1.082 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Fodring Fodring

Hej

Jeg har læst i lidt forskellige tråde og kan se at mange har tørfoder stående hele tiden.

Vi har altid fodret afmålt (dyrlægens råd), da vores ældste kat har tendens til overvægt.

Jeg ville egentlig helst have det til at stå hele tiden, men tænker at hun ikke kan styre det og så vil brække sig - men er dette noget I tror hun lærer af efterhånden og så styrer det bedre? Hun har en lidt sart mave, så der skal ikke så meget til - men efter at have læst hvor mange der har det stående hele tiden kunne jeg godt tænke mig at fodre på denne måde, hvis det er muligt...

Hvordan ville I lave overgangen? Skal det ske gradvist?

smiley
Ditte

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodring
  • #1   21. nov 2010 Synes katte er gode selv til og styre hvor meget de har brug for og spise... Jeg har 4 og har altid haft tør kost stående fremme døgnet rundt... Har din ene kat tendens til overvægt og den anden sart mave kan du jo finde noget tør kost som passer til dem begge, jeg vil anbefale noget light foder ihvertfald, det er os godt til sarte maver, men jeg ville bare prøve og sætte en skål frem med tør kost og så prøve og holde lidt øje med kattene, jeg har ikke oplevet endnu at katte over spiser med mindre de virkelig er sulten, men så tilpasser de sig hurtig til og spise små potioner i løbet af dagen....

• #2   21. nov 2010 Tak for svaret.. smiley
    Hende med sart mave er den samme som nemt bliver overvægtig...og ja, jeg håber hun kan tilpasse det efterhånden, for har prøvet at hældre masse foder op og hun spiste så det hele på en gang.

Vi har nu også en killing, så det med forskelligt foder og fodring er lidt vanskeligt, så prøver at finde den bedste måde smiley

• #3   21. nov 2010 Ellers skal du vente indtil killingen skal over på voksen foder med og sætte en skål frem, for killingen vil helt sikkert os gå i det andet tør foder...

Det med hun spiser det hele er en overgang, det er kun fordi hun er vant til at blive fodret opmålt.. Når hun finder ud af at der er foder døgnet rundt så holder hun op med det, men jeg vil anbefale dig og købe noget lakse olie og hælde over så hun lige i overgangen ikke får forstoppelse ihvertfald, det hjælper os lidt på maven smiley Men du skal sørge for skålen er så stor at hun ikke kan tømme den, så kan hun ligesom se at der er mad nok....

• #4   21. nov 2010 Hun vil nok kaste op et par gange, det gjorde min mors hankat, men han fandt os hurtig ud af at der altså var mad nok og at han ikke behøvet og forsluge sig.... Som sagt er det kun i starten... Han har os tendens til overvægt men er god til og spise småt og er faktisk stadig fin den dag idag... Det er omkring 3 år siden hun gik over til og have mad stående døgnet rundt...

• #5   21. nov 2010 Hej igen

Tak for de gode råd og det er rart at høre om andres erfaringer med det og at det kan lykkedes.
    Synes det er svært, når man ikke vil have katten skal rende rundt og være sulten og heller ikke ønsker den skal blive flomme og få sukkersyge. Men jeg vil prøve det, når killingen også kan få andet foder. Har også overvejet at blande det lidt - det med at holde øje med om de spiser hinandens foder er lidt trættende nogle gange, men varer selvfølgelig ikke evigt smiley

• #6   21. nov 2010 Du må for guds skyld ikke blande killinge mad i det andet til den voksende, killinge foder feder og er ikke til voksende med mindre det er til hun katte der venter killinger eller har killinger, men overgangen til killingen inden den skal til voksen skal du blande det så den ikke får dårlig mave...

• #7   21. nov 2010 Ah okay - har læst herinde at nogle gør det på denne måde, altså med at blande voksen og killigefoder - og så stoppe med killingefoder, når man kan det selvfølgelig..
    Men ja, det ville ikke hjælpe på overvægten.

Ja, vi blander altid stille og roligt, hvis vi skifter foder smiley

• #8   21. nov 2010 Men synes du skal gøre det allerede, at det opmålte foder de får, del det i endnu en potion og giv dine katte mad en gang mere om dagen så der ikke går så lang tid imellem de får mad... Du vil opleve at når de får mad døgnet rundt i skålen så spiser de flere gange men bare mindre, så det er en begyndelse...

• #9   21. nov 2010 Ja, det lyder som en god start smiley

Tak for alle svarene.

• #10   21. nov 2010 Ja self skal du stille og roligt trappe din killing ud af killinge fodret, men din voksende kat skal ikke have killinge foder jo smiley Men ihvertfald prøv og del maden op i flere rationer så de får mad flere gange om dagen, så bliver overgangen heller ikke slem når du går over til døgn foder smiley

• #11   21. nov 2010 Jamen det var så lidt... Og er der noget er du velkommen til og skrive til mig ihvertfald smiley

• #12   21. nov 2010 Nej, tror også dem der har blandet det har gjort det fordi det var nemmere end at holde dem fra hinandens foder - det er mit indtryk. smiley

Ja, det må blive måden at gøre det på...give dem flere gange og så hele tiden og så håbe på hun lærer det smiley

• #13   21. nov 2010 :0)

• #14   21. nov 2010 Jeg blander aldrig 2 typer foder i samme skål, men har 5-6 skåle rundt omkring med forskelligt. Jeg har en på specialkost (der er meget fedende) og så har jeg osse killingefoder plus til voksne. Det jeg har bemærket er at når der kommer noget nyt, vil alle smage det nye, men de vender tilbage til deres favorit når nyhedens interesse har lagt sig. Hvad jeg yderligt har bemærket er at ham der er på specialfoder (koster en bondegård) er den eneste der spiser af det og kun det. Om han er specielt intelligent og ved hvad der er godt for ham ved jeg ikke, eller om andre katte osse har det sådan.
    Men bland aldrig 2 fodretyper i samme skål

• #15   21. nov 2010 For god ordens skyld må jeg hellere skrive at du ikke må blande 2 fodre efter du har skiftet fra et foder til et andet. Overgangen skal naturligvis være glidende

• #17   21. nov 2010 Marianne og Felis F, tak for jeres svar. Kan se der er mange forskellige meninger om fodring og det er selvfølgelig godt og forståeligt smiley

Hendes sarte mave har mest været med opkast - ikke konstant og ikke kun ved foderskift, nej....

Og ja, det er det jeg har læst mig til herinde - at dyrlæger ikke altid ved nok om foder osv - også derfor jeg nu spørger her istedet, da det mange gange hjælper bedre med folks erfaringer med det.

Og nej, jeg ved selvfølgelig ikke med sikkerhed at hun vil brække sig af det - hun har bare lige været igennem en periode med mange mave-problemer, så vil nødigt skabe flere. smiley

Hvilket vådfoder fodrer I med?

• #18   21. nov 2010 Tusind tak, Sofie smiley
    Rart med endnu et godt råd og erfaringer.

• #19   21. nov 2010 Ditte: Hos mig køber jeg billig fisk på frost og koger til kattene eller kylling og piller benene fra, lader det afkøle i en skål med lidt væde ved og giver det til kattene, mine er helt vilde med det og så ved du os hvad du giver dine katte.. Jeg giver meget sjællent mine våd kost, det er kun hvis mine forældre har købt noget til deres hvor deres potions poser har indeholdt fisk, for det kan deres ikke lide, det er så whiskas, men som sagt er det måske engang i måneden.. Ellers koger jeg selv en 3-4 gange i måneden...

• #20   21. nov 2010 Det lyder godt med kylling og fisk. Kylling har jeg før givet dem (kogt) - det var de glade for. Har ikke prøvet med fisk før...

Tak smiley

• #21   21. nov 2010 Pengasius plejer og være billig i frost, kan ihvertfald købes i føtex og lugter ikke så meget når man koger det, det har jeg altid liggende i fryseren :0) Husk og lad lidt væde være ved det til dine misser, de bliver glade for det.. smiley

• #22   21. nov 2010 Det lyder godt - må lave lidt lækkert til dem engang imellem. Vil prøve fisk også smiley

• #23   21. nov 2010 Øhm... Sofie... Kan godt være jeg spørger sådan lidt dumt smiley Men hvad gør kattene i naturen????

Ved ikke hvor du har fået af vide fra det skal være frosset før de må få det... Men det passer ikke:0)

Katte må skam få fisk rå og kogt, de er jo rov dyr vores kære små, fisk er bare nemmest og opbevare på frost da det ikke holder så lang tid på køl hvis man ikke skal bruge så meget smiley

• #24   21. nov 2010 Ja lige bortset fra de katte der fanger fisk i haverne rundt omkring.. smiley Kender flere der er trætte af katte der sjæler og æder deres fisk i haverne rundt omkring og har da os set katte ved fiske søer der bliver fodret med fisk der bliver fanget... Men mine er nu glade for fisk om det er rå eller kogt.. Men jeg foretrækker nu og koge det til dem, de elsker væden derfra, ja hunden også... Men har aldig hørt om en kat der er død af og spise rå fisk :0)

• #25   21. nov 2010 Rå fisk er jo stadig rå, selvom den har været frosset. Jeg ville også fryse det ned først hvis mine skulle have rå fisk. Hvis mennesker spiser rå fisk (Sushi f.eks.) Så SKAL fisken ha' været frosset ned til -18 grader i mindst 24 timer først, da rå frisk fisk indeholder en "baktierie" der kan omdannes til indvoldsorme når det ligger i en mavesæk der er 37 grader. Det fik jeg i hvert fald at vide de jeg var på et tidspunkt tog et hygiejnekursus i forbindelse med kokkeuddannelsen:-) Men altså om katte kan få samme slags orm af det, det må jeg tilstå at jeg ikke ved;-( Men fisken bliver jo ikke dårligere af at have været frosset først.

• #26   21. nov 2010 Den tager orme kuren, så længe katten har fået ormekur så er den dækket ind men alle de orm der burde være der både når de er ude kat og inde kat...

Jeg Barf'er min hund og hans kost indeholder os rå fisk engang imellem og han får os orme kur så han er dækket ind smiley

• #27   22. nov 2010 Okay. Det habde jeg selvfølgelig ikke lige tænkt på:-) Mine får bare ikke ormekur, da de er indekatte og derfor ikke er i fare for at få orm:-)

• #28   22. nov 2010 De kan sagtens få orm selvom de er inde katte, hvid du har hund kan de tage dem med ind, du kan os selv slæbe dem med ind... smiley

• #29   22. nov 2010 Jeg har ikke hund og chancen for at et menneske bærer det med ind er minimal:o)

• #30   22. nov 2010 Der er ikke ret mange tundmetaller i små fisk, det er mest tun og andre store fisk der er skadelige mængder tungmetaller i. Men de kan i øvrigt heller ikke hverken fryses eller koges væk;-) Tror at risikoen for parasitter er lige så stor i et havebassin som i havet. Men den mennesker ikke kan tåle er hovedsageligt i laks:-) Og det er vel de færeste der har den i havebassinet..

Kommentér på:
Fodring

Annonce