{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Ville det være synd? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på at mine katte jo kun kommer ud i sele, og aldrig har haft glæden af at prøve at fange deres eget bytte som sådan.. Jov, en enkelt sommerfulg er det da blevet til, eller en stankelben.. -Men aldrig en rigtig mus, eller en fulg.. -Og så tænkte jeg.. Ville det egentlig være rigtigt eller forkert at tage et smut op i dyrhandleren og købe et par mus til 15 kr, og så lade dem prøve en eneklt gang udenfor? Altså, de sidder spændt og kigger fra min terasse ligeså snart noget kravler eller flyver...

Hvad synes I.. ? Ville det være forkert at lade dem få en mus fra dyrhandlen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville det være synd?
  • #2   3. nov 2009 Altså jeg ved ikke hvad jeg selv skal synes, for det e rvel ikke værre end at man fodrer mus til slanger osv.. smiley Men så alligevel ikke..
    Arj, altså hjælp mig lige!


  • #4   3. nov 2009 -Jah, jeg kan jo bare se hvordan de sidder og savler og "bræger" når de ser noget, men er ikke i stand til at fange det fordi jeg bor på første sal, og ej heller i naturen når vi er ude at gå fordi vi sjældent er der længe nok til at de kan ligge på lur i timevis.. smiley -Og det er lidt synd..

    -Men jeg kan bare ikke finde helt ud af med mig selv om det er i orden eller ej at købe en lille mus til dem...


  • #5   3. nov 2009 Altså jeg tror ikke jeg vil få dårlig samvittighed overfor musen.. Jeg har haft slanger.. Det er mere metoden, altså musen vil jo sikkert blive leget og pint ihjel nærmest ved en kat, ved en slange går det jo meget hurtigt..
    Og jeg ved jo rent faktisk ikke om de vil spise den.. Men de vil HELT sikkert slå den ihjel!


  • #7   3. nov 2009 Jah, eller osse dør den langsomt og smertefuldt, fordi den ikke kan klare sig i det fri? smiley *GGG*

  • #10   3. nov 2009 Altså, for det første man kan ikke sammelligne legetøjsmud og rigtige mus.. smiley -Jeg har legetøjsmus, i MANGE afskygninger, pelsede, med og uden lyde, og har også hafe de dersens batteridrevne nogle, og det hitter ikke herhjemme.. smiley For det andet, kunne jeg da ikke finde på at give dem en mus her i min stue.. LOL! Udenfor! Det er der sådan noget forgår.. -Og jeg tror BESTEMT godt de ved hvad de skal gøre, for de gør det jo når de fanger insekter...

  • #11   3. nov 2009 -Og de er jo ikke indekatte, de er begge dele, men kommer kun ud i sele.. Og når de kommer udenfor har de også set både mus og masser af fulge, men de får ikke tiden til at ligge på lur og vente på et bytte fordi jeg sjældent er ude med dem i timevis af gangen.. De har set mus, fugle og hamstere før, så de ved godt hvad det er, og er MEGET interesseret... smiley

  • #14   3. nov 2009 de skal nu nok fange den.....tror det helt naturligt jagt instinkt...vores kommer da også både med mus og fugle...

  • #15   3. nov 2009 Donna, det er fint at du har den indstilling til det, men vil du ikke lige uddybe hvorfor det ville være for langt ude? smiley

    Lotte, Ja, hvis musen led og katten ikke selv ville gøre mere ved det, så ville jeg da ende dens lidelser.. ! Hvorfor skulle jeg ikke det?
    -Det har jo ikke noget at gøre med "naturlig" føde, det har noget at gøre med at de gerne VIL jæge når de ser noget, men de desværre ikke får muligheden for det, og den ville jeg gerne give dem..

    Det er fint at I siger Jeres mening, oprettede tråden for at høre jeres mening om det, men I må da gerne være så venlig at uddybe det lidt? smiley


  • #16   3. nov 2009 Synes godt nok det lyder sygt, stakkels mus smiley

    Synes du også det er helt i orden, at nogen anskaffer sig gratis killinger og "træner" deres hund med - for det ville hunden jo også have gjort i naturen?


  • #17   3. nov 2009 Må give Lotte ret .
    Ved godt det er naturligt for vilde katte eller katte som går ude, at fange mus, fugle og hvad de ellers kan komme i nærheden af . Men synes simpelthen det er synd . Personligt ville jeg ikke kunne sidde og se på at den stakkels mus lider , ved at blive leget med til den tilsidst opgiver - eller at skulle til at tage livet af den fordi katten ikk gider . Værre er hvis musen ret faktisk slipper såret væk, fordi katten kun synes det sjovt at daske lidt til den . Lille stakkel .

    Skal katten have mus og andet levende , så skal det være naturligt . Altså at katten går ude og selv jager - og ikke at du giver den en mus . Kattes jagtinstinkt kan godt tilfredsstilles på anden måde end at skulle indrage et andet dyr som skal slåes ihjel .

    Og ja - ved godt at slanger får levende mus - men det er for at overleve, (har ikke vildt meget forstand på slanger) men mener ikke de gider at spise dyret hvis ikk det er levende eller i hvert fald meget friskt . Sådan er katte heldigvis ikke , så derfor kan jeg ikk rigtig se hvorfor vi skulle gå ud og købe mus til katten , det jo ikke noget den skal leve af .


  • #18   3. nov 2009 Okay, tak for jeres meninger, jeg værdsætter dem meget... smiley
    Lige mht. slanger, så kan de sagtens overleve uden mus/rotter.. Man kan sagtens købe små frosne kyllinger, varme dem op til en 35 grader og give som slangefoder, men det er de færreste som gør det..

    M: Jeg har aldrig sagt at noget som helst er i orden, jeg vil høre jeres mening om det. -Så ikke noget OGSÅ til mig tak. smiley -Og desuden synes jeg ikke du kan sammenligne en hund og en kat..

    Natascha: Jah, jeg er klar over det, men det faktuk ændrer det på omstændighederne, bare fordi det er en "indkøbt" mus, som med 90% sikkerhed alligevel skal ædes?

    Charlotte: Det er heller ikke ment som foder, men for som du selv siger at tilfredsstille mine kattes jagtinstink. Men som sagt synes jeg selv at det ville være forkert og derfor oprettede jeg tråden her, fordi jeg ville høre Jeres mening om det. smiley


  • #19   3. nov 2009 Det bestemt også en lidt interessant debat . For mig er der bare en ting som er helt sikkert : Mine katte skal i hvert fald ikke have tilbudt levende mad som de selv skal slå ihjel . Men vi jo ikke alle ens smiley

  • #20   3. nov 2009 Jeg kunne ikke drømme om at give mine katte levende mus som legetøj.

    Desuden skal en kat have lært det "dræbende bid" af sin mor som killing. Ellers piner/stresser den bare musen ihjel, og jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at man skal være noget sadistisk/følelsesmæssigt afstumpet, hvis man kan være vidende til det.

    Men nogle synes jo også, at tyrefægtning er underholdende. Det er faktisk det samme, bare i et andet størrelsesforhold.


  • #21   3. nov 2009 Jeg synes også det er synd. at katte ikke har muligheden for at fange mus. Men mine katte må altså undvære, og nøjes med diverse flyvedyr (natsværmere o.a) for jeg synes det ville være uetisk, at vi mennesker vælger et levende dyr og giver som legetøj til kattene - eller foder til slanger for den sags skyld (og nej, jeg synes ikke det er ok at holde slanger i fangenskab)
    Det er noget helt andet når naturen går sin egen gang, og rovdyr fanger tilfældigt byttedyr.



  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #22   3. nov 2009 Mega: Kunne ikke havde skrive det bedre, hvor er det rigtig, Levende dyr skal katte ikke begynde at lege med, tror de har det udmærket uden at have prøvet det, hvis de er indekatte. I naturen kan vi ikke gøre noget ved det, da det er en naturlig ting for katten og jeg er lykkelig for at jeg ikke ser det, hvis jeg havde udekatte.

  • #23   3. nov 2009 Tusinde tak for Jeres svar.. smiley
    Jeg vil lige endnu engang sige at de ikke er udelukkende indekatte, det var derfor jeg kom til at sidde og tænke over det samt snakke med min kæreste om det.. De har mødt både mus og fugle ude i naturen når vi er ude, i sele.. Men de har bare ikke mugligheden for at ligge og fange dem, da det er sjældent man er der i timevis... -Og på en måde kan jeg ikke se det er mere forkert end at fodre mus og rotter til slanger, men på en anden åde har jeg set hvordan dyr behandler deres bytte, og synes det ville være forkert.. Dog ikke af de grunde som I netop nævner, men noget helt andet.. Nemlig at musen er opdrættet i fangeskab, og måske ikke har muglighed for at klare sig selv pga. de forhold dem kommer fra, hvis den slipper væk...

    Men jeg synes det er en spændende debat og jeg er glad for alle jeres svar.. smiley


  • #25   3. nov 2009 min misser kommer os kun ud i sele. og har haft lidt samme tanke. Dog tvivler jeg på at jeg vil bryde mig om at se dem sidde der og lege med en stakkels lille mus....
    Jeg er så den heldige ejer af en masse gekkoer som får levene fårekyllinger.
    Så jeg "kommer" gerne til at tabe en fårekylling i ny og næ når gekkoerne skal fodres. Det er de helt vilde med. min yngste kat sidder med det samme jeg tager kassen frem med foder i håb om der skal ryge en ved siden af.
    Så det var da os en mulighed at købe. smiley


  • #26   3. nov 2009 Susanne, jah, men der er jo også foreskel på en mus fra dyrehandleren og en vild-mus.. smiley -Og ja jeg forstår dig godt! smiley

    Balder og Loke, det med at se katten dræbe musen vil jeg nok godt kunne holde ud, er opvokset på gård med hjemmeslagtning, selvom vi ikke lige legede med svinene først.. smiley


  • #27   3. nov 2009 Vil det være forkert at ta til dyrhandleren og købe en kat, så ens hund kunne fange den, og lege med den ind til den led en langsom og smertefuld død?
    Ja det var så mmin mening.....


  • #28   3. nov 2009 Det kan slet ikke sammellignes sådan.. smiley
    -Værdsætter din mening, men synes som sagt ikke lige dén sammenligning er relevant i denne debat.. smiley


  • #29   4. nov 2009 ja, både forkert og synd, efter min mening

  • #30   4. nov 2009 Haneben: Du må gerne fortælle hvorfor du synes det.. smiley Synes det er en spændende debat.. smiley

  • #31   4. nov 2009 Jo Sabina - Det kan GODT sammenlignes.
    Smerterne er ens, hvad enten det er en vild-mus eller en fra en dyrehandel.

    Igen: Det er kun et spørgsmål om forskel på dyrenes størrelse, og åbenbart også, om det er dyr, man kan lide eller ej.

    Der lyder jo et ramaskrig (forståligt nok), når man læser om hundeejere, der "træner" deres kamphunde med katte, anskaffet til formålet, eller bare pudser deres hunde på de katte, de møder, fordi de ikke kan fordrage katte.

    Det der faktisk bekymrer mig mest er, at nogle bare kan få tanken at anskaffe et levende dyr som legetøj, vel vidende hvad det bliver udsat for smiley


  • #32   4. nov 2009 det er dyrplageri og med fuldt overlæg, det er NO GO i min verden

  • #33   4. nov 2009 Slå musen ihjel inden du giver den til kattene. der instingter træder stadig frem, selvom musen er død.

    Vores Silke, som jo er fritløbende, kommer daglig hjem med 6-7 mus og jævnlig også fugle, de fleste er heldigvis døde, hvis de ikke er det, slår vi dem ihjel.
    De døde mus og fugle får husets indekatte og killinger at lege med, de får dog ikke lov til at æde dem, da det tit kræver de får brug for en ormekur.


  • #34   4. nov 2009 Mega, jeg synes bestemt ikke det kan sammenlignes. Jeg snakker om en mus, som bliver opdrættet til at være slangefoder, ikke et kæledyr.
    -Og jeg kan da også godt lide mus, har da selv haft dem i spandevis..

    -Rotter og herunder betegnet mus er skadedyr, de kan ikke sammelignes med en kat, eller en tyr for den sags skyld.. Ikke i min verden..

    -Ja smerterne kan sammellignes, om den skulle kvæles af en slange og lide langsomt mens den mærker hvor knogle brække i kroppen før den dør, eller om den får en mulighed for at slippe ud i det fri, hvis en kat ikke aner hvad den skal gøre med den i en 1200kvm græs og skov areal.. Helt sikkert..

    Jeg siger ikke det er rigtigt, eller at jeg kunne finde på at gøre det.. Men jeg siger bare at jeg synes ikke det kan sammenlignes, overhovedet..

    -Når det så er sagt, så tak fordi i vil dele jeres meninger om det.. smiley
    Super spændende synes jeg.. smiley


  • #36   5. nov 2009 **jeg synes bestemt ikke det kan sammenlignes. Jeg snakker om en mus, som bliver opdrættet til at være slangefoder, ikke et kæledyr. **

    Jamen hvilken forskel gør det for musen om den er avlet til at være kæledyr eller "foderdyr"? Musen bliver jo da ikke et mindre levende, følende væsen af, at mennesker har udvalgt dem til at være foder :S

    At vi mennekser opdrætter sagesløse dyr alene med det formål at de skal være foder (eller forsøgsdyr eller slagtedyr for den sags skyld) det gør da etisk set ingen forskel. Vi kan da ikke tillade os at behandle dem som ikke-følende ting, bare fordi vi har bestemt at de ikke er kæledyr.




Kommentér på:
Ville det være synd?

Annonce