{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
534 visninger | Oprettet:

mad, god for nyrerne {{forumTopicSubject}}

Hej KG

Vi har to katte en bengal og an Abyssinier. De er begge ca 2 år, hvis dødsårsager helst ikke skal være nyresvigt, som 10 årige.

Vores mors kat er lige død på grund af dårlige nyere, katten i institutionen er lige død også på grund af dårlige nyrer og vores nabos kat døde nogle år siden af samme grund...
de døde alle som ca 10-12 årige.

Er det bare tørfodder general, der er slemt for katte, eller er det fodderen i sig selv (mærke og hensigten fx til nyrefodder, kastreret katte eller killinger" ) der er skidt for kattene?
Ved selv de dyre mærker ikke altid er bedre bare på grund af prisen og deres mærke.

I hvertfald er mit spørgsmål. Hvordan tager jeg mig bedst af vores to katte, og deres nyrer?
er det vådfodder? : -) Hvilket har skabt store problemer her hjemme før i tiden. Dagsgamle kyllinger smiley eller hvad gør i jer af tanker?

mvh. os


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mad, god for nyrerne
  • #1   12. okt 2022 Som regel er det fordi de ikke får nok vand smiley

  • #2   12. okt 2022 Nok væske kan forebygge. Vådfoder, råt kød, evt. af og til kogt kylling med kogevand, sikrer nok væske.
    Og så skal man gå efter lavt fosfor (eller også er det fosfat)-indhold i foderet.
    Prøv at sammenligne fosfor/fosfat-indholdet i nyrefoder med nogle forskellige almindelige fodermærker.
    Måske en ide at købe en enkelt pose foder hos dyrlægen, så du samtidig får mulighed for at få lidt vejledning, samt lure på indholdsdeklarationerne.


  • #3   12. okt 2022 Hæld vand i det vådfoder man giver. Det gør vi herhjemme smiley
    Og så er en vandfontaine også god!


  • #4   12. okt 2022 Tak for vand-ideen. Vi har fuglebade, vandpytter, opsamlings spande fra tagrende, skåle indenfor, et toilet med åben sisterne og en sø, som vi kan se de drikker af, så der burde det ikke blive et problem.

    men kunne være en ide med vand i foderet. det gør det bare noget mere besværligt, end de to "tårn" vi har, hvor vi bare fylde op, når de en gang i mellem er tomme.

    vil lige tjekke op på det fosfat, og tage en snak med dyrelægen om det også. tænker bare de godt kan have en ... meget ensidig mening om de mærker de har valgt at handle med.

    men tak


  • #5   12. okt 2022 "men kunne være en ide med vand i foderet. det gør det bare noget mere besværligt, end de to "tårn" vi har, hvor vi bare fylde op, når de en gang i mellem er tomme"

    Måske misforstår jeg, men nej, IKKE vand på tørfoder. Det bliver lynhurtigt dårligt og ulækkert og gærer.
    Det er vådfoder du kan blande lidt vand i.

    Der er forresten også forskel på fosfor/fosfat-indhold i vådfoder. (jeg kan huske at Bozita har et ret højt indhold - desværre).

    Uden at have tjekket, vil jeg tro, at de fleste "Sterilised-tørfoder-varianter" udover lavt magnesiumindhold også har forholdsvist lavt fosfat/fosfor-indhold.
    Men igen, prøv at tjekke nogle tørfoderposer - almindelige og nyrevarianter, så du kan få en ide om hvad max-fosfor-indhold bør være.


  • #6   12. okt 2022 det er fosfal og kalium som skader nyrerne. så hold øje med salt i foderet. salt er no-go.
    er selv nyrepatient. men har da også mistet en kat til nyresvigt. han blev ikke engang 3 år. Har dog katte på 17 og 18 år uden problemer. har 2 å¨9 år og en på 11 + alle de andre

    det som er vigtigt er at få tjekket katten hvert år
    jo ældre jo mere vigtigt er det at få tjekket med blodprøver. gerne fra omkring 7-8 år
    det er nemlig en del ældre katte som lider af nyresvigt. Men tages det i opstarten kan den altså godt få et godt liv i flere år. man kan nemlig købe foder som tager hensyn til nyrerne og den ældre kat. kender flere som har haft katte som har fået mange år med dette foder.

    https://frederiksbergdyreklinik.dk/kat/nyresygdom/


  • #7   12. okt 2022 ja jeg misforstod med vand i tørfoder, så det var godt du lige pointerede at det var i vådfoderet man kunne blande vandet i. husker bare jeg hørte en gang at de som små killinger, med fordel kunne have lidt vand i tørfoderet, men det er jo så ikke relevant nu.

    Jeg hører også folk snakke om barf til katte. er det det i mener med vådfoder, eller er det over i dåsefoder?


  • #8   13. okt 2022 Vådfoder = dåsemad smiley (Barf er råt)

  • #9   14. okt 2022 Hvis du fodrer med nok vådfoder, bør nyresvigt kunne undgås.

Kommentér på:
mad, god for nyrerne

Annonce