905 visninger
|
Oprettet:
Kat der pludselig bider - i os? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Min nyligt neutraliserede hunkat på snart 1½ år, har en underlig vane med pludseligt at bide i enten mig eller min kæreste. Det er dog mest kæresten det går ud over. Det er en helt bevidst og underlig handling fra hendes side og det sker IKKE under leg.
Hun tager meget konsekvent fast og går i gang med nogle helt rolige, men markante bid.
Er der nogen der har en idé om hvad det kan være?
Vi troede tidligere at det måske var en del af hendes hormoner, men nu er hun jo steriliseret og burde ikke længere gøre det hvis det var det vel?
Nogen med et bud?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Eller kærlighedsbid.
Eller kæresten lugter af noget, der er lige til at spise ;D
Eller måske kan hun bare godt lide at gnave. (giv hende evt. et kødben - godt for bisserne :))
dec 2006
dec 2006
Måske giver han alligevel en eller anden form for signal.... Jeg har engang boet sammen med en bisset kat, der havde lignende tilbøjeligheder. Jeg kan ikke forklare konkret, hvordan jeg kunne se på ham, når han var i det humør - måske havde han et bestemt glimt i øjnene. I hvert fald kunne jeg se på ham, hvornår man skulle nære sig.
Så mon ikke I også finder ud af at aflæse jeres kat ... Du skriver også "LÆGGER AN TIL at bide" , dvs. at I jo faktisk aflæser ham INDEN han bider, og kan nå at holde nallerne fra vilddyret. Hvis I holder nallerne væk, når han vil være i fred, så oplever han, at I respekterr hans grænser = mindre grund til at lange ud og bide.
Hvis det sker, mens I sidder og kæler, så hold hånden helt stille og piv meget højt. Så lærer han at respektere jeres grænser ... forhåbentlig.
Måske kan I også lære at aflæse de små signaler, der er forinden; det kan være ørerne der lægges lidt tilbage, halespidsen begynder at vifte, lid stivnen i kroppen, kløerne der kommer lidt frem...
Det er ikke sikkert, at I helt kan "kurere" ham. Det kan være en refleks for katten pludselig at bide. Men hvis I finder ud af at aflæse signalerne for, hvornår man skal lade ham i fred, så slipper i da for nogle rifter. Og et skingert PIIIV straks ved bid under kæleri, opnår mange med bisse-misser gode resultater med.
Hvis han generelt virker irritabel, så vær obs på, om han kan have ondt et sted - fx tænder. Men eftersom han er fra internat, er han jo nok dyrlægetjekket for nylig.
Er han forresten inde- eller udekat?
dec 2006
dec 2006
Jeg tror ikke, at enekatte, der har udeadgang, keder sig så meget, at de har behov for en anden kat at dele hjem med - medmindre de har været vant til at leve sammen med andre katte.
Men nu er I vel blevet glade for den lille, så uh, det er svært
Hvis det er for ganske nylig, I har fået kat nr. 2, så kan man da håbe, det bare er en midlertidig reaktion for at gøre opmærksom på sig selv eller noget, og at der efterhåden vil falde ro på. Men det er jo svært at spå.
Jeg tænker også, at hvis I skændes, så kan stemningen nok påvirke katten.
God ide at få dyrlægen til at tjekke. Jeg vil da meget gerne høre, hvad dyrlægen siger om det.
dec 2006
dec 2006
Ja, det er frygteligt. det dilemma. Jeg tror ikke engang jeg kan aflevere en vildfaren kat til internat uden at bryde sammen :S, så ens egen kat ... pyyyha
Jeg håber virkelig, at de hurtigt finder ud af det sammen, og at Basse stresser ned igen! Jeg kan se i en anden tråd, at de trods alt leger, så det er jo ikke helt oplagt, hvad der er det rette at gøre. Det var næsten nemmere, hvis totterne fløj konstant.
Jeg kan huske, da en veninde fik en killing, og hendes voksne kat blev deprimeret af det. Den stakkels kat lå ude i regnen en dag, og ville slet ikke snakkes med eller med ind eller noget. Lå bare og så helt syg ud med sorte øjne, der ligesom var sunket ind i hovedet. Jeg troede aldrig det skulle komme til at gå, men det gjorde det heldigvis. Kan ikke helt huske hvor lang tid der gik, inden hun accepterede killingen - 1-2 måneder tror jeg. Så længe havde jeg nok ikke selv kunnet holde ud at se min kat være ked.
Nå, prøv i hvert fald noget Feliway. Det KAN da være, det hjælper.
Kat der pludselig bider - i os?