{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.250 visninger | Oprettet:

Ændring i adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har to dejlige hunkatte som på hver deres måde (og af forskellige årsager) begge har ændret adfærd på det seneste.
Derfor håber jeg på nogle input/erfaringer fra nogle af jer -måske har i oplevet noget lign... eller hvad ved jeg...

Lilly - 6 mdr gammel huskat, født som staldkat, ej steriliseret:

Jeg har altid (med min anden kat samt de tidligere) haft succes med at deres madskål altid var fyldt op, så de selv styrede deres madindtag. Det samme er Lilly vokset op med og hun har aldrig fået andet end "lavpris tørfoder".
For 2 mdr begyndte jeg, via langsom tilvænning over en god uges tid, at gå over til kvalitetsfoder fra dyrlægen og pludseligt tog fanden ved hende!
Hun begyndte at grovæde voldsomt -så slemt at hun flere gange fik diaré- og hun tog MEGET hurtigt alt for meget på. Jeg har selvfølgelig taget konsekvensen af det og har i samråd med dyrlægen sat hende på kur, med 3 små afmålte måltider pr dag....
Men jeg må indrømme jeg synes det er træls at være så bundet i min hverdag af hendes måltider og hvad værre er: Så snart jeg står op løber hun panisk rundt, tigger mad og klager over hvor sulten hun er.
-Jeg har aldrig set noget lign.!
Jeg er klar over at rigtigt mange af jer også er nød til at kontrollere jeres kattes madindtag med hård hånd, det er ikke på dét punkt jeg søger råd, men jeg vil gerne høre om nogle af jer har oplevet noget lign. med katte der hverken var steriliseret eller fik p-piller. Jeg havde lidt håbet at hun på dette tidspunkt havde fundet ud af at fremover (resten af hendes liv) vil maden altid smage så godt, så der ikke var nogen grund til at grovæde og den ekstreme tiggeri, men nej...
Så hvis nogle af jer har oplevet noget lign. er jeg meget nysgerrig efter om jeres katte lærte at styre deres egen appetit igen?
Føler mig i øvrigt en smule naiv ved at spørge, men jeg håber jo bare så inderligt.... smiley



Amira - 2 årig mc/ragdoll blanding som blev steriliseret for 3 uger siden:
Har altid været sund og rask fysisk samt psykisk. Hun tog godt imod Lilly da hun flyttede ind, og selvom hun er lidt mere voksen / mindre aktiv end Lilly har de leget rigtigt fint sammen og sovet tæt op ad hinanden -indtil Amira blev steriliseret.
Siden Amira blev steriliseret har hun ignoreret/undgået hendes ellers gode ven Lilly. De sover ikke længere sammen, nærmer Lilly sig mens jeg sidder og kæler Amira forsvinder hun i en fart og når Lilly ligger op til leg får hun intet andet end en kold og kontant afvisning af Amira.
Hun går ikke til angreb på Lilly eller noget i den dur, men venner er de bestemt ikke længere...
Måske er det bare mig der er en hønemor, men jeg har jo lige netop 2 katte for at de kan have glæde af hinanden, og jeg havde bestemt ikke regnet med at en sterilisation ville medføre adfærdsændringer i denne retning...
Har i hørt om at en sterilisation kan ødelægge venskabet mellem to katte?
Eller har i andre erfaringer med at den ene af to kattevenner pludseligt lægger den anden på is??

Dyrlægen har efterfølgende tilset Amira med positiv kommentar, hun virker frisk og veloplagt som altid og er i øvrigt lige så kælen overfor mig som tidligere, så vil bestemt ikke mene hun har smerter eller noget i den stil.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændring i adfærd
  • #1   6. dec 2010 Når man skifter foder sker det ofte at katten grovæder det første stykke tid, men dette stopper igen. Så du behøver altså ikke fodre 3 gange dagligt. Bare lad maden stå så hun ser at det er kommet for at blive. Hun synes helt sikkert bedre om det end det andet. Det med at hun får diarre kan skyldes at hun havde brug for en længere tilvænning og/eller at hun spiser for meget. Men det vil gå i sig selv igen. Hun kan have sart mave og i det tilfælde vil jeg anbefale IAMS hairball control som foder.
    Du skriver at du bruger det fra dyrlægen, hvilken slags ??

    Dit andet problem er såmænd osse meget normalt, det vil sikkert løse sig, hvis du osse får den lille neutraliseret.


  • #2   6. dec 2010 Neutralisering vender op og ned på kattenes rangorden. Hende på 6 mdr. er jo godt i gang med at blive en voksen, fertil dame, og den ældre er så pludselig banket nederst i hiarkiet.
    Se at få den lille neutraliseret også! Så skulle der gerne blive ro igen.

    Mht. foderet, så er dyrlægens sjældent nødvendigvis særligt godt. Der er rigtig meget kulhydrat i meget af foderet. Find noget mere kødholdigt (f.eks. Orijen eller Applaws) og begyndt at fodre mest muligt vådfoder. Vådfoder giver en rigtig god mæthedsfornemmelse pga. væsken deri, og så er det godt for urinvejene - modsat tørfoder.


Kommentér på:
Ændring i adfærd

Annonce