1.521 visninger
|
Oprettet:
sår igen.. :( {{forumTopicSubject}}
Årh.. sad lige med Lucki på skødet, og fandt så desværre igen, et sår i nakken
Forstår simelthen ikke hvad det kan være.. dyrelægen har testet for ringorm, men den er negativ.. og desuden er hun indekat så kan ikke lige se hvordan hun skal ´kunne få det..
er ved at se om jeg kan fange et billed af det, i håb om at der er nogen af jer herinde, der har set det før eller ved hvad det kan skyldes
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 66 Svar: 480
det kan komme over en dag.. og hvis vi ikke opdager det lige når det kommer, udvikler det sig hurtigt.. det største/første hun har havde var på størrelse med en femmer, og udviklede sig i løbet af 4-5 dage..
apr 2007
nov 2008
Prøv at nulr skindet på halsen mellem to fingre og mærk og du kan mærke de fortynkninger jeg nævnte
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
apr 2007
Foderskift er prøvet... Nu får de RC - sterillierede hunkatte. Hun har aldrig haft en pænere pels eller størrelse som hun har nu..
Men jeg har tit tænkt på, om hun kan have en imunforsvars-brist.. for hun blev meget syg da hun var 4 uger gammel.. og jeg har en mistanke til hvorfor.. men om det kan være derfor hun altid bliver angrebet af det, er der ikke nogen der ved..
apr 2007
(men holder da altid øje, når de bliver kammet igennem)
apr 2007
Men såret/skorpen, er rød og lidt gullig.. men det væsker ikke eller noget.. men kan se at det klør på hende, og så må jeg helst ikke røre ved det
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 144 Svar: 819
Vores fister mistede hårdet på hoved og det kløede volsomt på ham, det var en erlergisk rektion som bare blev ved og ved, men da han kom i behandling fik vi bugt med det. Han var også meget generet af det.
Men prøv at snak med din dyrlæge om det evt kunne være en form for allergi
Håber i finder ud af det.
nov 2008
Jeg ville prøve et andet foder, det her er godt for allergiske katte:
http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/wellbeloved_catfood
vælg den med LAM
apr 2007
http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/wellbeloved_catfood/wellbeloved_cat_adult/108700
Men så er jeg nødt til at hører.. kan alle mine katte spise det?? Bette er nemlig lidt overvægtig, og Dia skal jo i princippet have killingefoder, men vil ikke have det
apr 2007
Men, hun plejer jo at komme i behandling med ; Itrafungol vet.
tror du ikke jeg skal gøre dette igen?? (det er det eneste dyrelægen mente der ville virke, da det var mere bredspektret)
Ellers er jeg bange for at såret bliver ved med at vokse sig større, når det klør sådan.. og det ser ud til at tage kløen på hende, når hun er i beh. med det
nov 2008
Men nu synes jeg det bliver noget mystisk, du skriver katten behandes med Itrafungol vet., det er et ringomemiddel.
Er der taget ringormekultur?
Jeg har ikke set eller hørt om blodige sår efter ringorm, er det ringorm klarer foderet jo ikke det.
Hvor gamle er dine andre katte? Ringorm hopper mest på unge dyr med ufrdigt immunforsvar. Voksne sunde og raske katte kan godt have det uden at være i udbrud = de er bærere.
Nu er jeg forvirret - det bliver du sikkert også:-)
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 204
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Jeg gik til dyrlægen da han begyndte at få sår i mundvigene - eller i den ene side af munden. Dyrlægen tog prøver og det viste sig at være staffylokokker. Dem er han desværre allergisk overfor. Da jeg fik has på lopperne forsvandt sårene i nakken. Nu får han engang imellem medicin får hans allergi, som giver meget store sår under hage og i mundvig.
nov 2008
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 27 Katte: 8 Emner: 72 Svar: 573
Det kunne godt lyde som allerig...det kan nemlig komme og gå...og de kan klød sig helt i stykker....
Et nyt fodder produkt - som nævnt tidligere....kunne været forsøget værd...tænker jeg...
anna
nov 2008
Hvis det ikke er ringorm kan du gøre følgende:
1. få taget en biopsi - den fortæller hvis der er overproduktion af eosinofilgranucytter. Katten skal i narkose, der udtages en hudlas og sendes til mikroskopi
2. prøv at fodr dig ud af det, da det kun er er lille tilfælde, med det foder du fik linken til - og kun det foder. Alle dine katte kan spise det.
Jeanette Z
Din kats tilfæde er straks værre, sår i nakken og i mundvigen der går stafyllokokker i er eosinofil granunom komplex. Det kan jeg skrive side op og ned om - også hvor arveligt og umuligt det er at styre. Jeg lukkede ALT - selv om katten der havde haft problemet var fire generationer væk i stamtavlen poppede tilfældende op som perler op en snor.
http://www.katter.nu/vet/granulom.htm
nov 2008
nov 2008
Lyt til mit råd - anvend INGEN af de katte i avl. At parre dem sammen vil føre til så stor atstrofe du ikke kan drømme om det. Jeg ønsker ingen skal igennem det jeg var igennem de første tre til fire år af mit opdræt. Jeg var ved at gøre i bukserne når telefonen ringede og en killingekøber var i røret.
Det er en af årsagerne til jeg er stamtavlefreak - jeg går udenom alt med hudproblemer - også andre ting, men hudproblmerene ......
nov 2008
nov 2008
Jeg ved godt det er surt for dig - men tro mig, det er endnu mere surt for dig hvis du bruger de katte. Beholder du alle killingerne selv kan du jo rode med det - men det kan man ikke byde andre mennesker.
nov 2008
apr 2007
Der er taget prøver for ringorm, og noget andet jeg ikke kan huske.. og dyrelægen var lidt på bar bund med det, men han nævnte aldrig allergi.. hun fik en indsprøjtning med noget kløestillende, og så fik hun den kur og skulle prøve den.. og den hjælper på hende..
Jeg har også bestilt fodderet nu
Hun er ved at have været en dyr dame i dyrelæge, men sådan er det jo
Lucki er den ældste på 3 år.. hun fik det første gang da hun var knap et år. (inden vi fik bette og Dia)
Bette er 2 år og Dia er ca 5-6 måneder
Lucki har ikke haft lopper siden jeg fik hende, da hun var 10 uger, så tvivler på at det kan være det
nov 2008
jeg binder dig ikke noget på ærmet. Jeg er sikker på der kommer andre og giver mig ret.
Siger din dyrlæge noget andet, tjaeee - nu er du ihvertfald forberedt.
nov 2008
De fordømte dyrlæger nogen gange - mon ikke det klestillende var depomedrol. Det er depot binyrebarkhormon - holder et par måneder, ihvertfald i starten.
Er det det, skal du vide katten ikke kan vaccineres mens det er på det - vaccinen viker ikke da depomedrol sætter immunforsvaret ud af drift.
Mange dyrlæger er faktisk alt for dårlige til både at diagnostisere, hvad gøres ved biopsi, og vejlede klienten.
Loppeksem hører under samme kattegori - kattens eget immunforsvar bekæmper kroppens egne celler.
Foderet er nok det billigste af det hele - du fodrer KUN med det og intet andet. Bedring vil kunne ses i løbet af 4 uger
nov 2008
Men ja, nu ved jeg hvilke "ulemper" det kan have og hvilke problemer der muligvis kan opstå hvis jeg parrer mine to misser.
nov 2008
dit "muligvis" bekræfter mig i du ikke helt tror på det eg skriver - helt ok, både katte og ansvar er dit.
Jeg skal finde et billede af hvad to katte der ingenting selv havde kunne producere fordi det lå i iinierne på både far og mor siden. Hn blev aflivet da depomodrol ikke kunne holde det nede mere.
Det kommer når jeg får det lagt lagt på.
Det billede har jeg meget glæde af hvis en kat virkelg kunne friste mig at parre med, men jeg ved der ligger .... i tredie genration. Det virker HVER gang
nov 2008
http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=8454
nov 2008
Men igen så vil jeg forhøre mig ved min dyrlæge og synes han at det er forsvarligt, så ser jeg ikke grunden til ikke at skulle få et kuld killinger. Kan selvfølgelig høre nogle forsk. dyrlæger om det, så jeg er sikker i min sag og det vil jeg da nok gøre, når du har fortalt sådan. Er der flere der mener at det ikke er forsvarligt og min egen dyrlæge synes at det er, så må jeg jo lytte til flertallet.
nov 2008
apr 2007
Okay.
Grunden til at jeg tror det er hendes imunfosvar, er at der hvor jeg fik hende fra, så jeg en dag, at der lå noget "pulver" fremme på bordet.. og der gik ikke mange dage inden de ringede til mig og sagde de havde haft Lucki til dyrelæge fordi hun næsten ikke trak vejret og kastede op, men at hun var levet helt op igen, da de nåede dyrelægen.. så jeg har selvfølgelige mine ideer til hvorfor Lucki så tit bliver ramt af de sår..
(og bare lige for at sætte noget på plads.. har aldrig selv rørt det og er forbudt inden for mine 4 vægge)
nov 2008
apr 2007
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det ser nøjagtigt ud som på en af mine bekendtes katte, og symptomerne med afsindig kløe + at det voksede passer også. Også denne kat havde på et andet tidspunkt sår ved læben.
Hendes kat blev også testet fri for ringorm, men alligevel behandlet med både depomedrol og Itrafungol vet.
Da jeg spurgte (jeg var med hos dyrlægen, som også er "min" dyrlæge), om itrafungol ikke var mod ringorm, fik jeg at vide, at det også havde en gavnlig virkning på andre ting end lige ringorm.
Depomedrol svækker kattens immunforsvar, og derfor gives det nogle gange samtidig med antibiotica, fordi denne så har nemmere ved at virke.
Derfor kan du nok se, det er spild af vaccine at vaccinere samtidig med depomedrol, da kattens immunforsvar så ikke er stærkt nok til at danne antistoffer.
Faktisk er det tilmed direkte farligt at gøre, hvis der oven i købet bruges levende vaccine.
At parre to allergi-katte indbyrdes er i mine øjne at bede om problemer, og tænk på, at det er killingerne, der kommer til at lide under det.
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 5 Emner: 7 Svar: 145
Jeg havde en kat på omkring 9 mdr. som fik sår ved trædepuderne. Jeg gik til dyrlæge og kan fik pencilin i 10 dage. Da de 10 dage var gået, så gik de omkring 10 dage - så fik han sår på en ny pote. Samme behandling samme udfald: sår på 3. ben... Så fik jeg nok, slut med at symptombehandle!!! Jeg opsøgte en specalist i hudsygdomme.
Det blev testet for ALT (for at udlukke) og der blev udtaget skrab og biopsi. Han kom på langvarig prednicionbehandling 5 mg dagligt - hvilket er en meget høj dosis, og langsom udtrapning (omkring 3 mdr) , specialfoder og ugenlige tlfsamtaler med dyrlægen.
Jeg blev ikke lovet et mirakel, og skulle forvente at han aldrig blev helt medicinfri. Jeg kastrerede ham, da han var kommet til hægterne. Jeg havde sågar hans mor med, med henblik på aflivning - da jeg i mit opdræt ikke vil acceptere denne form for arvelige sygdomme - som man forbyggende kan teste for....
Jeg havde nemlig fundet ud af, at på moderens linjer 9 år tidligere blev påvist eosinofil granunom komplex.
Lige en historie fra virkligheden, håber det giver stof til eftertanke.
"Bare" ét kuld, er ikke nogen undskyldning for at få et kuld...
nov 2008
Men for lige at kommentere eller tilføje / gentage noget jeg har skrevet tidligere, så har min hankat fået medicin for det og det er IKKE kommet igen. Og det er snart to mdr siden.
Og jeg undskylder ikke noget som helst.
nov 2008
Talte iøvrig med ham præcis om Eosinofilgranlum for mindre end en måned siden. Spurgte om det´ikke var noget der sås mindre af idag (se hvor naiv man bliver fordi man ikke selv ser det). Det var det bestemt ikke - tværtimod.
Kan kun sige det for mig var en dyr og smertefuld lærestreg og jeg lærte af det: På den hårde måde. Det nemmeste er at håndetere poblemet selv - men at håndtere det problem man har givet andere- føj siger jeg det piller ved samvittigheden - mig var der nem'li ingen der advarede dengang. Jeg har det motto a´man ikke skal producere killinger der bevidst kommer til at give den nye ejer problmer - og lidelser der koster mange gange flere at helbrede end det katten har kostet - hvis det overhovedet kan helbredes.
Du skal vide der er mange former, inde i munden, på læben, i hovedet, nakken, benene, trædepuderne osv. - og at kastration ikke fjerner problemet for katten - men den fjerner naturligvis problemet med at producere flere.
Du er en af dem der snakker så meget om at andre skal være ansvarsfulde - undersøg du det her til bunds, læs gerne tråden her en gang til.
For at være 100% sikker beder du din dyrlæge tage en biopsi - den lyver ikke. Den klinik jeg bruger sender sådanne vævsprøver til Finn's i England - din dyrlæge kan anvende et andet laboratorie.
Du kan slet ikke drømme om hvad det har kostet mig både følelsesmæssigt og økonomisk , føj for en ulykke siger jeg bare ......
Jeg føler virkelig du ikke fatter havd du har med at gøre, og det er ikke for at være hov-ski-snovski eller bedrevidende - det er for at hjælpe dig. Du kan gøre noget nu - senere er det for sent
nov 2008
Det er ikke fordi jeg ikke læser hvad i skriver, for det gør jeg og Amigo dig lytter jeg faktisk en del til - du er god til at videreformidle dine erfaringer. Så ja, jeg vil bestemt have det i baghovedet og vil også spørge dyrlægen mere ind til det nu, hvor jeg ved hvad hudsygdommen hedder og hvad den kan gøre - det vidste jeg ikke før.
nov 2008
Men for lige at kommentere eller tilføje / gentage noget jeg har skrevet tidligere, så har min hankat fået medicin for det og det er IKKE kommet igen. Og det er snart to mdr siden.
Og jeg undskylder ikke noget som helst. "
Du skal sandelig ikke undskylde noget som helst - hvem har bedt om det?
Jeg havde været lykkelig havde jeg fået den information du har fået - det fik jeg så ikke dengang ...... Må da indrømme det sårer mig du ikke tager det mere alvorligt. Det allersværeste af alt at have med at gøre.
Depotsprøjten varer normalt 3 måneder. Du har intet forstået hvis du opfatter det som en sikkerhed det ikke er kommet igen. Katten er og bliver bærer - også selvom det forsvinder helt nu. Arvegangen kendes ikke - men jeg har en ide om at findes der bare een kat i anerne, så kommer det.
Iøvrigt det kuld som hankatten jeg viste billedet af var der fire i kuldet. Han er en købt han. De tre var aflivet inden de var et år - opdrætteren fik fra ejeren af de to nogele virkelig grimme og truende breve.
Den fjerde en hunkat gik i avl - hun udviklede små pletter - og producerede lystigt afkom med allergi.
Jeg kan masser af andre tilfælde - men holder mig til havd jeg selv har været involveret i.
nov 2008
Jeg ved så ikke lige hvor du har det med at jeg snakker meget om at være ansvarsfuld, men okay - ja det mener jeg da at alle bør være i alle henseender. Så selvfølgelig også i det her.
Og ja jeg vil spørge min dyrlæge om det jeg har fået af vide i denne tråd. Det jeg prøver at sige, er at jeg ikke "løber ned til dr.dyr fordi der nogen på KG der siger noget" og det er ikke fordi jeg "tvivler", men fordi at der tit bliver skrevet en masse, som egentlig ingenting har på sig. Og jeg vil aldrig udsætte Fluffy for noget, hvis det er eller kan blive så alvorligt. Han er mit kæreste eje. Tænker ikke så meget på fremtidige killinger, for det er jo slet ikke sikkert, at vi får dem ( vi skal måske til Grønland og det kræver neutraliserede katte) - jeg tænker allermest på min hankat.
nov 2008
nov 2008
nov 2008
Vil gerne lige slå fast at jeg ikke skal avle, kan godt være at i bruge ordet avle, selvom man kun vil have et kuld, men jeg ser avl som noget helt andet. Og nej min hankat skal ikke lave killinger, hvis det viser sig, at det er noget slemt noget. Tro mig, det vil jeg slet ikke udsætte min hankat for.
nov 2008
Men udover det, så må i da indrømme at han er smuk hehe Det er kun derfor jeg ville have et enkelt kuld - han er så skøn en kat, både i temperament og hele hans væremåde. Og så synes jeg bare at jeg ville give lidt af ham videre - har aldrig tænkt i penge, da de fleste ville blive givet væk til nærmeste familie og venner og har heller aldrig tænk at jeg skulle lave 20 kuld på ham eller leje ham ud. Tror egentlig mine intentioner om ham og killinger er at det ville blive nogle rigtig smukke pelstotter :o)
Så min verden ville ikke bryde sammen, hvis han ikke skal lave nogen alligevel. Det var slet ikke meningen da jeg købte ham.
nov 2008
Vil gerne lige takke jer der har informeret mig omkring hudsygdommen, så jeg havde mulighed for at spørge ind til det. Min dyrlæge frarådet at få killinger på ham og at det ville nedsætte hans "produktion" af stafylokokker når han bliver kasteret. Egentlig er jeg en smule ked af det....ikke så meget fordi at han ikke skal lave killinger, men fordi han har de problemer.
Og jeg vil aldrig sætte killinger til verden, som ikke er sunde og raske, uanset om det er med tavler eller ej. Så nu har jeg besluttet mig for at hvis jeg en dag skal have killinger, så finder jeg mig en anden hankat.
nov 2008
tro mig, jeg ved om nogen hvor følelsesladet det er - men du gør det eneste rigtige.
Jeg håber på at hans "problem" kun er her mens han bliver kønsmoden - glæd dig over du ikke bebyrder andre med killinger der får samme problem.
Held og lykke - og tak for opdateringen
nov 2008
Og ja jeg er ked af det, men ville nok blive mere ked af det, hvis det udviklede sig på Fluffy og at evt killinger ville få det. Og ja jeg har en god dyrlæge, så det var rart lige at høre hans vurdering af det.
Han sagde godt nok at man ikke vidste hvor arveligt det egentlig er, men at der er store chancer for at evt afkom vil få det. Og så sagde jeg, at jeg ikke forstod hvorfor lige mine katte har det - jeg har aldrig set det før. Men han svarede at jeg var bare havde været uheldig.
Nu slår jeg koldt vand i blodet og håber på at det går i sig selv eller er til at styre :o)
Endnu engang tak.
nov 2008
nov 2008
nov 2008
Emnet er uhyre interessant, lidt det samme som du kommer på hopitalet med en ting, og hjem med noget andet.
nov 2008
Er i hvert fald blevet meget klogere de sidste par timer :o)
nov 2008
(link fjernet)
nov 2008
Citere " På overlæben omkring hjørnetanden ses en karakteristisk sårdannelse. Tilstanden kan forekomme kun i den ene side af overlæben, eller på begge sider. Som regel er katten ikke påvirket af forandringerne. "
Fluffy bemærke det ikke selv - han er ikke generet ved det på den måde, at han kradser eller klør i det. Det er der bare.
Lis - jeg fandt ud af at jeg har haft oprettet det med stafylokokker i Kattesnak - måske derfor der ikke har været så meget respons, selvom der faktisk er en hel del opdrætter derinde og en masse med mange års erfaring.
Jeg fandt også en tråd, hvor jeg har skrevet om de sår Fluffy har haft og der skriver du også i tråden. Det er noget med dårligt immunforsvar og loppeeksem. Men jeg ligger så også ud med at tro, at det er loppeeksem.
nov 2008
nov 2008
Med hensyn til linken var jeg ikke klar over at hunner var mere disponerede for Eosinofil end hanner - har ihvertfald ikke selv bemærket det.
Det billede jeg viste er en han - den værste jeg nogensinde har set. Havde han siddet på kradsetræert var der blod på loftet.
Dyrlægen lærte mig selv at injecére ham hver tredie måned, på et tidspunnkt var vi nede på hver 14 dag - og katten kradsede sig som gal, der blev han aflivet. Der er også en bagside af Depomedrol - udover katten ikke kan vaccineres, bliver de fede og får lettere sukekrsyge.
nov 2008
nov 2008
Det ser rigtig slemt ud - det billede du har af den hankat. Og det ser også meget smertefuldt ud. Det er godt nok synd.
Fluffy har ikke fået Depomedrol - eller det ved jeg ikke, men han fik en kur i 10 dage og derefter har der ikke været noget.
Hvad er JW foder? Altså hvad står de to bogstaver for, fordi så kan jeg lige søge det på nettet.
nov 2008
http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/wellbeloved_catfood/wellbeloved_cat_adult/108700
James Wellbeloved avoids adding artificial colours, flavours or preservatives. All James Wellbeloved pet foods are hypo-allergenic and use a single source of animal protein to help your pet avoid the misery of food intolerance.
Lamb is easy to digest, and is an effective hypo-allergenic meat protein source.
Potato is a great source of non-meat protein and balances the amino acids in the meat/fish proteins.
Brown and Pearl Rice are highly digestible carbohydrate sources that are gentle on the stomach.
Tomato is an excellent source of lycopene - the benefits of which are increasingly recognised.
Carrots are an excellent source of natural fibre.
Cranberries help maintain urinary tract health.
Chicory is rich in inulin, which helps to maintain a healthy gut flora.
Yucca Extract is a natural deodoriser. Makes scooping the poop friendlier.
Olive oil, a key part of the healthy Mediterranean diet, is a source of monounsaturated fatty acids.
James Wellbeloved avoids using many of the ingredients renowned for causing food intolerances. This means James Wellbeloved cat and dog food and treats do not contain beef, pork, wheat or wheat gluten, dairy products, eggs or soya
nov 2008
apr 2007
Lucki fik kun den der indsprøjtning mod kløe første gang, og siden har jeg kunne fange såret i opløbet inden det blev så stort igen. Vi fik afvide sidste gang at vi skal behandle hende med Intrafungol vet igen, da det vist skulle være mere bredspektret og når det har en god effekt på hende.
nov 2008
Mange jeg kender har haft gode resultater med JW som er væsentlig billigere end dyrlægens allergifoder.
Det er absolut værd at prøve om du kan fodre dig ud af det - som sagt er lam specielt godt til allergikatte
nov 2008
nov 2008
nov 2008
nov 2008
Hvis du f.eks, fodrer med kylling (det er mange allergiske overfor) kunne du prøve den med fisk istedet hvis det fås.
JW er ikke er decideret allergifoder, det er bare lavet på en måde så der ikke er allergifremkaldende stoffer i.
Z/D mener jeg det hedder det dyrlægen har - det er et allergifoder - du får allerg når du skal betale for posen:-)
Hvis du prøver dig frem er det fire uger med det samme foder - ingenting ved siden ad.
nov 2008
Hvad skal der ske på de 4 uger - skal de små sorte "dimser" forsvinde? Eller hvordan ved jeg om det er det foder jeg skal bruge fremover?
nov 2008
- gør de det har man fundet foderet
- gør de ikke må man forsøge med et andet foder i nye fire uger
det er bare surt - men sådan er det
nov 2008
sår igen.. :(