9.286 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Hvor hurtigt faldt jeres kat til? Hvor hurtigt faldt jeres kat til?

Ja, hvor lang tid gik, der før jeres kat faldt til i det nye hjem? Vi har nu haft to voksne katte (5 år) i 8 dage, og de er stadig utroligt bange for alle lyde også selvom det er lyde de har hørt før. Det er dog ikke sådan at de sidder og kryber sammen i et hjørne, men de løber væk og gemmer sig når der kommer lyde fx ude fra opgangen eller en dør som smækker (ikke noget højt brag, men bare en lyd) og de bliver ofte siddende der i lang tid. Jeg er lidt i tvivl om, hvor lang tid der normalt bør gå, før kattene tør være fremme om dagen og kan gå frit rundt i lejligheden uden at blive skræmte over det mindste. Som det er nu, er de kun rolige om aftenen og om natten hvor de sover i sengen, men så snart det er morgen og der kommer lyde, så gemmer de sig og kommer først frem om aftenen.

Derfor vil jeg gerne høre, hvad I andre har gjort. Har I gjort så katten ikke kan gemme sig, eller er der andre tricks til at gøre dem trygge og vante med de nye lyde? Vi har sat Feliway diffus op, men om den virker på dem er svært at vurdere.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor hurtigt faldt jeres kat til?
  • #1   5. okt 2009 Jeg tror det har noget og gøre med de alligevel er lidt ældre end hvad katte plejer at være når man får dem, altså min nye kat, fik lov til at gå i lejligheden en hel nat selvf med mad vand & alt det der alene, så den kunne vænde sig til at være det nye sted smiley - har aldrig selv haft det problem med kattene skulle vændes til at være hos mig, det har altid bare været en selvfølge smiley
    Men held og lykke med dine katte smiley

• #2   5. okt 2009 jeg har fået en kat på godt halvandet år som gik sammen med hankattene ude i deres løbegård.. han reagerer også med et spjæt når der sker noget uforudset.. de første par uger, der virkede han nervøs men her et par mdr. senere er det næsten væk... - tror bare det tager den tid det tager.... og så har katten fået lov til at gemme sig hvis det var det han havde behov for.... vi har ikke på noget tidspunkt presset katten for at han skulle blive tryg, da jeg tror det har den modsatte virkning... i dag har vi en kat der er faldet til og er tillidsfuld men stadigvæk kan han godt blive bange/nervøs... hvis vi kommer gående med hjemmesko slæbende hen over vores klinkegulv så det laver sådan en slæbelyd, så kan vi se på ham at han bliver nervøs ..... men der bliver længere og længere imellem på at han reagerer skræmt på vores lyde...

Det tager tid, - men katten skal nok falde til... held og lykke

• #3   5. okt 2009 Ida: Ja, det er nok anderledes med voksne katte end med killinger. De to katte her, går også meget rundt om aftenen / natten og undersøger, spiser, går på bakke osv. Jeg ved at kattene kommer fra et godt hjem + en uge på internat før vi fik dem, men man bliver bare nervøs for om de nogensinde falder rigtigt til og tør være fremme om dagen.

• #4   5. okt 2009 Alt fra få dage til 3 mdr..

• #5   5. okt 2009 Marianne & Lilje: Tak for jeres svar. Det er rart at høre, at det godt kan tage længere tid end et par dage. Jeg har læst en del herinde og på nettet, og de flestes katte virker til at være faldet til på et par dage, og man vil jo så gerne gøre det bedste for sine katte, sådan at de kan føle sig trygge.

• #6   5. okt 2009 Lilje: Det er nøjagtig det samme her. Kattene er mest fremme om aftenen og natten, hvor de er de mest kælne katte man kunne forestille sig. Det er også når der er helt roligt i ejendommen, så tør de bedre komme frem. Jeg håber bare hver dag, at I dag er de blevet mere rolige og vil komme frem om dagen også smiley

• #7   5. okt 2009 da vi flyttede i januar var vores katte meget nervøse i et stykke tid... så snart vi åbnede hoveddøren og såddanne lyde.... tror der gik omkring 14 dages tid eller noget i den stil.... er sikker på de nok skal falde til... bare giv dem lidt tid....

• #8   5. okt 2009 jeg flyttede 3 katte i aftes, og de 2 af dem var meget nysgerrige og løb rundt og legede i deres nye værelse....den sidste gemte sig.....men efter et par timer kom hun frem, og legede med de andre....
    de 2 små er knap 1 år og den sidste er 3 år

• #9   5. okt 2009 det skal lige nævnes at de kun har adgang til 3 værelser og en gang.....da vi er ved at renovere huset, står dørerne tit åbne, og derfor er de lukket fra, fra resten af huset.
    Resten af kattene flytter vi når vi er kommet længere med renoveringen. Planen er at misserne skal have 3 værelser, alle med adgang til løbegårde.

• #10   5. okt 2009 Ved Rottweiler gik der næsten 2 måneder, men han var også halvvild da jeg fik ham hjem.

Madeleine faldt til efter et par dage, og efter et par uger var hun fuldt ud godkendt af Rottweiler smiley

• #11   5. okt 2009 Hej Birgitte smiley

Det er meget forskelligt fra kat til kat, nu er dine jo også lidt ældre og kan måske være derfor at de lige skal vænne sig til det.
    Jeg har to mislinger og der var også meget forskel på dem, min første killing jeg fik (hun er nu 15 uger) hun faldt til lige med det samme, og dagen efter var hun allerede fremme og klar til at putte, men min nye lille misling på 12 uger, der gik en lille uges tid inden hun kom frem, hun var meget bange for alle lyde og hun var sky og ville ikke snakke. Men jeg tog hende lidt op igang imellem, legede med hende og fik på den måde gjort hende tryk ved mig og det nye bo. Og nu går det rigtig fremad, hun er ude hele dagen og elsker at putte og lege. Så jeg tror bare at de skal have noget tid, det skal nok komme smiley

• #12   5. okt 2009 mener du havde samme indlæg i for ca 1 uge siden..??? Er det ik blevet Lidt bedre siden ?? meen det kan tage L A N G tid for dem at falde til de er jo også lidt ældre missere...men RO PÅ det skal nok komme..men det skal være når de har lyst til kæle osv...så plejer det at gå bedst..held og lykke til...ps.du kan evt supplere med feliway på spray det virkede Bedst her...

• #13   5. okt 2009 Rille: Mit indlæg i sidste uge, handlede mere om hvordan man kunne gøre dem mere trygge. Indlægget her ønsker jeg at høre hvor lang tid andres katte var om at falde til - blot for at kunne sammenligne lidt smiley

Det er blevet LIDT bedre, men det er ikke meget.

• #14   5. okt 2009 Lilje: Ja, Feliway sidder allerede i stikkontakten, men om det virker er svært at vurdere.

• #16   5. okt 2009 Det er meget forskelligt hvor lang tid der går, før voksne katte falder til i nyt hjem.

Da mine katte flyttede ind her var de 3 år gamle. Der gik et par dage inden de var trygge. Men de reagerede stadig skræmt på pludselige fremmede lyde i flere uger. De kom fra en lejlighed, så lyden af motorplæneklippere, børn der spiller bold, skateboards (skateboards på fliser larmer!) osv lige uden for vinduerne, var noget farligt noget. Bjarne gik ofte til døren og knurrede af de farlige lyde.
    Men pludselig en dag (efter et par uger, tror jeg det var) sad de ligeså stille og uberørte, da naboen var i gang med motorsav :S

• #17   5. okt 2009 det da godt der er LIDT fremgang...skal nok komme...

• Ingun S
    Ingun S Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #18   11. nov 2012 Vi har overtaget en 5 årig kat og en uge siden, og den ser efter omstændighederne ud til at trives, men vi tør ikke at love den udenfor, hvis den forsvinder. Har I nogle gode råd at give os?

• #19   11. nov 2012 Tillykke med nye mis, Ingun. Dejligt at han trives hos jer smiley

Man siger minimum 14 dage inde, så vent i hvert fald en uge mere, inden I lukker ham ud.

OG: Hvis han ikke er øremærket og kastreret, så få det gjort inden, og hold ham inde, indtil i kan se i Katteregistrene, at øremærket er registreret med korrekte ejeroplysninger.

Når I lukker ham ud, så lad døren stå åben, så han selv kan gå ud (gå gerne med ud de første gange), og så han selv kan gå ind igen.
    I fald han skulle blive skræmt af et eller andet, er det vigtigt, at han selv hurtigt kan løbe ind i huset, så han ikke risikerer at løbe for langt væk i panik.

Hvis han har været indekat før (?), så er en kattesikker indhegning af haven den ideelle løsning.

Kommentér på:
Hvor hurtigt faldt jeres kat til?

Annonce