{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.390 visninger | Oprettet:

hvad kan man gøre med hårboller der sidder fast ? {{forumTopicSubject}}

Jeg håber meget nogen her kan hjælpe med forslag - nu har vi 3 gange været hos dyrlægen for at få tømt vores ungkat grundet hårboller der sidder fast - det er simpelt hen så synd !! hun er røntgenfotograferet og der er taget blodprøver men alt virker ok - altså bortset fra at afføringen sidder fast og ikke kommer ud - det der tømmes er fyldt med hår og hun er langhåret - vi overvejer at klippe pelsen da det her simpelt hen ikke duer - men vil gerne høre fra jer der har erfaring med hvad man kan gøre - vi har givet hårbolle vådfoder og andet vådfoder som er anbefalet - men hun har ikke haft normal afføringsrutine i meget lang tid ... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad kan man gøre med hårboller der sidder fast ?
  • #1   7. jan 2023 Jeg tænker, at det må hjælpe meget at børste og frisere grundigt dagligt. De hår, der bliver redt af med kammen, ender jo da ikke i misssemavsen.

    Kattemalt skulle også få det til at glide bedre, men jeg tror altså ikke, at det alene kan gøre det, men måske som supplement til frisering.

    Hvis disse tiltag ikke løser problemet, så synes jeg faktisk ikke, det er nogen dum ide at klippe pelsen ned (OG stadig frisere - antallet af hår vil jo være uændret- de bliver bare kortere).

    Langhårskatteejere vil sikkert lave ramaskrig over klipning. Men gentagne forstoppelser dur selvsagt ikke.


  • #2   7. jan 2023 Tinka - det er absolut også sidste mulighed men selv om hun er smuk med den lange pels vil jeg hellere hun har det bedre og hun er altså også smuk selv om hun bliver klippet er jeg sikker på men det er kun hvis vi ikke kan finde en anden løsning ... Og vi børste alt vi kan komme til og får også fjernet hår på den måde - (har købt forskellige børster) men hun får altså også en del hår i maven alligevel - noget skal der ske - afføringen er hård og svær for hende at komme af med når der er hår i så det er synd ....

  • #3   7. jan 2023 Mærkeligt at det er så voldsomt med de hår. Mit bedste bud så er at forsøge med max-dosis kattemalt flere gange dagligt.

  • #4   7. jan 2023 Tinka - vil vi meget gerne - hun vil simpelt hen ikke have kattemalt (har forsøgt to slags) har du et mærke du tror kan bruges ?

  • #6   7. jan 2023 har selv cooner, og her bruges dette malt
    https://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_ergaenzung/katzenmalz/1452

    det plejer at være et hit. mange katte kan faktisk godt lide den, og spiser den selv

    Men ellers prøv at smør en klar på hendes forben og se om hun ikke slikker det af. Det må jeg bruge til et par af mine katte

    sørg for at redde hende hver dag - det lyder som om at det er det som skal til. En god kam, med mindre afstand imellem tænderne. hvis der er for langt imellem får man ikke fat i hårene

    prøv at give hende lidt mere vådfoder, for det kan også hjælpe lidt på at det afføringen kommer lettere igennem.


  • #7   8. jan 2023 Tak Anja N - bestiller med det samme smiley

  • *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2016

    Følger: 5 Følgere: 474 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
    #8   8. jan 2023 Hvis din kat ikke har udeadgang, vil jeg anbefale at give kattegræs, det er rigtigt godt, til at rense tarme.

  • #9   8. jan 2023 Hej Berit - har købt kattegræs - ingen interesse for den lille prinsesse smiley

  • #10   8. jan 2023 hermed russisk fornærmet lille pige ... smiley Der hverken vil have kattegræs eller kattemalt - vi børster og børster men der kommer alligevel hår i hende som hun har svært ved at få ud smiley

    profilbillede
  • #11   8. jan 2023 Der er udsolgt af den kattemalt hos zooplus - nogle der kender et sted i Danmark der sælger Trixie kattemalt ??

  • #12   8. jan 2023 Prøv Maxi Zoo smiley
    Eller Bonnis Dyrecenter. Der har jeg købt mit malt smiley


  • #13   8. jan 2023 Det med hårboller bliver bedre, når hun er helt i voksenpels, men ja børste, børste og børste igen ??
    Min ene med lang hår bliver klippet, og ser søøøød ud, men han er ikke så glad for trimmeren, den anden får en tur på maven og bag i, så kan han bedre holde sig ren, og dropper ikke små brune kugler af ????


  • #14   8. jan 2023 Indi-Bob - vi har to forskellige slags - en fra dyrlægen og en fra maxi-zoo men ingen succes - prøver at se om jeg kan finde Trixie og håber den kan bruges smiley

  • #15   8. jan 2023 Jette L - hun er også blevet klippet nogle steder hvor det har været nødvendigt og vi børster dagligt - vi håber meget det hjælper når hun bliver ældre for selvfølgelig er hun smuk med pelsen - men vigtigere hun har det godt - vi klipper med en pelssaks indtil videre mens vi nusser - hun er ikke tilfreds med klipningen men når børstsen ikke kan tage nok og hun ikke kan fordøje hårene er det nødvendigt (Vi tror vi mangler den helt rigtige foderplan selv om vi har købt specielt til hårbolde) og dyrlægen siger hun får rigeligt med væske i det vi fodre hende med for jeg har spurgt om det kunne hjælpe med mere væske - hun drikker vand og spiser fint - vil gerne være social men presser og har svært ved at få hårbolde ud .... smiley

  • #16   8. jan 2023 Hvad med stuebambus? Måske svært at få fat i, men hvis du kan hitte det et sted, så prøv det. Mange katte er virkelig glade for det.

    Jeg tror nok, at Trixie kattemalt også kan købes i supermarkeder, såsom Føtex, Kvickly.

    ( # 10 , hvor er hun i øvrigt fin smiley )


  • #17   8. jan 2023 Tinka smiley Tak - ja hun er super fin og kær og kærlig og alt muligt skønt - meeeen altså lige det der med hårbolde - jeg prøver at se i supermarkederne smiley og forsøger at finde stuebambus - tak smiley

  • #18   8. jan 2023 et bad gør underværker

    Kan ikke finde det gimpet ostepasta, en fed velsmagende sag der smørrer godt

    Jeg har tilgode at se hårboller ekspederes med græs, men ser ofte en tyndt opkast med et eller to strå i


  • #19   9. jan 2023 Lis - hun er blevet badet flere gange - men det hjælper jo ikke på det der er i tarmen der er hårdt at komme af med - vi har været til dyrlægen 3 gange for at få skyllet tarmen - det holder jo ikke det er synd og ikke sådan et lille katteliv skal være smiley vi prøver alt vi kan og ved dyrlægen er der også røntgenfotograferet og taget blodprøver - og de siger hun skal have afføringsmiddel dagligt til det virker - men de hår er for hårde at komme af med så hun sidder forgæves i kattebakken og alle andre steder når det ikke virker ... vi fandt en ny malt (den anbefalede Trixie) på nettet og har bestilt den så håber den virker .... der kommer små hårde knolde ud med hår i men det er altså ikke sådan det skal være .... smiley

  • #20   9. jan 2023 Jeg ville ALDRIG klippe katten pga hårboller. Pelsen kan blive mere problematisk bagefter. Red hende med en god stålkam. Vask kan også løsne alle de døde hår.

    Desuden bør hun nok over på Iams-anti hairball indtil hendes mave har det bedre og fremadrettet blande Iams anti-hairball i hendes vanlige foder.


  • #21   9. jan 2023 Susanne - hun er nu på vej til dyrlægen - hun kan simpelt hen ikke presse afføringen ud og det sidder fast midtvejs - det er nu 4. gang hun skal til dyrlægen med det - det er uholdbart for hende men jeg aner virkelig ikke hvordan hun skal kunne få en bedre afføringsrutine - en mave der fungerer - vi prøver alt vi overhovedet kan !!! og hvis klipning kan forhindre at hun skal til dyrlægen for at få skyllet tarmen er det en klipning værd selv om det ikke er ønskværdig så må vi først og fremmest sørge for hun har det godt og kan få et godt katteliv .... vi har bestilt Trixie kattemalt (det fra dyrlægen vil hun ikke have )- købt kattegræs - prøver dyrlægemad til hårboller og tarmsystemet - hun er den skønneste kærligste legesyge killing når hun er glad men at se hende have de problemer er virkelig hårdt for alle .... vi skal finde en løsning ... vil prøve Iams anti hairball og håber det virker .... lige nu suk !!! smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #22   9. jan 2023 Hej Marianne. Jeg har selv været det samme igennem med min kat, det gør så ondt i hjertet,at de ikke kan komme af med afføringen. Tror Lukas var 3 gange inde på dyrehospitalet for at blive skyllet ud. smiley

    Prøv at købe actilax på apoteket sådan at hans tarme kan begynde at arbejde normalt igen
    han skal bare have 3-4 dråber om dagen i nogle dage

    Actilax på apoteket. hvis du ikke kan få det, så er der Laxoberal som er et andet mærke men det samme i som Actilax..

    Men Vil lige sige at når det er så slemt, så virker kattemalt overhoved ikke, det har jeg prøvet i langt tid. smiley

    Jeg gav også min kat Lukas, mange gange om dagen vand i en sprøjte "uden nål"

    Prøv at læse denne tråd https://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/394143-forstoppelse_


  • #23   9. jan 2023 Hej Janne,
    Så er vores kat hjemme igen og er blevet skyllet og fik godt med væske op i tarmen. Hvilken resulteret i 3 kæmpe pølser, da hun kom hjem.

    Vil gerne spørge dig om noget. Du skriver at du gav din kat en sprøjte med vand var det i munden eller bagi?

    Vil køre på apotekt idag for at høre om de har de produktet du anbefaler.

    tak for dit input.
    mvh Per


  • #24   9. jan 2023 Måske problemet i "virkeligheden" er, at katten ikke drikker nok? Servér vådfoder med vand i, hvis I ikke allerede gør det smiley

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #25   9. jan 2023 Hej Marianne. Det var i munden, for synes ikke han drak nok, nu når han havde så hård afføring. Og har tog det så pænt, ingen problem med det . smiley

    Hvor er jeg glad for at høre at at der kom 3 kæmpe pølser, Jaaaa smiley


  • #26   9. jan 2023 Indi-Bob tror du har fuldstændig ret - der er ikke væske nok trods at hun nu udelukkende får vådfoder ... smiley

  • #27   9. jan 2023 Janne - Tak smiley ja vi er faktisk imponeret over så meget der kom ud herhjemme - tror det er det meste vi har set fra hende i den tid vi har haft hende (også i de kattebakker hun normalt bruger) Hun er jo helt renlig bortset fra når det gør ondt - så kan det være alle steder hun prøver at se om det kan lykkes .... Vi må prøve vand og vand og mere vand smiley

  • #28   9. jan 2023 Har du prøvet at blande ekstra vand/væske i vådfoderet? smiley

  • #29   9. jan 2023 suppe, kylling eller fisk, kan også bruges til at blande i vådmad

  • #30   9. jan 2023 https://www.scanfarm.dk/dyr/kat/snacks/trixie-kattemalt-100-g


    hvad har hun af drikkeskål?
    noget mange katte har stor glæde af er en vandfontæne
    her kan man få flere forskellige - alt efter om de er til stråler eller andet. jeg har to forskellige stående
    et godt råd til vandskålen er at det skal være en stor vandflade, da kattene ikke vil have noget hvor knurhårene rammer kanten
    Desuden er der mange som drikker for lidt fordi vandskålen står ved siden af maden/tørfoderet. så prøv at flyt det fx til et andet rum. eller sæt flere skåle


  • #31   9. jan 2023 Anja N - vi har købt vandfontæne men den står sammen med maden (vådfoder) så prøver at flytte den - den er stor flade med 2 L vand og vandfald - Lige nu har vi givet hende vand fra en dåse tun og vi har kogt kylling så væsken derfra måske kan lokke noget mere væske i hende - hun er vild med tunvandet så det er da forhåbentlig en fordel smiley

  • #32   9. jan 2023 Lis - enig vi har kogt kylling og givet vandet derfra (hun elsker kylling) og lige nu drikker hun tunvand så vi håber - vi er enige om at nu skal en del af menuen være meget væske samtidig med det mad vi har fået anbefalet - hun springer glad rundt nu hvor hun er tømt - sådan burde hun altid have det smiley

  • #33   9. jan 2023 Indi-Bob nej ikke endnu - men det sker fra nu af - dyrlægen har sagt at med vådfoder får hun rigeligt med væske - men det gør hun altså ikke - hun er ellers ret madglad smiley

  • #34   10. jan 2023 Ud over alle de allerede nævnte forslag kan mere fedtholdigt foder måske hjælpe.

    Evt. lakseolie. (ikke alle katte kan lide det, men et forsøg værd).

    Jeg brugte (ganske lidt) psyllium-skaller mod tynd mave til mine katte. Til mig selv bruger jeg det mod hård mave - det skal så opløses og trække i vand, så det bliver slimet. Tænker at det også kan bruges sådan til katte.

    Dejligt at hun er glad for kylling(esuppe). Det var mine katte også - så det fik de tit. Bare små stykker kogt kylling + kogevandet. Nem og sund måde at få mere væske indenbords.

    Hvis I prøver jer frem med alt det, der er nævnt her i tråden, så tror jeg da, at prinsessen kan slippe for trimmeren og forstoppelses-dyrlægebesøg smiley


  • #35   10. jan 2023 Tinka smiley det må vi prøve - lakseolie - og ja heldigvis er hun glad for kyllinge og tun vandet og i dag stråler den lille så kært og glad ... et lettelsessuk fra os alle - også hendes papmor - vores voksne skønne Nuggi som har taget hende helt til sig - alt er godt i dag - håber virkelig det fortsætter - jeg er dog overrasket over hvor meget vådfoder udvider sig med vand iblandet - troede faktisk kun det var det tørre foder der gjordet det i det omfang - men nyder dagen i dag og tjekker kattebakkerne tit og ofte og håber at hun besørger helt normalt smiley

  • #36   10. jan 2023 Nuggi og vores lille prinsesse smiley smiley

    profilbillede
  • #37   10. jan 2023 Ihærdighed lønner sig

    Her er den

    https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattesnacks/gimpet/pastaer/182568


  • #38   10. jan 2023 Lis - tusind tak - den er hermed bestilt for hun er godt nok kræsen smiley

  • Char.s
    Char.s Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 1 Svar: 4
    #39   4. feb 2023 Jeg har også ofte problemet med min dejlige hellig birma kat. I skrivende stund er han indlagt på dyrehospital, da det igen tyder på at en hårbolle har sat sig fast. Han er blevet opereret en gang for det tidligere. Det er meget synd at de skal igennem det og man bliver et nervevrag. Kender det alt for godt. smiley

    Det der ellers har hjulpet for os er kattemalt, som han får hver dag, de er små tuber fra zooplus, dem er han rigtig glad for, specielfoder mod hårboller og en masse børstning og motion i form af gåture. Derudover kan lactulose og parafinolie være godt at have i huset hvis problemet opstår.


  • #40   5. feb 2023 Vi har aldrig haft problemer, men vi blander også anti-hairball i deres mad.

  • #41   7. feb 2023 Char.s - Ikke til at holde ud og hvor er det synd for kattene når de har det sådan og ja nervevrag har jeg været meget og vores stakkels Misja var ikke så glad og killingeagtig som hun er nu smiley Hun er nu endelig over problemet - det som har virket her er simpelt hen at blande en del vand i vådfodret og også give A38 - og antihairball foder samt killingefoder og nu fungerer maven endelig og vi har en super glad og frisk og kærlig og fræk killing smiley Det håber vi virkelig det forstætter med - vi børste som altid men det der har virket er ekstra væske. smiley og endelig fik vi fat i Trixie hairball malt som er den første hun har ville have - men maven kom i orden inden smiley Håber jeres er kommet sig ... smiley

  • #42   7. feb 2023 Susanne - gør vi også smiley

  • Char.s
    Char.s Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 1 Svar: 4
    #43   7. feb 2023 marianne A: Tak for tips mht. A38, det kan være at jeg skal prøve det. Jeg har også både anti-hairball-foder og andet specialfoder for fordøjelsen, en god børste som får rigtig meget pels af, og så får han malt fra Miamor, som han er hel vild med. Han drikker ret meget i forvejen, men jeg sørger altid for at der er væske nok.

    Det var en frygtelig weekend, men han er heldigvis kommet hjem igen og virker til at være glad og frisk igen. Han var på bakken i går for første gang i et par dage, og der var det tydeligt at han havde haft hårboller i afføringen, der havde haft svært ved at komme ud. Talte med dyrlægen i går om at give ham et par dråber Actilax, når der er problemer, det havde jeg læst herinde, at nogen med fordel gør, og det sagde hun var fint. Jeg håber virkelig ikke at problemet bliver ved, ellers må jeg overveje at trimme pelsen lidt.


  • #44   7. feb 2023 Char.s god ide med A38 - vi startede med en stor potion på en tallerken og hun får stadig i perioder - til gengæld bruger vi ikke længere afføringsmiddel eller olie men hold da op nogle uger ... så ufattelig glad for at det er gået godt håber det samme for jer smiley

  • Char.s
    Char.s Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 1 Svar: 4
    #45   8. feb 2023 marianne A, må jeg lige spørge hvor tit du giver hende A38? Har købt nu og givet min lidt, men han er ikke hel vild med det. Lidt fik jeg dog i ham. smiley

  • #46   8. feb 2023 Char.s - vi skiftede simpelt hen et måltid ud med en fyldt tallerken med A38 så spiste hun en del - vi gjorde det da hendes mave var værst og vi var hos dyrlægen for at
    få hendes tarme tømt hver uge - Det hjalp og derefter får hun i perioder - specielt hvis det ser ud til at der ikke kommer så meget afføring som normalt - samtidig har v i som sagt kommet vand i vådfoder - selv om der altid er vand tilstede var det nødvendigt for at hun fik nok til at maven ikke stoppede til og vi ønskede ikke at tage til dyrlægen så tit eller fortsætte med afføringsmiddel m.v. hvis der var andre løsninger - det var der heldigvis - vi ved ikke præcis hvad der hjælper men A38 gør i al fald smiley


  • Char.s
    Char.s Tilmeldt:
    feb 2023

    Følger: 1 Svar: 4
    #47   9. feb 2023 Marianne A, ok. Når du skriver ‘tømt tarmene’, var det så en udskylning der blev foretaget? Det har de nemlig aldrig foreslået os, men min får har fået lactulose og kvalmestillende der så har hjulpet i sidste ende. Bortset fra den ene gang, hvor der simpelthen måtte opereres. Jeg har købt et legetøjsakvarium til min, det er han hel vild med at drikke af, så han får heldigvis meget væske smiley

  • #48   9. feb 2023 Char. s - ja de skyllede tarmene - hun blev sederet / bedøvet og så skyllede de tarmene - så der kun var ny afføring i tarmene ... Det var alt for hård afføring til hun kunne få det ud og så var det bedre at få dem skyllet igennem. Heldigvis ikke nødvendigt mere smiley
    Super ide med akvarie det må prøves - vi står og blander vand i hele tiden fordi hun ikke rigtig vil have vand af vandskålen / købt en fontæne - stadig samme - ingen interesse - så akvarie kunne absolut være en fordel.
    Men A38 ved vi virker - vi var også på afføringsmiddel og olier men er super glade for vi nu har en glad - fræk - kærlig og tilpas pige uden andet end mad og vand og A38 smiley


Kommentér på:
hvad kan man gøre med hårboller der sidder fast ?

Annonce