{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.482 visninger | Oprettet:

Sår på hale spids. {{forumTopicSubject}}

Min kat har fået et sår på halespidsen, vi har været ved dyrlæge, som siger såret skal have luft, derfor ingen forbinding.
På trods af at hun har fået en krave i hård plast på, napper hun i såret uden problemer.
Jeg føler mig så magtesløs.
Jeg er alene om at passe hende og det tære på kræfterne.
Bedst som det går godt med helingen, napper hun i såret og så er det næsten som at starte forfra.
Kan man ikke få noget, som feks. et løst plast rør at sætte på halen og tape det fast til en barberet hale men medicinsk plaster, så får halen luft og hun kan ikke bide i halen.
Det kan jeg ikke være den eneste der savner.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sår på hale spids.
  • #2   12. maj 2022 Er bestemt ikke glad for at have krave på.
    Hun kan sagtens får halen ind under og så napper hun i såret smiley
    Ved snart ikke hvad jeg skal gøre !


    profilbillede
  • #3   12. maj 2022 hvad med noget
    https://www.petworld.dk/diafarm-bitterspray

    eller denne
    https://www.maxizoo.dk/kw-anti-slik-100-ml.html

    er hellere ikke fan af kraver. det stresser ofte katte mere end nødvendigt


  • #4   12. maj 2022 Lyder som gode forslag Anja er kommet med.
    Da Tinka blev steriliseret købte jeg "Cothivet" hos dyrlægen. Det er "antiseptisk sårspray", som har en smag/lugt som katten ikke har lyst til at slikke i, og det hjalp her.
    Håber snart du får bugt med såret på din kats hale.


  • #5   13. maj 2022 Øv. I sådan en situation er det nemlig pissehårdt at være alene om ansvaret, og det er næsten ikke til at bære, når man må starte forfra. Jeg kender det godt fra dengang min (himmel)kat slikkede i et sår, og jeg dagligt tog kraven af ham et par timer - under opsyn.... og suk, pga. få sekunders uopmærksomhed fra min side, måtte vi starte forfra. smiley
    Det er værd at prøve Cothivet (min kat var dog aldeles ligeglad med det, og samme med KW-antislik. Sådan noget stads skulle bare slikkes af).

    Forstår jeg det ret, at halen er lang nok til, at den kan komme ind gennem kravens ydre åbning? I så fald, nytter kraven jo ikke smiley .
    Hvis det er sådan det er, så ville jeg spørge dyrlægen, om det kunne være en ide at amputere nogle centimeter af halen, således at den blev kort nok til, at kraven kunne give såret ro til at hele.
    Det lyder selvfølgelig voldsomt med amputation, men jeg tænker at heling i sidste ende vil ske hurtigere så, og måske det alligevel kan ende med amputaiton, hvis det ikke er muligt ved hjælp af krave at forhindre, at hun napper i det.

    God heling med halen!


  • #6   13. maj 2022 Hej og tak for svar.
    Tinka får Efficlean gel spray når jeg kan komme til halen.
    Det er anti bakteriel, svampe og virus forebyggende.
    Smertestillende: Onsior 6mg X 1 morgen, Kesium antibiotika 100mg
    daglig
    Hun bider dagligt i halen og jeg føler mig så magtesløs.
    I dag var jeg på badeværelset i kort tid og da jeg kom ud så jeg halen med frisk bid sår (billede).
    Aner ikke mit levende råd, andet end at hun skal have amputeret hale spidsen hvis det ikke bliver bedre.
    Jeg får så ondt i maven over de smerter og stress hun er udsat for.
    Det stresser jo mest hende, men sørme også mig, jeg sover 5-6 timer hver nat og i den tid er der frit for Tinka at bide og slikke på halen.
    Jeg tror det er knogle spidsen der kigger frem for enden af halen, men ved det ikke med sikkerhed.
    Jeg giver det 8-10 dage og bliver det ikke bedre, så må dyrlægen amputere noget af halen.
    Der er gået ca. 3 uger nu og det er 1 skridt frem og 2 tilbage....


    profilbillede
  • #7   13. maj 2022 Uh, det ser ikke godt ud.
    10 - 12 dage kan for mig virke som lang tid, men jeg er slet ikke ekspert.
    Har du i ventetiden overvejet nogle af de produkter Anja og jeg nævnte tidligere?
    Håber virkelig på bedring.


  • #8   13. maj 2022 prøv at få fat i noget af det jeg skriver
    tænker at hvis du bruger både en af dem og så den gele du har så vil det smager grimt nok til at hun holder næsen væk

    men det er svært når de kan nå halen. Og sår er og bliver besværlige. for lige så snart der kommer ens´skorpe så begynder det at klø, og så kan man starte forfra

    ville nok forsøge mig med en forbindning som skiftes hver dag. nok noget selvklæbende og noget bandage under så såret får lidt luft
    hvis det kan lade sig gøre i en uges tid burde såret været helet så meget at hun ikke gider at bide i det


  • #9   14. maj 2022 Hej igen Per

    Har du været i kontakt med dyrlægen i de 3 uger, der er gået?

    Tinka holder næppe op med at bide i halen, mens hun kan nå den, og så kører den onde cirkel, og det risikerer bare at blive endnu værre, og trække tiden endnu længere, inden I er kommet igennem denne trælse periode.

    Måske kan Cothivet virke - men jeg synes altså, du skal kontakte dyrlægen senest mandag og spørge, om det må bruges sammen med Efficlean .... OG om det overhovedet er forsvarligt at se tiden an, når såret er så åbent.

    En "forbindingsanordning" er nok desværre ikke realistisk, sådan som såret er placeret. Kan hun nå halespidsen, kan hun nok også fjerne forbinding.

    Noget andet jeg tænker er, at det nødig skulle gå hen og blive en mani for hende at bide i halen.

    Som du siger, er det en stressende situation for jer begge. Og det dur ikke, at man selv bliver helt kørt ned af at passe på sin kat.
    Jo hurtigere heling desto bedre.

    Jeg håber på en god opdatering!


  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #10   14. maj 2022 Vi har prøvet noget lignende med en hund, for mange år siden.
    Det ville heller ikke hele, og vi fik tilsidst amputeret den yderste spids af halen, ikke altid det vil hele, hvis noget af yder knogle leddet er til syne.


  • #11   15. maj 2022 Så har med hjælp fra internatet hvor Tinka kommer fra, fået ordnet en hale kupering ved en anden dyrlæge som de stoler på.
    Ribe egnens dyrlæger har ansat ham der behandlede Tinka frisk fra skolen, han er så ny at han ikke står på deres personale liste.
    Jeg ringer til dem i morgen og skælder dem ud for den dårlige behandling vi har fået.
    ved de 2 første konsultationer måtte han spørge en anden dyrlæge til råds...Hvad fanden er det lige der foregår.
    Jeg har betalt 1'ste regning, men de får ikke flere penge af mig, de fortjener det ikke for den slags kvaksalveri, så må de lære det.


  • #12   16. maj 2022 Så det var vagtdyrlæge?... I hvert fald godt, at der nu er bedring i sigte. Der bliver noget at fejre for jer den dag, halespidsen er helet og hun slipper for kraven. smiley

    Du opnår nok ikke noget med at skælde ud, men de bør have at vide, hvordan det er gået, så de kan tage ved lære af Tinkas sygehistorie.
    Jeg kan se, at Berit har været ude for lignende med en hund, så det sker åbenbart smiley , og det bør enhver dyrlæge være opmærksom på fra start.
    Godt at Tinka nu har været ved en dyrlæge, der kan sit kram. Hun ønskes god og hurtig bedring!


  • #13   16. maj 2022 Det var ikke en vagtlæge, men en ny uddannet dyrlæge fra Ribe egnens dyrlæger, der behandlede min Tinka.
    Vi skal først have halen opereret på fredag, 20-5, men glæder mig til det hele er overstået, selv om det smerter mig, at min Tinka skal opereres.
    Glæder mig til Tinka er tilbage til normalen.


    profilbillede
  • #14   16. maj 2022 Så fin hun er smiley og ih som hun hygger sig, når hun er fri for krave smiley

    Nåeh, jeg misforstod og troede at halespids allerede var blevet amputeret i går søndag.

    Det vigtigste er, at der er lys forude nu. (måske kan I blive skrevet op til evt. afbud).
    Kan godt forstå, at du ser frem til, at det er overstået!

    Opdater gerne når der er nyt.


  • #15   16. maj 2022 Var i kontakt med ribe egnens dyrlæger i dag. Jeg gav dem min uforbeholdne mening og sagde at de aldrig får mig som kunde i klinikken igen, samt efter følgende regninger bliver parkeret i papirkurven, for tortur af min kat skal jeg sq ikke betalefor og jeg sagde til dem at det ligger tæt på dyremishandling den omgang Tinka var udsat for hos dem. Så lagde jeg på og fik så en besked i min voice mail :
    De gav mig og Tinka skylden for at det var gået så galt og de ville gerne give en gratis konsultation for at se om de kan hjælpe på skaden.
    Jeg sagde til dem at de ligger såååå tæt på at blive anmeldt for dyremishandling.
    Hvad tror de lige selv der kommer til at ske ?
    Det eneste de indrømmer er at Tinka fik en helt forkert blød krave på efter første behandling, den var jo helt ubrugelig, men betalt er den jo, mon jeg får de penge retur ?
    Jeg er blevet rådet til at komme med en anmeldelse på Trustpilot og det kommer der helt sikkert.


  • #16   16. maj 2022 sådan????????
    God bedring med den smukke pige


  • #17   16. maj 2022 det skulle være tommelfinger opad
    ikke spørgsmålstegn


  • #19   24. maj 2022 Fredag 20-5-22 blev Tinka opereret og fik skåret 10 cm. af halen. På med forbinding, som Tinka overhovedet synes var behagelig at have på.
    Tinka var så groggy efter bedøvelsen, var først ved sig selv 1½ dag efter.
    Det foregik hos "hele familiens dyrlæge i Gråsten", som jeg fik anbefalet af katte hjemmet som Tinka kom fra.
    Jeg har ikke bil så der var et problem.
    Personalet fra katte hjemmet var fantastiske, de kom og hentede os hjemme og kørte os der hen og tilbage. (uden regning) En af personalet blev der sammen med mig hele tiden. Jeg er så taknemlig.
    Søndag skulle vi til tjek ved dyrlægen og personalet fra katte hjemmet strålede endnu engang og hentede og kørte os hjem igen. (uden regning)
    Dyrlægen var rigtig god/dygtig og ved hale tjekket søndag, var der brede smil på dyrlægens ansigt. Halen så bare så fin ud, ingen infektion, ingen væske fra såret, ingen blødning, det så bare så fint ud.
    Fik en ny let forbinding på, som skal sidde i et par dage, så kan jeg tage den af. Det bliver svært at gøre alene, men det skal nok gå.
    Nu afventer vi så hvordan det ser ud når Tinka har fået forbindingen af, men dyrlægen sagde at han var 100% overbevist om, at der ingen problemer ville være.
    Det skal nok gå godt og jeg krydser alt der kan krydses smiley



    profilbillede
  • #20   24. maj 2022 Første forbinding

    profilbillede
  • #21   24. maj 2022 Anden forbinding, snart ingen forbinding.

    profilbillede
  • #22   24. maj 2022 Det bliver bedre dag for dag smiley

    profilbillede
  • #23   24. maj 2022 Det er super godt at hører smiley
    Og godt at se at hun ser ud til at trives - selv med en forbindning


  • #24   25. maj 2022 Så fik Tinka selv hevet forbindingen af, godt det skete mens jeg var vågen.
    Men nu har hun bidt lidt i halen og har tydeligt ondt.
    Prøvede med at spraye EffiClean på, men det fik hende til at pive.
    Kan ikke putte plaster/forbinding på igen, er helt alene om det og har kun 2 hænder.
    Ringer til dyrlægen i morgen.
    Det her kommer til at tage mega lang tid at hele.
    Jeg kan snart ikke mere, er ved at give op....


    profilbillede
  • #25   25. maj 2022 ser ud som om hun har trukket/bidt i trådene.

    profilbillede
  • #26   25. maj 2022 Årh, det er et hårdt forløb for jer begge to. Håber det snart bliver godt.
    Kan hun stadig nå halen, når hun har krave på?


  • #27   25. maj 2022 Åhhhh smiley Jamen hun skal da have krave på!
    Ideen i amputation må være, at gøre halen kort nok til, at kraven forhindrer hende i at nå halespidsen. indtil den er helet op. Ellers så er det jo forfra igen.


  • #28   25. maj 2022 Min fejl med at hun ikke lige havde krave på.
    Selvfølgelig skal kraven på indtil halen er helet.
    Mit sort syn gør at jeg nærmest forventer det værste og det er der ingen grund til.
    I dag ser "stumpen" jo fin ud, ingen infektion, sår eller bid mærker.
    Jeg har bare svært ved det positive som borderliner.


    profilbillede
  • #29   25. maj 2022 Jeg ved om nogen, at det kan være en opslidende tid, mens ens kat skal have krave på, men det kan jo være nødvendigt. Som jeg skrev længere oppe, så kan katte lave ulykker med deres sår på vitterligt få sekunder uden krave. Så det er bare med at være standhaftig og tålmodig med kraven, indtil halen er helt helet op.

    Krydsede fingre for lynhurtig heling!


  • #30   25. maj 2022 Før operation.
    Så vi er bare så godt tilfredse nu.


    profilbillede
  • #31   26. maj 2022 Puh, grimt foto. Et kort øjeblik troede jeg, at det var taget nu her. Men det var det heldigvis ikke.

    Håber på foto af halespidsen, når den er helet og fin!

    Ud fra egen erfaring vil jeg sige: Hellere en dag for meget med krave end en dag for lidt. Det er SÅ ærgerligt hvis man skal starte forfra.


  • #32   26. maj 2022 Tinka efter operation smiley


    profilbillede
  • #33   7. jun 2022 Hvordan går det?

  • #34   11. jun 2022 Hej til jer alle.
    Her går det bare såååå godt.
    Halen heler fint, Tinka hverken napper eller bider i halen.
    Haler er godt nok blevet kort, men Tinkas humør er tilbage. Pelsen er blevet blank igen, ikke mat som tidligere.
    Hun vil lege og putte, hun elsker at komme ud i haven igen.
    Jeg har fået min Tinka tilbage igen.
    Mit og Tinkas humør er klart bedre nu.
    Tak for hjælpen fra Sønderjyllands dyreværnsforening af 1995 og en stor tak til "Hele familiens Dyrlæge i Gråsten" for omsorg og professionel behandling.
    Uden dem var vi fortabte.
    Billeder fra i dag. den af halen er fra 4-6-22 de andre er fra haven i dag smiley


    profilbillede
  • #35   11. jun 2022 Kan godt blive lidt varmt i solen med sort overfrakke på smiley

    profilbillede
  • #36   11. jun 2022 Sommerfugle busken giver god skygge smiley

    profilbillede
  • #37   11. jun 2022 Solbadning og en ordentlig slapper på græsplænen.

    profilbillede
  • #38   11. jun 2022 Tinka bare nyder det gode vejr smiley

    profilbillede
  • #39   15. jun 2022 Dejligt med happy end smiley Nu kan I nyde sommeren smiley

Kommentér på:
Sår på hale spids.

Annonce