Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kattens farver
  • #1   26. okt 2008 Tak for det smiley Synes det er lidt svært at finde rundt i.... det virker ret forvirrende :S

• #2   26. okt 2008 *G* i mine øjne giver det ingen mening hehe.. gad vide hvilke farvebetegnelser mine missere har så?? smiley

• #3   26. okt 2008 Hehe tak smiley det vil jeg sige næste gang nogen spørger hvad farve de har smiley

• #4   26. okt 2008 Evil P
    For lige at forklare det mest basal indenfor farver hos f.eks. huskatte:

En kat kan have følgende grund farve.
    Sort
    Rød
    Tortie - tortie betyder at katten både er rød og sort.
    Hvid

Derudover kan rød og sort så fortyndes til henholdsvis creme og blå.
    Den (sort) tortie hedder så blå tortie.
    Hvid er altid bare hvid

Derudover kan katten være stribet i stedet for helfarvet. Så hedder det at katten er tabby.
    Der er så forskellige former for mønstre der gør at katten hedder enten makrel tabby eller blotched tabby eller noget andet.

Endvidere kan katten udover at være helt hvid havde områder med hvid.
    Så hedder det at katten er "med hvid"

En kat kan altså være blå tortie makrel tabby med hvid" Det betyder at den er lys grå og creme i forskellige områder og at den er med striber og hvide områder.

Derudover kan katten også være sølv eller smoke. Det er to ord for samme fænomen. Sølv hedder det når katten er tabby, og smoke når den er helfarvet.
    Det betyder at kattens enkelte hår er lyse/hvide inde ved bunden og mørke ude ved spidserne :o)

Håber det hjalp lidt. Ser lige på dine katte, hvilke farver de har.

• #5   26. okt 2008 Fie er blå tortie
    Cirkeline er blå tortie med hvid

(En helfarvet rød eller creme kat vil forresten altid se ud til at have lidt striber selvom den genetisk er ensfarvet. Det er noget med den mutation det røde gen er. Hos de tortie kan man så typisk se om katten er tortie eller tortie tabby ved at se om den har striber i det blå/sorte. Har den ikke det, selvom den har i det røde/creme, så er den tortie bare :o)

• #6   26. okt 2008 Ahh.. nu er jeg med smiley mange tak for det

• #7   26. okt 2008 Evil P - Det var så lidt :o)

Susanne - Hvis du skulle mene Evil P's katte og ikke generelt, så ser det ikke på billederne ud til at de lige er smoke.

• #8   26. okt 2008 Jeg er heller ikke så stærk i det med farver... Hvilken farve er Bodil Kjær, blå.. lidt striber på benene, og lidt hvidt på brystet, men mest blå?

• #9   26. okt 2008 Susanne - der er nogen på Fie's profil der viser Cirkeline's pels skilt. Hun ligner bestemt ikke en smoke der synes jeg :o)

Evil P - Ellers kan du bare prøve at puste i pelsen, er det inderste meget lysere end det yderste er de smoke :o) men det tror jeg som sagt ikke :o)

• #10   26. okt 2008 Lote - Bodil Kjær er blå blotched tabby.
    Jeg har lidt svært ved at se om hun er med hvid eller om blitzen snyder. Men du kan selv nemt teste ved at holde et ark printer-papir eller lign. op med de områder du mener er hvide. Er de samme farve er hun med hvid, ellers er hun ikke. Ved sådan en blå tabby med en noget rufisme kan den nemlig godt have en ret lys creme farve på bla. hagen.

Rufisme er så det der giver f.eks. en sort tabby kat dens varme skær, så den synes brunlig fremfor grålig der hvor den ikke er sort :o)

• #11   26. okt 2008 Eva - du har glemt farverne chokolade og cinnamon (som fortyndes til lilla og fawn) smiley

Og hos nogle racer bliver sort til brun. Det sker når maskegenerne er på spil - som f.eks hos burmeser, siameser og birma. Hos dem bliver genetisk sort til brun - og brun er *ikke* det samme som chokolade smiley

Ak nej...nemt er det ikke med alle de kattefarver og - kombinationer smiley

• #12   26. okt 2008 Hippentossen - Pruh er nu sort med hvid - og ja en bicolour, kan ikke lige se hvilken fordeling af sort hvid hun har, og heller ej bhuske hvad der giver hvad.
    Mht Antilla så er hun svær, men dette billede: (link fjernet) får mig til at gætte på makrel tabby fremfor ticked, men den er svær.

• #13   26. okt 2008 Katrine - Jeg har ikke glemt dem ;o) Valgte at skrive hos f.eks. huskatte for at starte med at holde de farver ude ;o) Har heller ikke taget masket med af samme grund. Jeg tænkte at det ville blive for meget og for forvirrende til at starte med :o)

• #14   26. okt 2008 Eva - Sorry havde ikke set det kun var om huskatte smiley

• #15   26. okt 2008 Takker for hjælpen Eva:)

• #16   27. okt 2008 Katrine - :o)

Hippentossen - ok. undskyld. Kiggede kun på billeder, ikke på teksten :o)
    Men han er sort bicolour så.

Mht Antilla så er det røde du ser på hende pga. rufisme, der får hende til at se brun ud frem for grå. Hun er sort tabbty, ikke tortie. Og mit bud er sort makrel tabby :o) Men det er svært for hun har ikke et godt ticked mønster eller godt makrel mønster :o) Har selv døjet lidt med min egen tortie blotchedtabby, som heller ikke har noget godt mønster :o)

Lotte - det var så lidt :o)

Jeg har selv en tortie tabby, der har så meget rufisme at nogen steder knap kan se farveforskel mellem hendes røde områder og hendes brune-rufisme områder :o) (Men forskellen er der)

• #17   27. okt 2008 Hippentossen - hehe, vil du spørge udstillingskattene? Du må endelig fortælle hvordan du kan få katte til at svare :oD Ej, spøg til side. Jeg er skam udstiller, hvis det er det du har brug for at folk der fortæller om farve er :o)

• #18   27. okt 2008 Biclour og harlekin - Hvad er så forskellen der?

Jeg havde en perser som var blå harlekin, er det kun indenfor perserne man bruger den betegnelse
    En anden perser var en chinchilla

Fik dengang at vide at silver var når ca ½ af hårene var mørke (fra spidsen og indad)
    og smoke var det højest 1/3 og hvis det kun var den yderste spids hed farven chinchilla. Selve racen hedder også chinchilla perser, fordi man kun avler på samme farve, og de adskiller sig på flere områder fra andre persere rent typemæssigt, ligesom f.eks. colourpoint også er blevet en race for sig.

• #20   27. okt 2008 Har pustet lidt i deres pels *G* og det inderste er ikke lysere end det andet, hverken ved Cirkeline eller Fie smiley

• #21   27. okt 2008 Evil P - Okay :o) Så har du en blå tortie og en blå tortie med hvid :o) Og nogle rigtig skønne piger forresten ;o)

• #22   27. okt 2008 Van, Harlekin, bicolour og 09 er mængden af hvidt

• #23   27. okt 2008 du kan se hvor meget hvid der skal være på katte for at give evt. van o. s. v.

http://www.maine-coons.dk/opdraet/opdraet.asp

• #24   27. okt 2008 hun er bicolour, hun har for meget farve til at være harlekin

• #25   27. okt 2008 Susanne - Det er fordi man tager ud fra gener og ikke kattens farve. Skulle man tage ud fra katetns farve ville der være ufatteligt mange variater. På denne måde er det mere simpelt.
    Tænkte du på nogen bestemt kat der ikke havde set skyggen af sort?

• #26   27. okt 2008 Susasnne - Og det var så lidt smiley Går ud fra at du mener kommentarene hos dine katte? :o)

• #27   27. okt 2008 Susanne - Det kan også være hun er en mørk blå. Lyset på billederne synes jeg bare får hende til at se sort ud. Men hvis hun ikke er sort, men blå i hvirkeligheden. Så er det jo det hun er??
    Men du kender vel farverne på dem alle, eller? :o)

• #28   27. okt 2008 Susanne - Hehe, ja der er der ikke så meget tvivl.
    Vil dog sige at hvis hun er sølv - så kan hun godt se mere sølv/grå ud end sort, og stadig være sort sølv tabby fremfor blå sølv tabby :o)

Prøv evt. med et billede hvor hun er i solskin? Så er der nemmere at se den rigtige farve på billeder

• #29   27. okt 2008 Susanne - Ja :o) enbrun kat kan godt kaldes for sort ;o) Se f.eks. Hippentossens Antilla :o)

• #30   27. okt 2008 Hippentossen - sådan nogle stamtavler er nu ret praktiske ;o) Hvem skal du have killinger af?

Kommentér på:
Kattens farver

Annonce