{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.068 visninger | Oprettet:

Gode råd til opfedning af opereret kat {{forumTopicSubject}}

Min ene kat har tabt sig meget inden operation men også efter. Hun får A/D foder fra dyrelægen, men hvad kan jeg ellers give hende??
Pt. får hun kvalmestillende piller, fordi hun kastede op hver gang hun havde spist.
Tørkosten kan hun ikke holde nede, så jeg syntes at det er svært at finde på noget andet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til opfedning af opereret kat
  • #1   14. sep 2009 Hvad med noget tigermælk, kan ikke huske opskriften, men søg i forum.

  • #2   14. sep 2009 Kender slet ikke tigermælk.
    Min kat er knap 2 år.


  • #3   14. sep 2009 Tigermælk.....

    3 dl tykmælk
    1 dl piskefløde
    1 sp. sk. vand
    1 tsk drue sukker
    1 æggeblomme

    Pisk det godt sammen - kan holde sig på køl et par dage


  • #4   14. sep 2009 Prøv måske også at mose lidt torskerogn sammen med lidt piskefløde.

  • #5   14. sep 2009 Sør for at såret er helet ordenlig før du begydner at fede katten op, så det kan holde til udvigelsen smiley

  • #6   15. sep 2009 Jeg ville vente med opfedningskur, fløde og æg til katten har fået madglæden tilbage. Så længe den ikke kan holde det mad i sig, den er vant til, ville jeg vente.

    Forestil dig at du har madlede og får kvalme bare ved synet af mad og så får serveret fedemad... Jeg ville ikke indtage noget det er helt sikkert smiley

    Når katten er frisk igen, ville jeg fortsat vente lidt på at den kom ordentligt til hægterne og måske give den 2 mdr før jeg tjekkede vægten igen. Hvis den ikke rigtigt tager på på den tid er det måske tiden at fodre med killingefoder eller andet fedende, men jeg ville altså lade dyret komme sig langsomt istedet for at tvinge fed mad i hende nu hvor hun ikke kan holde noget i sig.


  • #7   15. sep 2009 Trine *sølvperser*
    Det er en måned siden at hun blev opereret. Men når jeg læser det du har skrevet, tænker jeg at det åbenbart ikke er unormalt at katten ikke rigtig har villet spise. Men er bare nervøs, fordi hun ialt har tabt knab 2 kg. dog det meste inden operationen. Så hendes vægt ligger kun 600 gram over det, den gjorde da hun var 12 uger.


  • #8   15. sep 2009 Skal lige siges at hun er begyndt, at have energi til at tumle lidt rundt når mine børn finder legetøj frem samt hvis der er en flue eller sommerfugl ind.
    Men de andre katte vil hun ikke lege med.


  • #9   15. sep 2009 Hvad er hun opereret for?

  • #10   15. sep 2009 Pia D
    En hårbolle der havde sat sig fast i tarmen.


  • #11   15. sep 2009 Min Gucci blev opereret for en overløben tarm (tarmen er, ved f.eks. opkast, svuppet ind i sig selv og ikke svuppet tilbage) og hun har også tabt sig en del. Da hun kun vejer knapt 2,7kg som normalvægt og hun nåede ned på 2,2kg er det jo procentvis ret meget.
    Det tager noget tid før de er oppe på dupperne igen og jeg har, efter samråd med dyrlægen, valgt ikke at presse mad i hende, men bare lade hende komme sig stille og roligt.
    Hun har killingefoder, som hun plejer og ligesom alle de andre persersnuder, til fri afbenyttelse sammen med flere andre slags foder.
    Hun kommer sig langsomt, er begyndtat lege og drille killingerne og er ved at være frisk igen, men det tager selvfølgelig tid, når man taber ca 20% af sin kropsvægt.
    Det svarer til at en på 50kg taber 10kg på kort tid (i Guccis tilfælde på 3 dage), derefter får en omfattende operation og efterfølgende skal stille og roligt igang igen.
    Lad hende vælge mad selv i endnu en måneds tid og se så om hun er begyndt at tage på. Hvis hun har taget lidt på igen, går det fremad og så ville jeg lade hende selv spise tørfoder fortsat.
    Hmm det lyder som om hun ikke spiser selv, men bliver maddet... nå jeg håber du forstår hvad jeg mener *hehe*

    Når det er ca 2 mdr siden operationen kan hun igen forkæles med f.eks. torskerogn, rå fisk og råt kyllingekød (husk at råt kød skal mindst 24timer i fryseren før det udfodres for at dræbe snyltere og bakterier i kødet. Det skal selvsagt optøes igen inden udfodring), men jeg ville altså stadig ikke give fløde osv, hvis hun fortsat tager stille og roligt på.


  • #12   15. sep 2009 Tak for svar jeg er blevet beroliget en del.
    Hvis hun spiser tørkost kaster hun fortsat op, men hvis jeg giver hende lidt kogt kylling ganske lidt holder hun det i sig. A/D fodret får hun ca 1 tsk fuld af ca hver anden time for det er det hun kan holde i sig.


  • #13   15. sep 2009 Kogt kylling og kogte ris (gerne kogt sammen så risene smager af kylling) er udemærket skånekost.
    Du skrev at det er en måned siden hun blev opereret ik? Det syntes jeg jo er længe ifht at hun slet ikke kan holde mad i sig på almindelig vis.

    Gucci spiste (lidt mindre end) almindeligt, men holdt alt i sig og havde bare adgang til mad som sædvanligt på 5.dagen efter operation.
    Hun fik fjernet et stykke tyndtarm på længde med min langemand.

    Hmm ved skisme ikke om jeg måske lige ville vende det med dyrlægen at hun stadig ikke spiser normalt. Tænker om hun egentlig er helt ok. Betændelse, dårlig syning, fejldiagnose, smerter... Jeg ved det ikke, men jeg syntes 1 md efter operation og endnu ikke spiser ordentligt er lidt rigeligt længe.
    Jeg ville fortsat ikke hælde fede ting i hende, da det ikke handler om huld men om veltilpashed. Det er vigtigere for mig at hun trives end hvad hun vejer smiley


  • #14   15. sep 2009 Prøver med kylling og ris, for kyllingen har hun som sagt ingen problemer med.
    Så kan det være at hun kan spise tørkost senere.
    Det er lang tid at hun har været syg efter operationen, men jeg kan se at hun får det bedre og bedre. det er bare den tørkost hun ikke kan holde i sig.


  • #15   15. sep 2009 Hvilken tørkost er det hun får. Kun Hills eller?

  • #16   16. sep 2009 Hun får iams mod hårboller

  • #17   16. sep 2009 Og det er både Iams og Hills hun ikke kan holde i sig, hvis hun bare får lov at spise?
    Måske har du en virkelig god grund, lige nu, til at overveje at køre hende over på råfoder (BARF). Det kan jo faktisk være at hun ikke længere kan tåle tørkost.
    Kun en overvejelse, for jeg syntes som sagt du skal give hende lidt mere tid, før du beslutter noget


  • #18   16. sep 2009 Jeg giver hende lidt mere tid før jeg beslutter noget.

  • #19   16. sep 2009 Held og lykke med tålmodigheden smiley

    Nårh ja selvsagt og held og lykke med at få din kat på højkant igen.
    Skriv gerne hvis der er ændringer. Jeg er jo lidt (nej meget) nygerrigt anlagt og vil gerne følge med.


  • #20   16. sep 2009 Jeg skal nok give besked når der er ændringer i hendes tilstand

Kommentér på:
Gode råd til opfedning af opereret kat

Annonce