1.176 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

kan min kat have marrit....??? kan min kat have marrit....???

hej alle sammen smiley
vi har et lille problem, med vores ene kat, når hun ligger og sover kan hun godt begynde at knore og mijave, som om hun har en dårlig drøm.

nogle gange er det så voldsomt at hun vunger med et sæt og er meget ked af det smiley så kalder hun på mor og far, for at trøste hende, det er da lidt sødt, men det er da meget synd for hende.
vi tror måske det kan skyldes engang hun var lukket inde i naboens store maskin værksted i en hel weekend, lige siden har hun haft marrits engang imellem.

kan katte godt have marrits??
og hvad kan vi måske gøre for at hjælpe hende???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan min kat have marrit....???
  • #1   27. nov 2008 jeg vil give heidi ret. katte dtømmer faktisk meget ( mine gør ihvertfald ;-D
    og jo de har sikkert også mareridt engang imellem men lad dem gøre det. keg ved at det siges om pattedyr i det hele taget at som heidi siger de udvikler deres hjerne samt at de bearbejder de ting de har oplevet - både de gode og de dårlige ;-D

• #2   27. nov 2008 Min Frede drømmer også rigtig meget. Jeg synes det er så sødt når han laver sutte lyde. smiley Brýder mig heller ikke om når han spjætter og laver grimme lyde, som om han virkelig drømmer noget slemt.

• #3   28. nov 2008 Jeg har lige siden i går gået og tænkt over Heidi's bemærkning:
    "Dyr udvikler deres hjerne når de drømmer"

Kan du henvise til et studie eller andet om det? - meget interessant.

Bliver helt bekymret, jeg drømmer ikke meget, så måske det er derfor der ikke er for mange brikker at flytte med:-)

• #4   28. nov 2008 det her indlæg er godt nok om mennesker men der henvises også til dyr.

De fleste af os bruger omkring 7-9 timer i en passiv tilstand af ubevidsthed hver evig eneste dag. Hvorfor ’spilder’ vi omkring en trediedel af vores liv med at være inaktive? Denne tid kunne vi da givet bruge meget mere fornuftigt.

Som alt andet i den omgivende biologiske verden må søvn være udsat for evolutionære kræfter. Da søvn kan findes overalt i dyreriget, må fordelene af søvn være større end den åbenlyse ulempe ved at have mindre tid til rådighed for at søge føde og reproducere sig.

Vi kender det fra os selv. Når vi mangler søvn bliver vi trætter og mister noget af både vores mentale og motoriske evner. Ved længere perioder uden søvn begynder vi at hallucinere og at miste grebet om virkeligheden. De samme symptomer ses hos mange dyr.

Vi har imidlertid stadigvæk ikke helt løst mysteriet om, hvorfor vi egentlig har brug for søvn. I en nylig udgivet oversigtsartikel ser forskeren Emmanuel Mignot fra Howard Hughes Medical Institute nærmere på hypoteserne om søvnens nødvendighed.

Søvnperioder kan opdeles i en dyb drømmende REM søvn og en lettere ikke-REM søvn. Det er betydeligt lettere at vække både dyr og mennesker, når de ikke befinder sig i REM søvnperioden. Migrerende og svømmende dyr samt dyr udsat for mange rovdyr udviser kun korte perioder af REM søvn og nogle dyr er endda i stand til at sove med kun en hjernehalvdel ad gangen.

Mignot beskriver tre større hypoteser om fordelene ved søvn.

Søvn som en energisparende mekanisme
    Søvn udviklede sig som en måde at spare energi på i perioder, hvor det er mere vanskeligt at finde føde. Denne hypotese får støtte af studier i økologiske nicher, men den forklarer ikke forekomsten af den mere energikrævende REM søvn. Den højere sårbarhed mens et dyr sover kan også meget vel vise sig at udligne fordelene ved at spare energi.

Søvn giver synaptisk plasticitet og er hukommelsesskabende
    Søvn udviklede sig som en måde hvorpå hjernen udrenser indlæringsepisoder i løbet af dagen ved at skabe synpatiske ændringer (synapser er forbindelser mellem de enkelte hjerneceller), således at kun de vigtigste episoder gemmes i hukommelsen. Denne hypotese støttes af de åbenlyse mentale forstyrrelser, der fremkommer efter mangel på søvn i mennesker og pattedyr. Den forklarer imidlertid ikke hvorfor også mere primitive dyr har brug for søvn eller at indlæring og hukommelse også kan dannes uden søvn.

Søvn genopbygger makromolekyler
    Lageret af cellulære byggesten til makromolekyler, som indgår i f.eks. kolesterol og protein syntese og i intracellulær transport, opbruges i løbet af dagen og der er derfor brug for inaktive søvnperioder til at genopbygge lageret. Denne hypotese forklarer tilfredsstilende, hvorfor søvn er nødvendigt i alle dyr, men forklarer ikke tilstedeværelsen af REM søvn.

Det ser ud til at ingen af hypoteserne alene kan forklare, hvorfor vi har brug for søvn. Søvnens gåde kan derfor endnu ikke siges at være tilfredsstillende løst. Men mon ikke flere videnskabelige studier i fremtiden kan bringe os tættere på løsningen.

Kilde
    Mignot E (2008) Why we sleep: The temporal organization of recovery. PLoS Biol 6(4): e106. doi:10.1371/journal.pbio.0060106

• #5   28. nov 2008 Tak Mette,
    interessant.

• #6   28. nov 2008 Der er meget jeg ikke ved - er taknemmelig hver gang der er nogen der beriger mig, tak for det.

Kommentér på:
kan min kat have marrit....???

Annonce