Discountfodr vs. dyr kvalitetsmad Discountfodr vs. dyr kvalitetsmad
Jeg ville høre jeres meninger, og ikke mindst jeres ARGUMENTER for hvad I mener om discountfodr fra ex. fakta eller ligende.
Mange discountmærker indeholder faktisk det nødvendige vitaminer og tilskud som katten har brug for, for at være en sund og velfungerende kat.
Men spørger du katten, vil den nok vælge kvalitetsfodr, da det tilsyneladende smager meget bedre!
Hvad mener I? Kan man nøjes med billig fodder, hvis man ikke har penge til andet (hvis det evt. suppleres med snacks eller ligende, der er vitaminrigt), eller er Hills/Specifik osv. det eneste der dur?
dec 2004
Følger: 250 Følgere: 207 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.130
Noget helt andet er, at kattene ofte spiser enorme mængder af discountfoderet (og dermed kommer der også ganske store mængder ud i den anden ende, dvs grus fobruget også er stort) for at blive mætte - lødigt foder spiser de mindre af, derved bliver det ikke så dyrt at fodre med (og der kommer mindre ud i den andne ende, dvs grusforbruget mindskes).
feb 2005
Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 29 Svar: 67
Men eftersom min kat bedre kan lide kvalitetsfodder, forsvinder det altid på rekord tid, i forhold til alm. fakta fodder.
Det eneste tidspunkt jeg har oplevet han fik tynd mave af billig mad, var da jeg engang skiftede til superbrugsen, men jeg fik ikke skiftet det gradvist, hvilket nok også har haft noget at sige.
okt 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 2 Emner: 30 Svar: 319
må man spørger dig charlie hvor du har dette fra ? I billigt kattemad er der MEGET sjældent alle de nødvendige stoffer katten har brug for, og specielt mener jeg at stoffet taurin tit mangler i det billige kattemad, og dette stof er et stof de ikk selv kan danne og derfor har brug for via deres mad.
okt 2007
okt 2007
okt 2007
Og vil vi komme mere til senere hen også ! Og udover har jeg den viden fra alle mine uddannet lærer.
okt 2007
okt 2007
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 66 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.728
men altså en kat der får fakta mad spiser osse mere så det er dyrere i længden. jeg vil helt klart anbefale noget ordentlig mad. Rc , hill, eukanuba , oliver's og sådan
jan 2006
Følger: 22 Følgere: 62 Emner: 421 Svar: 4.871
feb 2005
Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 29 Svar: 67
mht. at fodre killinger med speciel killingefodder, har jeg nu bitter erfaret at min Kaizer fik dårlig mave af voksen fodder da han var killing.
Men det kan vel være det er forskelligt fra kat til kat
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 37
til vores katte bruger vi dette:
http://petfoods.dk/?traeid=699
de spiser selv ad libitum.. de er altid flotte i pelsen, og de er i flot foderstand!
(vi bruger samme mærke til vores hunde, og der fungerer det også perfekt!)
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 684
jan 2006
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 2
jun 2006
Ligesom jeg heller ikke mener at det er lige så sundt at spise McD og andet junk food, som det er at spise afbalancerede måltider
feb 2008
Følger: 26 Følgere: 66 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.728
sep 2008
Følger: 1 Svar: 2
En lille sidebemærkning: jeg snakkede fornylig med en dyrlæge, der fortalte mig at har man et kastreret/steriliseret kat, så skal man så absolut ikke fodre den med Whiskas. Af en eller anden grund så har disse katte lettere ved at få urinvejssten. Om det er rigtigt, det ved jeg ikke, da jeg aldrig selv har brugt det foder
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
* Vi bruger Royal Canin fordi det altid ligger i toppen af alle test, og så kan jeg fodre med god samvittighed. De får 100% tørfoder til daglig og så torskerog mv som forkælelse engang imellem
NIX og NEJ RC ligger faktisk MEGET langt nede i alle test.............Eukanuba/Iams ligger på førstepladsen. Fint nok at du er glad for foderet, men husk lige på at der rent faktisk sidder søde mennesker her inde der gerne vil lære noget og nu tror de fejlagtigt at RC er det bedste.
Felis F..............lige præcis er helt enig i dine betragtninger
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
sep 2008
dec 2004
Måske skulle jeg lige fortælle dig, at det forsøg foregik på et fransk laboratorie og ALLE førende fodermærker brugte det laboratorie og ja det var ALLE..........men PETA vidste at Iams/Eukanuba var rigest og dem kunne de trække penge ud af, så de angreb dem. INGEN af producenterne kendte til forsøgene og alle stoppede med at bruge laboratoriet.
sep 2008
Men jeg synes nu ligeledes det er et problem, at de foreninger, der stoetter/kontrollerer Iams, har Iams som sponser eller har partnerskab med samme.
Men at sagen er direkte loegn er ikke helt korrekt. Et brev fra HSUS (som er paa Iams' side) kan laeses her: (link fjernet)
Det er meget tydeligt, at de erkender problemerne hos Iams, men at de modsat PETA har proevet at laegge en strategi i 2004 for at faa Iams ud af eksterne laboratorieforsoeg paa dyr.
Desvaerre er der ikke noget nyere at fremsoege, ud over at Anima/PETA staedigt holder fast i at Iams stadig laver laboratorieforsoeg, og at Iams med ASPCA i ryggen holder fast i, at Iams testdyr lever under gode forhold.
Uvildige undersoegelser haenger ikke just paa traeerne.
I oevrigt saa er RC i foelge Dyrenes Beskyttelse og Taenk paa lige kvalitetsniveau med Iams: (link fjernet)
Det stoerste problem med testen er (ud over at den er lidt gammel), at den aabenbart godkender en anden vaerdi af magnesium, end hvad der ellers defineres som acceptabel (max 0,1%). Derfor er bl.a. Whiskas med oppe paa en ikke helt daarlig placering + faar topkarakter for magnesium+kulhydrater paa trods af et magnesium-indhold paa 0,11%.
Iams ligger paa 0,09-0,1%.
RC ligger paa 0,07-0,09%.
Hill's ligger paa 0,057-0,07% + at de i dag indeholer Omega3 som de andre.
I foelge firmaernes egne analyser.
dec 2004
JA der bliver testet....tror du det kun er Iams/Eukanuba der gør det.......det håber jeg bestemt ikke, for så er du godt nok naiv.
ALLE producenter tester............også dem der laver DIN mad, DIT tøj, DIT sæbe..........og ja også det allergivenlige bliver testet..............Der bliver lavet forsøg hele tiden og jeg er sikker på at de mennesker der er så uheldige at få en kronisk sygdom, en hjertefejl eller f.eks. cancer, er meget taknemmelige for at der bliver udført forsøg, i modsat fald kunne det koste dem livet.
Men ellers kig her:
http://www.iamstruth.com/iamstruth/en_US/jhtmls/home/IT_Home_Page.jhtml?li=en_US&pti=HP
http://www.iamstruth.com/iamstruth/en_US/jhtmls/article/IT_Article_Page.jhtml?li=en_US&pti=RP&articleID=6
Ps. måske skulle du lige læse lidt på, hvad magnesium egentlig gør for kroppen.
sep 2008
Det har jeg desvaerre set hos andre, der ikke gik lige saa meget op i denne vaerdi.
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 12
jun 2006
Hills ligger nummer et, og et mærke fra Aldi og et fra Lidl på henholdsvis 2. og 3- pladsen. RC vist på 5. pladsen (kan huske forkert, hæng mig ikke op på det. Er dog sikker op Hills er 1, efterfulgt af de to fra tyske kæder)
Discountfodr vs. dyr kvalitetsmad