{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.125 visninger | Oprettet:

Adfærd - miaver, rastløs mm. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Vi har 3 hankatte, alle kastrater. Vores yngste dreng Tiny, på 1,4 år har i flere måneder haft en meget irriterende adfærd. Jeg kan ikke helt finde ud af grunden. Han virker rastløs på en måde. Han miaver stort set konstant, når han ikke sove. Han kradser på skabe, døre, vægge, opvaskemaskine- ja stort set alt. Han er værst om aftenen og tidlig morgen, hvilket har resulteret i at vi meget sjældent får en ordentlig nattesøvn, da han holder os vågne med hans larm. Vi prøver så vidt muligt at aktivere ham, og han leger også med de to andre katte. Når han larmer og kradser og vi går hen til ham for at stoppe han, lægger han sig ned og vil kæle. Også gerne hvis vi løfter ham op - men kun så længe vi står op. Sætter vi os fx i sofaen med ham smutter han med det samme ud og starter forfra.

Er der nogen der har oplevet lignende? Og som måske har en idé til hvad der frembringer den adfærd? Er det psykisk eller kan det være fysisk? Er der noget vi kan gøre for at stoppe det? Han kradser ikke på tingene fordi han vil have det åbnet, for han går bare videre til næste dør/skab/væg når man åbner det pågældende skab for ham. Han kommer ikke ud, og har desværre heller ikke muligheden for det. Klikker træning har jeg også prøvet, dog uden det store held da alle mine katte er meget kræsne, og det har endnu ikke lykkedes mig at finde noget mad han vil have som belønning.

ALLE råd er mere end velkomne!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærd - miaver, rastløs mm.
  • #1   30. jan 2011 Følger lige med smiley

• #4   30. jan 2011 Jeg skrev i mit første indlæg at han ikke kommer ud og ikke har muligheden, så han er indekat. Det kan da godt ske han keder sig, det skal jeg ikke kunne sige noget om. Men så må han kede sig virkelig virkelig meget. For han gør det selv lige 5 min. Efter at han har taget en tur frem og tilbage gennem lejligheden med de to andre, eller lige efter vi har leget med ham. Når han er træls har vi prøvet at sprøjte vand på ham, men han blev hurtig ligeglad med det. Nu rejser vi os somregel bare, for så løber han væk i det vi rejser os, og går så i gang kort tid efter vi sætter os ned. Ellers henter vi ham og sætter ham ned et andet sted. Det kan godt ske at nogle vil sige vi skal ignorere ham, har vi prøvet, men han fortsætter bare i evigheder, og vi bor til leje men han har nu ødelagt tapet i stort set hele lejligheden, så vi kan ikke bare ignorere ham og lade ham fortsætte. Ofte går han i gang med at kradse om morgenen, og hvis det resulterer i at vi står helt op, og bliver oppe, virker han tilfreds.

• #5   30. jan 2011 Han opfører sig 100 % som min unge fertile hankat - så spørgsmålet er om han har en lille overproduktion af kønshormon selvom han er kastrat. Man kan tale med dyrlægen om evt at prøve at give ham en ganske lille smule promon - men tal med din opdrætter ang dette også.

Ellers tænker jeg at I måske skal tænke om et hjem med adgang til udelivet er løsningen.

• #7   30. jan 2011 Jeg tror bare ikke det helt kan være et behov for at komme ud der driver ham - for i sommers havde jeg ham ude i snor flere gange, men han kunne slet slet ikke lide det.

• #9   30. jan 2011 Nej, det ved jeg ikke. Men når det at være ude ikke er en mulighed, søger jeg andre alternativer.

Har i evt. nogle forslag på legetøj han kan aktivere sig selv med, og som tiltaler hans instinkter og sanser eller lignende? Og eventuelle erfaringer med legetøj som det? Han er ikke ligeså god til at lege med alt det legetøj osv de har, som de 2 andre katte er, og legetøjet bliver meget hurtigt kedeligt/uinteressant for ham.

• #10   30. jan 2011 Først og fremmest vil jeg anbefale jer at følge Chicabee's råd omkring hormoner. Dernæst så prøv at ligge mad (tørkost) og godbider rundt omkring i huset, så han skal bruge lidt energi på at finde det. Tørkosten til dette kunne være et andet mærke så det ikke dufter som det han plejer at spise. Dernæst kan jeg kun anbefale naturlegetøj, kaninhaler, kaninpoter og kaninører og diverse haler og så aktivitetslegetøj. Alt hvad der kan tricke de naturlige instinkter.

• #11   30. jan 2011 Vi vil prøve at få ham til dyrlægen og se hvad de har at sige - og så må vi til at tænke kreativt med legetøj og aktiveringsmuligheder.

• Majbritt I
    Majbritt I Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
    #13   7. feb 2011 Hej,

Kender godt til jeres problem, da begge mine har været det igennem. De er også indekatte uden mulighed for at komme ud selv. Vores er så modsat jeres glade for deres daglige luftetur i snor, hvilket hjalp rigtig meget på den lille af dem, dog skulle vi lige blive enige om, at det var os mennesker der bestemte hvornår vi gik tur og ikke ham:o) Det er på plads nu og han er dejlig rolig. Måske i skulle give gå tur en chance til, katte kan jo ændre mening ligesom os andre:o)

For at løse den andens brok, indhegnede vi simpelthen vores altan og så kom han derud. Han elsker det, bare det at sidde ude i frisk luft gør underværker og så får vi fred:o)

Det skal dog lige nævnes at de havde det her "problem" da de var teenager. Siden de blev et år gamle gik det mere og mere i sig selv igen, så kan være jeres også bare lige skal blive voksen.

Vores kan stadig finde på at gå og mive om morgen, hehe altid en halv time før vækkeuret ringer! Ved godt det er nemmere sagt end gjort, men det hjælper altså at ignorere dem, det hjælper ikke den første uge men det kommer stille og roligt.
    Det er jo lidt en kamp om hvem der giver sig først og bare den mindste opmærksomhed er som at smide benzin på bålet.

Har også mange gange tænkt; stakkels naboer! Heldigvis er vores søde og da vi forklarede dem hvordan vi prøvede at opdrage vores katte, bar de over med os:o)

Kan dog ikke nævne nok hvor meget det har hjulpet os det med altanen, de er begge glade for det. Om sommeren sover de nogengange derude, hvis vejret er rigtig varmt..

• #14   13. feb 2011 Vi har desværre bare heller ikke muligheden for at indhegne vores altan, da det ikke er tilladt at hegne ind med henblik på at holde dyr inde, og det er heller ikke tilladt at sætte "hegn" eller lignende som er højere end det gelænder der er rundt om altanen. Vi har også prøvet at ignorere ham, og han stopper også kort tid efter hvis han ingen respons får - men vi kan kun ignorere ham når det er skabene han kradser på. For når han kradser på billeder, i tapeten, på spejlet og lignende er det ting han kan ødelægge hvis vi ikke får ham stoppet - og det er vi ikke interesseret i.

Jeg tror desværre at vores eneste mulighed bliver at finde nyt hjem til ham, da jeg ikke tror han trives så godt. Jeg tror han har et udækket behov - et behov for at komme ud. Og jeg har virkelig ondt af ham hver gang han går rundt og brokker sig og kradser, for det må da slet ikke være sjovt ikke at få dækket sine behov.

Jeg kunne godt tænke mig at give gå turen i snor en chance til, men jeg ved ikke hvor sjovt han vil synes det er, lige nu hvor der er pænt koldt, og hvor vi lige har fået lidt sne igen. Men det gør bare utrolig ondt hvis vi er nød til at finde nyt hjem til ham, men jeg vil bare gerne gøre hvad der er bedst for Tiny.

Kommentér på:
Adfærd - miaver, rastløs mm.

Annonce