1.634 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Vådfoder - SUNDT???? Vådfoder - SUNDT????

Min kæreste og jeg havde en lille diskussion igår.. Så nu vil jeg se hvem der har ret, så håber I herinde kan hjælpe lidt på vej..

Min kæreste påstår at vådfoder er direkte sundt for katten, at der er næring, vitaminer osv. osv i...
Det mener jeg så er forkert. Jeg har aldrig fodret mine katte med vådfoder, kun sjældent indimellem som en 'snack', som hvis jeg selv spiste et stykke slik. Jeg ser netop vådfoder som slik, eller usundt mad som jeg ikke mener katten skal have hver dag.... Er jeg helt forkert på den?????? Udover det, kan jeg ikke se hvordan vådfoder er sundt, for jeg ved det meste består af sukker + tørkost giver stærkere tænder??

Nu er der ikke tale om noget bestemt mærke, men bare generelt. Jeg er klar over at supermarkeds mærker som Whiskas osv er rygende usundt og det er ikke det mine katte bliver fodret med.
Hvad er rigtig og hvad er forkert her?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.
  • Hæk klippes 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vådfoder - SUNDT????
  • #1   13. jul 2009 Det er ihvertfald IKKE sundt kun at fodre med tørfoder, for jeg har nemlig fulgt med i div. debatter om tør- og vådfoder.. Der er mange der siger, at fordi katte generelt ikke drikker nok er det ikke sundt, og fordi det kan give nogle betændelses tilstande (eller noget) pga. der er korn i ..

Men jeg vil da umiddelbart mene katten har godt at vådfoder, men om det er direkte sundt, kommer nok an på hvilket slags du køber..

• #2   13. jul 2009 Jeg mener det er sundt at give sine katte varieret kost, altså både vådfoder, tørkost, råt kød, kogt fisk og kylling. Mine får også tørret fisk fisk indimellem.

Gode mærker som Hills, Royal canin, Pro plan har godt vådfoder og ja det er sundt for katten.

• #3   13. jul 2009 Der er også korn i de billige mærker inden for vådfoder, lige som der er i tørfoder. Så alt i alt skal man undgå de billige mærker. Efter min meing altså..

• #4   13. jul 2009 Mine får vådfoder hver dag. dette udfra to betragtninger.

nr.1. Det er et kendt faktum at mange katte ikke drikker nok i hverdagen og de derfor har brug for det tilskud af vand som de får fra vådfoder.
    nr. fordi jeg mener at en varieret diaæt er lige så vigtig for kattens ve og vel som det er for os mennesker. Ville i ikke kede jer ihjel hvis i sku leve af bønner 24 timer i døgnet, 365 dage om året? Mine katte skal nyde livet, og derfor får de vådfoder, og flere forskellige slags tørfoder.

Jeg giver primært felina porta, men ind imellem er der tilbud og så får de altså også både whiskas og de andre mærker, næringen får de fra kvalitets-tørfoder. Vådfoderet er til variation og væske.

• #5   13. jul 2009 Vådfoder bruges dog som supplement til tørfoder, ikke som det eneste de får.

• #6   13. jul 2009 Lykke: Det handler netop IKKE om en generel diskussion mellem tør- vs. vådfoder.
    Det handler om, at man gider at sætte sig ind i, hvilke mærker der er gode og har et lødigt indhold, og hvilke, der ikke har. Bl.a. korn og sukker er virkelig no-go, men der findes altså også en masse gode mærker med rent kød, f.eks. Feline Porta, Almo Nature, Animonda/Integra, Grau mv. Jeg er især gået over til de sidstnævnte i forbindelse med, at min kat forsøgsvis får lam i en periode.
    Der er også ved at komme flere diskussioner om hvorvidt tørfoder nu også er så sundt, som det påstås. Katte får meget nemt urinvejsproblemer pga. at de ikke drikker nok, og så kan de simpelthen ikke tåle at spise sådan et koncentreret, tørt foder. Men stærkere tænder giver det i hvert fald ikke. Tørfoder i store stykker kan have en vis mekanisk rensningseffekt, men det er så også det.

- Lene

• #7   13. jul 2009 Mine katte foretrækker desværre tørfoder. Men de SKAL have noget vådfoder, og det eneste vådfoder de vil æde, er desværre whiskas, så det får de. Bedre med lidt whiskas-vådfoder end intet vådfoder. Derudover får de kogt høne og laks.

Grunden til, at jeg ikke er vild med alt det tørfoder, er først og fremmest fordi det kan føre til sygdomme i nyrer og urinveje smiley Der skal enormt meget væske til at hamle op med alt det tørre foder, og katte kan godt være tilbøjelige til at drikke for lidt (flere vandskåle rundt omkring kan dog få de fleste til at drikke mere).
    Jeg kan heller ikke tro, at det er godt for rovdyr at æde hvede, soja og hvad der ellers er af fyldstoffer i tørfoder. De må da blive fejlernærede.
    IMO er det logisk, at tørfoder er andenrangsfoder til rovdyr. Rovdyr skal have kød! Og det er godt for deres tænder at gnave i. En luns muskelkød med sener må være noget helt andet og meget bedre for tænderne, end tørfoder, der sætter sig som belægninger.

Udover urinvejslidelser, kan jeg også godt have tørfoder mistænkt for at være en medvirkende årsag til, at så mange katte i dag får tandsten, allergier, overvægt.... synes ikke de problemer var så almindelige for 20-30 år siden....

Lurer også lidt på, om det måske er galt, det jeg (og mange andre gør), med at lade kattene have adgang til tørfoder konstant … Jeg vil selvfølgelig ikke tage det fra dem, når de nu er vant til det, men vil - igen igen - prøve at overtale dem til at æde Orijen, som vistnok (?) er det tørfoder, der har det største indhold af kød (og er fri for hvede, soja, og tilsætningsstoffer).

• #8   13. jul 2009 Kattens naturlige byttedyr består (ligesom menneskekroppen og katten selv) af min. 70% vand, så at fodre katten udelukkende med tørfoder går i mod dens biologiske behov. For nogle (20) år siden mente man, at tørfoder var en genial opfindelse - sikkert fordi det var så nemt for ejeren smiley Men i dag ved man, at katten ikke formår at kompensere for den manglende væske i foderet ved at drikke mere. Så jeg er enig med de andre i denne tråd - vådkost er godt for katte smiley

Mine egne får tørfoder som basisfoder, og jeg supplerer så med forskelligt vådmad nogle gange om ugen smiley Min gamle dyrlæge i Århus anbefalede at katten fik 1/3 tørkost og resten som vådmad.

Kommentér på:
Vådfoder - SUNDT????

Annonce