1.682 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Vejer for lidt Vejer for lidt

Hej,

Min gamle kat Joey på 12 år (her til maj) har tabt sig helt vildt meget på det sidste. Faktisk så meget at han nu er nede og kun veje 3 kg. Han har altid været en stor fin hankat på omkring 5 kg, men på sine gamle dage har han virkelig tabt sigt. Så meget at det bekymrer mig!!

Han trives fint og er både kælen, spiser og drikker. Så jeg er helt sikker på at han ikke fejler noget! Og eftersom ingen af mine katte kommer ud, er det heller ikke orm (da den anden kat bare bliver tykkere og tykkere!)

Jeg ringede til dyrlægen i torsdags i sidste uge for at finde ud af om ikke der var et kost tilskud jeg kunne give ham, så han kunne tage på. De lovede at ringe tilbage, og i går (tirsdag) da jeg ringede igen, fik jeg at vide de var ved at undersøge det, og ville ringe tilbage.

Men jeg kan jo ikke vente flere uger på at de ringer tilbage. Er der nogle der har nogle gode råd, til hvad jeg kan give ham? Og hvor det købes?
De får Hill's C/D som er rimelig fedtet, så det er ikke fordi jeg skal skifte fodermærke.

På forhånd tak, fra en bekymret kattemor.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vejer for lidt
  • #1   22. apr 2009 der er jo en grund til han taber sig, ved ikke hvilken, men det er nok noget man bør få undersøgt nærmere. Hos os blir de tykkere og tykkere med alderen, da de jo driver den lidt af som gamle

• #2   22. apr 2009 Du skal have undersøgt din gamle mis hos dyrlægen. Kig ham i munden hvordan der ser ud - og lugt også. Kig på pelsen om den er fin og om kroppen lugter af urin.
    Hvis katten er i begyndende nyresvigt taber den sig - den har kvalme. Og så må den under lngen omstændigheder få for proteinrig kost (det der feder) nyrerne klarer det ikke

Drikker og tisser den mere end den plejer?

• #3   22. apr 2009 Når en kat i den alder taber sig er det ofte tegn på sygdomstilfælde og i de fleste tilfælde skal katten skifte til noget skånekost.........vores dyrlæge siger at fra katten er omkring 14 år begynder de fleste skavanker og nogle andre før...........men som Lis skriver skal du lægge mærke til dens sornering og kropslugt fra pels og mund........der sker lige pludselig store forandringer når misserne bliver gamle..........og hvis dens adfærd er som den pllejer kan du altid fodre den med vådfodder A/D som mange katte får efter et sygeleje og skal have deres appetit tilbage..............men pøj pøj med din dejlige kat.........kh. Løverne

• #4   23. apr 2009 Tak for jeres indlæg.
    Han er fuldstændig som han plejer, borstset fra han er begyndt at sove meget. Men det har han nu gjort i lang tid!

Jeg har netop bestilt tid hos dyrlægen i dag, og skal der op om 1,5 time. Håber ikke det er alvorligt, og at han bare skal skifte foder.
    Man bliver jo bekymret når end lille misser pludselig bliver så tynd at man kan mærke kraniet når han aer ham på hovedet... smiley

• #5   23. apr 2009 ÆLdre katte kan også få problemer med stofskiftet - enten taber de sig på trods af stor appetit, eller også tager de voldsomt på. Det kan man finde ud af ved at teste blodet specifikt for det - T3 og T4 værdierne skal testes.

• #6   23. apr 2009 Så er dyrlægens dom faldet... Og hun mente netop at det var stofskiftet den var gal med. Da han både så og lød rigtig fin og lignede en kat der trives godt, hvilket han også gør...

Afventer dog svar på blodprøver, for at få det endeligt bekræftet. Er det stofskiftet, kan dette klares med piller eller fjernelse af bugspytkirtlen.
    I så fald, vælger jeg piller, da jeg ikke synes en så gammel kat skal i narkose!

• #7   23. apr 2009 Nadia
    Pillerne er små og lyserøde - han skal have 1 om dagen resten af sit liv. Samtidig skal han have fed letfordøjelig mad, der måske kan regulere stofskiftet yderligere.

• #8   23. apr 2009 Tak for info... smiley Jeg kan næsten forstå at du har haft et dyr som har fejlet det samme?
    Hvad ville du personligt foretrække? Piller eller operation?

• #9   23. apr 2009 Nadja
    Jeg har ikke haft katte med stofskifteproblemer, men jeg har tæt kendskab til to med for højt stofskifte. De taber sig, på trods af at de spiser meget - ellers lever de et normalt liv med leg og kæl osv. De er begge på piller og fed kost (god fed voksentørkost med supplement af a/d vådkost). Piller er absolut at foretrække frem for operation - en kat med stresset helbred (hvilket forhøjet stofskifte må siges at være) skal ikke også stresses af fuld bedøvelse osv.

• #10   27. apr 2009 Øv bøv... Har netop fået svar fra Dyrlægen i dag og det var ikke fordøjelsen den var gal med... Men nyrerne.
    Så nu er han kommet på K/D og så må vi se om det hjælper... Bare lidt! Hvis ikke, ja, så er der vist kun én vej tilbage! Joeys livskvalitet kommer klart i første række!!

• #11   27. apr 2009 Og dyrlægen mente ikke det ville være en god ide at væske katten op (lægge den i drop for at få nyrerne skyllet igennem)?

Iøvrigt efter hvad jeg er vant til, var det svar alt for længe undervejs.

Du skal stille mange skåle med vand - for katten skal drikke meget. Når nyrerne ikke fungerer optimalt går affaldsstofferne i blodet . DU kan også forsøge at komme vand på tørskosten.

Held og lykke med ham.

• #12   27. apr 2009 Hej Lis, tak for dit indlæg.
    Han fik taget blodprøver i torsdags som skulle på laboratoriet og analyseres og derfor fik jeg svar i dag. Er det lang tid? Jeg synes det ikke, eftersom der jo er weekend?!

Jeg har ikke hørt noget om at lægge ham i drop? Men jeg skal have fat i dyrlægen i morgen og høre om hun kan sige noget om hvor slemt det står til med ham. Og så vil jeg da lige forhøre mig om muligheden for drop. Alt der kan hjælpe ham, vil jeg gøre!

Jeg tager straks dit råd med vandskåle til mig, og sætter en skål i hvert rum! smiley
    Jeg har købt K/D på dåseform, da jeg har erfaret han synes det er meget mere spændende end tørfoder. (Normalt får de C/D i tørkost)

• #13   27. apr 2009 Nyre og levertal plejer der at vre svar på samme dag, da de er så fertale - dem kører klinikken selv - resten undersøges så på laboratorie.

God ide med vådmaden, du kan jo komme list ekstra vand i.

Kommentér på:
Vejer for lidt

Annonce