{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.813 visninger | Oprettet:

Dina W
Dina W
Tilmeldt:
19. okt 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9

Kat der miaver meget - opmærksomhed..? {{forumTopicSubject}}

Jeg har ikke den store styr på katte og deres adfærd, men min kat er begyndt at miave ekstremt meget. Hun miaver når hun vil have mad, vil ud, vil ind. Ja, generelt efter opmærksomhed, tror jeg. Om morgenen når vi står op begynder hun at miave og kredse rundt om madskålen. Jeg er stædig og nægter at give hende mad når hun miaver og gør det kun når hun er stille.
Hvis jeg så laver mad i køkkenet, rydder op eller lign. kredser hun om mig og miaver. Også selvom hun stort set lige har spist. Det er så slemt at jeg simpelthen bliver nødt til at "smide hende ud", når jeg ikke gider at høre på hende mere.

Er der nogle gode råd til hvordan man kan få katten til at stoppe med dette. Jeg har selv hund og træner hun på samme måde som jeg ville gøre med en gøende/opmærksomhedssøgende hund, med ikke at give opmærksomhed når den udviser uønsket adfærd. Men lige lidt hjælper det.

Jeg er gravid og har simpelthen ikke temperament til hendes miaven. hehe. Det har stået på i ca. 1½-2 måneder, hvor det nærmest er forværret de sidste 3 uger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat der miaver meget - opmærksomhed..?
  • #1   19. okt 2009 tror hun keder sig rigtig rigtig meget.. mon du har mulighed for at få en legekammerat til hende

  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #2   19. okt 2009 Kristina: Ikke på nuværende tidspunkt. Kæresten leger ret ofte med hende og hun leger også med hundene. Hun kommer ofte ud og kan løbe rundt, så kan ikke se hvorfor hun pludselig skulle være begyndt at kede sig..?

  • #3   19. okt 2009 er hun steriliseret? for hvis hun ikke er kan det være fordi hun er i løbetid

  • #4   19. okt 2009 En kat kan man ikke opdrage. Hvis man er rigtig heldig kan man få den til at tolerer at den ikke må hoppe på bordet osv.
    Det lyder som om din kat keder sig rigtig meget og rigtig gerne vil have din kontakt og kærlighed. Jeg ville foreslå at du anskaffer en kat til som kan holde den med selvskab. Især når du nu er gravid og der derfor ikke vil være så meget tid til katten i fremtiden.
    Lige en lille ops: Katte skal altid have mad stående fremme. Ellers er det at de bliver grådige og sultne og miaver ligeså snart at de aner mad i luften.


  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #5   19. okt 2009 Liv: Ja ja. Hun er steriliseret. Nåede at opleve hende i én løbetid og så valgte vi at få hende steriliseret. *S*

    Natasja: Vi kan ikke anskaffe en kat på nuværende tidspunkt, hvor vi bor, idet at vi også har 2 hunde. Men forstår ikke hvorfor det så pludseligt er kommet, når hun ikke bliver "stimuleret" mindre end sædvanligvis? Var ikke klar over hvorvidt man kunne opdrage en kat, for hun har nu ellers været meget nem at lære ikke at hoppe på hverken køkkenbord eller spisebord.

    Kæresten har overtaget det at lege med katten osv, idet jeg kan risikere en abort hvis hun får revet i mig eller lign. Men hun virker nu umiddelbart lige så glad for min kæreste som for mig..?

    Det med maden, så kan vi ikke have mad stående fremme til hende hele tiden, og det har hun heller aldrig haft. Kun kort på prøve, men der blev hun hurtigt alt for overvægtig og siden da har vi givet hende flere måltider i løbet af dagen (ca. 5 måltider).


  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #7   19. okt 2009 Heidi: Jamen, kunne også godt forestille mig at det er opmærksomhed. *s* Men synes det er lidt pudsigt at det er opstået så pludseligt.

    Troede egentlig at katte ville være "kloge nok" til at forstå at de ikke opnår noget af det de ønsker når de miaver, men kun når de er stille.
    Men jeg er måske helt gal på den..?


  • #8   19. okt 2009 Mjaveri ved madskålen kan skyldes at katten er sulten, så måske skal du give hende noget mere (eller bedre) foder.
    Men mit bud er at katten reagerer på, at du har ændret adfærd over for hende. Katte synes at ting skal være som de plejer (det er de ikke pt.) og de bryder sig ikke om at blive afvist af dem de plejer at lege med (nu er det kæresten i stedet for dig). Mine katte ville garanteret også lave et helvedes hus, hvis jeg pludselig ændrede mig til (i deres øjne) værre.

    Når din kat kan komme ud, ser jeg ingen grund til at anskaffe kat nr. 2.

    Jeg har aldrig hørt om, at man kan abortere af at blive revet - er det noget, der er hold i?




  • #9   19. okt 2009 **Troede egentlig at katte ville være "kloge nok" til at forstå at de ikke opnår noget af det de ønsker når de miaver, men kun når de er stille.**

    Ikke hvis det de vil have er vigtigt nok for dem.

    Hvis nu det hun vil opnå, er den kontakt, hun plejer at have med dig (inklusive leg) så opnår hun det jo heller ikke ved at være stille. Så der er god grund til at gøre opmærksom på sig selv smiley



  • #11   19. okt 2009 Mange katte spiser mange små måltider i løbet af dagen. Deres tarme og mavesæk er ikke ret stor og der er som regel ikke meget plads. Jeg har ALTID mad stående fremme, men for at undgå at katten bliver overvægtig fodre jeg altid med light foder.

    hvis du ikke ønsker at mad står fremme hele tiden vil jeg anbefale dig at købe en aktivitets boldt eller andet som du putter foder i. Når hun leger med den vil hun også forbrænde en del af maden og hun vil havde mulighed for at spise de små måltider mange gange om dagen som det lyder til hun har brug for.

    Kattenes tarme er nemlig væsentlig korter end hundens og det er derfor at katte tit har behov for mange små måltider i løbet af dagen. Dette er ihvertfald det jeg fik af vide på et foredra af IAMS. Men hvis du giver hende rå kød ,ved jeg at sagen er lidt en anden.


  • #12   19. okt 2009 En anden ting er at når du træner en kat så vil du opleve at den ikke nødvendigvis gør komandoen med det samme. I den forstand at den ikke reagere når så hurtig på en komando som en hund. Mange katte tænker først over handlingen før de udføre den handling man beder om.

    Efter min mening skal træning med kat være betinget af at det er noget katten har lyst til for ellers er det nærmest umuligt at træne den.

    Men du skal også huske at negativ opmærsomhed er bedre en ingen opmærksomhed. Og at hun måske har fundet ud at at hun kun selv kan vælge at få din opmærksomhed når hun gør noget du ikke vil havde


  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #13   19. okt 2009 Tinka: Tak for svar. smiley
    Synes nu bare ikke selv at jeg kælede SÅ meget mere med hende inden jeg blev gravid. Hun har altid været meget god til at passe sig selv, men når hun så kom og lagde sig når vi sad i sofaen blev hun da også nusset. Og det gør hun stadigvæk. Kæler stadig med hende osv, men idet jeg hurtigere bliver irriteret på hende når hun miaver osv, kan jeg godt se hende lidt som "det sorte får" i periode (ved godt at det lyder ondt). Måske det er det hun kan mærke og ikke kan lide.
    Men idet at hun får rigelig med opmærksomhed fra kæresten (og hundene for den sags skyld), forstår jeg ikke hvorfor hun gør så meget oprør. Jeg har aldrig været den hun "primært" har foretrukket. Hun er bare gået til den der nu lige gad at kæle med hende. smiley


  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #14   19. okt 2009 Tinka og Heidi: Det er min læge der sagde at det ikke er videnskabeligt bevist hvordan præcist man kan få kattesyge og derfor anbefalede han at jeg undlod af skifte kattebakke og egentlig helt at have noget med katten at gøre. Han sagde at det formentlig kunne overføres hvis katten fik revet mig og at der ikke er nogen grund til at tage chancen. Har derfor blot undladet at lege med hende, men kæler stadigvæk med hende. smiley

  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #15   19. okt 2009 Line R: Det der med aktivitetsbold lyder super fornuftigt, men der er desværre ikke noget sted hvor hun kan have den i fred, uden at hundene får spist hendes mad. Men hun får som sagt en masse små måltider om dagen (omkring 5 stk). *S*

    Lyder nu meget fornuftigt omkring den negative opmærksomhed. Prøver vitterligt at ignorere hende fuldstændigt, men engang imellem tager hormonerne over og så må jeg bede hende om at holde bøtte (siger det surt). Men når jeg så "smider hende udenfor", tror du så hun mener at opnå opmærksomhed, selvom det kun er i form af at tage hende op og sætte hende udenfor? (gør det da hun ikke selv vil gå ud og der er ingen kattelem),


  • #16   19. okt 2009 **Det er min læge der sagde at det ikke er videnskabeligt bevist hvordan præcist man kan få kattesyge og derfor anbefalede han at jeg undlod af skifte kattebakke og egentlig helt at have noget med katten at gøre. Han sagde at det formentlig kunne overføres hvis katten fik revet mig og at der ikke er nogen grund til at tage chancen.**

    Skal man le eller græde over den læge ?... Mennesker får altså ikke kattesyge :S
    Mht. kattelort. Det er ikke farligere end råt kød. (Og lorten skal ligge i 24 timer inden den bliver farlig).



  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #19   19. okt 2009 Tinka D: Aner det ikke.. Og mener da at han sagde at det hed kattesyge. Men det er noget man altid skulle tjekke gravide for. Har også hørt det fra mine andre veninder der var gravide. De fik dog kun at vide at de skulle holde sig fra kattebakken.

    Heidi: Det kan der være noget om. Hundene ser mig som lederen herhjemme, men vidste ikke at katte skulle have det på samme måde. Troede de var mindre sociale og at de oftest er alene i det fri. smiley

    Der er heller ingen andre jeg kender der har hørt at det skulle kunne smitte på andre måder end via kattebakken. Men min læge sagde som sagt at intet var videnskabeligt bevist og derfor var han skeptisk. Og den måde han sagde det på skræmte mig da lidt, således at jeg i hvert fald ikke vil løbe en unødvændig rissiko. Men om det er reelt eller ej ved jeg ikke.

    Men I skal i hvert fald have tak for svaret. Er ikke sikker på præcist hvordan jeg skal bære mig ad med at stoppe hende i det, idet jeg jo ikke kan være om hende konstant. Har også hundende. Men nu ved jeg da hvad årsagen er smiley


  • #20   19. okt 2009 http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=52
    Her er et link angående toxoplasmose som kan skade fostret. Det skal lige siges at det sker i så sjældne tilfælde at der er større sandsynlighed for at barnet bliver født med 12 fingre:-) Du kan få taget testen ved lægen og hvis du har haft det kan du ikke blive smittet igen.
    Det er standart at få taget blodprøver ved graviditet og der indgår toxoplasmose testen så din læge burde vide det:-)


  • #21   19. okt 2009 Katten kan højst sandsynlig mærke at du er gravid og derfor tager lidt afstand til hende end du plejer at gøre. Prøv bare i en uges tid at overøse hende med opmærksomhed og kærlighed og se om hun til sidst ikke får for meget af det gode:-)

  • #26   20. okt 2009 Det gør min hankat også, min hunkat kredser bare, hun gider ikke at sige noget smiley

    Min hankat er MEGET madglad, så alt der har med mad at gøre, tror han er til ham smiley

    Jeg ignorere ham bare, og skubber ham ned hvis han stiller sig op af skabet


  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #27   20. okt 2009 Natasja og Heidi: jeg er allerede blevet tjekket (gjorde jeg for lang tid siden) og har ikke haft det. det var netop derfor min læge kom med alle de beretninger, men med alle de facts der står i de vedsendte tekster, så ved jeg ærligt talt ikke lige hvor han har fået det fra. smiley Måske han mener at det er farligt hvis katten har afføring siddende på poterne/neglene og dermed kan overføres via en rift..? Skal ikke kunne sige det.

    Men tak for alle svarene.
    Natasja, må da prøve det du skriver og se om hun så får nok.. hehe..


  • #28   20. okt 2009 Jeg havde kat da jeg var gravid, dog sagde min læge at kæresten skulle tømme kattebakken (og jeg sagde selvfølgelig ikke lægen imod ;))

    og der er ikke sket noget med mit barn smiley Der er RIGTIG mange gravide der har kat(te) smiley

    Og det er meget sjællendt katte har afføring på poter og kløer, det bryder de sig nemlig ikke om at have smiley


  • Dina W
    Dina W Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
    #29   20. okt 2009 Tanja: Hehe. Kan jeg da godt forstå. *S* Vores kat har ikke kattebakke, da hun ikke gider at bruge den. Så der er ikke så meget besvær der. smiley

    Er godt klar over at det er massere af gravide med katte og er nu heller ikke gået mere op i det, andet end at jeg ikke lige lægger så meget op til leg med hende (men går da ud fra at hun selv lægger op til det, hvis hun vil lege)? smiley Men kæler da stadigvæk med hende osv, så det er ikke fordi jeg er bange for at være i nærheden af min kat eller noget.. *S*


Kommentér på:
Kat der miaver meget - opmærksomhed..?

Annonce