{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.865 visninger | Oprettet:

Aflivning? {{forumTopicSubject}}

Ville i vælge at aflive en kat hvis den havde en af disse "problemer"?

1: Skider ved siden af bakken i tilfælde af lettere beskidt bakke.

2: Tisser på tøj, der ligger på gulvet.

3: Kradser i møbler.

4: Snakker/miaver meget.

5: Sammenføring af katte ikke er lykkedes efter 2 uger.

6: Ikke planlagt graviditet.

7: Går på bordene og stjæler mad.

8: Kradser et barn.

9: Angriber en gæst.

10: Flytter i lejlighed/hus

Nu har jeg på sidelinjen fulgt med i en del der har aflivet deres katte pga nogen af overstående problemer.
I min verden er det helt ude i hampen at aflive en kat for disse små problemer. Er det mig der har en for lang line i forhold til hvad katte må eller er det sådan i dag at katte skal være lige så godt opdraget som hunde??

Kom meget gerne med jeres inputs, da det virkelig undrer mig, at man vælger at aflive medmindre katten er alvorligt syg. Selv min mand, der er soldat, og lever af at alt skal gå efter en lige streg, mener at man efterhånden afliver for petitesser.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning?
  • #1   24. jun 2010 Enig med Ulla P

  • #2   24. jun 2010 nope der er ikke noget galt med dig..

  • #3   24. jun 2010 Så må jeg være langt ude, vi fik en kat fra en gård som de ville aflive fordi moren var død.
    Så vi fik den som 7uger. Da den blev større begyndte den at pisse i ALT min datter tøj, vores senge osv., den blev neutraliseret og tjekket igennem, men den blev ved!
    Når den havde lavet en gang i bakke ville den ikke lave der mere, så når vi kom hjem fra arbjede havde den pisse og lavet stort alle mulige steder.
    Vi havde dyrlægen indover og der var bare ikke mere at gøre.

    Så ville gerne vide hvad jeg ellers skulle have gjort? Givet problemet videre?


  • #4   24. jun 2010 Jeg vil give dig fuldstændigt ret i at nogle folk afliver for et godt ord, og tit er det på et meget svagt grundlag de afliver de små pus!! Synes ikke altid folk tænker sig om inden de anskaffer sig en kat, hvad det indebærer af ansvar, adfærd og hvor meget pasning de kræver.. En hver idiot kan anskaffe sig en kat uden at vide noget som helst om katte..

    Det er så forkert, og jeg har rigtig meget ondt af de katte som lader livet på baggrund af sådanne petitesser.. Chili har da et par gange misset bakken og tisset på gulvet nogle gange, men jeg ville aldrig aflive hende for det, der skal være noget så alvorligt i vejen at det ville gå ud over hendes livskvalitet, noget dødbringende som ikke ville kunne reddes ved noget!!

    Min kæreste og jeg har endda sat et månedligt beløb af til chilli så vi har til uforudsete dyrlægeregninger.. Det med at katten har kradset en eller været på bordet jamen det siger sig selv og der må katten bare have at vide at det ikke er okay, men selvfølgelig uden vold..

    Beklager mit svar blev så langt, men det er også noget jeg ikke kan have og jeg holder utrolig meget af katte, så synes det er mega synd!!


  • #6   24. jun 2010 Først vil jeg sige at Linda, dit indlæg er super godt og jeg er glad for at det ikke er mig den er helt gal med*GG*
    Super at sætte et fast beløb af hver månede til katten/e. Så kan man da klare enhver uforudset situation:-)

    Randi: Når man tager en 7 ugers killing ind skal man være meget opmærksom på, om man kan give opvæksten den skal have for at udvikle sig optimalt. Det kræver utrolig meget at tage så ung en killing ind og det er et must, at man har andre katte eller ved præcis ,hvad man har med at gøre.
    At den begyndte at tisse i din datters tøj og jeres senge er et meget klassisk udtryk på at katten er utryg. Katte afmærker ting, de er utrygge ved, med urin.


  • #7   24. jun 2010 Natasja- Jeg var ikke kloger den gang, men gjorde hvad jeg kunne for den ikke bare blev aflivet. (som manden selv ville gøre)
    Jeg gjorde hvad jeg kunne, den var 7mdr. før vi besluttede sammen med dyrlægen at aflivning var det bedste.
    Vi havde fået den neutraliseret, tjekket igennem og hvad der eller kunne gøres for den i hjemmet.
    Jeg ved selvfølgelig også nu at det havde været langt beder hvis der havde været en kat mere...


    Ulla- De var indenfor om natten, manden sage de brugte bakken mens de var inde.
    Da han var stor nok til at komme ud gjorde ingen forskel, den gik næsten direkte ind i huset og pissede.


  • #8   24. jun 2010 Heidi: Det har du ganske ret i. Det er desværre blevet en kedelig tendens at finde på de værste undskyldninger for at komme af med en kat man tydeligvis ikke magter.. Ikke ment ondt til nogen:-)

  • #9   24. jun 2010 Mange tak, og det er simpelthen gjort fordi vi ikke har så vi bare kan betale da vi begge to går sygemeldte. Så for at undgå at vi skulle stå og rive os i håret ved næste dyrlægebesøg så har vi valgt denne løsning smiley Synes nu også jeg hører den med allergi tit, og det kan altså behandles. Jeg er selv allergiker og har børne eksem, men har ved utallige test ikke vist tegn på at det var katten der var problemet, og jeg har da også haft kat siden jeg var en meget lille pige på knap 1 år.

    Det med børnene er nemlig rigtigt for engang imellem overskrider børn altså dyrets grænser og har ikke samme evne til at læse kattens kropssprog som vi har!!


  • #10   24. jun 2010 Mette: Ja selvfølgelig skal katten tjekkes for om der kan ligge sygdom bag en af overstående problemer. Men jeg vil mene at hvis man køber en kat eller et andet dyr, har man sat sig ind i at de næste 10-20 år vil dyret være i ens besiddelse og at man har ansvaret for dets liv.

    Ja det er "kun" en kat, men retfærdiggøre det, at man afliver den ligeså snart den ikke passer ind i ens liv mere??

    Linda: Rigtig god pointe det med børn-. Ja det kræver en masse når man har børn og dyr sammen og man skal bruge rigtig meget tid på at lære børn hvordan man omgåes dyr på den rigtige måde:-)


  • #11   25. jun 2010 Natasja nemlig og vores nevø er faktisk lidt bange for Chili, men alligevel er han utrolig glad for hende, så vi giver hende lov til at trække sig når hun synes at hans opmærksomhed er lidt for overvældende, for hun er også lidt bange for ham hehe smiley Så det er en lidt sjov situation!!

    Ja nemlig man skal tænke over at det dyr man anskaffer sig har man i de næste 20 år og har et ansvar for det smiley


  • #12   25. jun 2010 Ulla- Bestemt smiley
    Men som sagt syns jeg at jeg gjorde hvad jeg kunne.
    Og han blev ikke bare smidt væk eller videre i systemet da det ikke lige gik som man gerne ville.
    Han var dyre end Albert, Flower og Bart til sammen!


  • #13   25. jun 2010 Ulla: Du har desværre ret. Det er godt nok en sørgelig tendens der er kommet i DK. Det er jo efterhånden helt grotesk at man ikke tænker mere over at det er et levende dyr man har med at gøre...

    Mette: Nej det er der nok ikke mange der gør:-) Men jeg har personligt lagt planer for hvad der skal ske i tilfælde af at jeg går fra manden. Det skal ikke gå udover mine dyr, hvis der sker omvæltninger i mit liv.
    Ha ha nej det ville mutti nok ikke blive så glad for, men det var da en mulighed for en kort periode, hvis det gik helt galt:-)
    Du har ganske ret i at man ikke kan forudse livet men man kan tage sine forholdsregler:-)


  • #14   25. jun 2010 Randi jeg vil også sige du har gjort alt i din magt for at komme problemet til livs smiley

  • #15   25. jun 2010 Mette: Nu har jeg selvfølgelig ikke lejet en lejlighed for det tilfælde at manden skulle smide mig ud. Vi har så købt et ekstra hus*GGG*
    Men efterhånden må man have kat i rigtig mange lejligheder og tit kan udlejer overtales til at have dyr bare man indføre den klausul at alle skader påført af dyr erstattes direkte af lejer.
    Selvfølgelig skal du have kat:-) Endelig ikke tage det som noget ondt ment, jeg undrer mig bare højlydt over mennesker forskellig tilgang til tingene:-)


  • #16   25. jun 2010 Tja men hvis de ikke opdager katten(e) så herregud:-) Gik den så gik den:-) Hvis man så bliver opdaget så må man tage den derfra:-) Nu findes der heldigvis også en del private udlejere og de plejer at have grænser der er til at flytte...

  • #17   25. jun 2010 Nu har jeg selv udlejet boliger så ja det kan lade sig gøre at finde en lejlighed der ikke falder sammen, hvor man må have dyr:-)

    Men jeg ville så personligt aldrig turde at anskaffe mig flere katte end vedtægterne sagde. Kun hvis jeg vidste, at jeg havde et andet sted at være med dyrene, hvis de blev opdaget og vi dermed blev smidt ud.


  • #18   25. jun 2010 En Urenlig kat....
    Ja, det ville jeg hvis dyrlægen sagde at katten ikke feljede noget, Jeg vil ikke accepterer en permenent urenlig kat i mit hjem og heller ikke sølge problemet videre *S*


  • #19   25. jun 2010 Vil sige at det kommer helt an på situationen, men som første indtryk vil jeg sige nej til at det er i orden "bare" at aflive dyret når det ikke passer ind mere.

    Personligt kan jeg fortælle at min kæreste og jeg er gået fra hinanden - vi bor i hus, har både hund og to katte. Jeg flytter ingen steder før jeg finder en bolig hvor jeg kan have begge mine katte og så må x´en og jeg leve med hinanden indtil da. Skal lige tilføjes at vi er helt enige om det. Han ønsker nemlig heller ikke at jeg skal af med misserne.

    Så ja, jeg selv vil gøre ekstremt meget for at sørge for at mine katte bliver sammen med mig. Tror nogle gange at folk springer over hvor gærdet er lavest og måske ikke sætter sig ned og ser hvilke muligheder der egentlig er når ens liv går i en anden retning end man troede.

    Har så valgt ikke at tage ansvaret for flere katte førend jeg er blevet gift hehe smiley Er glad for jeg kun har to nu hvor jeg er i den "situation" som jeg er i lige pt :o)


  • #20   25. jun 2010 1: Skider ved siden af bakken i tilfælde af lettere beskidt bakke.
    Nej

    2: Tisser på tøj, der ligger på gulvet.
    Nej, jeg ville her sørge for at fjerne tøj fra gulvet og observere katten

    3: Kradser i møbler.
    Nej, så skulle begge mine være aflivet for længst XD

    4: Snakker/miaver meget.
    Nej, så kan man vælge en anden race

    5: Sammenføring af katte ikke er lykkedes efter 2 uger.
    Nej, mine 2 var heller ikke venner efter 2 uger

    6: Ikke planlagt graviditet.
    Nej, men hvis det var en der ikke skulle have babyer kunne jeg godt finde på at få den neutralisere med det samme, så killingerne røg med der

    7: Går på bordene og stjæler mad.
    Nej - igne så burde mine vøre aflivet for længst smiley

    8: Kradser et barn.
    Nej, der er igen en dødsdom til mine kan jeg se XD

    9: Angriber en gæst.
    Nej, jeg ville nok undre mig over hvorofr den vælger at angribe, dvs observere

    10: Flytter i lejlighed/hus
    Kommer an på hvor gammel katten er.. hvis den er så gammel at jeg vurdere at katten ikke vil kunne falde til i det nye hjem, så ville jeg.. Med den alder mine har nu ville jeg ikke


  • #21   25. jun 2010 I dag er det desværre sådan at mange menneskers respekt for andre levende individer er stærkt dalende. De ser måske en sød kat hos venner eller på tv i en film og tænker at sådan en må vi osse have. Børn der plager om at få en killing, i dag får børn jo (generelt) ikke nej til noget som helst. Man anskaffer katten uden at kende til de mest basale behov og adfærd hod de forskellige racer. Det samme gælder for hunde.

    Jeg har osse en gammel hankat (kastrat) der tisser på plastikposer der ligger på gulvet. Men det ved jeg jo, så fejlen er min.
    At en kat kradser et barn er vel fordi ungen ikke har lært at det er et levende væsen og ikke en bamse/dukke, man kan slæbe rundt med som de nu lyster.

    Hvis den angreb gæst(er) Tja, det er jo svært at sige, men var det noget der gentog sig og det var alle gæster, ville jeg da i første omgang lukke kræet inde mens de var her og så tage den derfra.


  • #22   25. jun 2010 Chili har fået en vane med at tisse på håndklæder som ligger på gulvet og det kan jo forebygges ved at man husker at smide håndklæderne i vasketøjs kurven, selvom det engang imellem glipper for manden at få det gjort fnis. Der mener jeg så at hvis man fjerner alt tøj fra gulvet og kommer det f.eks. i en lukket vasketøjskurv så er du jo udeover det problem. Nogen gange skal man tænke lidt længere, og tænke over hvad der kan gøres for at forebygge det smiley

  • #23   25. jun 2010 Tanja skrev:
    6: Ikke planlagt graviditet.
    Nej, men hvis det var en der ikke skulle have babyer kunne jeg godt finde på at få den neutralisere med det samme, så killingerne røg med der

    jeg havde ikke tænkt på at folk skilte sig af med drægtige katte.. jeg havde tænkt mennesker der var gravide og som så sagde farvel til kæledyr.. så tilståelse først læste jeg bare at du ville neutralisere menneskerne.. (jeg sad og blev overrasket over så drastiske metoder du har dig, indtil jeg overvejde at mennesker ikke fik killinger)


  • #24   25. jun 2010 line R - hehe nååå, jamen så ville jeg heller ikke aflive smiley jeg har selv fået et barn hvor vi have 2 kat, fik kort efter 2, og nu 1 år efter er det oven i det også mormis og killinger smiley

  • #25   25. jun 2010 Nej jeg ville aldrig aflive for noget af ovenstående!
    Så ville mine også være aflivet for længst smiley

    Der er desværre rigtig mange, som ikke tænker på kattens bedste, men kun tænker på dem selv i sådanne tilfælde.


  • #26   25. jun 2010 "Der er desværre rigtig mange, som ikke tænker på kattens bedste, men kun tænker på dem selv i sådanne tilfælde."

    Tjae - det er jo så ikke enig i ...

    Det er ofte ikke til kattens bedste at forsøge at tørre den af på en anden.

    Jeg har aldrig selv haft de nævnte problemer, så jeg har følt det har været et problem.

    Jeg han solgt en import der gave ejeren problemer - hun var frygtelig ked af det og mente at katten skulle aflives. Det mente jeg også var det rigtige. Hun sked alle steder - der var intet fysisk galt med hende



  • #27   25. jun 2010 Tror ikke man kan stille det op sort/hvidt. Jeg har i tirsdags fået aflivet 2 katte. Og noget der gør så ondt som det, gør jeg kun når jeg er tvungen nødvændighed. Den ene tissede overalt, han var undersøgt af dyrlæge og der var ikke noget i vejen. Han var min bedste ven i 11 år, men gulve osv blir ødelagt. Den anden havde jeg haft i 7 år og han havde store adfærdsproblemer og havde haft kontakt til terapeut i ½ år. Men han sked ved siden af kattebakken og bed børn og mig. Og var ernormt stresset. Så jeg valgte den tunge vej pga tis og afføring over alt. og det var for kattens bedste for katte der gør det har det ikke optimalt.

  • #29   25. jun 2010 Emilie og Simone - prøv lige at se hvornår det indlæg er skrevet! Jeg har ikke været herinde i lang tid og nej jeg skal ikke have flere katte pt. Tingene ændre sig - nogle gange fra den ene dag til den anden.

  • #30   25. jun 2010 Mette- Nej, det er ikke til at leve med, slet ikke når man har helt små børn i huset.
    Den kunne selvfølgelig ha´ kommet ud på en gård, men det er altså heller ikke altid de bedste vilkår de har sådan steder.
    Så kunne ikke se anden løsning?
    Den ville godt bruge sin bakke, men var der tisset i den ville den ikke lave stort på den, den pissede over alt! Møbler, tøj, seng, gulv (vi har gulvtæppe over alt), min datter´s barnevogn og lift alle mulige steder den lige kunne....


  • #31   25. jun 2010 Katte der viser unormal adfærd er normalt katte der ikke har det godt psykisk. Det kan skyldes mange omstændigheder

    Har man gjort hvad man kan - så må man tage en beslutning - både for kattens og familens skyld


  • #32   25. jun 2010 Lis- Helt enig, Beslutningen blev taget sammen med dyrlægen... Hun sage der ikke var mere at gøre...
    Den var blevet tjekket igennem, alt hvad der kunne gøres i hjemme var blevet gjort osv.


  • #33   25. jun 2010 jeg er også en person som først afliver hvis det er dødsnødvendigt, eller hvis dyret lider.

    Jeg kunne ikke finde på at aflive et rask dyr som har adfærdsmæssige problemer....problemer skal ikke slås ihjel, de skal løses!

    En kat der pisser over alt kan man sq godt finde en ny ejer til efter min mening.
    Har faktisk selv taget sådan en kat til mig (som ellers ville være blevet "smidt" på gaden). Den pissede i min søsters tøj, sko, sked over alt...og ja rigtig ulækkert. Hun havde fået den som 9-ugers......ja længere historie.
    Fra dag 1 jag havde den gik den i kassen HVER gang (lige bortset fra da den blev kønsmoden, men så fik den piller, og blev senere stereliseret). Derefter har der aldrig været noget.

    Min pointe er at det MEGET ofte er ejeren/ omgivelserne der er "noget galt med", og ikke dyret.......


  • #34   26. jun 2010 *Middi & Lille-Mis *

    Jeg mener så ikke man kan belemre andre mennesker med en kat der pisser eller for sin sags skyld skider over det hele - hvorfor skulle de tage den - det er 100.000 andre DEJLIGE katte der IKKE gør det.

    Det er ris til egen rumpet - den dårlige oplevelse holder meget længere end glæden over katten man fik for en slik eller ingenting. Det kan vi ganske simpet ikke være bekendt - hverken overfor katten, de nye ejere eller os selv.

    Jeg vil nok vove den påstand at det fordeler sig fifty-fifty mellem miljø og kat - og med kat mener jeg en klinisk rask kat.

    En lille smule realisme skader ikke



  • #35   26. jun 2010 En kat der skider og tisser over det hele, men som ingenting fejler udover dette kunne måske sagtens leve som udekat og have det ganske fint.

    Tror på, at folk nogle gange springer over hvor gærdet lavest, men trods det tror jeg heller ikke på at man skal holde en kat i live for alt i verden. Nogle gange er en aflivning helt klart det bedste.

    Problemadfærd kan i mange tilfælde afhjælpes ved miljøskifte.


  • #36   26. jun 2010 Jeg har ville aflive en kat fordi den sked og tissede overalt, der var ingenting jeg kunne gøre, jeg havde været til dyrlægen op til flere gange og den fejlede ingenting, havde brugt feliway og til sidst kunne jeg ikke finde ud af hvad jeg skulle gøre og begyndte at tænke tanken at jeg skulle aflive den, men det kunne jeg ikke få mig selv til. Det var for min skyld at katten var der og selvom jeg vidste at den havde været ude kat spærrede jeg den inde i min lejlighed for min egen skyld og jeg følte at det var dens natur at gå ude og måske derfor opførte sig sådan. Katten kom på en gård hvor den kunne gå frit og jeg har aldrig set den trives sådan, jeg er glad for at jeg ikke valgte at aflive den.
    Dengang boede jeg sammen med min daværende kæreste og vi skændtes og råbte rigtig meget, jeg har på fornemmelsen at et også har påvirket katten..

    Af og til kan min lille godt finde på at tisse i håndklædet på badeværelset hvis det er faldet ned, han har dog også gjort det i brusenichen. Men det er småting og jeg tror det er fordi han har været lidt stresset over at blive flyttet.

    Disse problemer kan jo følge med når man vælger at få kat, det skal man jo tænke igennem inden man vælger at få det.


  • #37   26. jun 2010 Jeg valgte aflivning frem for ejer skifte, da jeg ikke ville vide hvor de ville ende, da man ret hurtigt blir træt af det med tis osv over alt. Det var mit ansvar og det måtte jeg gøre. Nu ved jeg kattene har det godt, det ville jeg ikke vide hvis jeg gav dem væk.

  • #38   26. jun 2010 Men har man haft dem i 11 år som mig, så blir det nu heller ikke den nemme løsning.


  • #39   27. jun 2010 maria P - dine katte var også "gamle" og du har gjort hvad du mener er bedst.

    Jeg tænker bare, at folk nogen gange forventer, at når man får en kat så er det næsten lutter lagkage, for det er så "fri et dyr" og når katten så ikke lige gør hvad der forventes, så er det ofte nemmere bare at aflive istedet for at tage hånd om problemerne. Her er der ofte tale om meget unge katte.

    Man ser feks. ikke så mange hundeejere med problemer, som så "bare" vælger at aflive problemet. Egentlig er der ikke meget forskel på om det er en hund, en kat eller en hest man anskaffer sig - mener at vælger man at påtage sig et ansvar, så må man også følge det helt til dørs, selvom det måske ikke er det nemmeste.

    Det jeg har skrevet er bestemt ikke rettet mod dig smiley Der er stor forskel på at aflive en kat på 6 mdr og så 7 eller 11 år.


  • #40   27. jun 2010 Det er jeg ikke enig i Jeannette - alderen har ikke noget at gøre med hvornår det er mere "rimeligt" at aflive.

    Det han handler udelukkende om livskvalitet - for alle, katten selv, evt. andre katte og ejer.

    Når vi snakker kat har overproduktionen gjort at mange gør ikke et stort nummer ud af at løse probemer.

    Større forståelse for at killinger behøver deres mor og søskende kunne reducere de psykiske problemer - der ofte senere viser sig som fysike rigtig meget.


  • #41   27. jun 2010 Selvfølgelig handler det om livskvalitet, men synes bestemt også at alderen spiller ind. En kat på 6 mdr har meget nemmere ved at omstille sig end en kat på 11 år.

    Katte ses stadig som et " smid-væk" dyr - ligesom hamstere og mus. De er ikke på "niveau" med andre større kæledyr som feks. hunde og heste.

    Vil lige tilføje, at uanset hvilke dyr, små som store, jeg har haft så har de levet deres tid ud - også mine hamstere smiley Så det er ikke min personlig holdning, at smådyr er mindre værd end større dyr. Ens ansvar er det samme.


  • #42   27. jun 2010 Jeanette Z - Heste vil jeg netop mene er et brug og smid væk dyr..

    Dem under 15 (eller 16 kan ikke præsis huske hvad ponyalderen går til) køber en pony, når de ikke kan ride stævner mere på den, ryger den ud til højre og så skal en hest ind i billedet, og når den ikke rider på samme niveau som en selv bliver den også kastet ud til højre og der kommer en ny ind i billedet


  • #43   27. jun 2010 Dem jeg kender som har heste giver ikke 60.000 kr for den og så smider den ud igen efter få år.

    Fordi man ikke rider stævne kan man sagtens bruge hesten til dressur. Og man træner normalt hesten op på det niveau som man selv er på.


Kommentér på:
Aflivning?

Annonce