{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
201 visninger | Oprettet:

Sår på hale spids. {{forumTopicSubject}}

Min kat har fået et sår på halespidsen, vi har været ved dyrlæge, som siger såret skal have luft, derfor ingen forbinding.
På trods af at hun har fået en krave i hård plast på, napper hun i såret uden problemer.
Jeg føler mig så magtesløs.
Jeg er alene om at passe hende og det tære på kræfterne.
Bedst som det går godt med helingen, napper hun i såret og så er det næsten som at starte forfra.
Kan man ikke få noget, som feks. et løst plast rør at sætte på halen og tape det fast til en barberet hale men medicinsk plaster, så får halen luft og hun kan ikke bide i halen.
Det kan jeg ikke være den eneste der savner.

Kommentarer på:  Sår på hale spids.
  • Per S
    Per S Online Tilmeldt:
    maj 2022

Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   12. maj Er bestemt ikke glad for at have krave på.
    Hun kan sagtens får halen ind under og så napper hun i såret smiley
    Ved snart ikke hvad jeg skal gøre !

profilbillede
  • #3   12. maj hvad med noget
    https://www.petworld.dk/diafarm-bitterspray

eller denne
    https://www.maxizoo.dk/kw-anti-slik-100-ml.html

er hellere ikke fan af kraver. det stresser ofte katte mere end nødvendigt

• #4   12. maj Lyder som gode forslag Anja er kommet med.
    Da Tinka blev steriliseret købte jeg "Cothivet" hos dyrlægen. Det er "antiseptisk sårspray", som har en smag/lugt som katten ikke har lyst til at slikke i, og det hjalp her.
    Håber snart du får bugt med såret på din kats hale.

• #5   13. maj Øv. I sådan en situation er det nemlig pissehårdt at være alene om ansvaret, og det er næsten ikke til at bære, når man må starte forfra. Jeg kender det godt fra dengang min (himmel)kat slikkede i et sår, og jeg dagligt tog kraven af ham et par timer - under opsyn.... og suk, pga. få sekunders uopmærksomhed fra min side, måtte vi starte forfra. smiley
    Det er værd at prøve Cothivet (min kat var dog aldeles ligeglad med det, og samme med KW-antislik. Sådan noget stads skulle bare slikkes af).

Forstår jeg det ret, at halen er lang nok til, at den kan komme ind gennem kravens ydre åbning? I så fald, nytter kraven jo ikke smiley .
    Hvis det er sådan det er, så ville jeg spørge dyrlægen, om det kunne være en ide at amputere nogle centimeter af halen, således at den blev kort nok til, at kraven kunne give såret ro til at hele.
    Det lyder selvfølgelig voldsomt med amputation, men jeg tænker at heling i sidste ende vil ske hurtigere så, og måske det alligevel kan ende med amputaiton, hvis det ikke er muligt ved hjælp af krave at forhindre, at hun napper i det.

God heling med halen!

• Per S
    Per S Online Tilmeldt:
    maj 2022

#6   13. maj Hej og tak for svar.
    Tinka får Efficlean gel spray når jeg kan komme til halen.
    Det er anti bakteriel, svampe og virus forebyggende.
    Smertestillende: Onsior 6mg X 1 morgen, Kesium antibiotika 100mg
    daglig
    Hun bider dagligt i halen og jeg føler mig så magtesløs.
    I dag var jeg på badeværelset i kort tid og da jeg kom ud så jeg halen med frisk bid sår (billede).
    Aner ikke mit levende råd, andet end at hun skal have amputeret hale spidsen hvis det ikke bliver bedre.
    Jeg får så ondt i maven over de smerter og stress hun er udsat for.
    Det stresser jo mest hende, men sørme også mig, jeg sover 5-6 timer hver nat og i den tid er der frit for Tinka at bide og slikke på halen.
    Jeg tror det er knogle spidsen der kigger frem for enden af halen, men ved det ikke med sikkerhed.
    Jeg giver det 8-10 dage og bliver det ikke bedre, så må dyrlægen amputere noget af halen.
    Der er gået ca. 3 uger nu og det er 1 skridt frem og 2 tilbage....

profilbillede
  • #7   13. maj Uh, det ser ikke godt ud.
    10 - 12 dage kan for mig virke som lang tid, men jeg er slet ikke ekspert.
    Har du i ventetiden overvejet nogle af de produkter Anja og jeg nævnte tidligere?
    Håber virkelig på bedring.

• #8   13. maj prøv at få fat i noget af det jeg skriver
    tænker at hvis du bruger både en af dem og så den gele du har så vil det smager grimt nok til at hun holder næsen væk

men det er svært når de kan nå halen. Og sår er og bliver besværlige. for lige så snart der kommer ens´skorpe så begynder det at klø, og så kan man starte forfra

ville nok forsøge mig med en forbindning som skiftes hver dag. nok noget selvklæbende og noget bandage under så såret får lidt luft
    hvis det kan lade sig gøre i en uges tid burde såret været helet så meget at hun ikke gider at bide i det

• #9   14. maj Hej igen Per

Har du været i kontakt med dyrlægen i de 3 uger, der er gået?

Tinka holder næppe op med at bide i halen, mens hun kan nå den, og så kører den onde cirkel, og det risikerer bare at blive endnu værre, og trække tiden endnu længere, inden I er kommet igennem denne trælse periode.

Måske kan Cothivet virke - men jeg synes altså, du skal kontakte dyrlægen senest mandag og spørge, om det må bruges sammen med Efficlean .... OG om det overhovedet er forsvarligt at se tiden an, når såret er så åbent.

En "forbindingsanordning" er nok desværre ikke realistisk, sådan som såret er placeret. Kan hun nå halespidsen, kan hun nok også fjerne forbinding.

Noget andet jeg tænker er, at det nødig skulle gå hen og blive en mani for hende at bide i halen.

Som du siger, er det en stressende situation for jer begge. Og det dur ikke, at man selv bliver helt kørt ned af at passe på sin kat.
    Jo hurtigere heling desto bedre.

Jeg håber på en god opdatering!

• *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 426 Katte: 4 Emner: 5 Svar: 478
    #10   14. maj Vi har prøvet noget lignende med en hund, for mange år siden.
    Det ville heller ikke hele, og vi fik tilsidst amputeret den yderste spids af halen, ikke altid det vil hele, hvis noget af yder knogle leddet er til syne.

• Per S
    Per S Online Tilmeldt:
    maj 2022

#11   i går kl. 20:48 Så har med hjælp fra internatet hvor Tinka kommer fra, fået ordnet en hale kupering ved en anden dyrlæge som de stoler på.
    Ribe egnens dyrlæger har ansat ham der behandlede Tinka frisk fra skolen, han er så ny at han ikke står på deres personale liste.
    Jeg ringer til dem i morgen og skælder dem ud for den dårlige behandling vi har fået.
    ved de 2 første konsultationer måtte han spørge en anden dyrlæge til råds...Hvad fanden er det lige der foregår.
    Jeg har betalt 1'ste regning, men de får ikke flere penge af mig, de fortjener det ikke for den slags kvaksalveri, så må de lære det.

• #12   i dag kl. 09:49 Så det var vagtdyrlæge?... I hvert fald godt, at der nu er bedring i sigte. Der bliver noget at fejre for jer den dag, halespidsen er helet og hun slipper for kraven. smiley

Du opnår nok ikke noget med at skælde ud, men de bør have at vide, hvordan det er gået, så de kan tage ved lære af Tinkas sygehistorie.
    Jeg kan se, at Berit har været ude for lignende med en hund, så det sker åbenbart smiley , og det bør enhver dyrlæge være opmærksom på fra start.
    Godt at Tinka nu har været ved en dyrlæge, der kan sit kram. Hun ønskes god og hurtig bedring!

• Per S
    Per S Online Tilmeldt:
    maj 2022

#13   i dag kl. 10:12 Det var ikke en vagtlæge, men en ny uddannet dyrlæge fra Ribe egnens dyrlæger, der behandlede min Tinka.
    Vi skal først have halen opereret på fredag, 20-5, men glæder mig til det hele er overstået, selv om det smerter mig, at min Tinka skal opereres.
    Glæder mig til Tinka er tilbage til normalen.

profilbillede
Kommentér på:
Sår på hale spids.

x