4.381 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
29 Svar
Klassisk perser Klassisk perser
Er der nogen herinde der opdrætter den klassike perser? Altså sådan som de så ud førhen?
Jeg synes de moderne persere ser dejlige ud men er meget nysgerrig omkring den anden slags
0 synes godt om
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 18 Svar: 223
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Der er faktisk ikke noget som officielt hedder en klassisk perser, ej heller en moderne perser - en perser er en perser er en perser
Der findes kun én standard for perserkatten, som den ser ud fra FiFe
(link fjernet)
feb 2007
Så nej, de er ikke sjældne eller helt væk, det er bare ikke dem man ser flest af i udstillingsverdnen.
mar 2009
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Jeg har da oplevet at der kommer langnæsede perserkillinger i kuldene af og til.
Se eks. hende her som er fra mit opdræt.
(link fjernet)
Begge forældre er fladnæsede som standarden foreskriver, men alligevel kom denne lille skønhed.
mar 2009
aug 2007
feb 2007
Du kan se min perser Medea har snude - under hendes profil kan du også se forældrene, der er begge "fladsnudede"
aug 2007
http://www.pythagoras-cats.dk/killinger.htm
far er exotic og mor er perser.
Bror var fladnæset, men hende her er altså blevet langnæset.:)
Vil lige tilføje at to exotics også godt kan få perserkillinger.
feb 2007
aug 2007
Det så jeg slet ikke. Sorry
aug 2005
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 7 Emner: 12 Svar: 32
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 367
dec 2008
Klassisk Perser og Exotic Perser er én og samme race – og dog – exotic er en menneskeskabt race, der er fremavlet ved, at parre to allerede eksisterende racer, nemlig perseren og den korthårede American Shorthair – dette for at få en korthåret perser med alle perserens karakteristiske træk.
Kompakt (cobby) krop, små lave og ikke mindst brede ben, kort hale, kompakt hoved med små ører, den (desværre ofte kritiserede) flade snude, store ravfarvede øjne, men altså med kort og tæt pels.
Racen blev godkendt i 1966 i USA, og er siden blevet populær verden over for dens meget smukke udseende, og lette pelspleje.
Exotic er perseren for de dovne.
Perseren blev første gang registreret i 1905 i København. Dengang blev de kaldt angora katte, men i 1965 fik Tyskland ændret dette navn til persere.
Angora hænger dog stadig ved i nogle tilfælde.
Hovedet skal være rundt, og med store kinder – på hankatte, kaldes det i folkemunde hankatte-kinder, men disse kommer som regel først, når hannen begynder, at parre, og det er utroligt flot.
Panden skal være bred og hvælvet uden bump. Næsen skal være bred og kort med et godt stop, som helst skal sidde i midten af kattens øvre og nedre øjenlåg. Ydermere skal katten have store og åbne næsebor.
Kattens øjne skal være store, og runde – ikke mandelformede – og de må ikke sidde alt for tæt på hinanden. Øjnene er et meget vigtigt objekt, og de giver katten – hvis de sidder rigtigt – et godt, sødt og åbent udtryk.
Perser og exotic er tunge – dermed ikke ment fede - og massive katte, og skal have en kompakt og kort krop. Små korte ben på brede og kraftige benstammer, brede poter, et bredt brystparti, en kort og kraftig hals, samt en kort, og her ses også gerne, kraftig hale.
Man kan blive meget overrasket, når man løfter en perser eller en exotic, for de vejer faktisk pænt til – dog er det nemmere, at fornemme vægten på en exotic, da den ikke kan skjule så meget, som perseren kan med dens lange pels.
Pelsen på en perser er lang, let og luftig, mens den på en exotic er kort og tætsiddende – dog ikke så kort og tæt som på en huskat.
Jeg vil betegne en exotics pels som en kort, tæt og plysagtig ’pindsvine’ frisure jeg havde i mine unge dage – ganske let at holde, og håret blev ligesom stående oppe, når man kørte en hånd igennem, og det samme gælder en korrekt pels på en exotic.
Det er nok, at kæmme en exotic et par gange om ugen, men behovet kan være forskelligt fra kat til kat.
Det er også fint, at vaske en exotic af og til, og et must hvis man går på udstilling, da der bliver kigget ligeså meget på pelsen på den korthårede variant som på den langhårede.
feb 2007
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
Kan se at I får snakket lidt om mine fladsnuder og mit opdræt
Diskussionen om, om tavle-katte er det eneste der dur, er vidst ikke lige her...
Jeg opdrætter persere med snude, uden papire.
De er testet for sygdomme, opvokser på kvalitetsfoder og er sociale og skønne.
Hvis nogen har interesse i at høre mere, er man velkommen til at skrive en pb til mig.
Jeg er forøvrigt ved at snakke med TICA om at lave en ny race, der netop er persere som i de gode gamle dage og dermed få mine dyr registreret. Det tager en del tid og det sker ikke lige imorgen, men det er den vej jeg gerne vil med mit opdræt.
feb 2007
Du kan nu sagtens opdrætte persere "med snude" og få stamtavler på dem i FIFé - de vinder bare ikke noget på udstillingerne..
maj 2007
Jeg ønsker at lave/avle/opdrætte (alle ligger forskellige ting i disse ord, så du får dem alle) klassiske persere, som deres egen race, eller som side-race (det hedder det nok ikke) til perseren, ligesom exo´en eller colorpointen. Ved disse racer ahndler det blot om kort/lang pels og om farven på dyret, som forskellen. Jeg vil gerne have de gamle persere tilbage, som en anerkendt og velset variant af perseren, der også kan vinde priser på udstillingerne.
For at det kan lade sig gøre, må de have deres egen standart...
Men nu får vi at se om det bliver til noget. Det sker jo ikke lige imorgen
feb 2007
Nej, det er nok ikke noget der bare lige sker fra den ene dag til den anden
Jeg kan for så vidt godt forstå dig, men samtidigt synes jeg også de virker lidt kunstigt at opdele perseren i to forskellige racer - det er jo den samme race i bund og grund. Persere med og "uden" snude forekommer jo i de samme kuld, så hvornår skal man bestemme om den er "klassisk" eller "moderne"? Skulle det vurderes ud fra om den har "klassiske" forældre, eller om katten har et "klassisk" udseende? EXO og colourpoint er jo nem at se, men synes det må blive en lidt svær opgave at skulle vurdere om en perserkilling er klassisk eller bare moderne, med en lidt længere snude..
maj 2007
Hvis siameserene kan, kan perseren vel også
feb 2007
Jeg ved slet ikke hvordan det er med siameseren og gammeldags siameser. Men de som sælger gammelsdags siameser, sælger uden stamtavler og jeg har da heller aldrig set en gammeldags i et registreret kuld.. Jeg synes bare den gammelsdags siameser ligner en huskat med maske, men det er ikke noget jeg ved noget om, så det vil jeg ikke gøre mig klog på.
Hvilke linier skal der så ligge til grund for "den nye klassiske perser"? Skal det være persere, eller vil man så tage nogle katte uden stamtavle, som man synes ligner en klassisk perser og bruge dem i et avlsprogram?
For så er det vel en ny race, som måske kan siges at være inspireret af perseren, men det er jo ikke en perser længere.. Måske kan man kalde denne nye race for "Iraq"
Jeg synes nu stadig det ville være mærkeligt og kunstigt, hvis persere fra "vores" linier og kuld, nu pludselig skulle registreres som værende en anden race, end deres forældre og søskende..
maj 2007
Jeg ved ikke endnu hvordan det skulle være ifht allerede tavelkatte eller "nye" katte, der skal starte avlen op med klassikerne. Det kommer an på hvad Vikingerne mener der er af muligheder.
feb 2007
Ja undskyld, men jeg synes lidt det er noget rod
Hvis det derimod drejer sig om at "rekonstruere" en race der skal se ud som det I forbinder med en klassisk perser - men stadig er en ny race - så kan jeg måske bedre se idéen i det.. Men så må I finde på noget andet at kalde den, for perser er den ikke og man skal ikke blande den med persere og det skal ikke være en søskenderace.
Det er bare min mening..
maj 2007
feb 2007
Hvor mange medlemmer er I kommet op på?
maj 2007
Og jeg ved ikke hvordan man inviterer, så det går lidt langsomt *rofl*
dec 2008
Klassisk perser