen nåde ...utaknemlig er den.........

    1000 tak for jeres hjælp
    Kh. charlotte


  • #24   16. mar 2021 Både Royal Canin og Hill's indeholder en hel del korn.

  • #25   12. apr 2021 Ja okay pinligt men ærligt så har jeg da ik læst på poserne “fløjter”
    Ved ik hvorfor hmm dumhed ? Haha men jeg har bare troet med den slags dyrt mad så fik de helt sikkert noget godt.
    Også at internatet ik fodre med andet end Hills .... flot ...
    Måske jeg kan undskylde mig selv lidt med at alle de katte hej nåede at have fra barn til jeg flyttede hjemme fra
    “Bare” var måden man havde kat på landet fra 70 erne til 90 erne hehe
    Men altså helt alm. rå muh ko må de altså få med måde
    Uden at koge det ?
    Og hva med gris og kylling helt alm råt??
    Og tror jeg vil skifte royal ud pga. korn ... puha
    Det farlige missekatte jeg har og eneste grønt de kan få lov at få er græs
    Dog æder de det hurtigere end flere planter/potter kan nå at vokse og følge med haha
    Kh. Charlotte


Kommentér på:
Kat på slank

Annonce