{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.069 visninger | Oprettet:

Tisser ikke i kattebakken. ?- {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet i det problem, at de sidste 2-3 døgn har jeg fanget min kat i at tisse på min sofa, en i pap kasse og ud på altanen.

Jeg har haft katten siden den var 12 uger, og det er næsten 10 måneder siden jeg fik den. Den har ALDRIG gjort det før.

Hvad kan problemet være ? Jeg har 2 han katte, og har 2 kattebakker til dem, hvor jeg skifter dem hvert nat.

Kan det være en sygdom ? og hvis det forsætter hvordan kommer jeg af med problemet ?. Det er kun urin....

og nu hvor jeg er igang, så har jeg 1 ting mere. Min anden hankat har dårlig mave tit. Når jeg siger dårlig mave så mener jeg at det er tyndt. Er det normalt at det er sådan ? eller skal det være fast...

De får mad som sommer Fit+Fun, som er blevet anbefalet af dem som arbejder i pet world..

Har virkelig brug for hjælp her, det med dårlig mave har jeg ikke noget imod, men synes det er synd for selve katten.

Det med urin, det kan jeg ikke acceptere da jeg har et barn på vej...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tisser ikke i kattebakken. ?-
  • #1   16. sep 2010 Er begge katte kastrerede?

    PetWorlds foder er ikke det bedste - prøv at finde et andet foder. Hill's Nature's Best og de fleste af Royal Canins produkter er gode.


  • #2   16. sep 2010 Det er de, og den der tisser udenfor kattebakken. Har været igennem en større opperation da den ene testikel sad i lysken. Men jeg stoler på de har gjort det rigtigt. Men tidsmæssigt så passer det meget godt med at det er nu, at han begynder på sådan noget.

    Har virkelig brug for hjælp, elsker katten over alt. Vil ikke af med ham.. men som i ved, så kan man ikke leve med en kat som tisser overalt...

    Hvad kan det være ? og hvad kan jeg gøre for at hjælpe den


  • #3   16. sep 2010 Ofte bunder urenlighed i stress og/eller smerter. Er du sikker på, den ikke har ondt? fx urinvejsbetændelse?

  • #4   16. sep 2010 hmm, har du skiftet kattegrus? står den tæt på deres mad?

    og hvor lag tid siden er det de blev neutraliseret?
    katte kan godt blive urenlige efter neutralisering


  • #5   16. sep 2010 smiley

    jeg synes som Lexi siger også du skal prøve at høre dr. dyr smiley

    men hvor lang tid siden er det de er blevet neutraliseret?


  • #6   16. sep 2010 Det er meget meget lang tid siden han er blevet neutraliseret, vi snakker 6-7 måneder. Han har ikke haft problemer nogensinde. Udover at han tisser i sneen om vinteren i ny og næ
    :D.
    Men det elsker han og det er forståeligt, da det er trods alt udenfor (altanen).

    Lexi: Det med at han har ondt, det er måske rigtigt. Men han har lige været ud og tisse i kattebakken. Bare meget lidt...
    Hvordan ved jeg om han har blærebetændelse.

    Her er en ting som han også er begyndt på, nogen gange så begynder han bare at presse sine forrest poter ned i dyner / tæpper osv. Altså sådan skiftevis. Svært at forklare.

    Men forstille jer at i har en dyne foran jer, og i trykker ned på den først med højre også med venstre og skifter... i sådan ca 20 sec. Men det er noget jeg troede betyd at han er glad ?.

    ps: jeg skifter kattegrussen som jeg altid gøre sent på natten eller når den er fyldt.. mindst 1 gang om dagen og 2 gange for det meste.

    Har 2 kattebakker, den ene bruger de kun til det store :p,,, og den anden er til mix.. ved ikke helt hvorfor de gøre som de gøre..

    Men alle råd vil være super...



  • #7   16. sep 2010 Kattebakken er i et værelse for sig og maden er i stuen. Altid stået der... eller 99% af tiden...

  • #8   16. sep 2010 Hvordan undersøger man om katten har blærebetændelse? Skal man tage ham til dyrelægen, eller kan man nøjes med at hente medicin til ham?


  • #9   16. sep 2010 Du skal til dyrlægen, som muligvis vil bede om en urinprøve... Det fortæller dyrlægen, hvordan man gør.

  • #10   16. sep 2010 Helt enig, ring til dyrlægen og få en tid til undersøgelse, det kan være urinvejs infektion eller grus.

    Mange dyrlæger har et 'kit' med små plastic-kugler ig en lille pipette, man kommer kuglerne i en REN katte-bakke og venter på katten tisser i den, urinen kan derefter suges op i pipetten og afleveres til undersøgelse hos dyrlægen.

    Man kan ofte også få dyrlægen til at tage urin-prøven.

    Små mængder urin der kommer ofte tyder på urinvejsinfektion.


  • #11   16. sep 2010 Det lyder præcis som dengang Bøllemis fik konstateret urinsten..
    Han begyndte også at søge andre steder hen, tæpper i sofaen, bag vaskemaskinen, under trappen, i dynerne..
    Og når han endelig gik på bakken kunne man bare se smerterne i hans ansigt.. Han var tit henne ved bakken og snuse og så gik han igen.. Kom tilbage lidt efter og skrabede i gruset og gik igen.. Sådan kunne han godt gøre 20 gange på en dag, hvor han måske kun tissede de 2 gange...

    Jeg kontaktede dyrlægen og fortalte hvad jeg oplevede og han gav mig et hjemmetest-sæt med..
    Det tog så 15 timer at få ham til at tisse i de kugler, for det var jo bakken.. Og det var jo ikke det samme grus og så kunne han ikke forstå at han skulle være i stuen, når hans søster var på den anden side af døren.. Men endelig tissede han, og jeg drønede til dr. dyr med det samme og afleverede prøven..
    Og ganske rigtigt.. Hans blære var smækfyldt med små sten..
    Så nu lever han af Royal Canin Urinary S/O...
    Allerede 3-4 uger efter jeg påbegyndte fodring med dette kunne jeg se tydelige forbedringer smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #12   16. sep 2010 Heidi, du skriver:

    "" Men han har lige været ud og tisse i kattebakken. Bare meget lidt...""

    Det begyndte min kat også at gøre og det er tegn på urinvejsinfektioner, så vi tog til dyrlægen lige da jeg opdagede det, som bekræftige at det var en urinvejsinfektion. så du må til dyrlægen hurtigst mulig og få katten tjekket for det, da det er meget smertefuldt for katten.


  • #13   16. sep 2010 Jeg ville osse tage til dyrlægen for at få udelukket eventuel sygdom. Der kan være mange årsager.
    Jeg har lige selv stået med at en af kattene tissede i dyner, puder osv, det har stået på i 2 uger og jeg anede ikke hvem af dem. Nu fandt jeg ud af hvem (Mokken) og jeg fandt osse ud af hvorfor. Hun kan ikke lide der er lukket kasse. Nu har jeg fjernet låget og der er ikke sket noget siden. Så det var ganske harmløst.
    I forhold til den løse mave, så kan det osse stamme fra ubehaget derfra. Katte reagerer ofte underligt på mange ting, For os mennesker gælder det om at udelukke. Jeg ville helt klart skifte foder. I længden er løs mave ikke ok for kattens helbred.


  • #14   16. sep 2010 Det lyder meget som om han har blærebetændelse... Har lige været igennem samme tur med min ældre kat... Ring til dyrlægen og aftal at du kan komme over med en urinprøve... Så han kan komme i behandling smiley
    Ang. at han "ælter" så er det fordi han er rigtig glad og tilfreds smiley


  • #15   16. sep 2010 Enig med *Janne* - netop den beskrivelse lyder som blærebetændelse.
    Ud over at dyrlægen formentlig vil sætte en behandling i gang, så bør sådan et par drenge få vådfoder og vådfoder og mere vådfoder.
    Og skynd dig at komme til dyrlægen hurtigst muligt! I værste fald kan urenligheden sætte sig som en dårlig vane, selv når ubehaget er fjernet.


  • #16   16. sep 2010 Nu har jeg været hos dyrlægen med en urinprøve, og svaret vil højest sandsynligt komme sidst på dagen eller i morgen.

    Men ang forsikring af katte. Er der nogen af jer der har nogle erfaringer der?
    Vi har tidligere haft vores anden kat på dyrhospitalet, hvor vi fik os en kæmpe regning. Er der nogen mulighed for at få en forsikring som hjælper i tilfælde af sygdom osv..

    -Lene Skov m: Hvilken vådfodder tænker du på? - Troede at tørkost var det bedste for sådan et par katte??


  • #17   16. sep 2010 Heidi K: Aller bedst noget uden korn og sukker. Så det er i gang med at tjekke indholdsfortegnelser smiley Men LUX fra Aldi og Whiskas Mmmmm! er i hvert fald i orden. Du kan også kigge efter Applaws, Real Nature eller Gold Select (2 sidstnævnte er fra MaxiZoo).
    Dyrlægerne og de store producenter har desværre været for effektive med at slå tørfoderet ind i folks bevisthed. Katte er obligate kødædere og vil i naturen få det meste af deres væskebehov dækket igennem deres mad (da kød indeholder 60-70% vand). Så de har simpelthen ikke et særligt veludviklet tørstcenter og drikker ofte ikke nok, hvis de kun får tørfoder. Så disse katte kan gå og være lettere kronisk dehydrede, de får ikke skyllet deres urinveje ordenligt igennem, og de kan simpelthen få sterile blærebetændelser. Altså hvor det ikke er pga. bakterier, men simpelthen pga. den her uhensigtsmæssige tilstand med for lidt væske.
    Uanset hvad dyrlægen siger (for der er mange, der i dag stadig er vildt forhippede på tørfoder), så er tørfoder aldrig lavet for kattens skyld. Det er smart når vi mennesker ikke er hjemme hele dagen, og noget er også bedre end andet - i det her tilfælde f.eks. i forhold til korrekte mineralniveauer og pH-værdi. Men hvis du vil passe godt på dine hankastrater og deres urinveje, så giv dem vådfoder et par gange om dagen. Hankatte er ekstra følsomme overfor urinvejssten pga. smalle urinveje (uanset om de er kastrater eller ej).
    Vi andre ville jo i øvrigt også drikke mere vand for at komme en blærebetændelse til livs smiley - og blandt endelig ekstra vand i vådfoderet. Det gør jeg altid til mine - også selvom de er hunkatte helt uden problemer.


  • #18   16. sep 2010 Tak for svar..

    Giver du kun dine katte vådfodder, eller giver du dem også et måltid tørkost om dagen?


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #19   16. sep 2010 De skal have tørfoderet stående hele døgnet og så kan du give dem vådfoder 1-2 gange dagligt. smiley

  • #20   16. sep 2010 Jeg giver kun mine en anelse tørkost ved siden af. Men det kommer helt an på, om kattene kan styre det, om de gider at æde det våde, når der også er tørt mv.

  • #21   17. sep 2010 Jeg har fået svar på urinprøven. Den indeholder blod og en del celler sagde han.

    1: det er 100% sikkrt at have har blærebetændelse, men nu er lægen også bange for at katten måske og har kraft. Så han skal dryke urinen osv. Får svar igen på madnag...


  • #22   17. sep 2010 Tak for updaten.

    Har du fået antibiotika du kan starte op med her i week-end'en?
    Eller vil h*n se hvad dyrkningen viser først?
    Jeg går ud fra at dyrkningen er sådan en, hvor man finder det mest effektive antibiotika...?

    For at lede efter kræft-celler skal han da mikroskopere...
    men jeg forstår godt, hvis du ikke har fået det hele 'med'.

    Lige som lidt opmuntring, det er meget normalt med blærebetændelse der også giver blod i urinen hos katte.
    Rigtig god bedring samt held og lykke til katten, jeg krydser fingre
    Pia


  • #23   17. sep 2010 Håber du har fået antibiotika med hjem, og så er det ellers bare i gang med noget vådfoder, så den stakkels blære kan blvie skyllet ordenligt igennem smiley
    Det er en lidt ung alder allerede at starte med det problem (omend man aldrig må afvise, at en urenlig kat har blærebetændelse, bare fordi den er ung - det gør nogle dyrlæger).


  • #24   17. sep 2010 Vi har hentet medicinen til ham nu, og givet den første pille. Han skal have 1 pille 2 gange dagligt i 10 dage. Derefter skal man tage endnu en urinprøve med til lægen, for at tjekke om alt er ok igen.

    Vi får svar på "dyrkningen" på mandag. Mener at det var ordet lægen brugte.
    Men grund til at han skulle dyrke den var, at der er mange celler i hans urin samt protein. Han fortalte også at det var normalt med noget blod i urinen når man fandt en blærebetændelse.

    Der var ingen krystaller deri fik vi at vide. Men dyrlægen sagde at der normalt ikke plejer at være så mange celler i urinprøven, når der er tale om en blærebetændelse. Så der var en chance for at der også var andet galt end blærebetændelse. Kræft, noget med nyrerne osv..

    Men vi håber selvfølgelig "bare" at det er en slem blærebetændelse.


  • #25   17. sep 2010
    -> Lene Skov M, du skriver:
    " (omend man aldrig må afvise, at en urenlig kat har blærebetændelse, bare fordi den er ung - det gør nogle dyrlæger)."

    Hvad i alverden er det for nogle dyrlæger der gør det?
    Er det stor-dyrs-dyrlæger?


  • #26   17. sep 2010 Jeg aner ikke, hvad det er for dyrlæger. Men jeg har flere gange læst på kattefora, at folk er blevet afvist hos dyrlægen med deres yngre katte, for det kunne umuuuligt være blærebetændelse?!?!
    Men det har så vist sig rent faktisk at være tilfældet, når det endelig efter evigheder bliver tjekket. Problemet er så desværre bare, at urenligheden kan 'sætte sig fast' når der går så længe smiley


Kommentér på:
Tisser ikke i kattebakken. ?-

Annonce