Kat som har fordøjelsesproblemer og måske IBD {{forumTopicSubject}}
Jeg har de sidste par måneder fået taget forskellige test af min kat. Hun har fået taget blodprøver, afføringsprøver og nu en ultralyd. Hun har haft fordøjelsesproblemer de sidste måneder. Dyrlægen tror, at det er IBD, men den eneste måde at være helt sikker på, er ved at lave en biopsi. Jeg har lige brugt 10000kr på en stor blodprøve og ultralyd. Det er mange penge, og min forsikringssum hos Agria bliver mindre. Sådan en biopsi kan koste mellem 14000-20000kr afhængigt af hvor mange biopsier, som de tager ud. Det er en stor og dyr operation, så jeg håber, at vi kan undgå den, og at hun kan få det bedre inden.
Vi stoppede med z/d food sensitivities foder i december, da hun havde tynd afføring og tit kastede op. Hun blev også vejet. Hun er en lille kat, og hun vejede 3,46kg i december. Det er en fin vægt for hende. Derefter begyndte hun at få Hills Gastrointestinal Biome foder. Det hjalp rigtig meget. Hun stoppede stort set med at kaste op og hendes afføring blev fin og fast. Men det store problem er, at hun fra december til slutningen af marts tabte sig rigtig meget. Hun tabte over 400 gram, som er meget, når hun ikke er ret stor. Det passer med at hun tabte sig, da hun gik over til det nye foder. Så måske kan hun ikke optage næringen i det gastrointestinal foder, selvom det har hjulpet på hendes afføring og opkast. Hun skal jo tage på, men det er ikke godt, at selvom hun spiser, at så taber hun sig.
Nu er hun gået over på et andet foder, som er et letfordøjeligt foder med små proteiner, som skulle gøre, at hun lettere kan optage det. Det hedder Hills i/d digestive. Det ser faktisk ud til, at hun begynder at tage lidt på igen, men hendes afføring er blevet blødere. Den er ikke helt tynd, men heller ikke helt så fast, som med det gastrointestinal foder, hvor der er rigtig meget fiber i.
Jeg er så bekymret for hende, og det er træls, når man ikke ved, hvad man skal gøre. Når det ene foder virker lidt, så er der noget, som ikke rigtigt virker.
Hvad er jeres erfaringer? Læste at det kunne være kyllingeprotein, da det er i meget af foderet. Der var dog også kyllingeprotein i gastrointestinal foder, hvor hendes afføring blev bedre, men det ville hun ikke optage i kroppen. I det nye foder, som hun ser ud til at optage, der er også kyllingeprotein i, men det har gjort hendes afføring lidt blødere. Så ved ikke om det overhovedet er kyllingeproteinet, da hendes krop reagerer forskelligt på de to typer foder, selvom der er kyllingeprotein i.
Har I også prøvet meget forskelligt foder, og hvad er I kommet frem til? Det skal lige siges, at min kat er 13 år, og hun kan ikke lide nogen form for vådfoder. Hun har altid fået tørfoder, og det fortsætter hun med.
Men nu tager hun heldigvis på igen, men hendes afføring er som sagt blevet lidt blødere efter hun er startet på i/d foder. Men mon man kan forvente det, når hun går fra et foder med rigtig meget fiber i til et foder med letfordøjelige fiber?
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 397 Katte: 4 Emner: 197 Svar: 7.611
Mht foder, har du så prøvet Royal Canin Gastro intestinal?
Den brugte jeg til min gamle kat som både meget ofte havde diarré. Brug godt med Zoolac (rå mængder)
Kat som har fordøjelsesproblemer og måske IBD