Loppeeksem Loppeeksem
Hej mine katte har haft/ har lopper. Da jeg fandt ud af det, tog jeg alt hvad der vaskes kan og vaskede. Gjorde hovedrent.
Det viser sig, at en af mine misser, Fluffy, har sår omkring hals og nede ved haleroden. Fik af vide at det højest sandsynligt er loppeeksem.
Jeg kæmmer både vores 2 katte og hund en gang om dagen og finder stadig et par levende lopper, men kun på hunden. Sårene som Fluffy har er ved at gå i sig selv og han har ikke fået flere. De er alle sammen blevet loppebehandlet.
Mit spørgsmål er så - er det muligt at loppeeksemen bare er gået i sig selv, eller kræver det stadig at han får medicin for det?
Håber der sidder en sød sjæl som kan svare mig :o)
Venligst Jeanette
nov 2007
Følger: 46 Følgere: 43 Katte: 8 Emner: 44 Svar: 1.030
Fik avide at vi skal give ham fast loppemiddel og passe på han ikke får lopper, så vidt jeg ved er det det eneste man kan gøre.
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Tror bare jeg venter og ser om det så ikke bare går helt i sig selv uden den sprøjte du nævner.
Har fået af vide herinde, at når en kat får loppeeksem, at de er svage...tror du at det passer?
nov 2007
Nu er Picco indekat ved jeg ikke om din også er, førhen kom han ud i sele men det er het slut nu, her i om vintern får han ikke loppemiddel, men hele sommern og efteråret gør han, det er der lopperne er mest aktive og det vil jeg også klart anbefale du gør med din.
nov 2007
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Det kløer meget på katten.
Du må komme af med lopperne - hvis katten har svært ved at hele op vil som der allerede er sagt få givet den en injedction med Depomedrol - det er langtidsvirkende, ca. 3 måneder, cortison (binyrebarkhormon).
Du skal vide en kat på Depomedrol ikke kan vaccineres, da det sætter vaccinen ude af drift.
nov 2008
Tror vi er kommet af med de fleste lopper, for før kunne jeg bare rede igennem deres pels og så var der masser af æg og levende lopper, men det er der slet ikke mere.
Med svage mener jeg at de har lettere ved at blive syge...og at deres immunforsvar ikke er så stærkt som katte der ikke får allergi og eksem. Jeg ved det ikke, det er derfor jeg spørger :o)
nov 2008
Selvom de begge er indekatte synes jeg nu at de skal vacc alligevel, det mente sælger ikke at man behøvede.
nov 2008
nov 2008
At vaccinere en kat der "blomstrer" af allergi er en voldsom reaktion for immunforsvaret - så det ville jeg ikke gøre. Få has på allergien først. Vælges Depomedrol - så kan katten først vaccineres om tre måneder.
Det virker hurtigt - og katte tåler det godt. Det har ved langtidbrug sine birkninger - men det har det meste jo.
Min hold ning er at indekatte også vaccineres
nov 2008
Han har buler under hagen, og der har været sår på.
Tror jeg smutter til dyrlægen så - bare mærkeligt at dyrlægen ikke sagde noget med at han kunne få en sprøjte eller lign. Men at jeg bare skulle sørge for at få lopperne væk.....
nov 2008
Det er kattens eget immunforsvar der overreager på loppebidene. Når immunfarvaret møder noget ukendt - går det igen med at fjerne det der ikke skal være der. I det her tilfælde loppebidene. Nogen kattes immunforsvar reagerer så voldsomt at de angriber deres egne celler - det er det sprøjten virker mod, angrebet af egne celler.
Mere forståeligt?
nov 2008
Og ja, det forstod jeg meget bedre, tak :o)
Loppeeksem