882 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
Foder?! Foder?!
Hej KG!
Jeg er i tvivl om hvilket kattefoder, der er bedst? Der er en masse mærker jeg ikke kender.
I øjeblikket bruger jeg oliver.
0 synes godt om
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hvis du så supplerer med råt eller kogt kød og kogt fisk, så bliver det vist ikke meget bedre.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Ps. der er heller ingen farvestoffer i Olivers
feb 2010
feb 2010
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 51 Svar: 252
Kort fortalt er Hills og Royal Canin vidst dem som er mest kendt for at være kvalitetsfoder, og som også skulle være anbefalet af dyrelægerne (som slet ikke bliver betalt for at sige det, så sidtnævnte betyder intet for mig). Det er dog også en smule dyrt i pris, men til gengæld bliver katten hurtigere mæt af det og så skulle det vidst gå op med de billigere mærker, hvor katten spiser mere.
Der blev for et stykke tid siden lavet en test i TÆNK omkring netop kattemad - 16 mærker. Den viste at et mærke som Schnucki (koster 14kr pr kilo i Aldi) var ligeså god som det dyre mærke Hills. Så det er bestemt noget af en jungel! Samtidig har mange debateret at testen ikke er god, og forglemmer vigtige ting som farvestoffer, som netop Schnucki skulle indeholde en del af.
Jeg er sikker på, at min besked forvirrer mere end den afklarer. Men ligesom med hudprodukter og en masse andre ting, er det en stor jungel hvor du selv må undersøge tingene og vurdere hvad DU synes er vigtigt, og mindre vigtigt.
sep 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 6 Svar: 551
Mht. kattemad er det f.eks. ikke nok at vide hvor meget protein, der er i et foder. Det er også vigtigt at kende kilden til det protein, idet mange producenter bruger majs- og hvedegluten som proteinkilder. Det er nemlig billigere end at bruge kød, men det er altså ikke godt nok til kattene
Man kan jo tilrette enhver test, så man får netop den testvinder, man ønsker, og det er uden tvivl populært at lade de billige mærker vinde i forbrugertests. På Tænks hjemmeside reklameres der med, at "man vil blive overrasket over testresultatet" - som det så også lige koster 320,- kr. at få adgang til
Dermed ikke sagt, at de dyre mærker er de bedste - det tror jeg nemlig heller ikke nødvedigvis, at de er
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 51 Svar: 252
Jeg har faktisk ikke selv adgang til testen (super dyrt, ja :s), så har blot læst resultaterne fra andre som har adgang. Testen bliver diskueret diverse steder, så at søge på "Tænk kattemad" på goggle ville nok give nogle resultater.
Kopierer lige et uddrag ind fra en diskussion herinde fra om netop den test - skrevet af brugeren Tinka D:
"Tørfoder:
Meget god:
1 Hills science plan (Adult m kylling)
2 Schnucki (m kylling, and. kalkun, grøntsager)
3 Coshida (m okse, lam, grøntsager)
4. RC (feline health nutrition fit 32)
God:
5 Coop Catz m. laks
6 Topsy (fuldfoder)
Middel
7 Iams (adult 1 rich in chicken)
(og lad nu være med at stole blindt på den test. Tror ikke, at dem der har testet, har særlig forstand på katteernæring)
PS. Coop Cats er det eneste foder, der har fået "middel" i målingen af skadelige stoffer - de andre har fået karakteren god. Skulle da mene at skadelige stoffer må diskvalificere et foder, snarere end at få en samlet karakter som "god" :S
"
Foder?!