ang. fip.. ang. fip..
hej. det er snart ved at være 2 måneder siden min lille skat emma blev aflivet pga fip, og jeg er stadig meget i tvivl om hvorfor det startede.. der skete 2 ting lige oven i hinanden som muligvis kunne ha sat det igang.. 16 sep. flyttede vi i ny og større lejlighed, kattene blev lukket inde i et rund for sig selv i en del timer, med meget plads..
omkring den 14 okt. kommer hun så i løbetid for første gang, kort efter det bliver hun syg.. jeg tænker ofte over hvad der satte det i gang, nogen der har et bud på om det var flytningen eller løbetiden der gjorde det?
Kristina
dec 2004
Følger: 250 Følgere: 207 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.130
Det gør mig meget ondt at læse om Emma.
FIP - felin infektiøs peritonit. En rædselsfuld uhelbredelig betændelse i bughinden, som kan være meget svær at diagnosticere. Faktisk er den eneste 100% sikre diagnose en obduktion, hvor der tages biopsier af organerne, der analyseres på et laboratorium.
FIP findes som "tør FIP" og våd FIP".
Den tørre FIP er sværest at diagnosticere, fordi symptomerne kan være så diffuse og ligne mange andre sygdomme - katten kan leve ganske længe med den.
Den våde FIP lever katten ikke længe med, da bughulen fyldes med betændt væske. Den er også nemmere at diagnosticere, da man kan trække væske ud af bughulen og analysere den.
FIP rammer tilfældigt - men mest meget unge katte eller ældre katte med svækket immunforsvar.
Man mener, at FIP smitter gennem afføring, da coronavirus udskilles med afføringen. Dvs mange katte har været i kontakt med coronavirus, men kun et fåtal af dem udvikler FIP.
FIP skyldes, at en harmløs og coronavirus muterer til en "aggressiv" coronavirus - coronavirus findes i mange varianter og er ganske udbredt og harmløs. Katte med veludviklede og stærke immunforsvar kan nedkæmpe mutationen og udvikler derfor ikke FIP - katte med uudviklede eller stressede immunforsvar kan ikke bekæmpe mutationen og udvikler FIP.
FIP er en gåde, som forskere stadig arbejder på at løse. Man ved ikke præcist, hvilke katte der rammes, eller hvorfor katte rammes af FIP. Man har endnu ikke kunne finde en effektiv vaccine mod FIP.
Der findes nogle gode sider på engelsk om FIP:
http://dr-addie.com/
(link fjernet)
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
dec 2004
Hope har/havde ikke FIP - det overlever de nemlig ikke. Men mange dyrlæger er meget hurtigt ude med FIP diagnosen
Det er kun "våd FIP" der giver sig udslag i diarre og opkast. Jeg har oplevet "tør FIP" - første sygdomstegn var ekstrem sløvhed. Katten sov meget, og de andre katte "ignorerede" hende... Første symptom var gulsot, som er et symptom på noget andet...
mvh Camilla
aug 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 8 Emner: 75 Svar: 531
FIP (smitsom bughindebetændelse)
Årsag: Sygdommen skyldes et såkaldt corana-virus meget lig det ret uskylige og meget almindelige corana-virus, der forårsager mildt forløbende diarré hos killinger. Når en kat smittes med FIP-virus gennem sine luftveje eller sin tarmkanal, vil den ikke altid udvikle sygdommen, men smittes den f.eks. ved injektion af smitstoffet eller gennem bid, slår den næsten altid an.
Inkubationstiden kan være fra 13-150 dage
Vil gerne skrive resten om Symptomer, Dagnose og behandling hvis det har interesse+
jan 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 3 Svar: 23
Jeg kender desværre alt for godt FIP!
Jeg fik på et år ikke mindre end 2 ragdoll-killinger, der begge havde FIP, de var blevet smittet hos opdrætteren, der havde sygdommen i sit katteri!
De var begge snottede, det stod ud af næsen med grøn snot, antibiotika hjalp kun til kuren var overstået, så begyndte det forfra igen! Så kom der maveproblemer i form af diarré, den ene killing måtte tvangsfodres, da han ikke ville spise, den anden havde kæmpeappetit, men tog ikke på, til sidst blev hans ene blå øje grønt, og hans hud blev gul, han havde næsten ingen blodplader!
Bare nogle af symptomerne, der var flere!
Hele den sørgelige historie kan læses på min HP:
http://www.ragdollys-cat-link.dk/
Her er også et link, der beskriver FIP:
http://www.bluewhite.dk/Tips/DANFIP.shtml
FIP er en modbydelig sygdom, som jeg ikke ønsker, nogen skal opleve, og jeg har den allerdybeste medfølelse med de katte og deres mennesker, som har måttet gennemgå dette!
Bløde potedask fra Dolly.
dec 2004
Hvis Hope er rask nu, har hun helt bestemt ikke FIP.
Katte kommer sig ikke over FIP - FIP er altid dødelig. FIP kan ikke kureres eller forebygges - jo, ved at have klinisk sterilt kattehold og ved at avle henimod godt og stærkt immunforsvar hos sine katte.
Din dyrlæge har overfortolket "FIP testen", som nogle tyske opdrættere/dyrlæger/laboratorier snakker så meget om. De allerfleste katte - især katterikatte - har været i kontakt med coronavirus... det er det, "FIP testen" måler. Hvis man skal bruge denne test til noget, skal katten testes flere gange, så man kan se en udvikling i coronavirustiteret - man kan intet se ud fra en enkelt måling. Der er nemlig store individuelle forskelle på coronavirustitre - nogle katte har en meget høj titer, men udvikler aldrig FIP. Andre har en lav til middel titer og bliver syge.
Sarabimor,
Prednison er en udmærket "behandling", mens man undersøger katten videre, da det er appetitstimulerende og smertelindrende - men det kurerer ikke FIP. FIP kan ikke kureres. FIP er altid dødelig.
Skiftede du dyrlæge, fordi han ikke kunne stille diagnosen FIP? FIP diagnosen er meget svær at stille. Ved "våd FIP" er den nemmere, da bugen som regel er opspilet, og dyrlægen som oftest kan tage en væskeprøve fra bughulen, som kan analyseres på et laboratorium.
Dolly,
Du har været meget uheldig
Symptomerne ved FIP er meget forskellige og individuelle - en anden grund til at diagnosen er så svær at stille. Der er ingen klare entydige symptomer at gå ud fra. Men ét gennemgående symptom er en konstant høj temperatur, som ikke kan slås ned på nogen måde - så ved man, at enden er nær.
Mine varmeste tanker til alle dem, der har mistet katte til FIP.
dec 2004
Tror i så ikke Hope "kun" har haft en alm. virus el. infektion da hun fik taget blodprøver.. og at hun så også på det tidspunkt havde coronavirus i blodet (hvad hun så altid vil have) ??
Svar:
Sandsynligvis havde Hope været i kontakt med coronavirus, lige før blodprøven blev taget. Ja, hun vil altid have en coronatiter. For at vide på hvilket niveau hendes normale coronatiter er, er det nødvendigt at tage mindst to blodprøver med ca 1 måneds mellemrum - men hvad skal du bruge det til?
Jeg kender ikke coronatitrene på mine katte. (Lige efter vores FIP kat blev aflivet. testede vi alle kattene flere gange for at følge deres coronareaktion - deres immunsystemer fungerede heldigvis, som de skulle, så vi havde ingen andre FIP tilfælde!)
Høje nyretal? Måske havde hun en "simpel" nyreinfektion? Hvad blev hun behandlet med? Hvis nyrerne bliver svækkede eller "står af", kan det give mange sære symptomer og stress i kroppen.
jul 2005
jul 2005
dec 2004
Det gør mig meget ondt, at du har mistet en kat til FIP. For med gul uklar væske i bughulen kan det næsten *kun* have været "våd FIP".
May-Britt,
Hvis Hope blev rask af en gang penicillin, var det på det bestemteste ikke FIP! Penicillin bider ikke på FIP - det er der intet, der gør.
jul 2005
dkkorat: tak.. håber at de finder en kur mod fip på et tidspunkt.
dec 2004
Ja, "våd FIP" er meget karakteristisk ved den uklare gule væske i bughulen. Katten lever som regel kun i få dage med "våd FIP".
Jeg forstår dit valg.
ang. fip..