1.532 visninger
|
Oprettet:
Foder, animonda? {{forumTopicSubject}}
Nogel der har erfaringer med Animonda.dk ?
Om det er ligeså godt som Royal Canin...?
På forhånd tak
Hilsen Bettina
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 16
Vi har nu igennem 1½ måned brugt animonda og vores katte trives godt på det. De har fået mere pels og flere har taget på. Det kan jo være svært med de fertile dyr. Det er jo et forholdsvis nyt produkt her i Danmark og det er jo altid svært at holde det op mod et andet produkt hvad er bedst. Jeg tror at det handler om at kigge på sine dyr og se om de trives på det...hvordan ser pelsen ud...vægten ...kan de lide fodret mmm
Animonda har en dansk hjemmside hvor du kan læse meget mere om indholdet.
Hilsen Gitte
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.456
Tak for din respons.
Ja, det er svært at holde op mod hinanden, og man må gøre sig sine erfaringer.. Det har jeg desværre ikke mulighed for, da han jo som sagt har urinvejsinfektion, og det vil jeg ikke løbe en risiko med. Men hvis det var at nogle kunne se på indholdsstofferne, og havde forstand på det modsat mig, så ville det jo være fint med en tilbagemelding om, at det ikke er helt så godt, eller at det er det samme der er i osv.
Dog har jeg kun skrevet med hende der forhandler det, og hun har sagt at de har noget tilsvarende Urinary som RC, men jeg kan ikke finde en produktbeskrivelse, og hun har ikke lige pt svaret mig tilbage..
VH Bettina
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
Hills har det gode c/d foder til problemer med blæren. Men jeg vil ikke anbefale dig at bruge det, hvis din kat vejer i overkanten.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Svar: 13
Jeg må vist lige komme på banen da jeg er Animonda Distributør i Danmark
Faktisk er vi så nye at vi ikke er åbnet officielt - hvilket også fremgår af hjemmesiden. I starten har vi planlagt at forhandle nogle få af Animonda produkterne, men tilbyder også at få special produkter som Intergral* med til landet hvis nogen er interesseret i det.
Bettina - du har i dag spurgt til Intergral*Niere - jeg har sendt dig en udførlig indholdsfortegnelse på tysk og lovet at sende dig en engelsk version så snart jeg modtager den. Intergral* er ikke et produkt som vi pt. markedsfører i DK - men vi hjælper gerne.
Hvis der skulle sidde nogen der ønser den tyske verion til nærmere studie er linket: (link fjernet)
Jeg kan oplyse til alle der måske er i tvivl om produkterne fra Animonda, at de nu for 3. gang er blevet topscorer på forbrugerundersøgelser fra det tyske forbrugerfirma Stiftung Warentest. Faktisk har jeg i dag modtaget mail fra 'Tænk' der har samarbejdet med Stiftung Warentest i deres sidste test af kattefoder - de ville høre om jeg også forhandlede det Animonda produkt der var blevet testet. Testresultaterne vil snart blive offentliggjort - men udtalelserne er: Produktet indeholder alt hvad en kat har brug for, og er topscorer, desuden indeholder det heller ikke mere end det katten har brug for.
Til Beanmor vil jeg lige sige at alt tørfoder er lavet af kødmel - men der er stor forskel på hvad kødmel er fremstillet af. For alle Animondas produkter er det fremstillet af rent frisk kød - uden tilsætning af smagsstoffer, konseveringsmidler og farvestoffer. Det er den rene varer og fremstillet på fødevare fabrikker der fremstiller delikatesser til mennesker.
Selv har jeg siden feburar brugt Animonda som våd og tør foder til mine 15 katte og ofte 10 killinger - alle trives, alle er i super kondition, alle har super flot og kraftig pels og tandkød... vi er selv meget glade for produkterne og sælger dem faktisk så billigt at vi er glade hvis bare vi kan få dækket de udgifter til revisor mv. som løbe på.
Aften hilsner
Rita Ebbesen
jun 2008
Produkterne indeholder hvad katten har brug for - hverken mindre eller mere.
Jeg går udfra at det er tørproduktet du har set på.
Har du sammenlignet det med RC, Hills og andre producenter?
Det er jo ikke en fair 'nej tak' vurdering hvis du kun kigger på et produkt.
Hvilket produkt vil du da anbefale Bettina at bruge samt hvorfor?
Jeg fik ikke skrevet tildligere at hvis kattene ikke kan lide produkterne fra Animonda eller hvis det ikke lever op til forventningerne - så giver vi pengene retur mod tilbagelevering af fodret.
Desuden så har jeg kun givet Bettina et tilbud om at tage det hjem til hende - vi markedsførere det jo ikke endnu.
jun 2008
I dette indlæg taler vi om foder til katte med nyre- og urinvejslidelser.
Jeg har ikke nogen katte med nogen former for sygdomme eller lidelser der kræver at de skal have special foder som Intergra* eller andre tilsvarende produkter fra andre producenter.
Prøv at læs lidt omkring de andre produkter fra Animonda inden du kaster med mudder. Du er da også velkommen til at komme forbi og se lidt på indeholdet at fx. Fiske Menuen - jeg garanterer dig, du er ikke i tvivl om at det er RIGTIG FRISK FISK der er i.
Foderværdi for Vom Feinsten som er et af de produkter jeg forhandler, og giver mine katte finder du her: (link fjernet)
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
I uniQ's indholdsfortegnelse står der da øverst: kød fra kylling, og så fiskeprodukter osv sov.. (Om fiskeprodukter er det samme som fiskemel??? ved jeg ikke)
jun 2008
Alt er fremstillet efter ISO 9001 kvalitets standard.
UniQ er tilsat smagsforstærker - den slags findes ikke i Animondas produkter, det er ikke nødvendigt, da fodret smager af det kød det er fremstillet af.
Nu er dette jo en tråd om foder til katte med nyre-og urinvejssygedomme, og det syntes jeg at man bør respekter og i stedet lave en ny tråd.
UniQ fremstilles så vidt jeg ved kun i en variant som er killingefoder. Voksenfodret er killingefoder i lidt større granulat. Mig bekendt har de ikke fremstillet nogen former for foder til katte med lidelser der kræver special foder.
jun 2008
Det er specielt fremstillet til katte med nedsat nyrefunktion (nyreinsufficiens) eller katte med kroniske nyresvigt. Katte med den slags lidelser har brug for et særligt foder med et reducerende indehold af fosfor og proteiner. Derfor sammensætningen af råvarer, da katten ikke tåler store mængder af proteiner. På trods af det reducerede proteinindholdet bliver kattens behov fuldt dækket af Integral*Nieren. Fodret sikrer en god optagelse og er let fordøjelig. Det anbefales derfor at fodre katten 3 gange dagligt.
Produktet er 100% gennemtestet og lover en betydelig forlængelse af katten liv.
Lis: Det er jo en ringe hjælp for katten hvis fodret indehold for meget kyllingemel og dermed for stort indehold af proteiner. Humlen er jo netop at hvis katens liv skal forlænges og den samtidig får alle ernæringsbehov dækket, så skal den have et foder der nøjagtig er fremstillet til formålet.
Beanmor: Det kan godt være at du har konkluderet at Animonda ikke er noget særligt til dine 2 huskatte, det er noget kun du kan vurdere. Fakta er dog at produkterne er blevet modtaget utroligt positivt i Danmark, af både opdrættere og kælekattefolket. Mine katte og killinger taler selv for det. De strutter af sundhed er glade og legesyge. I super kondition og med en utrolig flot tyk strålende pels. De flokkes om fadene når der serveres vådfoder, og deres maver fungerer fint. Det betyder meget for mig at mine katte stortrives og elsker det foder, som jeg serverer for dem. De har nu spist Animonda i ½ år.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Vi kommer med vores vurdering af hvordan vi synes fodret er. At Animonda så er lavet på kødmel og UniQ's på kød fra kylling (som 1. ting på indholdsfortegnelsen) ændres vel ikke af at UniQs måske er tilsat smagsforstæker. Hvor har du forresten det fra?
Seriøst - bliver der nu sagt at et rovdyr som katten heller skal have majs, korn og andre af den slags end det skal have proteiner fra kød?!
Dén tror jeg ikke på.
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Jeg er nemlig ALTID skeptisk med nyt foder og endnu mere skeptisk i forhold til RC........det er et SKODFODER af rang, men de forstår at reklamere og har penge til det...........ærgerligt.
Jeg fodrer med, i øjeblikket 8 forskellige fodermærker..........dette gør jeg fordi jeg har den opfattelse, at får katten ikke alt hvad den har brug for i et produkt, bliver den dækket ind af de andre............derudover har jeg ALDRIG sarte maver, for mine katte kan skifte foder når det passer os.
I skålene har jeg for øjeblikket: Animonda, Eukanuba, UniQ, Nutra Gold, Hills, Diafarm, Sanabelle og 1st.Choice.
Dyr fodret med BARF alene har STOR risiko for at få hjertesygdomme, hvilket man ville have vidst, hvis man gjorde sig den ulejlighed at deltage på et i øvrigt skønt seminar for ca. 1 år siden i Horsens.
Nej katte skal ikke have overvejende korn........så det vil være smart ikke at købe RC...de deler deres kornprodukter op, så det ikke ser ud som om der er så meget i, men der er faktisk MEGET i.
Det kan IKKE lade sig gøre, at fabrikere et produkt (tørfoder) der udelukkende består af kød, joo men så skulle vores kattes føde også bestå af en uendelig mængde konserveringsmidler.
Ønsker vi det?
Fodring er og bliver et religionsspørgsmål.
Lige til sidst...........Tranebær er da meget fint ...hvis du er et menneske og har tendens til blærebetændelse.............og så er den ikke længere.
Har din kat tendens til Struvitsten, så brug et produkt der har en god PH værdi.................f.eks. 1st.Choice.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
Og jeg synes egentlig det taler lidt for sig selv, at alle de variationer, der kan koebes i stoerre maengder (10-15 kg), de faar en del kritik med paa vejen af forbrugerne.
Saa kan et foder vaere nok saa paent omtalt af forbrugerstyrelser og opfylde diverse ISO-krav. Hvis det ikke fungerer hos forbrugeren, saa kan det jo vaere lige meget.
dec 2004
Prøv at dissikere f.eks. RC´s...du vil opleve at foderet indeholder rigtigt meget korn...............
og hvad hjælper det at der er kod og fisk i produktet?? delene er bagt op til flere gange, så producenten må tilsætte flere bestanddele, blandt andet taurin, som katten ellers udvinder af frsik fersk kød.
Fisk er IKKE normal katteføde i naturen, det er mus og fugle, så at foderet indeholder fisk er da ok og det er en god proteinkilde.........men skal man efterligne naturen er det bedst at købe lam til katten.
Det bedste foder til katten er ganske simpel frisk råt ubearbejdet lamme, grise og kyllingekød (mus ville være bedst).............lidt græs og en hel fugl (daggammel kylling) som kan rense tarmene for hårbollder...........
men hvem har råd til det??
Jeg synes faktisk det er en skam, at man ikke får lært at læse deklarationer ordentligt og at man ikke sætter sig ordentligt ind i hvad katten har brug for ernæringsmæssigt, før man tillader sig at tonse løs på et produkt.............jeg synes også det er mærkeligt, at INGEN nogensinde stiller spørgsmålstegn ved om de "store" mærker (og ja jeg tænker primært Royal Canine)indeholder det de skal og hvad der ellers proppes i foderet. Er det fordi man tror det er det bedste fordi det er dyrest??
jun 2008
Jeg opfattede denne tråd som foder til katte med nyre- og urinvejslidelser, da Bettina havde kontaktet mig og jeg derfor kunne læse mellem linierne. Jeg kan godt se at tråden ikke specifikt er startet sådan.
Den varerdeklaration fra Animonda som bliver endevendt her er på deres special produkter til katte med diverse lidelser. Derfor hvis man skal sammenligne nogle af disse produkter så skal man holde dem op mod ligende special foder fra andre produkcenter.
Derfor er en sammenligning med Uniq eller et alm. fuldfoder fra RC, som at sammenligne en knaldert med en bil. Som jeg har nævnt tidligere så nytter det ikke noget at proppe en kat med nyerlidelser med proteioner fra kød - det er jo netop det der gør den dårligere. Derfor er det netop vigtigt at finde et produkt, som på anden vis kan dække alle kattens ernæringsbehov, og oveni også smager godt uden tilsætning af kunstige ting.
Hvis vi vender tilbage til et tør fuldfoder fra Animonda, så er det Vom Feinsten som I skal sammenligne med. Foderværdi for Vom Feinsten som er et af de produkter jeg forhandler, og giver mine katte finder du her: (link fjernet) - her ligger kødet i deklarationen også som 1. priotet. Det undrer mig meget 'Kyllinge kødmel' for noget til at tro at det så er noget skod, alt tørfoder til dyr er fremstillet af kødmel. Nogen vælger i stedet at skrive 'Kylling' eller 'Kyllinge kød' men det er som med Animondas produkter lavet om til kødmel. Animonda garanterer at alle indgridienser i Vom Feinsten er fremstillet af absolut højeste kvalitets råprodukter. Dette gælder for alt også kødmelt og fiskeolien, som også er fremstillet af de alle bedste råvarer. Hvis vi skal sammenligne kødmelet's og fiskeolien's varedeklaration så prøv om I kan få fat i en sådan fra RC eller Hills. Jeg er bange for at det er rimelig umuligt, for det er jo nok en del af deres fabrikshemmeligheder, som der bliver værnet meget om.
Alle Animondas produkter fremstilles så skånsomt som muligt - derfor bibeholdes bestanddelene optimalt, og derfor er der ikke behov for at tilsætte dem efterfølgende.
3 af Animondas produkter har vundet priser og er blevet testvindere - hvor mange af RC - Hills og Uniq's produkter har vundet priser?
Eva K: 'At Animonda så er lavet på kødmel og UniQ's på kød fra kylling (som 1. ting på indholdsfortegnelsen) ændres vel ikke af at UniQs måske er tilsat smagsforstæker. Hvor har du forresten det fra?'
Fra en distriputør - de første fremstillinger af Uniq var tilsat fiskesmag, men det viste sig at der var mange katte der ikke kunne lide det. Derfor ændrede de det efterfølgende til kyllingesmag - men de kunne faktisk selv bestemme hvilken smag det skulle have.
Jeg syntes at det er rigtig fint at man er skepsis overfor hvad man putter i munden på sine katte. Det er jo en individuel beslutning for os alle hvem og hvad vi stoler på. Vi vil aldrig blive helt eninge, men nok de fleste seriøse leder tit og ofte efter andre alternativer, og er ikke bange for at give nye produkter en chance. For nogen betyder det ikke noget om de skal fodre med fløde og rejer, men der findes altså rigtig mange der gerne vil finde kvalitets foder der er meget billigere og måske bedre en de store mærker herhjemme.
Nogen kan lide Coca Cola mens andre foretrækker Pepsi - af dem er der nogen som gerne ville finde mærke de lige så godt kan lide, men som ikke er så dyrt pga. tonsvis af reklamer. Andre kunne ikke drømme om at drikke andet end Coco Cola eller Pepsi - for det er det dyreste og sikkert også det bedste - det fortæller deres annoncer dem.
Forsat god weeken
Rita E
dec 2004
og til oplysning kan jeg da fortælle at taurin KUN findes i animalske produkter..........så du tager fejl, der er ikke andre produkter end kød der indeholder taurin................
Den liste du har googlet er helt korrekt men modsvarer det du skriver.
Jeg kunne måske foreslå at man fandt portalen på Missebanden og læste en artikel i vores leksikasse omkring hvad der egentlig er i foderet.
dec 2004
Taurin, ja det tilsættes i kemisk form i de fleste, hvis ikke alle, tørfodre, men der er nu andre kilder end kød der giver mere Taurin.
Der er IKKE andre kilder end kød (animalske produkter) der indeholder taurin..............thats a fact.
og ja jeg kan da sige god for Animonda.......som jeg siger god for andre gode produkter.
Som jeg skriver et andet sted, så falder jeg ikke bare for et produkt, jeg læser indholdsfortegnelse og anskaffer mig analyser på foderet og jeg falder aldrig på halen for "salgsannoncer/salgstricks og taler"
jun 2008
Hvilket produkt er det fra Animonda hvor du læser at det indeholder meget korn og majs?
Vom Feinsten Adult som er et fuldfoder til (raske) katte har en indholdsfortegnelse der ser således ud:
Poultry meat meal, rice, corn, poultry fat, poultry liver, corn gluten, fish oil, beet pulp, yeast, hydrolized poultry protein, minerals, whole eggs (dried), oat fiber, fructo-oligo-saccharides, l-Carnitine, yucca schidigera.
Du får lige linket igen: (link fjernet)
Jeg kan ikke se noget korn i den og bemærk lige at Kyllinge kødmelet ligger først og som nr. 5 kommer der mere kød nemlig kyllingelever
Det er altså ret svært at sammenlinge foder til katte med nyresvigt med alm. fuldfoder til raske katte.
Jeg har nu talt med Bettina og har hørt mere om hendes kat. Hun skal ikke have Intergral*Nieren men selvfølgelig Intergral*Struvit
Her er indholdsfortegnelsen på det:
Reis, Geflügelfleischmehl, Geflügelfett, Geflügelprotein hydrol., Fischmehl, Geflügelleber, Griebenmehl, Fischöl, Hafer, Mineralstoffe, Vollei (getr.), Hefe, Weizenkleie, Rübenschnitzel, Fructooligosaccharide, DL-Methionin.
Urin ph-værdi = ca. 6,5 og ellers lav på magnesium 60 mg pr. 100 g
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.456
Det er godt nok ikke nemt at blive klog på alle disse fine ord, varedeklarationer osv. osv. Havde man dog bare selv en del forstand på alt dette, kunne man selv tage initiativ og handle det foder man havde det bedst med. Det synes jeg ikke rigtigt at jeg kan bedømme, og det gør jo at jeg 'må stole på andre', som så er endnu sværre når man for mange modsigende tilbagemeldingen
Jeg har købt nogle kg Intergral Struvit, og skal til at fodre med det. Så må vi krydse fingre for at de kan hjælpe Buster.
Altid godt med en debat, man kan læse tilbage på
Foder, animonda?