{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

Kennet O
Kennet O
Tilmeldt:
2. jul 2023
Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22

Ændret adfærd {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg har Laban som er en kastreret 1 år gammel inde kat
Han er helt almindelig huskat, så ingen racekat i ham...

Han har over de sidste par måneder ændret adfærd synes jeg.
mange gange om dagen går han rundt og miaver, især når vi kommer hjem, så hilser han som han altid gør og har gjort, så får han mad og miaver indtil han får det, han gør det på en bestemt Måde, så jeg ved godt hvornår det er for at få mad, når han har spist går han på kassen og når han kommer ud, starter spetaklet og det fortsætter 10 min on/off i forskellige tonelejer...

Om aftenen for det meste, vimser han rundt og ud af ingenting, farer han pludselig afsted med kæmpe busket hale og det sker mange gange hver aften, han kan også ligge stille og roligt og når jeg kommer fra soveværelset ind i stuen, selv om han ligger flere meter fra mig, kan han gøre samme nummer, som om han bliver bange for mig, eller hvis han ligger på gulvet og jeg skal forbi ham, jeg går stille og roligt og så pludselig farer han afsted, de her udbrud er som regel afsluttet af den der dybe miaven, ikke noget knurren eller noget og vi kan sagtens gå til ham og han kommer også hvis jeg kalder på ham lige efter og vil gerne kæle...

Vi har en pige på 7 som hen åbenbart synes er mægtig sjov at daske ud efter når hun går forbi ham, men jeg har observeret flere gange nu, at han nærmest hopper sidevejs puster halen op og rejser børsterne, ingen knurren, når han af sig selv går i nærheden af hende, uden at hun overhovedet bevæger sig... Jeg har talt med dyrlægen omkring det,men hun kan ikke give et svar på hvad det kan være, der trigger hans adfærd...
Han er som regel meget kælen og vil gerne have opmærksomhed især fra min hustru og jeg og vi kæler da også med ham hver eneste dag, for at være helt ærlig så er vi nok ikke så gode til at lege med ham så meget som vi nok burde, han har et kæmpe kradse/klatre miljø og ofte ligger han ovenpå køleskabs skabet når vi laver mad...

Jeg håber nogen kan guide mig lidt i retning af hvad der kan gøres, for vi vil klart nok helst ikke af med ham, da han i bund og grund er en rigtig god kat ????

Vh Kennet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændret adfærd
  • #1   2. jul 2023 For mig lyder set som ganske normale udbrud af energi og krudt hos en ung kat. En kat har masser af energi og behov for at komme af med den gennem leg og aktivitet. God ide at bruge daglig tid hver dag på leg med drillepind eller andet legetøj . Og at veksle mellem perioder med aktivitet mad og hvile . Et godt arsenal af legetøj at veksle imellem til forskellig leg er en god ting. Gem nogle godbidder han kan finde , lav nogle sjove papkasser til ham sammen med jeres datter. Det vil hun nok også synes er sjovt.


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #2   2. jul 2023 Alle steder jeg har læst om katte, fortæller at en hale som ligner en piberenser, er enten tegn på frygt eller aggressivitet, men synes bare ikke at agrresiv harmonerer med at vi godt kan gå til ham med det samme, når det sker...

  • #3   2. jul 2023 Det med halen er sådan set også korrekt, men de kan altså også få det hvis de kører sig selv helt op i højt gear.
    Har I tænkt på, at få en legekammerat til ham?
    Det kunne være en ungkat på 1/2 år eller en killing?
    SÅ kan han nemlig brænde krudt af med tyk hale smiley


  • #4   2. jul 2023 Det lyder lidt som lege spurt ture, brænde energi af, mine 2 på 10 og 11 år får dem stadig, både sammen og hver for sig, bare ikke så tit og langvarigt som da de var yngre, og mine får de ture, uanset de aktiviteter og spisetider der har været i løbet af dagen.
    Jeg er enig i at din kat trænger til selskab, det gør inde katte bare, en hund kommer jo ud og møder andre hunde, det gør en ene kat som regel ikke ( tur i snor) og det er ikke løsningen, at lade den gå frit, det er der for mange fare i, og naboer som bliver trætte af.
    Leg er godt, min yngste kan jeg spille boldt med, jeg kaster den lille boldt, og han henter den, så jeg kan kaste igen, min datters henter hårelastikker som bliver skudt ud i rummet, du må finde det som trigger din kat, og få hjælp af dit barn, de unge holder lidt længere til det med leg smiley


  • #5   2. jul 2023 Jeg ville overveje en legekammerat. En kastreret hankilling. Den adfærd, der beskrives, er killingeleg.

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #6   3. jul 2023 Vi har faktisk overvejet at få en lege kammerat til ham, men jeg læste op på det og det er vidst ikke bare lige at gøre, og vi har ikke den fornødne tid og hus rum til at gøre det efter forskrifterne, vi bor i en 3 værelses lejlighed smiley

  • #7   3. jul 2023 helt normalt for katte.
    jeg har 14 katte, og vel halvdelen gør det til tider

    jeg vil også sige at han kunne bruge en dreng at lege med, så han får brugt noget energi. især netop fordi han er begyndt at slå ud efter jeres datter. så er det vigtig at han får brugt den energi, sådan at det ikke risikere at blive den dårlig vane
    Her er den nemmeste måde at sætte to katte sammen på. Uden at skal bruge en masse tid og plads. når man kommer hjem med ny kat i transportkassen, sætter man kassen på gulvet, og så lader man gamle kat komme til. kassen skal forblive lukket, for så er ny kat i sikkerhed. Gamle kat må gerne slå kassen, mm. For det sker der ikke noget ved. Når gamle kat ikke længere er interessert i kassen, så lukker man kassen op og lader ny kat komme ud, og så er det værste overstået. Man skal bare huske at man på intet tidspunkt skælder ud eller på anden måde påvirker gamle kat på den negative måde. Somregle går det meget stærkt når det drejer sig om unge katte.


  • #8   3. jul 2023 Sammenføring med en killing er oftest uproblematisk

  • #9   3. jul 2023 En sammenføring af en ung kat og en killing kræver ikke noget særligt
    Her en min yngste kat lige kommet ind ad døren, og skal lige have lidt mad, og møde sin med kat, jeg havde også en på 7, han tog lidt længere tid, men han var heller ikke til gæster smiley


    profilbillede
  • #10   4. jul 2023 Jeg synes, at det med sammenføring bliver gjort mere besværligt end det er.
    Jeg har altid bare sat buret på gulvet og lukket op imens jeg har over-kælet med den "gamle". De har aldrig været separeret.

    Jeg bor også i en 3 værelset og det går nu meget fint, men tiden skal du selvfølgelig have.
    Dog skal du vide, at imens I er på arbejde, så kan kattene hygge sig med hinanden, så for mig at se, så er det løsningen på jeres trængsler smiley


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #11   4. jul 2023 Vi finder en legekammerat til ham hurtigst muligt smiley
    Hvad anbefaler i?

    Han killing eller ældre kastreret ?


  • #12   4. jul 2023 Killing smiley
    Det er nemmest at sammenføre dem med en ungkat/voksen smiley


  • #13   4. jul 2023 En killing / ungkat og en kastrat, for hanner leger mere voldsomt og jeg har kun haft hankatte smiley
    Hvis I vælger det, så lad være med at separere dem og accepter, at den gamle smækker lussinger, den nye skal jo vide hvor skabet skal stå smiley
    Der må ikke flyde blod, for så skal I stoppe dem smiley

    Bare lidt nyttigt info inden du surfer nettet tyndt smiley


  • #14   5. jul 2023 kiling, eller en ungkat
    helt sikkert en hankat


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #15   11. jul 2023 Tak for alle jeres værdifulde tips og råd, vi er gået på jagt efter en legekammerat til ham og så må vi se hvordan det går smiley

  • #16   11. jul 2023 vi glæder os til at hører mere til det smiley

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #17   12. jul 2023 Vil det være usmart at forsøge at fører en på 9 mdr sammen med min på 12 mdr?

  • #19   12. jul 2023 jeg ville gøre det. De vil være mere ens, både størrelse og legemåde
    en for ung killing vil være for lille til en 1 års dreng

    bare brug den måde jeg har skrevet tidligere ind


  • #20   13. jul 2023 Jeg synes at det lyder som en god ide.

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #21   14. jul 2023 Hejsa

    Katten på 9 mdr havde desværre fået nyt hjem, så nu blev det til andet råd, altså en killing... Og stik Pelle modsat fandt vi en hun, for en han var ikke til at opdrive nogen steder...
    Laban hvæste enormt meget af den nye imens hun var i transport kassen, da det stoppet og han trak sig for sig selv lukket jeg den nye ud, nu render Laban så rundt efter hende og både hvæser og knurrer, han gør hende ikke noget men er temmelig verbal, den lille kan dog godt svare for sig...

    Så vi venter spændt og ser hvordan det næste døgns tid forløber smiley


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #22   14. jul 2023 Jeg har forsøgt at fange et lille klip af Laban og hans kropssprog og jeg fornemmer en lettere irritation men ikke direkte aggression, der er ca 2 mtr imellem dem på klippet
    Kom gerne med jeres inputs smiley


  • #23   14. jul 2023 Du kan ikke lægge videoer ind i forum, bare så du ved det. Du skal lægge det på fx youtube, og så linke til det derfra.

    Men det lyder godt. Jeg havde nok valgt en han, fordi hanner leger anderledes end hunner. Men er det ikke til at opdrive, så tager man selvfølgelig en hun smiley

    Der er nu ellers rigeligt med hankillinger på Dyreværnets hjemmeside, men nu har I jo købt kat smiley


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #24   14. jul 2023 Jeps det fandt jeg ud af og linket kommer her....

    https://youtu.be/tWf5NZMhzo0


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #25   14. jul 2023 Havde sku ikke lige tænkt over Dyreværnet faktisk, jeg har bare søgt dba og guloggratis tyndt ??

  • #26   14. jul 2023 Dyreværnet og Dyrenes beskyttelse er gode steder at skaffe dyr fra. Så ved man også, at de er blevet behandlet godt det sidste sted de var smiley

    Men det må du skrive dig bag øret til næste gang smiley


  • #27   14. jul 2023 Han skal lige fortælle, at han bestemmer, men det lyder ikke voldsomt, så de skal nok finde ud af det.

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #28   14. jul 2023 Hvor længe det bliver ved er vel umuligt at spå om?

  • #29   14. jul 2023 Det vil jeg sige ja. Men de skal jo lige finde en "hakke orden". Når først de har fundet ud af det, så kører det som regel ret glat. Så længe ingen blod flyder, så går det godt smiley

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #30   14. jul 2023 Ingen blod trods alt, men Laban er virkelig territorial smiley

  • #31   14. jul 2023 Det er jo klart nok. Det er en kat, som har boet alene hele sit korte liv. Har meget muligt aldrig rigtig mødt en anden kat så tæt på. De skal bare vænne sig til hinanden. Det skal nok gå smiley

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #32   14. jul 2023 Tænker jeg også, det er jo ikke fordi at han jagter Lava, som vi har døbt hende, rundt i huset, det er hvis hun kommer tæt på ham, eller hun går fra stuen til et andet rum så følger han efter og hvæser og knurrer lidt, men ellers ligger de hver for sig, men Lava er temmelig ligeglad med hvor meget han hvæser faktisk, står han i vejen går hun bare under ham ??

  • #33   14. jul 2023 Hun går under ham ligefrem? Ej hvor sjovt! smiley

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #34   14. jul 2023 Bogstavelig talt, i stedet for at gå udenom ham så kravler hun under ham hehe smiley

  • #35   14. jul 2023 så lang tid at der ikke lige frem flyder blod, så går det som det skal

    men umiddelbart lyder det som om at det faktisk går som det skal
    Bare vent om et par dage så er det noget helt andet at de foretager sig.
    for de skal nok begynde at lege sammen


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #36   14. jul 2023 Lava er virkelig begyndt at rejse børster, hvæse og knurrer når Laban kommer tæt på nu, så tallerknen er lige vendt 180 grader... Men jeg tror desværre at det er fordi hun er bange for ham, for hun farer sammen ved den mindste lyd eller bevægelse når hun står og puster sig op....

    Jeg tog hende ind på pigernes værelse, altså væk fra Laban og så faldt hun til ro med det samme....

    Beklager alle de mange bekymrede spørgsmål


  • #37   14. jul 2023 de skal jo lige finde ud af hvem der bestemmer hvad
    og selvfølgelig siger hun også fra

    et godt råd er at lege med dem. Drillepinde eller noget man kaster med
    sådan at begge kan være med uden at der er nogen som bliver sat til side.
    husk at det var Laban som var der først, så brug noget tid på ham. Liva skal nok klare sig


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #38   18. jul 2023 Nå det gik slet slet ikke med den lille killing, i øvrigt fandt vi ud af at hun var 3 uger for tidligt fra moren, så hun kom tilbage til mor og ejeren blev meldt til Dyreværnet...

    Vi er så gået i en anden retning og har fundet en kastreret han på samme alder som Laban...
    Første møde imellem dem, var uden drama fra nogen af dem, kontra da Laban mødte killingen, Marco blev i transport kassen og Laban snuste og de kigget på hinanden og det var det, herefter gjorde vi klar til Marco inde på pigernes værelse, de er på ferie lige nu, så her er helt ro, og der har han været siden i går aftes kl 18.30.
    Vi har jævnligt kigget til ham, for at holde lidt tjek på om han spiser, drikker, går på kassen og alle de ting der, i dag har han så drukket næsten 100 ml og spist ca 30 gram tørkost, men han bliver simpelthen under sengen og vil ikke komme ud, stritter i mod hvis man prøver at ta ham ud, han vil gerne nusse når han ligger der, men han vil ikke så gerne ud i lyset, jeg har forsøgt at lave sammenføring efter forskrifterne denne gang af hensyn til kattene, og fordi jeg har at gøre med to jævnaldrende og størrelsesmæssigt jævnbyrdige katte og jeg vil gerne undgå endnu en fiasko...

    Hvad kan jeg forvente? At han selv kommer ud?

    Det skal lige siges at han var ude her til aften de min kone og jeg sad på sengen, men fordi han blev hentet ud, kom ikke af sig selv og der snuste han lidt rundt i værelset, var oppe og snuse i kasserne, han har sin egen og en helt ny med en anden type grus og han vil gerne kæle, men så efter 1-2 mine smuttet han under sengen igen og lagde sig...


    profilbillede
  • #39   18. jul 2023 Det er helt normalt at især voksne katte gemme sig i starten
    det kan tage alt fra ½ dag op til et par uger, Alt efter hvordan katten er
    Det vigtigste er at den selv får lov til at bestemme hastigheden

    men sørg for at begge katte mødes hver dag
    I skal da også bare åbne døren sådan at han evt selv kan komme ud hvis det han vil
    dermed kan han også møde anden

    Det lyder meget lovende det du skriver


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #40   18. jul 2023 ANJA N

    Hvis jeg åbner døren ind til værelset så har Laban fri adgang, der er ikke andet imellem de 2 end den dør, så hvis Marco ikke er tryg og Laban så lige pludselig kommer hen til ham?


  • #41   18. jul 2023 Der er ikke noget som gør en kat mere usikker, end at blive lukket inde, og ikke kan gå rundt og undersøge nye omgivelser, og det sker mest om natten og når du ikke er der.
    Stol på, at katte hellere undgår en konflikt, særlig fysisk, og giver både fysiske og vokale beskeder til hinanden, som selv en god iaktager kan overse.
    Jeg vil foreslå dig, at se film på YouTube om katteadfær, så du kan læse nogle af de ting som sker.
    Et enkelt langsomt blink, kan fortælle dine katte, at du er venlig smiley


  • #42   18. jul 2023 Luk dem bare sammen. De fleste katte hader lukkede døre, og to jævnaldrende skal nok finde ud af det sammen. Håber du hentede en fra Dyreværnet den her gang, når det nu ikke gik med den anden smiley

  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #43   19. jul 2023 Det gjorde jeg ikke, men min kone fandt en kastreret han på godt et år, som skulle have et nyt hjem og koster gratis, bare hjemmet var trygt og godt...

    De er sammen nu, men det er godt med knurren alle vejne, men ingen slåskampe (endnu)


  • #44   19. jul 2023 2 kastrater bør blive et match smiley
    Men ting tager den tid ting skal tage smiley


  • #45   19. jul 2023 Det skal nok gå
    bare have tålmodighed.


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #46   20. jul 2023 Tænker også at nu får de lov at gå sammen og så finder de jo nok ud af det efterhånden smiley

  • #48   11. aug 2023 Der har vi en reklame idiot igen. Du er meldt til KG Nicolai K!

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #49   12. aug 2023 Hej Indi-Bob

    Personen er blevet fjernet fra KG i går. smiley Ja desværre støder vi engang imellem herinde på sådan personer der opretter sig og reklamerer. smiley


  • Kennet O
    Kennet O Tilmeldt:
    jul 2023

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 22
    #50   12. aug 2023 Ja de er desværre overalt smiley

    Nå men for at give en lille update på tilstanden her i huset, så er vi kommet af med Laban, han er kommet til en ægtepar som har mulighed for at give ham de rammer som vi mente han havde brug for, han søgte mere og mere at komme ud, hvilket kom til udtryk, når han var på altanen især, så det mente vi var det bedste for ham og ud fra beretninger samt billeder fra hans nye hjem, ser han ud til at trives i fuld flor...
    Vi har så for kort tid siden anskaffet to killinger, som på intet tidspunkt har været udenfor og derfor ikke har fået smag for det, som vi tror Laban havde, de 2 nye er søskende og det fungerer rigtig fint, de leger, putter, laver ballade osv, så den beslutning har vi ikke fortrudt...
    Jeg vil gerne sige tak for alle de super gode svar og tips/tricks i er kommet med, det er dejligt at folk er så hjælpsomme smiley


    profilbillede
  • #51   12. aug 2023 Godt I tog det rigtige valg for Laban smiley
    Og fedt at I har fået to nye, som ikke har smag for udelivet, så de kan trives!


Kommentér på:
Ændret adfærd

Annonce