{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.500 visninger | Oprettet:

Nye regler vedr ormekur {{forumTopicSubject}}

Ifølge vores dyrlæge er der lavet nye regler vedr. ormekur.
For at man kan få udleveret ormekur skal dyrlægen have tilset katten inden for de sidste 3 mdr/ eller skal de se katten for at udskrive recept. Dette træder i fra 1 marts 2010. Vores dyrlæge har været så venlig, at udskrive en recept smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye regler vedr ormekur
  • #1   26. feb 2010 Det lyder faktisk meget fornuftigt - som det er nu, bør dyrlægen (mindst) se en afføringsprøve med orm i, før recept på ormekur udskrives. Hvorfor give ormekur, hvis katten ikke har orm?

  • #2   26. feb 2010 Ja de bør men skal ikke pt. Blot en orientering smiley

  • #3   26. feb 2010 dvs det nye er, at nu *skal* dyrlægen konstatere orm for at udskrive ormekur? Super!

  • #4   26. feb 2010 Yep! Og dermed vil jeg gerne understrege, at jeg giver ikke ormekur uden at være 100 % sikker på det!

  • #7   27. feb 2010 Nææ det nye jeg er blevet gjort opmærksom på og gerne giver videre i dette forum - er at loven er skærpet og dyrlægerne bliver tjekket oftere om de overholder loven. Så slut med servicen selvom ens egen øjne sikkert kan spotte en orm smiley

  • #8   27. feb 2010 Hvor kan man læse denne skærpelse?

  • #10   27. feb 2010 Ankicoon - hvad mener du? De stakkels svenske katte bliver proppet med ormekur unødigt inden indrejse/udrejse til udlandet - ligeledes bliver danske katte, der skal til Sverige, proppet med unødig ormekur pga de svenske regler. Disse ormekure til danske katte, der skal til Sverige, er faktisk en overtrædelse af ovenstående regel - for kattene har ikke nødvendigvis orm, når de får "Sveriges-ormekuren".

  • #12   27. feb 2010 Ankicoon - tak for opklaringen, men det er jo ulovligt at føre receptpligtige lægemidler over grænserne uden autorisation til dette... da ormekur er receptpligtigt i Danmark, må det derfor være ulovligt for privatpersoner at importere det fra udlandet.

  • #14   27. feb 2010 kan godt se det gode i det.. men det er godt nok også træls for os som ikke har råd til at de skal ind til dyrelægen konstant..

  • #15   27. feb 2010 Ulla P
    Hvis et middel er receptpligtigt i DK, er det ulovlgt at indføre det i DK uden recept eller anden importtilladelse.


  • #16   27. feb 2010 vi har lige fået brev fra vores dyr læge det samme gælder P-piller nu smiley
    Syntes jeg er meget fair


  • #17   27. feb 2010 Pernille
    Vil det sige, at dyrlæger nu kun udskriver recept på p-piller, hvis de kender katten? Super! Jeg ved, mange dyrlæger har haft denne praksis tidligere - men der findes åbenbart også dyrlæger, der udskriver p-piller uden at kende katten... det er en betænkelig praksis, da p-piller bestemt ikke er uden bivirkninger.


  • #18   28. feb 2010 dkkorat... Det er IKKE forbudt at købe ormekur i udlandet (på nettet) og indføre det til DK når bare det sker fra et af de firmaer der har tilknyttet en dyrlæge, han skriver så en recept som vi købere aldrig ser og selvom tolden åbner ens pakker og kikker i dem, så kommer ormekuren frem aligevel - Det skete for mig den 17/01 i år og i England koster en ormekur kun 1 £ + fragt

  • #19   28. feb 2010 Hanne S - ormekur er et lægemiddel, ikke sandt? Det er ulovligt at indføre nogen form for veterinærmedicin, receptpligtig eller ej - at du har været heldig, at tolderen, der åbnede din pakke, ikke vidste, hvad det var, ændrer ikke på det IMHO.

  • #20   28. feb 2010 dkkroat...en dyrlæge skal IKKE være dansk for at han må skrive en recept til dig, lægemidler til både dyr og mennesker må gerne importeres af private fra udlandet hvis du har en recept, du kan også sende en dansk recept til udlandet og købe din medicin der hvor den er billigst og få den tilsendt - prøv bare at spørge din læge næste gang du snakker med ham, for 1 ½ år siden var det oppe at vende i mange medier, men det gælder i HELE EU også i DK

  • #21   28. feb 2010 dkkroat... Du kan endda få lægen til at sende recepten for dig *SS*


  • #22   28. feb 2010 Hanne S - så lærte jeg noget nyt idag smiley Har du et link til den regel?

  • #23   28. feb 2010 dkkroat... Det skal du nok få men ikke før i morgen *S* vi ser lige galla shov i skøjteløb fra ol *S*

  • #24   28. feb 2010 (link fjernet) der kommer nyere link senere *S*

  • #25   28. feb 2010 (link fjernet)

  • #26   28. feb 2010
    dkkroat... her finder du det du efterlyste

    (link fjernet)


  • #27   28. feb 2010 Tak for links smiley

  • #28   28. feb 2010 Nu har jeg læst linksene og vendt dem med andre, der bedre forstår at læse regler...

    Linksene til artiklerne på bussiness.dk omhandler lægemidler til mennesker - ikke dyr. Der gælder forskellige regler på de to områder.


    Via det sidste link (borger.dk) kommer man over på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, hvor reglerne for privatpersoners indførsel af lægemidler fremgår:

    Citat:
    Som hovedregel må privatpersoner ikke indføre lægemidler. Privatpersoner dækker også læger, tandlæger og dyrlæger. Privatpersoner må dog godt indføre lovligt indkøbte lægemidler fra EU/EØS lande, se kort, hvis de er til personlig brug og til at forebygge eller behandle sygdomme. Bemærk, at det ikke er lovligt at indføre lægemidler, som er *afsendt* fra et land udenfor EU eller EØS. *Personlig brug dækker ikke lægemidler til andre personer i husstanden, familie, venner mv. samt lægemidler til dyr.* Reglerne for privates indførsel af lægemidler står i bekendtgørelse nr. 1224 af 7. december 2005, se faktaboksen til højre.
    Bemærk definitionen af "personligt brug" smiley



  • #29   1. mar 2010 dkkroat... såfremt der forelægger en recept på medicin til dit dyr må du gerne indføre medicinen, og den recept leverer en dyrlæge hos mange firma'er på nettet, "dog uden at have set dyret" men told lader den slags medicin passerer tolden..... det oplyser told når man ringer og spørger dem *S*

  • #30   1. mar 2010 Hanne S
    Hvis du siger det smiley Jeg har ingen erfaring med at købe medicin til mine dyr online...


  • Johnny P
    Johnny P Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Katte: 1 Svar: 1
    #31   27. sep 2011 Hej Hanne S
    Har du et link til en hjemmeside?


Kommentér på:
Nye regler vedr ormekur

Annonce