3.275 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Kat bange for hund - hjælp? Kat bange for hund - hjælp?

Hej med jer alle smiley

Jeg har en lille problem stilling omkrin min 3 og et halvt årige kat Faith. Som helt spæd, opvoksede hund med en gravhund, da vi fik hende havde vi i forvejen en labrador blandet med en cocker spaniel og de var simpelthen så dejlige og søde sammen! På trods at den hund vi havde ikke kunne lide andre katte overhovedet.
da jeg skulle på efterskole et halvt år efter vi fik Faith valgte min mor desværre at gå af med vores elskede hund. Faith blev halvt ude kat og halvt inde kat. En kæmpe møgkøter længere oppe ad vejen har så haft bidt hende i benet, så hun havde åbent sår helt til knoglen i halvanden måned. hun var rigtig dygtig til at holde det rent og sådan, men blev bange for hunde - hvilket er fuldt ud forståeligt.
8-9 mdr efter det købte min mor en gravhund (voksen) og katten stak af med det samme, uden vovsen havde gjort noget.

Nu er der så gået ca. 2 år efter alt dette. Jeg bor sammen med min kæreste også selvfølgelig Faith. Vi har begge haft hund før og savner det virkelig og vi vil anskaffe os en - men det skal ikke være på bekostning af min skønne kat!
Vi er dog blevet enige om at det skal være en hvalp. Blandt andet fordi så kan Faith bestemme om hun vil være den dominerende eller lade hunden være det - da hun ligesom har været længst.

Vi skal op og kigge på en rigtig dejlig hvalp her på tirsdag, som vi muligvis skal have med hjem senere på ugen.

Mit spørgsmål er så, hvordan får vi dem bedst mulig sat sammen? Nogen der har gode råd eller erfaring?
Det skal lige siges at her har ingen af dem mulighed for at stikke af ved sammensætningen. og den hvalp vi skal kigge på er vant til katte, da det var et af mine krav så det hele ville gå bedst mulig for Faith, da hun jo har en form for traume.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kat bange for hund - hjælp?
  • #1   25. apr 2010 Den er svær.... det kommer jo helt an på hvordan hvalpen reagerer når den ser Faith...
    I hvert fald skal der være et sted hvor hun kan søge hen og have "helle".
    Jeg ville nok prøve at sætte mig på gulvet med hvalpen og lade hende søge kontakten og så i øvrigt sørge for at de aldrig er alene sammen uden opsyn før hun er helt tryg ved hvalpen....
    Og så sætte en Feliway i kontakten

• #2   25. apr 2010 Hvad er en Feliway?

Ja, det lyder som en god ide.. Hun har vores seng hvor hun sagtens kan komme under ly i dynen.. Men jeg spurgt dem der har hvalpen nu og de siger at han går sammen med en kat hver dag og den er han ligeglad med smiley

• #3   25. apr 2010 Mange tror fejlagtigt, at når en kat har levet sammen med en hund så vil katten automatisk kunne lide en anden hund. Dette gælder også omvendt. At en hund som er opvokset med en kat også vil kunne med andre katte.

Det er desværre ikke altid tilfældet. Dyr er lige så forsk. som mennesker. Så fordi at vores kat kan med vores hund, vil det ikke betyde at hvis vi skulle af med vores kat at den så ville acceptere en ny hund et nyt sted.

Personligt ville jeg ikke købe en hund, hvis min kat var så bange for hunde som du beskriver. Hvad så hvis det ikke går - sælger i så hunden eller katten? Eller kan i aflevere hunden tilbage igen? Det kan jo tage mange mdr. hvis de overhovedet kan sammen.

Det er slet ikke for at være negativ. Men har selv hund og to katte. Vores hunkat kan slet ikke med vores hund og vi fik hende som hvalp og hun er lige fyldt 1 år. Ja, og vores hunkat er opvokset med en Golden Retriever de første 14 uger af sit liv. Så jeg ved bare af erfaring, at det kan tage ekstrem laaaaang tid og måske vil det aldrig gå og hvad gør man så?

Tænk godt og grundigt over det :o))

• #4   25. apr 2010 Pernille N - Feliway indeholder noget som ligner hunkattens feromoner. Den kan sættes i en stikkontakt og er med til at berolige katten, hvis den er stresset, angst ect.

• #5   25. apr 2010 Jeanette vi har tænkt meget over det smiley - ifølge min mening selvfølgelig.. har også snakket med en fra kattens værn om det..
    Jeg ved godt det kan tage lang tid og nej, jeg tror bestemt ikke Faith kan lide den nye hund fra start, men tror der er en lille smule bedre chance ved det at det er en hvalp og den ikke er vant til at være den dominerende..
    Planen er at vi giver dem rigtig lang tids chance for at kunne sammen og hvis ikke, så må vi finde et nyt dejligt hjem til hunden. Jeg synes også det ville være synd ikke at give det en chance - hvis nu de fungerede super godt sammen. Men det er aldrig til at vide.
    grunden til at jeg vil have en hund der har været vant til katte fra fødsel er sådan at den ikke med det samme skal jagte katten for at se hvad det nu er for en slags..

Vi vil selvfølgelig gerne gøre sammensætningen så nem for dem så mulig og så behagelig som mulig, men vi forventer ikke at det bliver nemt.

• #6   25. apr 2010 Feliway er nogle duftstoffer som er med til at berolige katten... Det har hjulpet på et par af mine, der er lidt nervøst anlagt.... http://www.bonniedyrecenter.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=211&Itemid=151

• #7   25. apr 2010 Annelise tak smiley

Hov. Jeg glemte at nævne noget i debatten.
    Der hvor jeg boede før, havde naboen hund.. Selvom vinduet har stået åben, mens de gøede sad hun bare stille og kiggede ud.. Havde det været for 2 år siden havde hun været mega bange..

• #8   25. apr 2010 Jeg siger heller ikke at det er umuligt, bare at det kan tage meget lang tid :o) Og jeg ved at vi, min kæreste og jeg har overvejet et par gange om vi skal af med hunkatten eller hunden. Men nu er der gået over 1 år og vi har haft dem begge lige længe, så vi har meget svært ved at skille os af med nogen af dem.

Heldigvis, er vores hunkat blevet lidt mere modig her den seneste tid og kan godt vove sig frem hvis hunden er der.

Udover over at din kat er blevet bange for hunde, så er katten ikke et flokdyr, så den vil ikke bare acceptere, for den - uvedkommende i dens territorium. Alt nyt og ukendt kan for katten være en trussel. Det er mange gange lettere at flytte en kat til et hundehjem.

Har i prøvet at afspille et bånd med hundens lyde og samtidigt leget med katten, sådan at den forbinder hundens lyde med noget positivt. Hvis katten bliver nervøs eller angst skal man selvfølgelig ikke rose, da det så vil være det den lærer. Omvendt kan det også være en fordel for hunden.

Det er vigtigt at man lære hunden trin for trin at være alene, man skal selvfølgelig ikke lukke hunden inde, da den er et ekstremt flokdyr. Man skal støtte den og sove i samme rum som hunden.

Når hunden ikke er på et værelse med selskab kan man holde den i snor. Hunden må aldrig få lov at jage katten, og katten skal altid have mulighed for at søge beskyttelse, højder eller kattelem til et lukket værelse ( vi er har feks krog på til kælderen).

Sådan har vi gjort det - og blev rådet til.

• #9   25. apr 2010 Jeanette, det med et lydbånd af hund var da en skide god ide! Det har jeg slet ikke tænkt over..

Og tak for de gode råd smiley

• #10   25. apr 2010 Fortalte det til min kæreste og straks ligger han sig ned på gulvet og siger som en hund smiley
    Hun så meget spøjs ud og mjiavede et par gange.. Hun gik sådan lidt hen til ham, uden han ville kunne nå hende, men derefter gik hun udenom og væste af ham.. Han er ikke helt populær hos hende nu, tror faktisk hun forbinder ham med en hund nu?
    Men hun er heller ikke mere end en meter væk fra ham..

• #11   26. apr 2010 Ja det er nemlig rigtig smart med lydoptagelser - man gør det samme når man skal vænne hunde til fyrværkeri. Min kæreste er færdig til sommer som hundeinstruktør/adfærd og vi har brugt det med larmen fra fyrværkeri til vores Schæfer fra hun var helt lille hvalp. Det samme med at lade hende rende igennem snore med dåser .- der hænger ved siden af hinanden, det larmer helt vildt når de går igennem, men lære de det fra hvalp af, så har de ikke noget imod det som voksen :o)

Nå ja og så er en clicker og godbidder heller ikke dårligt at bruge til sammenføring af hund og kat. Hver gang hunden snuser og er blid ved katten så click og giv godbid og ros. Gentagelse på gentagelse.

• #12   26. apr 2010 det må vi prøve smiley der er jo ikke andet for end at give det et forsøg.. Også håbe på det bedste, men forberede på det værste..

• #13   26. apr 2010 Hvis i starter godt ud så kan det nok ikke ende helt skidt :o)

• #14   26. apr 2010 Nej nemlig smiley

• #15   26. apr 2010 Der er både hylder og hun har et højt kattebræt.
    Hvalpen er endnu for lille til at hoppe op i sengen smiley

Kommentér på:
Kat bange for hund - hjælp?

Annonce