{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

Amputation af bagben {{forumTopicSubject}}

Håber at få lidt mere afklaring herinde.
Min dejlige kat ( Blacky ) kom en dag hjem fra sin udetid på landet og haltede. Jeg troede måske at det bare var lidt overanstrengelse og holdt ham inde i 3 dages tid, desværre blev det ikke bedre. Ved dyrlægen fik jeg så at vide at hans ledbånd var sprunget, og dyrlægen halvvejs anbefalede at få den aflivet. Hvilket ikke giver mening i mit hoved, han er jo ellers en sund og glad kat.
Der var så mulighed for at få den opereret i Århus for omkring 15.000 kr. Jeg tog tudende hjem for at tænke over hvad jeg kunne gøre.
Fandt så ud af at tyske dyrlæger laver det samme men for 1/3 del af prisen. Fik Blacky rabis vaccineret og han blev opereret. Desværre poppede hans knæskal ud efter 10 uger. Det gik ellers så godt. Og nu har jeg fået ham opereret igen. Og det ser ud til at hans ben bare ikke vil.
Så mit spørgsmål er , da dyrlægen i Tyskland faktisk anbefalede mig at vi kunne amputere hans ben og han kunne have et helt normalt liv med 3 ben.
Jeg ved der er få historier om dette emne her i Danmark, men har så efterfølgende fundet mange i udlandet med katte der kun har 3 ben.
Som sagt han er glad, spiser, spinder og er kælen.
Jeg vil helt klart ikke udsætte ham for mere prøven at rede hans ben, det er enten nu amputere hans ben eller aflive ham.
Håber i kan hjælpe lidt, er ret sønderknust over det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Amputation af bagben
  • #1   27. maj 2021 Prøv vital-animin
    Det er piller som strammer op på ledbåndene
    Har lige fået dem til den ene af mine pga løse ledbånd omkring knæet
    Ellers prøv at kontakt Lise Bang Hansen
    Måske hun har noget som kan hjælpe. Hun er hammer dygtig og super god til kattene. Flere herinde har brugt hende. Personligt har jeg selv brugt hende 3 gange. Hun kører i hele dk


  • #2   27. maj 2021 Kære Heidi.
    Puha! Den er rigtig svær den der, for det er forskelligt hvor vores grænser går.
    Jeg tager hatten af for, at du har fået det lavet i Tyskland - allerede dér siger det mig at du vil gå langt - og det sætter jeg stor pris på.

    Hvis vi nu siger, at din kat får amputeret et ben, så skal den jo sandsynligvis være indekat resten af livet og er det noget den vil?

    Kan dyrlægen garantere, at en kat ikke får fantomsmerter?
    Hvor gammel er Blackie og er den ellers i fin form?

    Jeg vil ikke sidde her og skrive hvad du skal gøre, for det er noget kun du og dyrlægen kan afgøre sammen.
    Du skal dog prøve at tænke på hvad der er etisk korrekt og det er jo også der dilemmaet opstår.
    Jeg håber at du har en dyrlæge der tænker i etik, for katten kan jo hverken sige for eller imod.
    Kram herfra smiley


  • #3   27. maj 2021 Hvis økonomien kan klare endnu en operation, ja så kan din kat have et godt liv, på 3 ben og heldigvis er det et bagben, det går bedre end et forben.
    Jeg har kendt en kat som manglede forbenet og gik ude, det syntes jeg var direkte synd, den havde store problemer med at komme rundt, og den ville have klaret sig langt bedre som indekat/have kat.
    Jeg ville også gøre din kat, til inde/have kat, så den ikke skal klare hele verden på 3 ben, og det er der du skal tage stilling til, hvad din kat vil kunne trives med.
    Du ved jo allerede at uanset du gør alt, er der ingen der kan sikre dig, at det ikke går galt igen efter du har gjort det bedste du kan.
    Jeg har selv 2 katte uden tænder, det er også et stort indgreb i et katte liv, det var 0 tænder eller smerte/aflivning, de var unge da jeg startede og 4 da de var færdige, og de ville aldrig kunne klare sig som udekatte, men min lille have er hegnet ind, jeg ved at beslutningen om at fjerne alle tænder ikke er den rigtig for alle katte, og der var en lang periode hvor den ene ikke var i god trivsel, hvor den anden aldrig har ændret sig efter de mange operationer.
    Jeg håber det kan hjælpe dig til, at tage den rigtige beslutning for dig og ikke mindst din kat


  • #4   27. maj 2021 Jeg ville aldrig byde min kat en amputation.
    Men ved hvor mange smerter mennesker får både fantomsmerter og aflasningssmerter.
    Hvis din kat skal hoppe rundt på kun 1 bagben i stedet for 2 så skal det ben pludselig lave meget mere end det skulle før hvilket derved ville resultere i smerter. Kattens bevægelsesmønster ville blive forandret hvilket man også ved kan resultere i smerter. Derfor man lavede en haleprotese på en delfin, selvom den godt kunne svømme uden. Men dens forkerte bevægelsesmønster gav store udfordringer.

    Jeg syntes ikke længere det bliver for kattens skyld man holder den i live.

    Men det er klart vi har alle hver vores "smertegrænse" så du må mærke efter i dig selv. Men jeg ville virkelig ikke gøre det.


  • #5   28. maj 2021 Jeg ville med 100% sikkerhed sige farvel til min kat. Aldrig vil jeg byde min kat en sådan omgang. Slet ikke ovenpå det den allerede har været igennem.

    Det er bare ikke fair overfor katten. smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #6   28. maj 2021 Jeg kendte en staldkat, der blev tråd på af en hest (katten løb altid om benene på hestene på ridebanen) - den fik amputeret det ene bagben og trivedes fint med det. Der så ikke ud til at være fantomsmerter, men det er umuligt at forudsige - man må være opmærksom efter amputationen.

    Jeg har ved tidligere lejligheder talt med mennesker, der af forskellige grunde har fået foretaget en amputation. Nogle har voldsomme smerter andre oplever mild kløe, hvor det hjælper at gnubbe sig et andet sted...

    Hvis det var mig, ville jeg HELT bestemt vælge amputation - staldkatten kunne efter rekonvalescens igen fange både det ene og det andet byttedyr smiley Med andre ord fortsatte den sit udeliv med jagter, træklatring og hvad livet ellers har at byde på - Jeg ville nok have holdt den indenfor, da den stadig løb ind på ridebanen, men heldigvis skete der ikke mere dér.

    De allerbedste hilsener


  • #7   1. jun 2021 jeg har ikke selv erfaring med 3 benede katte, men hvis du fx har set dr. pol på disney +, en hollandsk ældre dyrlæge i USA, der har en 3 benet klinik kat, og den ser bestemt ikke ud til at lide nogen nød, hopper op og ned af stole, hegn osv. løber, den virker ikke til at have nogen begrænsninger.



  • #8   2. jun 2021 Der er godt nok forskel på, at lave en stor og livsindgribende på en rask kat og en der har andre skavanker.

Kommentér på:
Amputation af bagben

Annonce