{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.866 visninger | Oprettet:

Suzi N
Suzi N
Tilmeldt:
7. feb 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Kat uden tænder?? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Vores norske skovkat har desværre problemer med pardentose, og fik derfor sidste år fjernet 4 tænder (kun mellemtænder som han ikke bruger). Nu har vi lige afleveret ham hos dyrlægen idag og fået beskeden at der skal ryge endnu 4 tænder. Så denne gang vil han kun have 2 tænder tilbage i undermunden smiley

Dyrlægen siger at han ingen men får af det, og også sagtens stadig kan spise tørkost.

Vi er i tvivl om hvad vi gør den dag vi får beskeden at nu vil han ingen tænder have tilbage i munden. (han får tjekket en gang om året samtidig med vacc.)

Hvad ville i gøre hvis jeres kat ingen tænder havde tilbage i munden? Er det et værdigt katteliv?
Og kender i nogle/har selv kat som har fået fjernet alle tænder?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat uden tænder??
  • #1   8. feb 2010 Jeg mener at katte sagtens kan fungere selom den ingen tænder har.Jeg vil nok tage det op til den tid hvor det bliver aktuelt.. His katten har haft et dejligt langt liv til den tid ,så kan det måske være en fordel at give den fred.

  • #2   8. feb 2010 Katte kan sagtens leve og fungerer fint uden tænder.

    Hvis du vil vide mere om det, så er jeg sikker på at min venninde Lena vil svarer på spørgsmål omkring netop det.
    Prøv at skrive til Lena Friis, i min profil. Hun har prøver at have en mainecoon, som fik alle sine tænder trukket ud pga pardentose.
    Kort tid efter tænderne var hevet ud, kunne vi se at missen pludselig blomstrede.

    Så hellere en kat uden tænder, end en kat med tand-smerte og infektion som sidegevindst.



  • #3   8. feb 2010 MIn fasters ene perser har samme problem, den har fået alle tænderne trukket ud... den lever fint, og har det godt, den fik det meget bedre da tænderne var hevet ud, end da den havde sine tænder med ulidelige smerter..

    - så de kan have et fint velfungerende liv, uden tænder..


  • #4   8. feb 2010 Ja jeg har læst at katten sagtens kan leve uden tænder og at den sagtens kan tygge sin tørkost, da gummer bliver hårde. SÅ jeg mener ikke det er synd for katten.

  • #5   8. feb 2010 Min ene maine coon har også fået tænder trukket ud (dog "kun" 4 i undermunden) men jeg kan tydelig mærke forskel på hendes opførsel. Og både betændelse og stanken forsvandt indenfor utrolig kort tid. Så jeg ville uden betænkningstid få hævet flere ud skulle det gå hen og blive aktuelt.
    Katten som husdyr lider ikke af at mangle sine tænder som den fx ville gøre hvis det var en vildkat - det er i hvert fald min opfattelse.
    Tørkosten kan jo eventuelt opblødes i vand hvis den ikke er i stand til at tygge det tørt.


  • #6   8. feb 2010 Min kat er også lige blevet afleveret ved dyrlægen idag, for at få trukket over halv delen af hendes tænder ud + dem hun har tabt i forvejen, og dyrlægen sagde at katte sagtens kan tygge tørfoder med deres gummer, men man skal give dem vådfoder et par dage efter man har fået dem hjem..

  • #7   8. feb 2010 Jeg kan ikke se formålet med at lade katten beholde to tænder i undermunden. Hvad skulle den bruge dem til? Tværtimod kan jeg forestille mig, at de to tænder vil skade gummerne i overmunden, når katten spiser, så jeg ville få dem fjernet også.

    Ellers har jeg hørt/læst om mange katte, der stor-trives uden tænder.


  • #8   8. feb 2010 Vi har også problemer med tænderne hos os og 2 af mine drenge har tabt flere tænder foran i overmund og undermund..........men de trives lige så godt uden de spiser masser af torkost og tygger gladeligt rå kyllingefiler i sig ............det skal lige siges at jeg dagligt børster tænder på dem for at holde tænderne fri for tandsteen..........mine er født med rødt tandkød..........men vores dyrlæge syntes at det ser fint ud selvom de har lidt rodt tandkød i overmunden...........du skal ikke være bekymret for kattene kan sagtens klare sig.........heller tandløs end tænder som gør undt for dem kan de nemlig ikke spise ordentligt med uden at de får smerter.............surt med pardentose...............men den forsvinder når katten får fjernet tænderne................kh. Løverne

  • #9   8. feb 2010 Jeg har hørt om katte det fint knasede deres tørfoder med gummerne..

    hvis de fik kød skulle det skæres i stykker for dem, men ellers var der ingen problemer


Kommentér på:
Kat uden tænder??

Annonce