Indekat - Sikkerhed Indekat - Sikkerhed
Hejsa allesammen.
Jeg får snart en kat (Hun er blevet steriliseret, så der er lige nogle mave problemer der skal overståes først), og begynder nu at tænke mere og mere over sikkerheden. Jeg har læst meget, og søgt rundt omkring.
Men da jeg bor derhjemme (Studerende), er der ikke mulighed for at smide net foran alle vinduer i huset, da der er andre end blot mig Men alle i huset er inforstået med at lukke døre når der bliver luftet ud, samt vil alle sørge på deres bedste for at katten ikke kommer udenfor.
Jeg ønsker ikke at katten kommer udenfor, da vi har en vej lige op ad huset, og de 2 sidste killinger vi havde blev kørt over (Inden jeg eksisterede). Dette ønskes ikke igen, samt jeg ville personligt have det meget dårligt hvis jeg ikke ved hvor min kat har været, eller hvor den er hele tiden (Jeg har en psykisk sygdom, som ville gøre at jeg kan risikere at skulle vaske fingre hver gang jeg har rørt min kat, hvis det er en udekat).
Er der nogen som kan give råd, angående sikkerhed for at en kat ikke kan komme ud, hvis det er i et parcelhus?
Har selv overvejet om der ikke er nogle specielle dufte som katte ikke kan lide, og om man kan få dem på flaske. På den måde ville det være muligt at sprøjte det ved udedøren og diverse vinduer som nogle gange er åbne.
Tænkte også over om man kan lære katten at "ude" = "FY", men det er nok lidt svært.
Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig
Hilsen Jens L
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Vil du føle, at du skulle vaske hænder, hvis din kat kommer ud i haven hvis du er sikker på hun ikke kommer i kontakt med fremmede katte? Håber jeg ikke.
For så er her en ide, der kan sikre din kat mod trafikfare og samtidig giver jer mulighed for at lufte ud:
Indhegne haven. Evt bare til den ene side af huset, hvor der vel er en havedør (?) Det giver mulighed for at lade havedøren stå åben så meget man ønsker - og katten bliver garanteret glad for at kunne komme ud i haven. Til den modsatte side af huset kan I nøjes med at have almindelige sikringsbeslag på vinduerne. Altså så udluftning foregår gennem helt åbne døre og vinduer til den indhegnede haveside, og de øvrige vinduer de få centimeter åbent, som sikringsbeslagene giver mulighed for.
En gang imellem kan der så luftes ud med flere vinduer og døre på vid gab mens katten er i et rum for sig.
Håber du kan bruge ideen.
dec 2006
jan 2009
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 4
Det er noget som har været tænkt på, da vi har en terasse som er lavet er sten. Overvejelsen gik så på muligvis at give den et område derude som den kunne gå på. Kan nok desværre ikke give den hele haven, der vi ikke rigtig kan indhegne "et" område i græsset eller hele haven.
Vil nok godt kunne klare ikke at vaske hænder, hvis jeg ved at min kat ikke er i berøring af andre dør eller ting.
Mange tak for forslaget, vil helt klart overveje det
Er der ikke nogen som har indekatte som er bange for at døren ud til på et tidspunkt er åben uden man ved det, og at katten løber ud?
dec 2006
Jeg har selv indhegnet min lille rækkehushave, og det fungerer fint med udluftningen gennem vidtåben havedør og vinduer med sikringsbeslag på klem.
Når jeg lufter ud i soveværelset, så åbner jeg vinduerne helt og lukker døren dertil, dvs jeg låser den, for ellers springer den for let op ved gennemtræk.
***Er der ikke nogen som har indekatte som er bange for at døren ud til på et tidspunkt er åben uden man ved det, og at katten løber ud?**
Jo, jeg er også bekymret for, at kattene skulle smutte ud, for det værste der kunne ske var, hvis de løb væk og aldrig kom tilbage. Men de har faktisk været løbet ud nogle gange - og de er bare nysgerrige og næppe interesseret i at løbe væk. Bare mig der er overpylret.
jan 2009
Må vel bare bide i det sure æble og acceptere at man ikke kan gøre et normalt parcelhus til et "100% kattesikkert" hus, medmindre man indeburer alt!
Kom endelig med flere forslag hvis der er nogen
Hilsen Jens L
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Ved dyrehandlere kan du købe sådan nogle "stænger" til at sætte på i siderne af vinduerne, så når du åbner dine vinduer er der "tremmer" for - altså der hvor luften kommer ind. Kan ikke huske hvad de hedder, men de er ganske smarte. Så behøver i heller ikke net for alle vinduer, som måske heller ikke er så sikkert igen, for hvis katten vil ud, så kradser den nettet i stykker. Men hvis disse tremmer kommer op, så kan katten sagtens sidde i vinduerne og samtidigt få lidt frisk luft :o)
jan 2009
Eigil S - Prøver lige at finde nogle "hasper" på internettet, for så kan man da sætte sådan nogle i vinduerne i huset, så er det problem da ihvertfald løst
Tak for rådene, keep em coming
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
For et par år side fik jeg en mail der sendte mig direkte ud at kaste op. Pigen havde sovet, det var sommer og åbnet et af e øverste små vinduer i et flagvindue. Kattene var lukket ude. Hun skulle tisse - kommer tilbage og undrer sig over der sidder en kat med lang hals og kigger ned på vejen - dernede ligger den anden kat - den stod ikke til at redde
nov 2008
nov 2008
nov 2008
Jeg så dem ude i MaxiZoo for nogle mdr siden, har overvejet at købe dem hjem til :o)
jan 2009
Indekat - Sikkerhed