{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
941 visninger | Oprettet:

Er min kats hale brækket? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg var ude for at min hunkat på 8.5 mdr (steriliseret) fik væltet min full body spejl igår, og muligvis enten fik sin hale ramt af glasskår eller glemt sin hale i processen. Hun har nu et sår 7-10 cm fra halespidsen, som ikke lader til at være dybt eller særlig stort. Såret er nu størknet, der sidder lidt størknet blod i pelsen rundt om. Jeg har ikke formået at få et ordentlig blik på såret, da hun har været svær at holde stille med en hånd.
Hun viser ikke tegn på smerter, udover hvis man rører direkte på såret eller det størknede blod rundt om. Halen virker lidt slap fra såret til spidsen, den del peger nedad når hun har halen oppe. Hun spiser, leger, laver i sin kattebakke, drikker og spinder. Alt virker normalt, bortset fra det sår.

Mit spørgsmål er dog… Er det nødvendigt at tage hende til dyrelægen? Jeg har lige haft en snak med dyrelægen over telefonen, der anbefalede at jeg kom forbi med hende, men så vidt jeg forstod på hende, lød det ikke akut. Jeg sagde jeg ville lige se tiden an, da den kunne bare være forslået. Den virker ikke som om den er brækket, men jeg er ikke sikker, da jeg kan bøje halen og hive i spidsen uden reaktion.
Jeg er en studerende på kun SU, så jeg er lidt tilbageholdende med at tage til dyrelæge fordi jeg er lidt panisk omkring det. Det ville koste mig 800-1000 kroner. Jeg havde taget hende til lægen i et heartbeat, hvis hun udviste tegn på smerter. Men hun virker glad.


Kommentarer på:  Er min kats hale brækket?
  • #1   6. mar 2023 Ja, det er i høj grad nødvendigt. Muligvis skal hun have amputeret noget af halen.
    Og ja, selvfølgelig har hun ondt. Katte er bare gode til at skjule smerter.

    Hvis det var din finger, der hang slapt ned, ville du så gå til læge?


  • #2   6. mar 2023 Af sted til dyrlægen for pokker! Jeg kan slet ikke forstå hvordan du kan være i tvivl!!

  • #3   6. mar 2023 Jeg vil gerne uddybe og afklare, at såret er ikke 7-10 cm. Det er en lille flænge/sår der er placeret næsten midt på halen.
    Jeg er i tvivl da det virker som om det bare er et sår på halen. Den er ikke hævet og føles normal, på trods af det lille sår. Så vidt jeg har forstået, så kan et sår på halen få halen til at være mere inaktiv og "slappere" end normalt.


  • #4   6. mar 2023 Har katten ikke været ved dyrlægen endnu? smiley smiley

  • #5   6. mar 2023 Hvorfor har du ikke været af sted endnu. Af sted for pokker!

  • #6   6. mar 2023 Hvis jeg var dig ville jeg hellere komme af sted og få katten tjekket, den lyder nu til og have ondt, husk på du siger det koster 800-1000 kroner og komme af sted nu, men hvis du venter og det viser sig blive være kan den pris jo godt blive dyre så hvorfor ikke komme af sted imens det er billigt?
    Det er også synd at katten skal have ondt, den prøver skjule sin smerte, det er mange dyr gode til oftes skjuler de indtil det først er rigtig slemt.

    Hvis du ikke har alle pengene nu så kan man også ved nogen dyrlæger få lov og betale over tid, så det ikke er det hele på en gang. smiley

    Hvis dyrelægen siger du skal komme ind tænker jeg da der er en god grund til det.


  • #7   6. mar 2023 Vil du godt være sød at komme dig over, at det er "dyrt" at gå til dyrlægen, og komme til dyrlægen med den stakkels kat? Dyrlægen siger jo ikke, at de vil se din kat for sjov!

  • #8   6. mar 2023 nu kender jeg lidt til katte med sår på halen
    for vi havde en på internatet - en af vores egne. Hun var kommet i klemme i en stalddør under noget blæsevejr.
    hun havde også et sår på halen, som blev tilset af dyrlægen. I starten så det også meget pænt ud. Men det viste sig faktisk at halen var brækket. Og desværre kunne den ikke reddes, så hun blev en kida Haleløs

    Så få hende tjekket. Hun skal helt sikkert have pencillin, og sikkert også smertestillende
    Og det er vist du er rigtig heldig.
    Skal hun have fjernet halen, og du ikke har råd, ja så er det måske bedst at hun får et nyt hjem hvor folk faktisk har råd til at få hende behandlet.
    Og ellers så snak med din dyrlæge omkring afdrag - det er jo mange andre som står i samme problem

    Og så næste gang sørg for at ting ikke kan vælte


  • #9   6. mar 2023 Det er bestemt ikke sagt i ond mening, men du er nødt til at sætte katten først og så skære overalt i budgettet. Jeg går ledig og skal have 2 stk. afsted snarest, så må jeg leve af TO good to go. God bedring til katten, jeg krydser fingre for at den ikke er brækket.

  • #10   7. mar 2023 Har du fået tilset katten?

  • #11   8. mar 2023 Det håber keg da virkelig for katten!

  • #12   9. mar 2023 Ja hun blev set på i tirsdags, og hun har bare fået et lille slag på halen. Den er hverken forstuvet eller brækket. Det har bare været slaget der har gjort at hun ikke har brugt sin hale ligeså aktivt.
    Halen stod endda helt oppe tirsdag morgen


  • #13   9. mar 2023 Fantastisk update smiley

  • #14   10. mar 2023 Glædelig opdatering smiley

    Eftersom økonomi er et problem ift. dyrlæge, kan det nok være en god ide at tegne en forsikring... Hvis du evt. beslutter dig for det, så undersøg forinden grundigt, hvad de forskellige forsikringsselskaber dækker, vilkår osv.


  • #15   10. mar 2023 Det er godt at hører smiley
    det lyder som om hun snart er klar igen smiley


Kommentér på:
Er min kats hale brækket?

Annonce