Adfærd - miaver, rastløs mm. {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Vi har 3 hankatte, alle kastrater. Vores yngste dreng Tiny, på 1,4 år har i flere måneder haft en meget irriterende adfærd. Jeg kan ikke helt finde ud af grunden. Han virker rastløs på en måde. Han miaver stort set konstant, når han ikke sove. Han kradser på skabe, døre, vægge, opvaskemaskine- ja stort set alt. Han er værst om aftenen og tidlig morgen, hvilket har resulteret i at vi meget sjældent får en ordentlig nattesøvn, da han holder os vågne med hans larm. Vi prøver så vidt muligt at aktivere ham, og han leger også med de to andre katte. Når han larmer og kradser og vi går hen til ham for at stoppe han, lægger han sig ned og vil kæle. Også gerne hvis vi løfter ham op - men kun så længe vi står op. Sætter vi os fx i sofaen med ham smutter han med det samme ud og starter forfra.
Er der nogen der har oplevet lignende? Og som måske har en idé til hvad der frembringer den adfærd? Er det psykisk eller kan det være fysisk? Er der noget vi kan gøre for at stoppe det? Han kradser ikke på tingene fordi han vil have det åbnet, for han går bare videre til næste dør/skab/væg når man åbner det pågældende skab for ham. Han kommer ikke ud, og har desværre heller ikke muligheden for det. Klikker træning har jeg også prøvet, dog uden det store held da alle mine katte er meget kræsne, og det har endnu ikke lykkedes mig at finde noget mad han vil have som belønning.
ALLE råd er mere end velkomne!
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.203
nov 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 13 Svar: 87
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
Ellers tænker jeg at I måske skal tænke om et hjem med adgang til udelivet er løsningen.
nov 2008
nov 2008
Har i evt. nogle forslag på legetøj han kan aktivere sig selv med, og som tiltaler hans instinkter og sanser eller lignende? Og eventuelle erfaringer med legetøj som det? Han er ikke ligeså god til at lege med alt det legetøj osv de har, som de 2 andre katte er, og legetøjet bliver meget hurtigt kedeligt/uinteressant for ham.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
nov 2008
maj 2010
Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
Kender godt til jeres problem, da begge mine har været det igennem. De er også indekatte uden mulighed for at komme ud selv. Vores er så modsat jeres glade for deres daglige luftetur i snor, hvilket hjalp rigtig meget på den lille af dem, dog skulle vi lige blive enige om, at det var os mennesker der bestemte hvornår vi gik tur og ikke ham:o) Det er på plads nu og han er dejlig rolig. Måske i skulle give gå tur en chance til, katte kan jo ændre mening ligesom os andre:o)
For at løse den andens brok, indhegnede vi simpelthen vores altan og så kom han derud. Han elsker det, bare det at sidde ude i frisk luft gør underværker og så får vi fred:o)
Det skal dog lige nævnes at de havde det her "problem" da de var teenager. Siden de blev et år gamle gik det mere og mere i sig selv igen, så kan være jeres også bare lige skal blive voksen.
Vores kan stadig finde på at gå og mive om morgen, hehe altid en halv time før vækkeuret ringer! Ved godt det er nemmere sagt end gjort, men det hjælper altså at ignorere dem, det hjælper ikke den første uge men det kommer stille og roligt.
Det er jo lidt en kamp om hvem der giver sig først og bare den mindste opmærksomhed er som at smide benzin på bålet.
Har også mange gange tænkt; stakkels naboer! Heldigvis er vores søde og da vi forklarede dem hvordan vi prøvede at opdrage vores katte, bar de over med os:o)
Kan dog ikke nævne nok hvor meget det har hjulpet os det med altanen, de er begge glade for det. Om sommeren sover de nogengange derude, hvis vejret er rigtig varmt..
nov 2008
Jeg tror desværre at vores eneste mulighed bliver at finde nyt hjem til ham, da jeg ikke tror han trives så godt. Jeg tror han har et udækket behov - et behov for at komme ud. Og jeg har virkelig ondt af ham hver gang han går rundt og brokker sig og kradser, for det må da slet ikke være sjovt ikke at få dækket sine behov.
Jeg kunne godt tænke mig at give gå turen i snor en chance til, men jeg ved ikke hvor sjovt han vil synes det er, lige nu hvor der er pænt koldt, og hvor vi lige har fået lidt sne igen. Men det gør bare utrolig ondt hvis vi er nød til at finde nyt hjem til ham, men jeg vil bare gerne gøre hvad der er bedst for Tiny.
Adfærd - miaver, rastløs mm.