2.935 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Klipning af klør Klipning af klør

Hej! Jeg har ikke haft en kat siden jeg var helt lille, så jeg ville lige høre, om jeg kunne få lidt hjælp:) Jeg har lige fået en burmeser, og jeg synes at hun har lidt lange klør. Hun er indekat og får ikke slidt sine negle så nemt ned. Har tænkt mig at klippe hendes negle i dag, men hvor ofte skal man ca. klippe dem? Og er der nogen, der har en idé til, hvordan hun kan slide sine klør lidt mere?.. hun bruger nemlig ikke rigtig det kradsetræ jeg har købt til hende..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klipning af klør
  • #1   10. dec 2008 Brug af kradsetræ fjerner døde kloskæl - og holder kløernes skaphed vedige.

Du skal klippe fra siden af kloen - klipper du oppefra mases kloen og splintrer nemmere.

Tag kun spidsen - hvor tit - det er en smagssag.

• #2   11. dec 2008 Nemlig KUN lige spidsen og kun på forbenene.
    Brug en klosaks - en tre-i-ener klemmer neglen over.

• #3   11. dec 2008 Hvorfor klipper I kun klospidsen? og hvorfor kun forpoterne?
    Jeg klipper så langt, jeg kan (uden at det bløder), på alle 4 poter.

• #4   11. dec 2008 Fordi nerven ligger ret ubeskyttet, hvis du klipper så langt ind, at der kun er et ganske tyndt stykke negl tilbage før nerven.
    For det første gør det ondt på katten, når den skal skrabe i gruset i kattebakken, og det er i en del tilfælde årsag til, at katten ikke vil bruge bakken, men bliver "urenlig".

For det andet risikerer du nemt, at der dannes klobylder pga., at bakterier kommer ind fra grus og jord.

Prøv lige at forestille dig, at dine negle er klippet helt ned, og du så skal grave med fingrene i grus. Og så ligger nerven på en katteklo endda yderligere, og nervefladen er større.

• #5   11. dec 2008 PS: (sakset fra Netdyredoktor, ganske vist om hunde, men katte- og hundenegle er opbygget på næsten samme måde).

"... og her er det vigtigt at tænke på den lille knogle i neglen: klobenet. Infektion i klobenet kan være årsag til, at man må amputere neglen og evt. dele af tåen. "

• #6   11. dec 2008 Lige mig igen - inden jeg går i seng:

Nu ved jeg ikke, om dine katte har adgang til det fri.
    Men en kat, hvor kløerne er klippet så tæt, har ikke en jordisk chance for f.eks. at klatre op i et træ, hvis den bliver jagtet, og den kan heller ikke forsvare sig.
    Og indendøre har jeg svært ved at forestille mig, hvordan den kan klatre op i et klatrestativ og også holde fast, hvis den er ved at falde ned.

• #7   11. dec 2008 Er helt med på man ikke klipper for tæt på grund af nerven.

Nogle katte "ordner" selv deres bagkløer men langt fra alle. Dem der ikke gør det klipper jeg, igen efter behov

• #8   11. dec 2008 Nej, mine er ikke fritgående - hvis de kommer ud, er det i indhegnet have. gik de frit ude, ville jeg nok slet ikke klippe kløer på dem.

• #9   11. dec 2008 Tusind tak for jeres hjælp.. har klippet hendes negle, og hun klarede det rigtig fint.. hun er en indekat.. så hun kommer aldrig ud.. vi købte en saks, der var beregnet til at klippe katteklør med, så det gik rigtig nemt.. smiley

Kommentér på:
Klipning af klør

Annonce