{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.583 visninger | Oprettet:

Cathrine
Cathrine
Tilmeldt:
22. sep 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Kat + allergi? {{forumTopicSubject}}

Vi havde for er par dage siden en lille killing gående hjemme ved os, efter vi havde reddet den ned fra et træ. Den var så blevet natten overm så derfor tog vi den ind lidt senere på dagen og gav den noget mad og vand. Også blev den jo selvfølgelig! smiley Men nu er den så løbet væk igen (forhåbentlig der hvor den hører til!), men problemet er at nu er jeg blevet fuldstændig tændt efter en kat igen!

Vi havde for maaaange år siden 3 katte, men da jeg fik allergi over for katte, hunde, marsvin, kaniner, ja stortset alle pels dyr + alt muligt andet p*s, måtte vi jo af med dem. De var dog 14 og 15 år, så vi valgte og aflive dem. Men vi havde også en lille killing, som vi så gav væk. Jeg tager 2 gange om dagen medicin og har 5 kaininer og 1 marsvin - havde 4 i sidste uge, men 3 af dem døde desværre pga. mus i fodret - og det fungerer helt fint! smiley Også har jeg også 2 ponyer, så på trods af min allergi kan jeg sagtens være sammen med dem.

Men men men, jeg vil rigtig gerne have kat igen. Jeg ved at der ikke findes nogen speciel race som er 'allergi venlig' som fx. en Coton De Tulear - en hunderace, som vi også har smiley - men har læst lidt på nettet om nogle forskellige racer som skulle være lidt 'mildere' som fx Tyrkisk Van, Sibirisk kat og Bengal kat. Men specielt Tyrkisk Van tiltrækker mig. Men jeg vil rigtig gerne høre jeres erfaringer osv.

Jeg ved godt at det ikke er selve pelsen, men spyt, skæl osv. jeg ikke kan tåle, men det svinger utrolig meget. Fx den lille killing reagerede jeg overhovedet ikke på, hvor jeg normalt ville slå fuldstændig ud på vores gamle katte. Men det kunne jo selvfølgelig komme senere.

Beklager det blev lidt langt, men hellere for meget end for lidt! smiley På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat + allergi?
  • #1   26. sep 2010 Vi havde også katte for mange år siden. Som 10-årig fik jeg allergi overfor dem, og vi måtte skille os af med dem smiley Det var det rene helvede, jeg elskede dem så højt. De var elleve år, og ingen ville tage imod så "gamle katte", som de blev kaldt. Så to glade og friske søskende måtte aflives..

    Jeg har senere hen haft både marsvin og hund. Der har aldrig været noget dér.
    Mange af mine venner har katte, og et par stykker i familien har også. Jeg sover tit med min mosters kat, når jeg er på besøg hos hende smiley Der er aldrig noget heller. Så vi har nu besluttet os for at tage chancen, og får to killinger hjem i næste måned.

    Jeg ved ikke om nogle er mere allergivenlige end andre, men jeg tror at det tit kan lade sig gøre i mange tilfælde.. Men det er nok meget forskelligt fra person til person.. smiley

    Vi har i hvert fald taget chancen, og nægter at skille os af med dem igen!


  • #3   26. sep 2010 Ingen katteracer er deciderede allergivenlige - det kommer helt an på, hvad det er på katten, man reagerer på. Man kan reagere på fx pelstypen, hudskællene, eller det enzym, der er i kattenes spyt, når de vasker sig. Personligt reagerer jeg på katte med løs underuld og åben pels. Reagerer man på spyttet eller hudskæl, kan man vaske katten jævnligt - det burde mindske allergireaktioner.

  • #4   26. sep 2010 Hvad med at besøge de forskellige racer for at se om du kan tåle dem?

  • #5   26. sep 2010 Jeg tror det vil være en god ide hvis du tager ud over møder nogle forskellige racer og på den måde tester om du kan tåle dem elelr ej.

    Jeg er f.eks. allergisk over for kort huskattepels, men jeg kan sagtens tåle main coon. Og så skal jeg have testet om jeg også kan tåle ragdoll.


  • #6   26. sep 2010 Jeg har haft allergisk astma fra jeg var 4 til jeg var 12. Jeg er opvokset med katte - på trods af katteallergi. Det gik væk! Det kan være at jeg har været heldig, men jeg tror på at jeg har vaccineret mig selv.
    Jeg skal sige at min astma vendte tilbage i voldsom styrke da jeg blev voksen, men jeg har stadig kat og jeg reagerer ikke på dem - heller ikke i en allergitest!
    Min dyrlæge har også astma, så jeg tror på at det kan lade sig gøre at forene allergi og dyr, men hold dem ude af soveværelset og hold det klinisk rent! Jeg tror på, at hvis vi mennesker ikke udsætter os selv for noget, så bliver vi først allergiske.
    Held og lykke og opgiv ikke tanken! Det lyder måske ækelt i nogles ører, men hvad er livskvalitet? Er det at tage medicin 2 gange dagligt og leve i harmoni med dyr, eller undvæærre medicin og leve med et savn? Jeg synes at det er op til den enkelte at vurdere.


  • Cathrine
    Cathrine Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #7   26. sep 2010 Tusind tak for jeres hjælp! Det giver altså lidt mere håb. smiley

    Det er som om at det er forsvundet i de år jeg ikke har haft kat, men det ved jeg nu ikke om kan lade sig gøre? Jeg lå fx en hel aften i sengen med den lille killing uden der var noget som helst og hvis den ikke var løbet væk eller vi ikke havde fundet ejerne, havde vi nok beholdt den. Så helt tåbeligt tror jeg nu ikke min forældre synes det er mere. smiley

    Jeg har hørt om den vaccine, men ikke rigtig undersøgt det nærmere. Så det tror jeg vil jeg vil! smiley


Kommentér på:
Kat + allergi?

Annonce