{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

Chico trives ikke {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften fortæller, så trives min kat, Chico, ikke her for tiden. Hvad der har gjort det, ved jeg dog ikke helt præcist, men det har stået på i nogle måneder og er blevet værre de seneste to-tre uger.

Jeg har jo indhegnet min have for nogle måneder siden, og hverken Amigo eller Stella kan bryde ud, men det kan Chico altså godt. Han hopper fra jorden og direkte op på nettet, som er cirka 170 cm over jorden. I starten brød han kun ud om aftenen og kom ind igen ved 2-3 tiden om natten. Nu er han dog ude hele natten og er også begyndt at bryde ud om dagen. Både i går og i dag har han max været inde 6 timer i døgnet, hvor han har spist og sovet. Det gør mig naturligvis MEGET bekymret, for jeg aner jo ikke, hvad han laver udenfor. Jeg tror ikke, at han er på besøg hos nogen, da han er enormt reserveret - ja nærmest lidt bange - over for fremmede. Han må dog være meget langt væk, for når jeg går tur i nærområdet og kalder, er der ingen respons. Et par sjældne gange har jeg fundet ham ved en natursti/mark i nærheden. Hvis terrassedøren er lukket, og han dermed ikke har mulighed for at bryde ud, kommer han hen til mig og miaver dybt. Det er virkelig en hjerteknusende miaven. Nogle gange har han miavet så længe, at han er begyndt at gispe efter vejret som et tegn på stress. Derfor har jeg nogle gange følt mig nødsaget til at lade ham komme ud… Hvis jeg går ud og går tur sammen med ham, holder han sig i nærheden af mig og er meget kontaktsøgende, men han vil IKKE med ind igen, når vi kommer tilbage.
Andre tegn på, at han ikke trives er, at han ikke har lyst til at lege med hverken Amigo eller Stella - kun hvis det foregår udenfor (når jeg fx går tur med Chico og Amigo samtidigt). Han vil heller ikke lege selv eller sammen med mig, og hvis jeg alligevel prøver at opfordre til leg, kan han finde på at hvæse af legetøjet. Jeg synes også, at han har tabt sig (ikke meget), og at hans pels er blevet dårligere, og han opsøger mig aldrig for at blive kælet - udendørs kan han dog være vildt kælen.

Jeg skal snart til årligt sundhedseftersyn med ham (om en uge), så der vil jeg selvfølgelig snakke med dyrlægen om det, men jeg skriver alligevel herinde i håb om, at nogen har nogle bud på, hvad der kan være galt, eller hvad jeg kan gøre.
Det gør mig bare SÅ ked af det at se ham have det skidt, for jeg elsker ham virkelig og føler mig meget tæt knyttet til ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chico trives ikke
  • #1   19. jul 2021 Det lyder til at han er nu er blevet vandt til at være fritløbende, og så kan det være vanskeligt at tilpasse sig dine rammer - som jo heller ikke har været konsekvente... og den fejl laver vi nok alle ind imellem smiley Han miawer for at få åbnet dør, så længe han lykkes med det smiley
    Kan se af dit tidligere opslag i foråret, at du overvejede, hvordan du kan sikre haven bedre. Har du foretaget dig yderligere? Måske vil strøm i toppen kunne holde ham inde - og forlængelse på indfald, som bukker, hvis han hopper på det. Katte er ofte ikke vilde med ustabil grund.
    Håber du finder en løsning for jer smiley


  • #2   19. jul 2021 Tak for din kommentar Li Lot smiley

    Ja, at han har vænnet sig til at være fritløbende, er der desværre nok ingen tvivl om. Dog føler jeg, at han vil ud, fordi han bliver stresset indenfor. Når Amigo legeangriber ham, som han plejer, “piver” Chico og hvæser af ham. Og de plejer jo normalt at lege vildt sammen, så derfor føler jeg, at der er noget mere galt…

    Med hensyn til indhegningen lavede jeg indfald med net. Der er mindst 70 cm indfald, og på den ene side er der næsten 150 cm indfald. Nettet bukker meget nedad, når Chico hopper op på det, men han er bedøvende ligeglad.
    I foråret søgte jeg også om tilladelse til at opsætte en voliere, men der var for mange krav til den, som ikke kunne lade sig gøre i praksis, da min terrasse/have er ret lille.
    Med hensyn til strøm er jeg rimelig sikker på, at det ikke vil være tilladt, da det jo er et tæt boligbyggeri, og det skulle helst ikke være sådan, at nogen fik stød, hvis de rørte mit hegn.

    Vil jo aller helst have, at Chico ikke er fritløber, men det vil kræve, at vinduer og døre er lukkede, nu når indhegningen ikke er nok, og det vil jo blive helt ulideligt her i sommeren. Samtidig er spørgsmålet også, om det er decideret synd at holde ham inde?


  • #3   19. jul 2021 Kan godt forstå det er svært.
    På vores hegn sidder strøm og jordtråd på indfaldet. Det er jo ikke hegnet der er strøm i, men kun trådene, som sættes på. Der er derfor ingen der kan få stød udefra. Vi har også naboer til alle sider smiley


  • #4   19. jul 2021 Det kan måske godt være at adfærdsændringen skyldes en fysisk lidelse, men min første tanke er, at problemet skyldes stress pga. for mange katte på for lidt plads.

    Og til spørgsmålet om, om det er synd at holde ham inde, så ja. Han viser klart, at det vil han ikke trives med. Og åbenbart er det heller ikke nok med begrænset udeplads for ham mere.


  • #5   19. jul 2021 tænker at der er noget galt i forhold til sammenholdet i flokken

    prøv at sæt en feliway i stikkontakten
    lav regler for hvor meget udestid de skal have
    lad være med at giv efter når han snakker. find noget som du kan lave med ham når han starter.
    du kan også prøve at give dr bach rescure i deres vand. 1 dråbe i en skål.

    fået et sundhedstjek på ham. bare så du er sikker på at han ikke har ondt/andet


  • #6   19. jul 2021 Så skal jeg måske undersøge det med strøm nærmere, Li Lot smiley

    Tinka:
    Jeg har overvejet, om der måske er for mange katte på for lidt plads, men omvendt tænker jeg jo også, at der er nogen, der fx holder kat på kollegieværelse og lignende, hvor katten trives fint. Desuden giver hverken Stella eller Amigo udtryk for at mangle plads, og Stellas opdrætter leverede Stella her hos mig, så hvis hun ikke havde syntes, der var nok plads, ville hun vel give udtryk for det?
    Hvis Chico skulle være fritløber, skal det ikke være hos mig, for det tør jeg virkelig ikke her, hvor jeg bor. Har hørt alt for mange grumme historier fra nogle af de andre beboere smiley Og det ville knuse mit hjerte at miste ham smiley

    Anja:
    Tak for de konkrete råd smiley Efter at Stella er flyttet ind, har hun og Amigo knyttet sig ret meget til hinanden, mens Chico ikke rigtig kan rumme dem længere, så jeg tror, du har ret i, at der er noget galt i flokkens sammenhold.
    I går aftes prøvede jeg at lukke Amigo og Stella ud i haven i lidt tid (de kan jo ikke bryde ud), mens jeg nussede lidt med Chico og gav ham godbidder. Jeg tror da, at han nød vores alenetid lidt, og det afledte ham i hvert fald fra tanken om at skulle ud. Er det en god ide at gøre sådan noget?
    Jeg har også tænkt på at sætte endnu flere hylder op på væggene og lave en “cat super highway”, som Jackson Galaxy snakker om. Mon det vil være en hjælp også?


  • #7   19. jul 2021 Katte er forskellige. Så at nogen kan have katte til at trives på et kollegieværelse, er jo irrelevant, hvis Chico ikke trives.

    Opdrætteren har ikke gjort andet end at sælge og levere en kat til dig, og har vel tænkt at det godt kunne gå. Noget tyder så på, at det kan det desværre ikke.

    Jeg håber da, at Chico kommer til at trives igen i det lille hjem. Jeg tror bare, at du skal være forberedt på, at det ikke nødvendigvis vil ske.
    Hvis du ignorerer hans hjerteskærende mjaven, kan det da sagtens være, at han holder op med at mjave, hvilket ikke nødvendigvis betyder, at hans trivselsproblem er løst.


  • #8   19. jul 2021 Det har du selvfølgelig helt ret i Tinka. Jeg holder rigtig meget øje med de små tegn på, om han trives eller ej. Hvis jeg prøver alt, og han stadig ikke trives, kan det selvfølgelig være, at jeg skal tænke på, om han ville være bedre tjent ved fx at komme ud til et landligt område og bo. Men for nu vil jeg først suge til mig af alle de råd, jeg kan, i håb om at det er nok.

  • #9   20. jul 2021 Det lyder til at du skal prøve at indføre lidt alene tid med ham. Sådan at han ikke følger sig overset

    Prøv at sæt hylder mm op.katte elsker at komme op i højden. Jacksom har rigtig mange gode ideer til det
    Og det er netop det at katten skal følge at de bor hos en. Og de ikke bare er en genstand

    Prøv DR Bach og feliwayen

    Plads og katte...tjaaa vi boede i campingvogn med 16 katte og der have vi en løbegård på 9 m2. Her boede vi i 1,5 år. Uden problemer.
    Det er et spørgsmål hvordan man indretter sig for sine katte.


  • #10   20. jul 2021 Er kattene neutraliseret?

    Jeg ville smutte til dyrlægen med ham for at udelukke fysiske smerter. Har han ondt, vil han trække sig væk fra de andre.

    Og så ville jeg sikre haven noget bedre.


  • #11   20. jul 2021 "Plads og katte...tjaaa vi boede i campingvogn med 16 katte og der have vi en løbegård på 9 m2. Her boede vi i 1,5 år. Uden problemer."

    Typisk eksempel på den type historier, der giver anledning til megen kattepine, fordi de forleder nogen, (der gerne vil tro), til at tro, at så kan enhver kat trives med at blive holdt på for lidt plads med andre katte. Og det kan enhver kat altså IKKE. (i øvrigt kan ingen bilde mig ind, at det er uden problemer for katte at blive holdt 16 stk sammen i en campingvogn).

    Victoria - Dråber og dufte og hylder og diverse kan være meget godt, og et forsøg værd, men hvis ondets rod for en kat fx er at bo med (for mange) andre katte på for lidt plads, så er det andre tiltag, der skal til, hvor skidt det end føles for en selv. Det er jo ikke sikkert, at det er det, der er galt for Chico, men det er en mulig (IMO ret oplagt) årsag, der ikke må negligeres.

    Jeg har selv meget blandede oplevelser med at få taget blodprøve på kat, så jeg kan næsten ikke få mig til at foreslå det til en stresset kat. Men det kan godt give mening at få det gjort for en sikkerheds skyld, i Chicos tilfælde, og hvis han alligevel skal til at stikkes i, så synes jeg det er oplagt at få tjekket stofskiftet. Symptomer som rastløsthed, vægttab og dårlig pels er typiske ved stofskiftelidelser (... men kan jo ligeså vel skyldes stress).


  • #12   20. jul 2021 Anja, jeg har nemlig også læst, at det ikke handler så meget om, hvor meget plads der er, men hvordan man indretter det. Vil forsøge mig med dine råd.

    Susanne, de er alle neutraliseret. Skal til dyrlægen næste mandag, så ser vi hvad der kommer ud af det. Jeg vil også sørge for at få haven sikret bedre - tror det må blive strømtråd.

    Tinka, jeg vil selvfølgelig overveje andre muligheder, hvis Chico ikke får det bedre trods forskellige tiltag.
    Havde slet ikke overvejet det med stofskiftet - håber da ikke det er det, eller at han fejler noget andet for den sags skyld.
    Må jeg spørge, hvad du ville gøre i min situation, hvis Chico ikke får det bedre?


  • #13   20. jul 2021 Jeg tror nu ikke han har stofskiftesygdom, men Jeg nævnte det bare, i fald du evt. vælger at få taget blodprøve på ham.

    Selvfølgelig må du spørge, hvad jeg ville gøre så, men jeg tror nu ikke, du kan bruge det til noget.

    Det ville nok blive sådan, at jeg ville levere sidstankomne kat retur til opdrætter, i inderligt håb om, at Chico ville komme til at trives og kunne nøjes med haven så.
    Andet tiltag er fritløb, og så ville jeg få nervesammenbrud, for du antydede noget om, at der sker slemme ting for katte i området.
    Puha, en kattepine.

    Men jeg kom i tanker om noget, som du måske kan bruge, og det er at få Chico undersøgt hos dyrlæge Gudrund Frantsen. Hun kan andet og mere end en almindelig dyrlæge (som hun oprindelig er uddannet som).
    https://www.gudrunfrantsen.dk/


  • #14   20. jul 2021 Jeg har haft overvejet at levere Stella tilbage til opdrætter, men Chico var lige sådan, inden hun kom. Samtidig er Amigo blomstret helt vildt op, efter hun er kommet. Han plejede at være meget nervøs i det, og han er blevet en del mere selvsikker.

    Der er fritløbende katte her i området, som har levet sådan i mange år uden problemer, men jeg har også hørt om fritløbende katte, der er blevet kørt ned i området. En beboer havde fx fået sin kat kørt ned af en, der bevidst havde prøvet at ramme den, fordi personen ikke kunne lide katte. Derudover er der mange af beboerne, der er imod fritløbende katte, og jeg ønsker ikke at være uvenner med nogen.

    Tak for det sidste forslag. Det vil jeg helt klart undersøge nærmere smiley


  • #15   20. jul 2021 Er det så ikke ret ligetil at Chico skal have et andet hjem? Sådan ser jeg det i hvert fald her udefra smiley

  • #16   20. jul 2021 jeg tror at han keder sig
    måske endda følger sig lidt udenfor. især når nu de to andre leger godt sammen.3 er aldrig et godt tal. kan selv se det på mine ungkatte som alle er fra 2020. der er altid en som ikke er med når der skal leges

    derfor søger han udenfor hvor han måske har noget selskab

    det er bare min tanke ud fra hvad du har skrevet både her og tideligere

    så ud over et dyrlægetjek, ville jeg nok prøve at bruge mere tid sammen med ham - alene. Om det bare er hygge eller lege det er ikke så vigtigt. bare det er jer to

    lav noget i haven som kan give ham udfordringer. Klatretræ eller ??
    noget hvor han kommer op og kan sidde og kigge

    lad være med at give efter for ham. få hans tanker væk fra at han vil ud- nus/kæl/andet?

    jeg har haft voksne hankatte som er gået fra gå for lud og kold vand, til at være hyggemisser med kun adgang til løbegård. hvor man har kunne mærke at de faktisk nød at være i sikkerhed


  • #17   21. jul 2021 Dårlige nyheder: stødhegn er ikke tilladt smiley
    Man løber efterhånden tør for ideer og håb…



  • #18   23. jul 2021 Hmm... hvis du har spurgt om det er tilladt med stødhegn, så er svaret åbenlyst nej. Ingen vil jo risikere at få stød, hvis de får rørt ved dit hegn i forbifarten smiley
    Som tidligere skrevet er det ikke hegnet, som man har strøm i. Så det hedder altså ikke "stødhegn" smiley


  • #19   23. jul 2021 Fik vist formuleret det lidt forkert Li Lot smiley Jeg spurgte om tilladelse til at påsætte strømtråd på indfaldet, men det var stadig ikke tilladt. Tror heller ikke jeg ville kunne finde ud af det selv, og så er jeg 100% sikker på, at Chico ville få stød og har hørt om katte, der blev så bange, at de ikke længere turde gå ud i haven smiley
    Men jeg fandt en anden løsning, som jeg har skrevet om i et nyt indlæg smiley


  • #20   23. jul 2021 Lyder godt smiley

Kommentér på:
Chico trives ikke

Annonce