{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

Kat-rine
Kat-rine
Tilmeldt:
2. mar 2021
Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11

Hjælp til "sofa-forskrækket" kat {{forumTopicSubject}}

Vores dejlige misser er faldet godt til efter vi fik hende fra internatet i marts. Hun kravler rundt på nakken af os og elsker at blive taget op og gnider sig op af os.
Hun er dog ikke en skødemis, da hun ikke rigtig sætter sig op på os, så meget som vi havde håbet, men det er som det er.
Vi oplever dog et problem med sofaen.
Hun kan godt gå på den for at komme fra A til B. Rør vi ved hende, mens hun er på sofaen, skynder hun sig ned eller trækker maven mod sofaen, for at fortælle, at hun ikke kan lide at blive rørt nu.
Er der nogen grund til dette? Vi har ikke oplevet noget traumatisk med hende og heller ikke på sofaen. Hun har gemt sig under sofaen, da hun kom herhen og har også tendens til at sætte sig under sofaen, når vi sidder i den, hvor hun så miaver.
Er der noget vi som katteejere kan gøre bedre? Hun virker ikke bange, da når hun kommer ud, gør hun sig "til".
Vi tager imod alle tips og teorier, da vi kun ønsker det bedste for hende smiley
På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til "sofa-forskrækket" kat
  • #1   23. jun 2021 Hun vil sikkert bare gerne være i fred i sofaen skal du se. Min Indi Bob gider heller ikke altid have, at man piller ved ham i sofaen. Særligt ikke hvis han har lagt sig et stykke fra en. Men lægger han sig op af mig, så er der ikke noget smiley

  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #2   23. jun 2021 Hun ikke gider være i sofaen. Så snart vi bare sætter os i sofaen med hende i armene, så vil hun slet ikke være hos os. Vi kan godt sidde med hende i stolen, men sofaen er forbandet smiley Hun ligger heller ikke heroppe, kan det have noget med stoffet at gøre? Fordi hun kan godt ligge på et tæppe, men aldrig på selve sofaen.

  • #3   23. jun 2021 Det kan sagtens være, at hun ikke kan lide stoffet. Læg et tæppe på sofaen hvor hun kan ligge hvis hun vil. Nogen gange får katte altså bare nogle sjove idéer, og sådan er det bare. Hvis hun ikke vil være i sofaen, så er det jo op til hende smiley

  • #4   23. jun 2021 Mange katte er ikke vilde med at være på skødet. Vores Tinka inkl. Derimod lægger hun sig på ryggen foran os, for at blive nusset, og hun kommer også spankulerende på dynen til kæl morgen og aften smiley
    Det er nok også meget katte-typisk at et tæppe på sofaen foretrækkes - og ændres det i næste måned er det også helt normalt smiley Tænker I gør alt det rigtige ved at sørge for, at katten har ro, når den ønsker det smiley


  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #5   23. jun 2021 Det har du helt ret i, at det er op til hende. Det var også bare for at høre, om der var nogle tips til, hvordan vi kunne gøre hende komfortabel med sofaen og ikke fordi, at vi vil tvinge hende til at være hos os i sofaen smiley

  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #6   23. jun 2021 Det vidste jeg faktisk ikke Li Lot, da de katte vi har haft hos min mor, de var ren skødekatte og man kunne ikke undgå, at have en kat på sig.
    Vi har også snakket om, at få et stort tæppe til at tage over sofaen for at se, om hun vil nyde det mere.

    Tak for svar til Jer begge smiley


  • #7   23. jun 2021 Vores gider faktisk også meget sjældent at sidde på skødet, nu jeg tænker over det smiley
    Han vil kun sidde på skødet af min farmor, fordi hun altid fodre ham, når han sidder der xD


  • #8   23. jun 2021 faktisk er rigtig mange dame katte ikke skødekatte
    De har deres helt egen mening om tingene

    mine ligger hellere ikke i sofaen. Jo på deres tæpper men ikke i selv sofaen
    nu har vi oftes tæpper liggende på sofaerne da det er nemmere at vaske et tæppe og ikke en sofa. men her om sommeren tager vi dem af. Og her er det tydeligt at se. De ligger kun på deres tæpper og kurvene
    så din dame er altså ikke helt unormal smiley

    tag det stille og roligt.
    man kender jo aldrig kattens baggrund når man køber dem på internat. Har selv haft købt 5 voksne katte på internat. Og har da kunne mærke at de havde noget i bagagen
    Men alle overvandt det efterhånden. Nogen brugte ½ år og andre mere

    Men umiddelbart lyder det som om hun trives og der bare lige mangler det sidste


  • #9   23. jun 2021 Røde bliver 10 år i år,og det er først her det sidste år han har valgt at blive skødekat.
    Førhen var det kun på wcét han sad på skødet smiley temmeligt besværligt, og så har han altid kunnet lide, at blive båret.
    Hvis kattene ligger nogen steder bliver de ikke rørt, med mindre de gør tegn til kæl, Mitti strækker hovedet mod mig, og Røde viser mave, så ved jeg de er klar.
    Når de sover på mit skød, så bliver de nusset så længe de vender hovedet mod mig, og jeg stopper når de vender rumpen til smiley men det er jo noget de har lært med tiden, det er ikke bare kommet, men noget jeg har gjort bevist, lige som jeg kan banke med en finger hvor jeg vil have dem hen, det startede med “godbidder” som her i huset bare er et andet mærke af tørkost, de blev ladt rundt omkring, og jeg har vist dem hvor der var noget godt med fingren (Røde har aldrig været god til at finde dem, så han fik hjælp af en finger, og det har vi bare fortsat med.
    Som killinger har de lært at komme når jeg kalder, og det virker som regel smiley det startede med, at de fik lidt vådkost på en ske, hvergang de kom, i starten var det nok mest dåsen og skeen som de hørte, men det blev altid sat sammen med et kald.
    I flere år kom Røde ikke i min seng, med mindre han lå sammen med de andre katte, men en drillepind var det som skulle til, selvom han sjældent bidder at lege, så vil han nu og da på sengen, måske kan du finde noget som din kat ikke kan stå for, og så bygger du videre på det, i starten med masser af belønning, også når det næsten lykkes, og efterhånden bliver det bedre og du skruer lidt ned for godbidderne, og hvis du nu og da oplever, at indkaldet eller noget andet bliver glemt/ikke fulgt, så starter du op igen med godbidder, leg eller hvad der nu virker for din kat.
    Jeg har aldrig arbejdet bevidst med mine tidligere katte, men det har jeg gjort med dem jeg har nu, ikke sådan at jeg har lavet trænings tid, ud over indkald fra den lukkede have,,, Mitti mener så det kun gælder hvis jeg kan se ham smiley og han fiser ind når jeg finder ham, og siger “jeg har set dig” smiley


  • #10   24. jun 2021 Det kan også ændre sig med årene eller hvor i bor. Min kat Nova har aldrig været en rigtigt skødekat mens vi boede i lejlighed i Århus og vores sofa var super lille. Nu er vi flyttet i hus, og med kæmpe sofa, og hun er blevet er virkelig stor skødekat. Men hun ligger kun selv i sofaen hvis der er et tæppe eller hun ligger i min kæmpe U pude. Hun er dog også mere tilbøjelig at ligge hos mig end min mand lige nu, men det kan måske have noget at gøre med jeg er gravid smiley

  • #11   24. jun 2021 Der er faktisk ingen af mine der sådan er rigtig skødekatte.
    Elvis og Lucas kan godt lide at lægge ved siden af mig, men ikke på mig - det er sådan set også rart nok når det er varmt smiley


  • #12   25. jun 2021 Jeg har nogle, der elsker at ligge på skødet. Andre vil hellere ligge på armlænet ved siden af mig, eller på sofaen op af mit ben. Andre igen elsker at ligge på mit tæppe, da jeg stort set altid har et tæppe ved mig, når jeg sidder der. Og endelig er der også nogle, der helst vil ligge på modsatte ende af sofaen, end hvor jeg sidder.

    De er såmænd kælne nok, men ikke alle bryder sig om at sidde på en eller op af en. Og måske har hun ikke måtte komme i sofaen, der hvor hun kom fra. Men det skal nok komme med tid og tålmodighed. smiley


  • #13   25. jun 2021 Pippi er kun skødemis når man sidder på toliet smiley ellers gider hun ikke

  • #14   25. jun 2021 Anja, det er præcis det samme med min Stella smiley

  • #15   25. jun 2021 Sikke en vane du har givet hende Anja. Det er ikke en, hun har med herfra. smiley

  • #16   25. jun 2021 Susanne det er noget hun næsten lige har fundet på. Tilgengæld gør hun det så hver gang vigår der ud nu

  • #17   25. jun 2021 Her var det, når jeg sad i sofaen uden andre katte hos mig, at hun kom og skulle ligge helt oppe i mit ansigt. smiley

  • #18   25. jun 2021 Det er mest Simba som kommer når vi sidder i sofaen
    Ellers ligger hun på min mave når vi går i seng


Kommentér på:
Hjælp til "sofa-forskrækket" kat

Annonce