{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

'Opfedning' af ældre kat {{forumTopicSubject}}

Vi har en gammel dejlig hankat (kastrat og inde/udekat) som bliver 16 år her til maj.
Vi var til årseftersyn med ham, hvor dyrlægen kunne konstatere han havde tabt sig ca 5-600 g siden sidste år (vejer nu 3.2 kg), men ellers var han i fin stand, hans høje alder taget i betragtning. Han anbefalede at vi vejer ham hver 14. dag, for at sikre os at vægten ikke fortsætter nedad.
Han gider ikke spise tørkost, men er glad for vådfoder, samt leverpostej, rejer, tun ect.
Er der nogen tip til gode opfedningsmad til sådan en ældre herre. Må han få kaffefløde, eller er det mere skidt end godt.
Dyrlægen mente han havde det fint, men at vi nok ikke havde ham om et år, så den sidste tid skal have det ekstra godt ??
Hilsen Missemandens mor.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  'Opfedning' af ældre kat
  • #1   9. apr 2021 jeg har lige måtte aflive min på næsten 19 år (han ville have blevet det om 2 mdr)
    men han fik alt det han ville have af vådfoder, han elskede sin kattemælk - ikke whiskas
    og så fik han gerne makrael i tomat med lidt mayonæise
    de får også tun/cosma natur om morgen
    jeg er af den mening af når de er blevet så gamle ja så skal de også forkæles med det de gerne vil have.
    min var hellere ikke den store tørfoderspiser. men godbidder var godt


  • #2   9. apr 2021 Ja giv hvad den kan lide, uanset hvad du giver, har han jo en udløbsdato, og jeg tror ikke det ændre sig meget, uanset hvad du fodre med,det vigtigste er at han spiser.
    Normalt er tun og rejer ikke hverdagskost, men det kan du vist godt se bordet fra.
    Nyd ham mens du har ham smiley


  • #3   10. apr 2021 Jeg stemmer i med de andre!
    Giv ham lige hvad han har lyst til og hvis han vil kæmmes / børstes, så har jeg læst et sted, at det er en god ting ikke kun for pelspleje, men det var noget med at hjernen udskilder nogle hormoner.... hæng mig ikke op på det
    Det er et privilegie at opleve sin kat blive gammel og han er da smuk smiley


  • #4   10. apr 2021 Kommer lige til at tænke på, at der faktisk findes vådfoder med ekstra næring. Recovery fra RC og så mener jeg at det er Hills A/D .
    Killingefoder er der også mere "go" i smiley


  • #5   10. apr 2021 Killingfoder skal dog lige passe lidt på med
    Det kan nemlig ære lidt hårdt for nyrene


  • #6   10. apr 2021 Bruger outdoor fra RC.
    Ja og ellers får den hvad den vil have.
    Havde en der elskede Føtex grillkylling og den koster 35, kr om onsdagen.


  • #7   11. apr 2021 Lad være med at bruge killingefoder i hvert fald, der er for meget calcium i for en voksen kat, så det kan gå ud over nyrerne.
    Derudover så nej til kaffefløde, det gør intet godt for ham - det er generelt for mælkeprodukter, for de kan ikke nedbryde det som vi mennesker kan.

    Var det min kat havde jeg fået taget en blodprøve og set om organværdierne er okay, og så fundet et foder ud fra det. Det kan være han har noget med nyrerne der gør at han har tabt sig (det er ikke usandsynligt ved så gammel en kat, at der er noget der ikke er helt godt), og så skal han selvfølgelig have noget foder til at understøtte nyrerne. Man kan ikke kurere nyresygdom, men man kan understøtte så katten har det så godt som muligt. Samme gælder selvfølgelig hvis der er noget der peger i retning af noget med leveren, så er der nogle andre typer foder man kan bruge til at understøtte en god leverfunktion smiley Det kan selvfølgelig også være at blodprøven viser han er sund og rask med fine værdier - det ville da være skønt at vide i så flot en alder! - og så er det jo der også fint så bare at finde noget "almindeligt" foder smiley Skulle det være tilfældet ville jeg anbefale noget godt seniorfoder, hvor der netop er taget højde for at seniorkatten har tendens til nemlig at tabe sig.


Kommentér på:
'Opfedning' af ældre kat

Annonce