11.256 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Hjælp min kat!!! (Hårknuder) Hjælp min kat!!! (Hårknuder)
Hjælp min kat som er en norsk skov kat har en masse hårbolde og jeg må ikke klippe den og jeg syntes at det er for dyrt at give 800 kr hos en dyrlæge for at han lægger den i narkose og trimmer den . Er der nogen der har nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre dert er mest nede ved numsen og på brystkassen.
Miau Trixi
0 synes godt om
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Nå, der er ingen vej udenom. Hvis knotterne er slemme bliver du nødt til at ryste op med de 800 kroner, så katten kan komme i narkose og blive barberet. Derefter må du blidt og tålmodigt forsøge at vænne katten til at blive børstet dagligt, så der ikke igen opstår knotter i pelsen.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Og uanset hvor skarpe bladene er, så trækker det altså i en i forvejen øm hud.
Jeg har set skrækbilleder af afbarberet pels, der var én stor filtmasse.
Men jeg synes nok, at 800 kr. er i overkanten. Selv her på Sjælland, hvor dyrlægere generelt er dyrere, kan det gøres billigere.
Jeg synes ikke, der er nogen grund til at stresse katten unødigt og gøre den utryg ved sin ejer, så jeg vil anbefale at få den barberet i bund, evt. "løveklippet", så hale og manke bevares.
Er den først det, kan kat (og ejer) vænne sig til pelsplejen uden problemer.
Husk: En pels skal ordnes, FØR det er nødvendigt!
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 22 Svar: 124
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 126
Ja, det er dyrt, og møghamrende øv men desværre nødvendigt. Du kan evt prøve at snakke med din dyrlæge og høre om du selv kan klippe den ned når den er bedøvet, så blir det måske billigere.....
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Startede med 1-2 tag med børsten og roste og stoppede med det. Det kan gentages flere gange om dagen, men stop inden katten bliver vred eller utryg. Efterhånden som katten vænner sig til det og bliver tryg ved situiationen, kan man gradvist øge antallet af tag med børsten og huske at rose. Det er vigtigt at gøre børstningen til en hyggestund og ikke en "kamp".
Hvis de havde filterknuder tog jeg fat med 2 fingre nede ved huden og klippede forsigtig OVER mine fingre så den øverste del af knuden af. Dernæst tog jeg forsigtigt (hvis det var større knuder) en fin saks og stak spidsen af saksen igennem knuden og klippede opad således at knuden blev delt op i mindre knuder. Dernæst var det rimeligt nemt at komme til at enten klippe dem helt væk eller forsigtig rede dem ud med en fin kam. Jeg holdt altid igen i pelsen nede ved huden. Dette gjorde jeg hver gang jeg kunne føle en ny knude var på vej. Desuden klippede jeg dem konsekvent under "armene" hvor de havde mest tendens til at filtre.
Kattenes pels er også forskellige. Min mco dreng fik stort set aldrig knuder hvorimod hunkatten var slem til det især i fældningssæsonen.
Jeg synes det var et stort arbejde at have langhårskatte, så derfor besluttede jeg at når jeg en dag ikke havde dem mere, ja så blev det korthårskatte for fremtiden som burmesere jo er.
okt 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 126
maj 2007
Så oplever katten heller ikke at blive bange og stresset, men vågner, når det hele er overstået.
maj 2007
Om det passer, ved jeg ikke, da jeg IKKE vil give mine katte midler af den slags.
maj 2007
"Beskrivelse:
Nødhjælpsdråberne består af 5 af de 38 Bachs Blomsterremedier: Klematis for følelsen af at man ikke er tilstede,
Soløje for følelser som rædsel og panik,
Balsamin for anspændthed, Fuglemælk for chok og sorg og Kirsebærblomme for angsten for at miste kontrollen, hysteri.
Kan bruges ved alle former for krisesituationer: Ulykker, traumer, chok, dødsfald, skænderier etc. Kan bruges mod eksamensskræk, tandlægeskræk, før jobsamtaler, før man skal holde tale etc.
4 dråber fra essensflasken i et glas vand og drikker af dette i små slurke til man føler, man er faldet til ro.
Kan også tages direkte på tungen, hvis man ikke har vand i nærheden.
Indhold 10 ml."
Jeg vil i hvert fald anbefale, at man forinden undersøger, om de nævnte planter er på listen over, hvad der er giftigt for katte.
dec 2006
Katten skal erfare, at det ikke gør ondt at blive friseret, og det gør altså ondt nu, når der er knotter, det hjælper ingen drånber mod. Så nu hvor skaden er sket, så er du nødt til at få katten bedøvet og barberet hos dyrlægen Og derefter en blid tur med børsten - lidt hver dag. Brug ros og godbidder.
Hvis jeg havde langhårskatte ville jeg holde deres pels kort - man må kunne få et eller andet barbergrej.
dec 2006
Hjælp min kat!!! (Hårknuder)