{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

nina p
nina p
Tilmeldt:
30. maj 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Bør jeg få kat? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er 21 år og bor i lejlighed med min kæreste og hund, vi arbejder begge, jeg skal dog nok på nedsat tid snart.
Jeg har gerne ville have kat i ca 3 år...
Men da jeg ikke selv har forstand på hvad en kat kræver, udover kattebakke mad vand osv. ville jeg høre hvad nogen kyndige kattemennesker syntes?
Jeg skal selvfølgelig læse mere om katte og sætte mig rigtig ind i det hele før jeg går ud og køber en, men ved slet ikke om min livsstil giver rum til en kat:)
Så hvis i skulle sælge en kat til en som ikke har haft kat før, hvilke krav ville i så have til ny ejer??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bør jeg få kat?
  • #1   7. feb 2011 altså jeg vil sige, at hvis i allerede har en hund så ved du hvad det kræver af opmærksomhed, kærlighed, dyrlægebesøg m.m at have kæledyr, hvilket er første skridt.
    Så er der de praktiske ting, med kradsetræ, mulighed for at komme op i højderne (særligt når i har hund, så katten har sit eget sted) god mad og vand ad libitum (ikke som hunde der skal fodres på bestemte tidspunkter, katte skal altid have mad og vand tilgængeligt - som man jo så kunne sætte oppe et sted hvor hunden ikke kan komme)
    Katte bør neutraliseres, da de ellers kan blive urenlige og stressede.
    Jeg vil foreslå at du køber en voksen kat, der er vant til indendørsliv og til hunde.
    Der er mange dejlige katte derude der søger nyt hjem.

    jeg ved ikke om dette besvarede noget af dit spørgsmål?


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   7. feb 2011 Til og starte med bliver jeg nød til at sige flot navn:) hehe... og tak for du giver dig tid til og svare...

    Jamen altså vi bor i en 3 værelses, hvor hunden bliver lukket inde i stuen når vi ikke er der.

    Jeg havde overvejet at købe en kat fra internat, så jeg os kan få lidt vejledning til og købe den rigtige kat...

    Men hvad er forskellen, man hører tit med hunde at det ikke er alle der kan klare og skifte ejere.

    Nogen ide om hvordan katte tager dette? og hvad er fordele/ulemper med en voksen kat?


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #3   7. feb 2011 1. Jeg er typen der ikke kan skille mig af med et dyr når jeg først har det, har købt lejlighed kun fordi jeg ikke måtte have min hund i min tidligere lejlighed.
    2. hvad er fordelen ved 2 katte? og bliver det ikke for trængt for 2 katte 1 stor hund og 2 mennesker i en 3 værelses? tænker på deres livskvalitet?
    3.Nogen steder på nettet man kan læse racer? er personligt vild med langhåret racer:) men det kommer selvfølgelig an på hvad der passer til vores liv:)
    rensten er ikke noget problem... og min hund kan sagtens med katte:)



  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   7. feb 2011 Susanne grunden til jeg havde tænkt internat. var nemlig at hunden kan mødes med katten på neutralt territorie så jeg ikke skal tage en kat med hjem jeg ikke kan beholde. men vil du så anbefale en killing??

  • #6   7. feb 2011 Grunden til at jeg siger en voksen kat, er at killinger har særlige behov, særligt ifht leg, der gør at de gerne skal være to, eller hunden skal være meget tålmodig..
    En voksen kat, der allerede er vant til hund , tænker jeg kan have nemmere ved at falde til med hunden.

    Det er forskelligt fra kat til kat hvordan de håndtere skiftende hjem, men hvis du køber hos et internat så kender de katten og kan give et bud på hvor længe det tog den at falde til hos dem.


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #7   7. feb 2011 Vi har hele hans liv haft ham løs med masser katte i området, og han har altid ignoreret dem:) så det har jeg faktisk overvejet... min hund var hvalp dengang jeg først kiggede efter katte.. så har hele tiden gjort meget udaf han ikke skal være efter katte eller nogen dyr i det hele taget:)
    Og så får de selvfølgelig ikke lov at være alene sammen..
    Jeg er lidt i tvivl om hvad der ville være bedst, killing eller voksen kat? og om det skal være en hun eller han kat? er der forskel i deres personlighed efter køn?


  • #8   7. feb 2011 Vil lige sige at det ikke er alle katte der er glade for andre katte. Min kat kommer fra et hjem hvor der var to andre katte, og hun bryder sig bestemt ikke om andre katte.
    Det gjorde min gamle kat heller ikke, selvom at den også var sammen med andre katte i starten. smiley


  • #9   7. feb 2011 Hvis din hund skal møde katten/kattende kan du ikke forvente de er gode venner med det samme ligesom hunde, mange katte skal først vende sig til hunden og nogle vender sig desværre aldrig til det, jeg vil forslå du køber en kat der er vokset op eller kommer fra hjem med hund.

    Det en god tanke det med internatkatte, problemet er bare man ikke kender til dens fortid som man evt kunne hvis du købte for opdrætter.

    Du siger du kan lide langhårs racer, de skal jo have ekstra pelspleje men det er jo bare noget man skal vende sig til, der er jo ingen der siger du skal re katten i 5 timer smiley

    Der findes kun en langhårs kat og det er perseren, andre katte med længere hår kaldes for semi langhåret smiley Her er nogle racer jeg kan anbefale:

    Ragdoll
    Hellig Birma
    Norsk Skovkat
    Sibirsk Skovkat < Meget aktive
    Maine Coon < Meget stor katte race
    Perser

    Ellers så tjek andre katte racer ud under "Katte" herinde smiley


    OBS Kan kun anbefale hvis du skal have racekat at købe den med tavle!


  • #10   7. feb 2011 Af semilanghårede kan jeg anbefale Tyrkisk Van og Tyrkisk Angora. Ud over at være totalt fri for arvelige genetiske sygdomme og er meget robuste er det racer der ikke kræver pelspleje, med mindre man vil udstille og når de bliver gamle.

  • #11   7. feb 2011 Perseren bør man så kun vælge, hvis man er indstillet på at skulle rede den hver dag. Ellers er den en vidunderlig kat! :o)

  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #12   7. feb 2011 tak for de mange gode svar:) kender i en side hvor man kan læse om racerne? mener deres aktivitets niveau og hvilken pleje de har behov for:) hælder mest til de Tyrkiske når man bare kigger på udseende og så det jo kun et kæmpe plus de ikke har nogen arvelige sygdomme:)

  • #13   7. feb 2011 Solveig har begge racer, jeg har endnu kun den Tyrkiske Van. Solveig har opdrætter begge racer i over 20 år.
    http://www.soyadi.webbyen.dk/ Du kan læse en del om begge racer på hendes hjemmeside, og vil du vide mere ved jeg at du er velkommen til at ringe til hende.

    Alt efter hvor i landet du bor, så ved jeg 4 steder hvor du altid vil være velkommen til at komme på besøg, så du kan se kattene i deres vanlige omgivelser. Så hvis du er yderligere interesseret, så skriv en PB, så skal jeg give dig telefonnumre osv.


  • #14   7. feb 2011 den her side kan du se små klip med 101 katte så kik her synes man får et godt indtryk af de katte hvad man skal vælge smiley

    (link fjernet)


  • nina p
    nina p Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #15   8. feb 2011 tusind tak for hjælpen jeg vil læse lidt mere om det så jeg er helt sikker:)



  • #16   8. feb 2011 du kan låne bøger på biblioteket om katteracer. Der er også racebeskrivelser på specialklubbernes sider. Du kan google de forskellige racer som nævnt ovenfor f.eks.

    Jeg kan da anbefale at kigge et smut forbi www.birma.dk der er en god racebeskrivelse.
    Og så kan jeg nu anbefale dig at købe en kat/killing fra en opdrætter, hvor du ved hvad du får, og du kan få en masse hjælp og vejledning, specielt som ny katteejer.


Kommentér på:
Bør jeg få kat?

Annonce