Min kat døde uventet i mandags {{forumTopicSubject}}
Kære kattevenner!
Jeg skriver i håb om at I måske kan hjælpe lidt. Min smukke 4-årige hunkat fik pludselig voldsomt vejrtrækningsbesvær og klagede sig mandag morgen. Jeg troede hun havde slugt noget og vendte bunden i vejret på hende og klemte hende under ribbenene og et par hårboller kom også op, men det var ikke det der var problemet. Heldigvis bor vi tæt på dyrlægen, og i løbet af 5-10 min var jeg på dyreklinikken hvor de stod klar. Det var tydeligt at hun udover vejrtrækningsbesvær, også havde smerter.
Desværre kunne de ikke redde hende, hendes lunger var fyldt med vand, hun havde ikke slugt noget og var i god form og foderstand, også iflg dyrlægen. Hun døde uden at hverken jeg eller dyrlægen forstår hvorfor. Hun bliver obduceret, så vi kan få et svar. Min tanke er nu at hun havde dårligt hjerte uden at vi vidste det, og har fået en blodprop i hjertet, da det er noget af det eneste der går så hurtigt. Hun var frisk og spiste og drak og var som hun plejede og helt uden symptomer inden.
Måske er der nogen af jer der har erfaringer/viden som I vil dele? Jeg er chokeret og ulykkelig og søger naturligvis en forklaring, - obduktionen vil formentlig vise det, det tager dog et par uger før de har et svar.
Hilsener Bente
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 9 Emner: 38 Svar: 182
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 79 Svar: 550
dec 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 11
håber du har nogle at dele din sorg med...
kærlige knus i tankerne fra mig..
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 172
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
Håber på en opdatering.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Da jeg fik obduceret en rotte gik der max 7 dage fra jeg indleverede rotten til jeg fik svaret..
Det var så akut lungebetændelse..
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 14
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Men det virker også mærkeligt på mig, jeg ved dog at hjerte problemer kan give vand i lungerne, men i de mængder?
Håber obduktionen giver dig et svar...
maj 2007
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Vi har oplevet noget af det samme her i huset. Vores hankat døde 3 mdr før han blev 1 år. En morgen med vejrtrækningsproblemer - troede han havde fået noget galt i halsen og rystede og vendte ham i vejret, men uden held. Han døde med fråde ud af munden, hvide øjne og midt på soveværelsesgulvet - ganske forfærdeligt at se på uden at kunne gøre noget.
Han blev obduceret og fejlede ingenting. Den forklaring vi fik fra vores dyrlæger var, at ligesom med mennesker, forekommer hjerneblødninger, blodpropper ect. også ved dyr. Det kan komme ud i det blå, også selvom katten er sund og rask.
maj 2007
sep 2010
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 3
Det hjælper faktisk mere end man skulle tro!
Susanne S og Jeanette Z, - det lyder meget som det der skete her også, hvad I har oplevet med jeres dyr og jeg tror lige præcis også på for stort hjerte med deraf følgende blodprop i hjertet.
Jeg har meget brug for en forklaring, da jeg let kommer til at "køre rundt i" om det nu er mig der har fejlet, overset noget, at hun har drukket noget gifitigt jeg ikke har set, eller er kommet til skade på anden vis. Røntgenbillederne hos dyrlægen viser dog ingen tegn på skader/ulykker, men det er svært at slippe alligevel.
Så det er bare en stor hjælp at høre fra jer (alle!) og jeres trøstende ord, - det er jo kun folk der selv har dyr der forstår hvor ked af det man bliver, - andre steder kan man blive nødt til at holde lav profil med sin sorg.
Jeg er siden kommet i tanker om at hun havde en bror der døde i fødslen, - hun er ud af et kuld på 3 levende, hvoraf de to andre er helt forskellige fra hende (og muligvis har en anden far) men en hankilling helt magen til hende selv blev født og var helt fuldbåren, stor og veludviklet, og formentlig levende til selve fødslen, som var ukompliceret, men som han alligevel døde under. Dette kan jo godt tyde på et medfødt dårligt hjerte, som hun så evt også har haft, - næsten identiske som de var.
Jeg har hendes datter på 2 år, hun har fået 5 killinger for 13 uger siden, de 4 er afsat og afhentet til gode hjem og den sidste har vi selv beholdt, en han.
Så hvis det nu er for stort hjerte hun er død af (hvilket ofte først viser sig når de har en vis alder, - hvis ikke hjertefejlen er så udtalt som den måske har været hos hendes bror) så vil jeg havde de to andre scannet. Og bliver også nødt til at give oplysningerne videre til dem som har fået hendes klillinger og "børnebørn".
Men godt vi har de to andre misser her, det hjælper også..
Knus og tak til jer! Ps, stadig ikke svar på obduktionen, men skal nok oplyse det her når der er..
Bente
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 342
Min kat døde uventet i mandags