{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

Kat "snakker" eller piver rigtig meget {{forumTopicSubject}}

Hej Vi fik vores kat i starten af januar, det er gået rigtig godt, Hun er faldet godt til, leger, spiser, drikker mm.
Hun er meget mad glad, som det er nu får hun om morgenen ca. ved 7 tiden og igen ved 16-17 tiden og så en sidste gang ved 21 tiden. Vi har læst lidt om det og fandt ud af at det var en god idé med flere fodringer i løbet af dagen. Hun får tørkost 2 gange og vådfoder 1 gang, Jeg troede at tørkost var det bedste men læste et sted, at det faktisk var bedre med vådfoder. Har derfor bestilt noget på zooplus, som skulle have et højt indhold af kød.
I bund og grund får hun lige nu lidt mere end anbefalet, men hun mijaver/piber rigtig meget fra ved 5 tiden om morgenen (vækker hele huset), og starter op igen flere gange i løbet af dagen.
Det lyder nærmest klagende, hun stopper ikke selvom vi forsøger at lege med hende. Hun kan godt afledes i kort tid, men starter op igen hurtigt derefter.
Hun er en meget aktiv kat (tror jeg - har jo ikke noget at sammenligne med), drøner ofte rundt og vi kan sagtens aktivere hende, hvor der virkelig kommer fart på. Hun er indekat, men vi har rigtig god plads og det udnytter hun til fulde når hun engang imellem (flere gange om dagen) drøner fra den ene ende til den anden.

Når hun endelig får mad overfalder hun den som om hun ikke har fået mad i flere dage. Jeg er jo selvfølgelig bekymret for om hun får nok. På alt det vi har købt står der at mængde jo også afhænger af aktivitetsniveau, hvordan finder jeg ud af om hun er sulten eller keder sig eller noget helt tredje??

Så hjælp I søde mennesker smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat "snakker" eller piver rigtig meget
  • #1   11. mar 2021 "Når hun endelig får mad overfalder hun den som om hun ikke har fået mad i flere dage".

    Katte, der bor hos mennesker, skal ikke "endelig" få mad. De skal have nok mad. Og beskrivelsen tyder da på, at det får hun ikke smiley .

    Find ud af om hun er sulten (det er hun nok): Lad hende have fri adgang til tørfoder hele tiden, og giv hende vådfoder 2-3 x dgl.
    Og start hellere med det NU end i morgen.


  • #2   12. mar 2021 Hvis du absolut vil fodre på faste tider, skal du op på 6 måltider om dagen, en kat spiser lidt men tit, og kan katten ikke helt finde ud af det med fri mad, efter at være begrænset, så findes der mange typer af skåle der nedsætter tempoet.
    Ja vådmad er godt, giv det gerne flere gange om dagen.
    Hvis din kat ikke er færdig udvokset, er det svært at give afmålte portioner, for den vil spise mere end det der er angivet efter vægt, så en 2 kg Killing spiser nærmere det en 4 kg voksen kat gør, og den mængde som er angivet til 2 kg er helt sikkert for lidt.
    Mine får 3 gange vådmad og så står der tørkost til den ekstra sult, i foderforvirring.


  • #3   12. mar 2021 Vores ene kat vækker os hver morgen hvor han mijaver, de 3 andre gør det ikke.
    Katte er forskellige nogle mijaver mere end andre. smiley
    Så du har været så heldig at få en kat der taler med jer (det vil den nok altid gøre).

    Men hensyn til mad - Skal de have det som Tinka skriver.
    Vi har altid tørfoder stående og så får de løbende over dagen vådfoder (hold jer til faste tidspunkter) smiley


  • #4   12. mar 2021 Jeg havde en periode hvor min ene kat også vækkede mig hver morgen klokken L**T.

    Efter jeg skiftede fra måltidsfordring til frifodring har jeg ikke haft problemer, nu sover de igennem. smiley


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #5   12. mar 2021 Alle mine har adgang til tørfoder. Derudover får de vådfoder, og gerne råt kød min. 1 gang dagligt.
    Når du fortæller, at din kat er meget aktiv, så vil jeg anbefale, at den har adgang til tørfoder hele tiden.
    Efter kort tid, vil du opdage at den ikke længere sluger maden, men kun spiser lidt ad gangen.
    Er det en killing har den også et meget større foderbehov, end hvad der oplyses på foderpakker etc.


  • #6   12. mar 2021 Sanne B. Hvad med at prøve at give hende en foderbold med tørfoder . Så kan hun selv drøne rundt og samle tørfoder.

  • #7   12. mar 2021 Hvis du står op og fodre den, når den larmer, så er det klart, at den bliver ved smiley

  • #8   12. mar 2021 jeg tænker også at hun faktisk er sulten. derfor snakker hun
    så prøv at lade hende få tørfoder 24/7. og så sæt hende på 3 x vådfoder om dagen
    i starten vil hun helt sikkert overfaldet tørkosten, men når hun så lærer at det står fremme hele tiden vil du opdage at der kommer mere ro på hende

    jeg har 13 indekatte med adgang til løbegård
    de har tørfoder stående frem hele døgnet og så får de morgenmad, middagsmad, eftermiddagsmad, aftensmad og natmad som vådfoder. det skal lige siges at det ikke er alle 13 som er med til alle måltiderne. Men de får når de har lyst

    vådfoder fylder mere men feder ikke. samtidigt får hun væske nok


  • #9   13. mar 2021 Hej
    Tusind tak for jeres kommentarer. Grunden til vi startede med "måltiderne" var fordi vi mange steder læste, at det var en dårlig idé med mad hele tiden, man bliver jo oversvømmet af alt for mange modstridende oplysninger når man søger på nettet.
    Jeg med på at hun skal "vænne" sig til at der er mad tilgængelig hele tiden, men der ryger godt nok meget ned smiley
    Vi har øget vådfoder, men er dog ikke helt der hvor vi fylder op så der er noget hele tiden... Men vi har øget mængden og kan se, at hun ikke mijaver helt så meget.
    Vi står ikke op og fodrer hende, har forsøgt at holde fast i at der kommer mad i skålen ved 7 tiden; det ændrer ikke på, at vi bliver vækket ved 5 tiden smiley (eller os der sover let i familien bliver vækket :D)


  • #10   13. mar 2021 Vådfoder behøver hun nu ikke have hele tiden - det skal gerne gives i portioner så der bliver spist op, ellers står det bare og bliver bliver dårligt. Det er det, der er smart ved tørfoder - at det kan tåle at stå dagen lang i madskålen.

    Som Jette R skrev længere oppe, er det nok smart med faste vådfodermåltider. Og så har hun jo tørfoder resten af tiden.

    Hvis du synes hun foræder sig, så prøv at bruge et aktivitetsfoderbræt til tørfoderet.
    (Men hvis I sover let, så lad være med at købe en foderbold- eller rulle, for det larmer ret meget på parketgulv smiley )

    Et par eksempler på hvilke aktivitetsbrætter min Bruno var glad for (måske er de udgået, men så findes der andre). Hans bror syntes det var noget pjat og insisterede på at få mad i skål.


    profilbillede
  • #11   13. mar 2021 Tinka: Man kan også brug en blød foderboldt lavet til små hunde. Det fungerer fint her smiley

  • #12   13. mar 2021 Der er vel grænser for hvor blød en foderbold kan være?

  • #13   13. mar 2021 Det med at katte vågner kl 5 er faktisk noget rigtig mange katte gør
    Jackson fra my cat from Hell fortalte noget om det i et af hans programmer

    mange af mine 13 gør det også
    jeg vælger dog at vænne det døve øre til. men de er aktive smiley


  • #14   14. mar 2021 Ja man slipper ikke helt for morgen katte, mine er ret gode i den retning, men de er også ret voksne nu, 9 og snart 8, men efter en uge, hvor jeg hverdag var oppe kl 6, fordi jeg skulle hente mit barnebarn og følge hende i børnehave, hver dag, fordi mor var syg, så har det altså taget et par uger, at lære dem at kl 6 ikke længere der hvor jeg står op smiley når jeg nu og da ændre tid en enkelt dag, giver det ikke problemer, bare jeg holder rutinen.
    Vågne, nusse begge katte, på wc, katte får mad, våd, og jeg går i bad, tørfoder hældt op til dagen og så vider med dagen.
    Aftenen er det samme, når min mad er færdig, fodres drengene med vådmad, hvis jeg ikke har været hjemme midt på dagen, får de dobbelt vådkost, og så hældes der tørt op før jeg går i seng, så jeg ved de har nok til natten


  • #15   14. mar 2021 Jep det er nok en del af problemet, at vi jo de fleste dage skal op og på arbejde/i skole smiley
    Og så er hun så vidunderlig social, så hun kan ikke være vågen alene smiley Hvis man vender ryggen til hende, så "nusser" hun ens hår, hvis man vender ansigt så "puffer" hun. Og det er tydeligt at hun trives bedst med selskab, min datter er den der er mest sammen med hende (og som også hyppigst sover med hende) hvis hun forlader rummet uden katten ser det, så piver hun smiley
    Vi er begyndt at give hende mere, men vi tør ikke gå all in endnu. Vi har endnu ikke nået max, hun spiser stadig op , men der er lidt mere ro på hende nu, så hun har nok været sulten, det er godt nok ikke nemt når de anvisninger der er på pakkerne jo så overhovedet ikke stemmer...
    Tak igen det er altså dejligt at have nogen der har noget erfaring at spørge.


  • #16   14. mar 2021 Du er altid velkommen til spørger herinde


  • #17   14. mar 2021 Nej Sanne se bare hvordan vi ville reagere, hvis en kom og målte vores mad op 3 gange om dagen smiley smiley men det ville jo nok virke på overvægten smiley smiley
    Det er ikke det jeg spiser til måltiderne der er mit problem smiley det er det jeg spiser mellem måltiderne smiley


Kommentér på:
Kat "snakker" eller piver rigtig meget

Annonce