2.740 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Forkølet? Forkølet?

Det startede med at en af mine katte begyndte at nyse... Når hun nyser kommer der gult snot ud... Det smitter så åbenbart ret meget for nu er det næsten alle mine katte der har det + en ilder... Mit spørgsmål er så om det bare kan være en forkølelse eller om det er noget jeg skal tage mere alvorligt?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forkølet?
  • #1   30. okt 2009 Jeg ville nok få det tjekket ved dyrlægen hurtigst muligt...

• #2   30. okt 2009 hvis det smitter de andre dyr incl en anden dyreart ville jeg nok være taget til dyrlæge forlængst

• #3   30. okt 2009 Lyder som herpes.
    Ja - du skal tage det alvorligt, det kan hurtigt resultere i lungebetændelse.
    En dyrlæge vil sikkert sætte dem på antibiotika.

• #4   30. okt 2009 Katte er aldrig forkølede. Når katte ser forkølede ud, så er de enten smittet med virus eller med en virus-lignende bakterie.
    Er de vaccineret? Og mod hvad?
    Se du at komme til dyrlægen med det samme! Virus kan ikke behandles, men dyrlægen vil udskrive antibiotika til dig, så kattens skånes for følgesygdomme (øjenbetændelse, lungebetændelse etc.). Selve virussen skal katten selv bekæmpe.

• #5   30. okt 2009 Nej der er ikke nogen af dem der er vaccineret

• #6   30. okt 2009 Jeg vil give de andre ret, de skal til dyrlægen med det samme. Især når de ikke er vaccineret... det skulle helst have været i går.

• #7   30. okt 2009 Lene Skov M
    Og hvad er det lige mennesker er, når de er forkølede? - Lige netop også smittet med et virus smiley Så jo, katte kan godt blive forkølede, men de kræver behandling for ikke at få følgesygdomme af det.

Så få dyrlægen til at se missen og give noget antibiotika.

• #8   30. okt 2009 En kat er da ikke forkælet som mennesker altså med snotnæse osv, dine katte kan have kattesyge specielt når de ikke er vacc. Jeg ville henvende mig til en dyrlæge og om ikke andet få hans/hendes mening.

• #9   30. okt 2009 Om katten er forkælet? Jo, det vil jeg nu mene den er smiley

• #10   30. okt 2009 Hmm der var jeg vist lige hurtig nok smiley jo de er meget forkælet, men ikke forkølet

• #11   30. okt 2009 Jeg har nu en gang været nede med en af mine og fik at vide hun var forkølet. Der kom flåd fra hendes snude, hun nøs og øjnene løb også lidt.. Hun var vaccineret imod katteinfluenza, kattesyge osv..

Hun fik et skud antibiotika og nogle tabletter og allerede næste dag var hun på toppen igen smiley

• #12   30. okt 2009 Hvis antibiotika hjælper må det være en bakterie infektion, ikke en forkøelses virus

• #13   30. okt 2009 Tja, hun blev jo ikke ligefrem podet, så hvad det helt præcist var, det ved jeg ikke.. Var bare glad for det hjalp så hurtigt, det var en rigtig dygtig dyrlæge jeg havde dengang smiley Rigtig ærgerligt jeg ikke har dem længere, men det er lidt for besværligt at køre fra Silkeborg til Randers, hver gang misserne skal til doktor..

• #14   31. okt 2009 Nej. katte kan ikke blive forkølede - de kan havr virus der er influenzalignende: Herpes eller Calici - kattesyge opfører sig ikke som du beskriver. Virus kan ikke behandles - der kan de følgevirkninger virus kan give. Nogen katte vil være livlange bærere af det de er smittet med og kommet sig over, men gå i udbrud ved stress eller når de er svækkede.

Syge katte kan ikke vaccineres.

Dine katte skal til dyrlæge

• #15   31. okt 2009 Nej. katte kan ikke blive forkølede - de kan havr virus der er influenzalignende: Herpes eller Calici - kattesyge opfører sig ikke som du beskriver. Virus kan ikke behandles - der kan de følgevirkninger virus kan give. Nogen katte vil være livslange bærere (=raske smittebrærere) af det de er smittet med og kommet sig over, men gå i udbrud ved stress eller når de er svækkede.

Syge katte kan ikke vaccineres.

• #16   31. okt 2009 Det skal lige siges at der intet er at se med deres øjne... De er friske, klare og rene som altid

• #17   31. okt 2009 Grunden til, at kattes sygdom og menneskers forkølelse ikke er sammenlignelige, er fordi at vi som mennesker blot finder papirlommetørklæderne frem, og så ved vi godt, at forkølelsen går over af sig selv efter få dage og yderst ender med andet.
    Derimod er det ikke for sjov, at herpes og calici går under fællesbetegnelsen katteinfluenza, da det er mere reglen end undtagelsen at der støder komplikationer til (øjenbetændelse, lungebetændelse, betændelse i munden, og tilmed langt værre langsigtede problemer som kronisk mundhulebetændelse eller sår på hornhinden - an på hvilken af sygdommene det er).
    I de tilfælde, hvor katten slipper lettere, så kan det være pga. en enkeltstående øjenbetændelse eller halsbtændelse pga. bakterier, eller også kan det være et mildt tilfælde af herpes/calici/chlamydia på en vaccineret kat. Vacciner dækker nemlig ikke 100%, men de kan gøre, at især en voksen kat får et langt mildere og kortere sygdomsforløb.
    Det er enten en "pædagogisk" eller uvidende dyrlæge, der påstår at en kat er forkølet - og det er da faktisk ret ærgeligt, at bilde folk ind, at katte kan fejle noget, som vi mennesker betegner som ikke-behandlingskrævende.

Som Lis skriver, kan kattene ikke vaccineres imens de er syge, men sørg for at komme til dyrlæge med dem nu til behandling af følgevirkninger, og så få vaccineret dem, når de er raske igen.

• #18   31. okt 2009 Så beklager jeg at jeg har sagt de kan være forkølede. Det var bare hvad jeg fik at vide, af min daværende, og i mine øjne meget dygtige, dyrlæge.
    Men det skulle heller ikke opfattes som om katten ikke skulle behandles for en forkølelse. Det skal de, ligesom de også skal behandles for influenza. Mange mennesker får da også influenza og bliver bare hjemme uden at gå til doktor. Det er ikke ensbetydende at man bør gøre det med en kat der har influenza.

Jeg synes altid man skal tage katten til dyrlæge, hvis den udviser symptomer på virusinfektion. Den kan jo ikke fortælle hvor slemt det er. Så må man ofre de 500 kr det koster at komme ned og få et skud antibiotika, så katten kan komme sig, uden at der støder andre sygdomme til.

• #19   2. nov 2009 Så har vi været ved dyrlægen og det var en luftvejs infektion... Gizmo's 2 killinger blev desværre aflivet da de var meget syge... R.I.P. Evita og Kaizer.. I er et bedre sted nu med jeres søskende

Kommentér på:
Forkølet?

Annonce