{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.830 visninger | Oprettet:

Hvad hedder racen? {{forumTopicSubject}}

Vi har lige været på besøg hos en, som havde den søøødeste nøgne missekat *GG*
- Men jeg har glemt alt om hvad racen hed igen, - hun nævnte noget om at der fandtes 3 "nøgne-katte-racer" og at den her var noget canadisk?

Men hvad hedder de tre racer, - hedder den jeg har set bare canadisk hårløs eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad hedder racen?
  • #1   24. aug 2010 Der findes disse tre hårløse racer:
    Sphynx
    Peterbald
    Don Sphynx

    Sphynx og Peterbald findes herhjemme, så det er nok en af de to racer, du har oplevet:-)



  • #2   24. aug 2010 Hvad er den store forskel på de racer så? smiley

    Jeg troede jo kun der fandtes én slags nøgen kat *GG*
    - Men er blevet dybt fascineret af racen, var forfærdeligt fristet til ikke lige at smugle den med hjem uden ejeren opdagede det smiley Den er bare så sød og kælen, og hopper lige op i skødet på en selvom man er fremmed for den!
    - Så hvis alle af racen er sådan, MÅ jeg bare eje en den dag vi har plads til det!


  • #3   24. aug 2010 Hvis du google'r racenavnene, kommer der en masse billeder frem smiley

  • #4   24. aug 2010 er det ikke Sphynx, som man også førhen kalde canadisk sphynx.
    Ret mig hvis jeg er helt forkert på den . Da man i canada første gang prøvede at renavle sphynx


  • #5   24. aug 2010 Don Sphynnx er rusisk, uh jeg jeg er hvis på dyb vand nu.Eller er det forkert ?

  • #6   24. aug 2010 Heidi - det kan da godt være smiley

  • #7   24. aug 2010 Hvis det er en canadisk hårløs du har været så heldig at opleve er den en lille Sphynx smiley Og ja... giver dig helt ret.. det er en fantastisk lille missekat smiley
    Mvh Charlotte - Den heldige ejer af 2 sphynx'er .


  • #8   24. aug 2010 Det er formentlig generelt for sphynxen, at den er så gæstfri smiley Det er der mange racekatte, der er. Det er også et kendetegn for Cornish Rex'en bl.a. Og jeg har samme oplevelse fra abyssinere.

  • #10   24. aug 2010 *GG* Ja kan godt forestille mig det må være lidt for meget, hvis den er sådan 24/7 - men omvendt, det er min mops også smiley

    Er egentligt forelsket i british shorthair, men har aldrig oplevet en irl smiley

    Synes bare den var fantastisk den her, - sphynx må den jo så være!
    - Man sætter sig ned, og lidt efter har man en kat siddende på skødet som bare sidder og storspinder, gnider sig opad en og bare EEEELSKER en *GG*
    - Det gør kattene derhjemme sgisme ikke smiley Ikke engang ved mig, de skal liiige se det an om de gider en, hehe.

    Men er sådan nogle ikke sarte mht. sol, vind, varme, - skal de ha' ekstra fedende foder for at holde huld?

    Har kun erfaring med nøgne marsvin *GG* Og en enkelt hårløs hund smiley

    Men gætter på at en sphynx som sådan ikke kan gå ude som andre katte, eller hvordan?


  • #11   24. aug 2010 Og forresten, - tak for svar smiley

  • #12   24. aug 2010 don sphynx findes også herhjemme

  • #13   24. aug 2010 Her er en don sphynx http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=28208

  • #14   24. aug 2010 Spynx'er og rex'er egner sig ikke til at gå ude, nej.
    Og der vil formentlig også være kontrakt på fra opdrætters side, at de ikke må lukkes ud. Det er et krav fra de fleste seriøse racekatteopdrættere.


  • #17   25. aug 2010 Ja, sådan i indhegning. Mine har da også haft adgang til altan og nu her snart indhegnet have til de gode lune dage. Men når de fleste snakker om 'ude' så er det jo som fritløb. Og det vil opdrætterne hverken have, og jeg synes egentlig heller ikke det er forsvarligt i forhold til hvis de bliver fanget i dårligt vejr.

  • #19   25. aug 2010 Så er jeg uansvarlig, - mine 3 katte som bor hos min mor løber frit smiley
    - De går rundt på egen grund, og staldene/markerne hos min onkel og tante som er naboer til min mor.

    Sjældent de bevæger sig længere væk.

    Men har man en fin racekat, så kan man vel heller ikke ligefrem lade den rende ud, - eller, her tænker jeg så primært på avlere.

    De er vildt flotte og fascinerende, og synes man kan lave mange fede kattevolierer.
    - Men bliver man aldrig træt af, ikke at kunne ha' døre og vinduer stående åbent, sådan "frit"? Når man bor i hus altså smiley

    (Btw, før nogen får kaffen/colaen galt i halsen, alle mine 3 katte er neutraliserede og øremærkede, så ingen uønskede killinger dér!)


  • #20   25. aug 2010 Jeg synes, man vænner sig til det med døre og vinduer. Men det kommer vel an på, hvor meget man går op i det. Der er altid nogle kompromiser med dyr - men jo mere man brænder for det, des mindre betydninsfuldt bliver kompromiset. Bare se med marsvin, der sviner og alt arbejdet, man lægger i at bygge skabsbure, muge osv. smiley

    Jeg har indtil videre lavet een vinduesramme: http://piv.nu/mobile/1279312721_0.jpg - og så er jeg heldig at have kip-vinduer i ligesom 'huller', så de sagtens kan være åbne uden risiko. Når havehegnet bliver færdigt er der også mulighed for at åbne døre og vinduer derud til. Og mht. hoveddøren, så har vi heldigvis en 'sluse' i form af en entre, så der aldrig er risiko for at kattene smutter med os.
    Men det kræver da også, at gæster tager husets regler alvorligt! Her vil de blot aldrig blive inviteret igen, så de skal nok opføre sig ordenligt smiley

    Dertil tror jeg måske også, at os køwenhavnertosser bare ser anderledes på disse ting i forhold til folk i hus/på landet?


  • #21   25. aug 2010 Hehe Lene, - ja I ski'e tjøwenhawnere smiley

    Tror mere jeg ser anderledes på det, pga. hundene - og så fordi jeg generelt gerne vil ha' ÅBENT, særligt om sommeren.

    Vores (nu tidl.) nabo har to indekatte, og de har jo bare så sjældent haft åbent og de få gange så er en af kattene stukket af og de har rendt rundt og kaldt og ledt osv.

    Dermed ikke sagt at jeg ikke kan se fornuften og idéen i at sørge for at holde dyret på egen matrikel - særligt hvis man har en fertil kat der gerne skulle indgå i avlen *GG*

    Er ikke fordi jeg regner med at skulle ud og ha' racekat lige foreløbig, - drømmer bare lidt frem i tiden smiley
    - Kan også være at kombinationen mellem terriers og kat bare ikke er en god ting.


  • #23   26. aug 2010 Tja, det er jo så et spørgsmål om valg, og nej jeg har ikke set en kat der har mødt en mejetærsker.

    Jeg er så heldig at mine katte har rigeligt med frihed, og aldrig har haft noget behov for at gå i den store mark eller hele vejen om til vejen i byen.
    - Ydermere har de fleste naboer katte, som der deles lidt på kryds og tværs, og alle har valgt at være fornuftige og holde dem neutraliserede.

    Så når det fungerer så godt, ser jeg personligt ingen grund til at begrænse mine kattes muligheder, - jeg ved at de ville hade at være indespærret i haven.
    - Den ene elsker at ligge på folden ved ponyerne, den anden jager fasaner og er overbevist om at hun kan nedlægge en og den tredje elsker at jage rotter i stalden.

    Var boligmulighederne anderledes, jamen så kan det da uden tvivl være at man valgte anderledes smiley
    - Det kan da også være vi engang får et hus hvor man ligeså godt kan lave et gevaldigt hegn og derved give hund og kat mulighed for at være i haven, uden det giver problemer.

    Ellers så kan det også være man simpelthen blot fravælger at ha' kat smiley
    - Nu har jeg jo bevidst fravalgt at ta' kattene med mig, da jeg ikke ville tilbyde dem et liv som indekatte.

    Jeg er godt klar over det med løse katte er et ømtåeligt emne, på mange områder.
    - Jeg kan tilgengæld ikke forstå folk som vælger at ha' en indekat smiley Sådan er vi så forskellige smiley


  • #26   26. aug 2010 Jeg har nu også set en kat blive kvast i en halmballe, i mine unge dage på rideskolen.
    Men bortset fra det, så kan jeg altså godt have forståelse for, at man kan bo under nogle forhold, hvor det er oplagt og naturligt at have fritløbende huskatte. Og det lyder da godt, at folk i Rollos område er så fornuftige med at neutralisere.
    Men racekatte er typisk igennem generationer til at bo indefor (evt. med udgang til voliere/altan/indhegning) og lider ikke noget afsavn ved dette. Kombineret med at nogle racer hver især kan have ulemper ved at blive lukket ud, f.eks. svært ved at klare vejret, får skidt og grene i pelsen, er for naivt tillidsfulde overfor andre dyr eller mennesker, der vil dem ondt osv. Og langt de fleste af os bor trods alt nok i områder, hvor bilerne koster rigtig mange katte livet i forvejen. Så det behøver ikke være en af mine...


Kommentér på:
Hvad hedder racen?

Annonce